De onopvallende ABT RS3 Sportback loopt harder dan 300 km/u! Daarmee is het een van de snellere C-segment hatchbacks. Lekker incognito.
Het is een bijzonder segment, dat van de Hyper Hatches. C-segment hatchbacks die voorzien zijn van een lading luxe, vermogen en bijzondere techniek. Zelfs een torenhoog prijskaartje kan de populariteit niet tegenhouden.
Op dit moment zijn er twee die er boven uitsteken, de Mercedes-AMG A45 en de Audi RS3. De Mercedes heeft 387 pk, de Audi 400 pk. Máár, er is ook een AMG A45S met 421 pk. En dat moet toch een beetje steken als je een RS3 hebt. Dan ligt er onder de kap zo’n epische vijfcilinder, maar heb je minder vermogen.
Onopvallende ABT RS3 Sportback
Gelukkig is ABT Sportsline hier om je te helpen. Dit is namelijk de ABT RS3 Sportback. Normaal gesproken heeft ABT een compleet arsenaal aan modificaties. Splitters, spoilers, carbon frutsels, grote zwarte wielen, dikke uitlaten, verlaging-sets en ga zo maar door. Daar is vandaag geen sprake van. Sterker nog, zo in het grijs met zwarte details ziet het er niet heel erg snel uit.
De ABT RS3 Sportback heeft alleen datgene wat je eigenlijk wil: meer vermogen namelijk. That’s it! Dat doet ABT met hun AEC (Abt Engine Control). Dat is een bypass-module die zorgt voor betere prestaties. het vermogen stijgt van 400 pk naar 460 pk.
Hoeveel koppel je extra krijgt, zegt ABT dan weer niet. Wel dat de superhete hatchback van 0-100 km/u kan sprinten in 3,6 seconden. 3,6 tellen! Dat is voor een C-segment hatchback echt bloedsnel. Ter referentie, de standaard RS3 doet er 3,8 seconden over.
De topsnelheid is zo mogelijk nog leuker. Volgens ABT kun je met de ABT RS3 Sportback namelijk lid worden van ‘Club 300’. Jazeker, met deze RS3 kun je gewoon meer dan 300 km/u halen. Wat het verbruik op dat moment is, wordt niet vermeld. Wel zegt ABT ten slotte dat de AEC uitvoerig is getest en aan alle eisen voldoet. Ook lekker, als je de auto wil doorverkopen kun je de AEC er zo af halen. Het is dan niet te zien dat de auto motorisch is aangepast.
Meer lezen? Dit zijn 9 recente en zeer gelimiteerde hatchbacks!
madmarky zegt
Onopvallend? Als je deze gewoon ergens in de randstad parkeert is ie echt wel binnen een week gejat.
karhengst zegt
Zilvergrijs zonder geblindeerde ramen trekt waarschijnlijk minder de aandacht ja.
Dutchdriftking zegt
Ze zijn er weer lekker op tijd bij. Niet gek gezien de innige samenwerking met VAG. Kan nu mooi de discussie weer losbarsten dat Abt bagger is, JD oplichters zijn, en dat Beek geen verstand heeft van VAG producten. Kom er maar in! Ik zet vast een plusje achter MTM.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Hahahaha! Ja, echt he? In principe is het allemaal lood om oud ijzer natuurlijk. Eigenlijk zou ik mijn auto bij alle vier de bedrijven blind achterlaten.
ABT is ideaal als je een nieuwe model hebt en alleen ietsje meer power wil hebben. Zelfs de hardware wijzigingen aan een ABT RS6-R valleen extreem tegen.
MTM is leuk voor de iets grotere projecten bij nieuwe auto’s
Beek is prima om de Golf GTI iets te kietelen (alhoewel die ook serieuze projecten doen)
JD is leuk voor alle VAG-projecten als de fabrieksgarantie niet meer uitmaakt.
Het is gewoon allemaal mooi, alleen iets andere doelgroepen.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Helemaal eens. JD had laatst overigens een RS6-R van Abt op de bank, artikel is helaas verwijderd. 688pk IPV de beloofde 740. Maar wel meer dan standaard, en onder fabrieksgarantie.
saxoke zegt
@dutchdriftking: toch voel je je dan bedrogen als je 740pk verwacht en er ergens 52 bent kwijtgeraakt.
dawwg zegt
Jammer dat die zwarte honinggraad het ontwerp voor en achter volledig verpest; zo clean als de vorige modellen A3 waren, zo lelijk is de nieuwe :(
madmarky zegt
Die zeshoekjes heten anders ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijenraat
HZW zegt
Eindelijk een Abt auto zonder extra zooi er op.
Cuprafan123 zegt
@willeme De AMG A45 heeft 387 pk overigens i.p.v 381…
willeme zegt
@Cuprafan123: je hebt helemaal gelijk, die 381 was de facelift W176. Is inmiddels aangepast, dankjewel!!!
Cuprafan123 zegt
@willeme Een kleine moeite, geen probleem toch, elkaar een beetje helpen. Off topic, wannner gaan er weer nieuwe specials komen? Zoals over alle straatlegale Porsche 962 modellen? Of de geschiedenis van vittorio strosek. Zit ik oprecht wel op te wachten en vele lezers met mij denk ik!
willeme zegt
@cuprafan123: Oop dit moment is het heel erg druk en met dat soort artikelen moeten we wel eventjes goed voorbereiden. We hebben sowieso elke maandag om 21:00 een lijstje ;-).