Sinds oktober 2014 benadert de RDW dagelijks(!) gemiddeld 400 voertuigeigenaren vanwege een onlogische kilometerstand.
Een “onlogische kilometerstand” is wanneer een nieuw geregistreerde tellerstand lager is dan de vorige. Sinds 1 januari 2014 is het terugdraaien van kilometerstanden in de auto strafbaar.
De RDW heeft de tellerstandenregistratie van Stichting Nationale Auto Pas overgenomen. Autobedrijven geven op gezette tijden de kilometerstanden door aan de RDW. De kilometerstanden zijn nu onderdeel van het kentekenregister.
Erkende autobedrijven moeten de tellerstanden doorgeven bij onder meer:
– De APK-keuring
– Het op naam zetten
– Reparatie- en onderhoudswerkzaamheden die duurder zijn dan 150 euro.
– Export
Dat doen ze volgens de RDW steeds beter. Er worden minder invoerfouten gemaakt en registraties worden vaker op tijd doorgegeven. Sinds oktober 2014 is de RDW begonnen met het attenderen van voertuigeigenaren bij onlogische kilometerstanden. Dit gebeurt als een nieuwe geregistreerde tellerstand lager is dan de vorige. Elke dag gaan er gemiddeld 400 brieven over dit onderwerp uit. In de betreffende brief vertelt de RDW wat de autobezitter kan doen om de juiste kilometerstand in het register op te laten nemen. Het gros hiervan zijn invoerfouten, maar dat wordt gelukkig steeds minder. Zo krijgt de RDW steeds beter zicht op de omvang van tellerfraude.
Willem Rijnberg is Afdelingsmanager Relatiemanagement (2x managen!) en licht toe: ‘In 2015 gaan we campagne voeren om consumenten voor te lichten. Dat doen we samen met de betrokken branchepartijen, verenigd in de Vereniging Aanpak Tellerfraude. Ook gaan we ons in EU-verband richten op geïmporteerde voertuigen. Buiten België registreert geen ander Europees land de kilometerstanden zo nauwgezet als wij. We denken dat bij ongeveer 30 tot 50 procent van de geïmporteerde voertuigen de tellerstand is teruggedraaid. We zijn dus stevig aan het lobbyen om dit onderwerp in Europa op de agenda te krijgen.’
Image-credit: Volkswagen Touran met 260 km/u op de tellert
gieltj zegt
Een maat van me had ook zoiets laatst. Die heeft een BWM 3 serie compact gekocht met “140k km
gieltj zegt
@gieltj: terwijl het in werkelijkheid 440k km was.. Was een zwart stickertje half over de eerste 4 geplakt zodat het een 1 werd.. Echt bizar
Donstil zegt
@gieltj: Ja echt bizar als je dat niet ziet en er intrapt.
rickpetrolhead zegt
@Donstil: 1
reggie-boy_rood zegt
@Donstil: 1
gieltj zegt
@Donstil: je moest goed kijken hoor.. Maar de auto ziet er verder nog als nieuw uit. Alleen de aandrijfas word nog vervangen
bofkont zegt
@gieltj: daar geloof ik weinig van, interieur / carrosserie heeft met 440k genoeg gebruikers sporen .
faalhaas zegt
Levensgevaarlijk, er zal maar een kind oversteken!
gtwillem zegt
@faalhaas: in de sneeuw???
faalhaas zegt
@gtwillem: En zomerbanden!
gtwillem zegt
@faalhaas: schandalig!
gtwillem zegt
Goede zaak. Ik weet nog wel in mijn autoverkoopntijd dat ik per ongeluk wel eens foutje maakte bij het invoeren (een nulletje te veel of te weinig), en dan ontstaat er dus meteen al trendbreuk. Goed dat de RDW hier nu mee bezig is. In mijn tijd was het altijd heel lastig om het weer recht te zetten.
Nu de rest van Europa nog…
driftkicker zegt
@gtwillem: ook in België is de Carpas al jarenlang verplicht. Hoe het met de andere buurlanden zit weet ik niet.
mgmgb zegt
Ik heb het met de MG gehad. Die heeft een teller die maar tot 99.999 loopt. Daar kunnen ze dan niet logischerwijs een 1 voor denken? Nu weet ik dat ik iedere APK hetzelfde gezeur ga hebben.
the_rabbit zegt
@mgmgb: Auto’s met 5 cijferige tellers zijn bekend bij de rdw. Gewoon de afgelezen stand moet worden ingevoerd. Als een auto met een stand van 90.000 word afgemeld en de volgende keuring met een stand van 500 zou dit geen probleem moeten geven. Tenzij er in het verleden een fout is gemaakt, waarbij niet de afgelezen stand is ingevoerd. Dit lijkt me verder wel op te lossen, dus lijkt me sterk dat je zoveel problemen zou krijgen met de apk
timmieeee zegt
Toeligten?
Dutchdriftking zegt
Nu de rest nog. Heel goed dat we dit doen in NL, maar met alle import auto`s zit het helaas net even anders. Overigens is met een tweede hansje de km stand redelijk te controleren. Als je geen onderhoudsboekje hebt, of geen goed gevoel hebt over het onderhoudsboekje, dan moet je de wagen gewoon laten staan. Al zal dat vaak zijn met pijn in het hart.
autoblaag zegt
Een Touran die 260 loopt? Whut? :o
johanhummer9 zegt
@autoblaag: slippend in de sneeuw
martijnb11 zegt
@johanhummer9: dat is wel een manier om je diff vast te lassen
Brokkenpiloot zegt
Wat is het gevolg voor jou als koper? Je koopt ter goeder trouw een auto en komt er, misschien pas maanden later achter, dat de km stand niet klopt. Wat doe je dan?
jrk68 zegt
@Brokkenpiloot:
Dan kan je dus de verkoper aanpakken, dat kon vroeger niet.
Hier hebben we zelf jaren voor geknokt.
Brokkenpiloot zegt
@jrk68: Ik durf wel een gokje te wagen, dan is het toch ook mijn eigen risico?
jrk68 zegt
@Brokkenpiloot:
Zoals.je in de tekst had kunnen lezen is het terugdraaien van tellers nu strafbaar, dat was tot voot.kort niet strafbaar.
Door dit systeem is het ook nog heel makkelijk aan te tonen en sta je dus sterker in een zaak tegen de verkoper.
Dat je zelf ook uit je doppen moet kijken voorkomt wel een hoop problemen.
rvh1 zegt
@brokkenpiloot: Het is belangrijk om eerst te achterhalen of de tellerstand echt teruggedraaid is of dat het om een typefout gaat. Dit is tegenwoordig gemakkelijk te controleren aan de hand van het tellerrapport. Als het om een typefout gaat, kun je deze laten corrigeren bij de RDW.
erwh zegt
Misschien komen we er dan ook eindelijk eens achter dat de meeste auto’s van voor het downsizen met normaal onderhoud makkelijk de 5 ton kunnen halen. Een auto is echt niet afgeschreven bij 2 ton..
siemi zegt
Ik heb nu ook 2 auto’s waarvan de nap onlogisch geeft. De ene is toen hij nieuw was een invoerfoutje gemaakt. De andere heeft of een invoerfoutje of een gat van 20k km. Bij het inschrijven in de handelsvoorraad werd dat keurig gemeld. Ook worden autobedrijven daar op gecontroleerd. Bij controle van de rdw moeten de echte standen kloppen met de ingevoerde standen. Helemaal goed!
mrrallycross zegt
Nu nog genoeg ambtenaren die het gaan aanpakken.
Bart_V zegt
Mijn geschorste corolla kreeg ik vorigeweek een brief binnen dat die teller 130.000 km lager uit viel dan de laatste apk
Over apk gesproken kreeg een vol jaar er bij zonder hem aan te bieden
RDW zuigt
kicknl zegt
@bart_v: wat?
Bart_V zegt
@kicknl: na wat uitzoeken blijkt dat tijdens het keuren van de daily iemand heeft zitten slapen
Ik heb de kenteken bewijzen van de daily en het project bij elkaar zitten
Zijn beide zwarte corollas en 1.6 op papier (nog wel) en beide afgemeld maar de km stand van een nog andere auto