Ooit de auto voor het volk, nu een liefhebbersspeeltje. Helaas zat een ongeluk in een klein hoekje voor deze meerkleurige Trabant.
Belabberde auto’s kunnen een succes worden. De voorbeelden daarvan kun je waarschijnlijk zelf wel bedenken. Een voorbeeld wat waarschijnlijk geen uitleg nodig heeft is de Trabant. In de tijd van een gescheiden Duitsland had West-Duitsland de Mercedes en Oost-Duitsland VEB Sachsenring. De Trabant kende een paar versies, de bekendste is de 601. Bijzonderheden van de auto: hij is gemaakt van hetzelfde materiaal als je wc-bril (duroplast, een gerecycled materiaal uit Sovjet-fabrieken) en hij had een kleine 600cc grote, rond de 30 pk sterke tweecilinder waarmee hij van 0 naar 100 sprintte in ongeveer één Lil Kleine-concert. Van het geld wat de Nederlandse rapper met dat concert heeft verdiend kon je overigens vier Trabant 601’s kopen, dus de nadruk lag op goedkoop. Een Volkswagen voor het deel van Duitsland waarvoor de Volkswagen te duur was. Dat werkte op zich wel: de auto was bijna 30 jaar in productie en zo’n 3 miljoen exemplaren maakten de DDR mobiel. Een succes, maar een goede auto was het nooit.
Cultstatus
Na het vallen van de muur kwam er nog één waardeloze poging om de auto te redden, namelijk het gebruiken van een Volkswagen-motor (een viercilinder motor uit de Polo 1.1). Maar toen men in een rijker Duitsland een alternatief kreeg voor der Trabi, was het in 1991 klaar met de Trabant. Toch was het genoeg om de auto een cultstatus te geven en mettertijd zijn de slechte kwaliteiten van de Trabant meer karaktereigenschappen. Liefhebbers zijn er voor elke auto en als je je best doet kom je wel eens een Trabant tegen in het wild. Ook een Nederlander durfde het aan om nog daadwerkelijk te rijden in zijn Trabant 601 Kombi. Helaas liep dat niet helemaal van een leien dakje.
Ongeluk
Op de avond van zaterdag 30 mei ging het mis. De Trabant stationwagon raakte bij een eenzijdig ongeluk zwaar beschadigd. Dat gebeurde in Daarle, net boven Almelo. De oorzaak is nog niet vastgesteld maar het ziet er niet goed uit voor de kleurrijke Kombi. De eigenaar en/of bestuurder is door de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis, er wordt alleen gesproken van ‘gewond’. Vervelend, maar gezien het gebrek aan alles wat met veiligheid te maken heeft, mag je nog van geluk spreken. Ook al is een Trabant geen strepentrekker, het kan heel anders aflopen.
Het ongeluk lijkt de Trabant fataal te zijn geworden. Jammer, want het in 1989 uitgebrachte exemplaar rijdt nog maar drie jaar in Nederland rond. En waardeloze auto of niet, een Trabant naar Nederland brengen en er daadwerkelijk in rijden: dan ben je vastberaden.
Image-credit: News United / Freddy Gerrits
alfapeter zegt
Het lijkt wel mee te vallen. De airbags zijn niet afgegaan.
kennone zegt
@alfapeter: uitdeuken zonder spuiten /- 75,-
baklava zegt
Staat al mooi aan de kant van de weg voor oud papier.
c-ad zegt
Waarschijnlijk reed ie 15 km/u.
Wel zonde…
lekkerlinksrijden zegt
Leuke bloembak
mpgc zegt
Moet je zien hoe dat stuur omhoog is gekomen. Hoop niet dat dat het hoofd van de bestuurder heeft geraakt.
spidermann zegt
Reng teng teng. Hoe verdubbel je de waarde van een Trabbi? Door hem vol te tanken?
spidermann zegt
@spidermann: in 1990 heb ik er bij een neef in Chemnits (destijds: Karl Marxstadt) eens een stuk mee gereden. Rijden ging nog, maar toen remmen ?
pindakoning zegt
@spidermann: als je per ongeluk de tank helemaal leeg rijd is die total loss
sntial zegt
Door de super innovatieve kofferbakverwarming kreeg je geen koude handen tijdens het duwen
crashingduke zegt
Zo seventies.
kevertje zegt
Het zal nog wel meevallen. Met wat houtplamuur is de herstelling half gemaakt. Gelukkig dat de ‘paint-job’ bij een Trabant geen moeilijk verhaal is… (leg de grote lakrol maar klaar).
spidermann zegt
@kevertje:
frank2b zegt
Van 80 naar nul in 0,03 seconde.
Indrukwekkend!
Trouwens mooi om te zien dat de kooiconstructie heeft gefunctioneerd. De deuren gaan nog gewoon open. En uitgestapt via de voorruit zo te zien.
Ik snap die Trabantliefhebberij wel!
menaz zegt
De Utrechtse plofkraakbende gaat undercover.
tge2 zegt
Gave karretjes. Heb recentelijk in eentje kunnen rijden. Spartaans met een hoofdletter S, maar zoveel leuker dan de hedendaagse rijdende computers.
leko zegt
In West Duitsland hadden ze NSU en DKW, heet tegen woordig Audi, ?
spidermann zegt
@leko: hmm bijna. Voor de oorlog was er Auto Union die als merken de Horch, Audi, Wanderer en DKW voerde. De oorspronkelijke fabrieken lag voornamelijk in Chemnitz en Zwickau. Na de oorlog is hier produktie opgestart onder het merk Trabant.
Audi Union is “verhuisd” naar West Duitsland met als merken DKW en Audi. Hieraan is eind jaren 60 NSU aan toegevoegd en tenslotte alleen verder gegaan met het merk Audi.
Tussentijds is Auto Union nog gekocht door MB en afgestoten aan de VW groep. MB heeft geloof toen alleen de fabriek voor “busjes” in Vitoria gehouden waar eerst nog DKW busjes werden gebouwd, daarna de Ebro, de MB Vito en tenslotte de MB V klasse.
erikabarth zegt
Hoop dat de inzittenden het goed maken, om de auto kan ik geen traan laten, wat een lelijk ding!
Gosen zegt
Beste Loek vol ongeloof heb ik jouw artikel over het ongeval bij Daarle met een Trabant gelezen.
Waarom vol ongeloof?
Nu het lijkt dat je vol leedvermaak probeert te beschrijven hoe iemand die zo dom is dat hij in een wc brillenauto rondrijdt een ongeval gehad heeft. Teneerste is een ongeval iets waar je met terughoudendheid overschrijft, er is in dit geval sprake van menselijk leed, dus houdt je fatsoen.
Verder blijkt dat je werkelijk helemaal niets van auto geschiedenis weet en absoluut niet de gave hebt om zaken in context te plaatsen. De Trabant is een auto met een rijke historie, en komt uit hetzelfde nest als de huidige Audi’s, is daarnaast een kind van zijn tijd met de middelen van zijn tijd en is een op een vergelijkbaar met bv Fiat 500, 2CV, Vw kever Loyd Alexander, Goggomobiel etc etc.
Vrijwel ieder “feit”dat je over de Trabant spuit is onwaar, zonder op alle details in te gaan haal ik alleen het punt Duroplast aan. In de Oostbloklanden was er gebrek aan staal dus zocht men naar alternatieven, daar waar in het westen dure sportwagen met van glasvezelversterkte epoxyhars werden gebouwd gebruikte men in de DDR een soortgelijk materiaal versterkt met katoenvezel.
Een slechte auto is de Trabant nooit geweest en zeker geen mislukking Het enige wat “fout” was dat er door het politieke systeem in 1975 geen opvolger was.
Doe mij en veel anderen een plezier, laat ieder in zijn waarde.
Baroen zegt
Inderdaad, rijd eens tegen een boom met een tijdgenoot en het ziet er ongeveer zo uit. Dat de verkoop in de DDR een succes werd had uiteraard ook te maken met het feit dat er geen keuze was. Dit was zo’n beetje de instapper waar je al zeven jaar op moest wachten, qua bestellen.