Niet netjes afronden op vijftallen, nee, BMW haalt een naam uit de goede oude nomenclatuur uit de mottenballen.
We hebben het er al vaak over gehad: BMW is hun mojo een beetje kwijt wat betreft typenamen. Op zich is de basisstructuur al sinds een paar decennia hetzelfde, maar heden ten dage zijn ze meer non-descript dan ooit. Het eerste getal staat nog voor het model en de letter achteraan staat nog voor benzine (i), diesel (d) of plug-in (e), maar de twee cijfers er tussenin geven een nogal vage indicatie die alleen logisch is als je de rest van de uitvoeringen ook kent.
Getallen
Vroeger was dat wel anders. Toen was het getal na het modelnummer vrijwel exact de motorgrootte. 518i was een 5 Serie met 1.8 viercilinder en de drie gradaties van zes-in-lijn (2.0, 2.3 en 2.8) maakten de 520i, 523i en 528i. Tegenwoordig betekent 520i een viercilinder en de 530i is diezelfde 2.0 liter grote viercilinder met meer pk. De zes-in-lijn van 3.0 liter groot is nu de 540i. 545e, wat vroeger waarschijnlijk de überdikke 4.6 liter V8 zou aanduiden, is nu een 3.0 PHEV. Ook heeft BMW ervoor gekozen dat bijna elke naam een vijftal is, dus geen gekke ‘niet afgeronde’ getallen meer. Wel overzichtelijk, niet helemaal fijn voor de BMW-puristen.
523i is terug!
Welnu, er is goed nieuws en slecht nieuws. Ons is ter ore gekomen dat er een nieuwe BMW 5 Serie G60 is die 523i heet! Het gaat om de 523d First Edition. Direct één nadeel: hij is voor Japan en enkel voor Japan.
Al mis je niet veel. De First Edition is, smaakvol dat wel (zo smaakvol als kan met de G60), samengesteld in wit of zwart met 20-inch M-velgen en optiekpakket zwart behalve de grille. Die laatste is ook nog eens verlicht dankzij BMW’s Iconic Glow.
Gewoon een ietwat dik aangeklede BMW 5 Serie dus, met wat voorgeselecteerde opties van BMW zodat je zelf geen keuzes hoeft te maken. Omgerekend vanuit yens gaat de BMW 523d First Edition 59.376 euro kosten. Een 523i is ook beschikbaar.
Nieuwe types?
Om even terug te komen: ja, 523d en 523i dus. Twee typenamen die we sinds de F10 niet meer hebben gezien, 523d zelfs toen al niet meer. Die naam is overigens niet uniek voor de First Edition, BMW Japan prijst de 523i en 523d gewoon aan als ‘de 5 Series’. Sterker nog: de 523’s zijn je enige opties op conventionele brandstof, je andere opties zijn de i5 eDrive40 en i5 M60.
Waarom BMW hun modellen zo noemt in Japan? Dat wordt eigenlijk nergens duidelijk. De viercilinder versies van de G30 heetten ook al zo. Als we een gok mogen doen: in Japan wordt net als in China erg veel gepatenteerd en wij kunnen ons voorstellen dat iemand de naam ‘520’ aldaar in bezit heeft. Dan maar 523. Renault liep tegen hetzelfde probleem aan met de Clio voor de Japanse markt, die naam had Honda al in bezit. De Renault Clio heet in Japan dan ook Renault Lutécia.
In ieder geval lijkt het ons meer dan zeker dat dit een plaatselijk dingetje is en dat wij niet hoeven te rekenen op een versie tussen de BMW 520i en 530e. Wel zouden wij er geen problemen mee hebben als BMW-typenamen weer ergens op slaan.
Homer55 zegt
520 en 523 klopt ook niet altijd. 6 in lijn 520i is een 2.2 en de 523i een geknepen 2.5. Later is de 6 in lijn van de 20 een 2 liter 4 cilinder geworden volgens mij.
waterisnat zegt
Mijn eerste bmw was een bmw 520i (E39) en die 6 cilinder was toch echt 1997cc
Homer55 zegt
Dan zou het wellicht de E46 kunnen zijn.
saxoke zegt
Die E39 520i was idd een 6 cilinder 2liter blok.
Pas heel op het laatst is dat een 2.2 geworden (als die in de 5reeks leverbaar is geweest tenminste, want ik ken eigenlijk het 2.2 blok enkel van de Z3)
jaapiyo zegt
Zowel de e46 LCI als E39 LCI hadden de 2.2. De E46 zelfs al even voor de LCI. Er is een korte periode geweest bij de E46 dat je de (fraaiere) oude looks kreeg met de nieuwe tech.
e34art zegt
Mijn e34 520i 24 v is een edele 6 cilinder
kennone zegt
Er is zelfs een 3.0 L6 523i in de F10. Goeie tune er overheen en je hebt echt een hele fijne bak.
kuip zegt
Dat is zeker waar! Ik heb er een.
kuip zegt
De 520i is vanaf de e39 facelift een 2.2 6 cilinder (170 pk) geworden. Daarvoor gewoon een 2 liter 6 cilinder (150 pk).
Nog later bij de e60 facelift is het een 2.0 4 cilinder geworden meen ik.
Michel-GR zegt
Ooit nog een keer een 328i Bauer gehad. Toendertijd een snelle auto maar voor vandaag de dag natuurlijk niet.
Otua zegt
Wat is het de laatste tijd toch met grote merken die persplaten versturen die gewoon renders zijn? Die drukke achtergrond maakt het nog erger, zou dat alleen maar zijn omdat het zo iets meer lijken op echte foto’s?
Richmond zegt
Goedkoper waarschijnlijk.
JelmerS zegt
De hoogte van het badge getal is toch een beetje een wedstrijdje van wie het verst kan pissen.. de slimmerds vinken de optie ‘badge delete’ aan in combinatie met de AMG, M en S-line pakketjes. Zorg dat die spullen ook weer gekoppeld zijn aan interessante hardware zodat een badge ook echt weer wat status geeft.