Een Russische uitvinder had genoeg van files en het ruimtegebrek in de stad. Hij bedacht de ONEDOORCAR. Een veredelde bestelbus met slechts één deur.
De ONEDOORCAR is onderdeel van een stadsplan van uitvinder Alexander Malyshey. Zijn visie op de toekomst is verwerkt in de opmerkelijke conceptbus. Door de rechthoekige vorm en een deur aan de achterkant, kan er optimaal gebruik gemaakt worden van de ruimte. Zo optimaal zelfs, dat een 4+1 opstelling een kleinere auto oplevert dan een Smart Fortwo. De buitenmaten bedragen slechts 2,5 x 2,2 x 2,1 meter.
Over de aandrijflijn wordt louter vermeld dat er keuze is uit een elektromotor of benzinemotor en dat deze in beide gevallen onder de rechter achterstoel geplaatst wordt. We kunnen ons voorstellen dat iets elektrisch het meest logisch is. Aangezien de auto niet echt aërodynamisch lijkt, vragen we ons af of het wel zo praktisch is. De actieradius is met de huidige technieken al niet je-van-het, laat staan met zo’n windvanger.
Volgens Alexander is Daimler al serieus aan het kijken naar zijn plannen. Hij acht het zeer waarschijnlijk dat we dit soort auto’s over een aantal jaren op de weg gaan zien. In de stad zou dat moeten betekenen dat we parkeerplekken dubbel kunnen gaan benutten en files korter worden.
De uitvinder heeft alvast meerdere uitvoeringen voorgesteld. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de bus iets te verlengen en meer stoelen te plaatsen, al dan niet in dwarsrichting.
Wat denken jullie, zijn dit soort auto’s de toekomst?
fastandloud zegt
Nu nog mensen die hem willen kopen haha
tweetienduizendste zegt
Geweldig, nu ook nog een licht ontwerp en laag verbruik, moet mogelijkheden hebben. Front oppervlak is wel erg groot, dat wordt een uitdaging voor het verbruik.
jobh zegt
sinds d’r auto’s zijn zijn d’r al dit soort (kanslozen) ontwerpen en nog nooit is dr zo iets echt wat geworden , dus ik geef t niet veel kans
darkpluisje zegt
Lengte van de file is minder belangrijk dan de hoeveelheid auto’s die voor je staan lijkt me? Op afslagen nagelaten uiteraard
anakiet zegt
@darkpluisje: Lastig. Aan de andere kant, als je gemiddele snelheid in een file zeg 5 km/u is, heb je meer aan een korte file. Of gaat et mischien weer trager omdat er nog meer kleine auto’s dicht op elkaar staan, met meer bestuurders die lopen te prutsen :)
2 KM touringcars of 1 KM van dit soort dingen ? :)
Dat is nou nog eens een mooie test voor autoblog, weer eens wat anders, lol
harrie zegt
Dus met 4 man door 1 deurtje in noodgevallen en dan maar hopen dat ie niet geblokkeerd is.
xyberborg zegt
Lekkere Cd waarde gaat dit opleveren, denk niet dat makkelijker inparkeren opweegt tegen zo’n inefficiënt verbruik.
robert110 zegt
Al ik dit zo bekijk heeft het zeker potentie. Het heeft wat verbeterpuntjes. Zo is de vorm niet echt bevoordelijk voor het verbruik, maar als zo naar het ontwerp kijk is het makkelijk om de voorruit onder een hoek van ongeveer 25 á 30 graden te leggen waardoor dat probleem al gedeeltelijk is opgelost. Hierdoor wordt de toegang voor de voorste stoelen wel moeilijker gemaakt.
Oké het is niet moeders mooiste maar dat is een Toyota avensis of een Volkswagen polo ook niet en die worden ook vaak verkocht.
Lennaert zegt
Het lelijke transformertje
moveyourmind zegt
Zelfs aan de bagageruimte is gedacht: alle zooi die je mee wit nemen zet je gewoon in het gangpad, ruimte genoeg! Deze ontwerper is geniaal.
Hubert zegt
Gaaf concept.
Gelukkig dat al die azijnpissers hier het niet voor het zeggen hebben.
Dan zaten we nog met een berevel en knots voor onze grot een beetje vrouwtjes neer te knuppelen.
DennisS65B40 zegt
@Hubert: LOL!! Ik vind hem ook geniaal!!
maru zegt
Efficiënt vervoeren, zo’n kubus! Lekker stapelen in de vrachtwagen. Ook parkeren zie ik wel zitten, want je weet precies waar hij ophoudt. Ik zie dit eigenlijk wel werken in de stad.
bmwuberalles zegt
“giving a chance to solve the problem of lack of parking” zegt men … giving no chance to survice a collision zijn ze vergeten…
tmenges zegt
Wel handig ja in smalle stadsstraatjes….. een auto die bijna zo breed is als een vrachtwagen..
SimonMc zegt
@tmenges: Beter kijken. Hij is breder dan bv een Mercedes GL, maar smaller dan een Ford Transit bestelwagen.
adjudant zegt
Ik denk dat zo’n design niet bepaald euro ncap vriendelijk is..
p924 zegt
Ietsje hoger maken en stoelen eruit dan heb je staanplaatsen en kunnen er nog meer mensen mee. Een soort mini stadsbus.
huge zegt
Misschien kan iemand de beste man vertellen dat de regelgeving dwars geplaatste passagiers verbied in autos…ik geloof dat tot iets van 10 graden nog mag maar daar boven niet meer (heeft met de crashtests te maken meen ik) Anders had smart er al iets mee gedaan
johannes79 zegt
Wil er best in rijden maar dan wil ik ook zo’n knobbel op m’n gele kop waar ik iedere dag een andere pruik op kan klikken net als echte Lego …
vale46 zegt
Bye bye aerodynamica :D
Ik zou hier wel eens mee op een brug willen rijden met een sterke zijwind!
danni zegt
transformer: optimus parva
stroomlijn van een lego blok, stadsauto ???
Onder de achterstoelen in ieder geval genoeg plek voor batterijen.
appiechappi zegt
wat hebben deuren te maken met files ?
en vierkante auto’s bestaan al langer (japan).
hoe wil je de achterdeur open maken als er een auto achter je geparkeerd staat ?