We kunnen zelden een kern van waarheid in onze berichtgeving vinden, maar met het artikel over het nieuwe merk “Prius” zaten we misschien wel aardig in de buurt. Volgens de Japanse krant The Nikkei zijn er binnen Toyota plannen om rond 2009 met een nieuw automerk te komen, welke alleen hybride auto’s zal produceren. Het blijft echter een vreemd verhaal, want zoals we eerder schreven wil Toyota uiteindelijk zelf ook uitsluitend hybride technologie gebruiken…
De komende jaren mogen we drie nieuwe Priussen (of Priui?) verwelkomen: de Prius A, B en C, respectievelijk voor 2009, 2010 en 2011. Deze krijgen alledrie een afwijkende styling (is dit dan het USP?) en zullen verschillen qua formaat.
Onder welke naam deze auto’s op de markt komen blijft gokken. Een apart “groen” treehugger-merk lijkt me echter geen slecht idee (via motorauthority).
Tom3500 zegt
jah, wild worden we er niet van… ik geloof neit dat de toekomst in ‘benzine zuinige’ auto’s zit… wel ene beetje dubbelop als je een merk maakt voor enkel hybrides, en je gaat daar een ebetje je eigen concurrent in vormen. maar doe vooral wat ej niet laten kunt, die auto’s zien er zoiezo niet uit.
Armada zegt
Dan mogen ze ook weleens gaan nadenken over een hybride met Diesel motor voor de Europese markt.
stumpy zegt
Het zou Prii moeten zijn hoor…
stiggie zegt
het is heel raar maar het schijnt dat de energie die het kost om een prius zo groot is dat een hummer h2 150000 kilometer moeten rijden om aan de zelfde uitstoot te die het kost om een prius te maken ik heb dit uit de autovisie dit zijn mischien niet de exacte cijfer maar komt zeker in de buurt
Wasmand zegt
Gaan we weer Prius-bashen? Je zou ook kunnen zeggen dat het erg knap is dat Toyota een zeer succesvolle hybride auto in de markt zet, terwijl alle andere fabrikanten niet verder komen dan vaag gezwets in meerjarenplannen……
Thibaut zegt
Eigenlijk zijn die hybrides als light mayonaise: ’t is (zogenaamd) gezonder, maar het gezondste is nog altijd geen mayonaise. En uiteindelijk eet het merendeel liever gewone mayonaise.
hubbu zegt
Waarom nie gewoon een HiPri
Maestro zegt
@ Thibaut; een patatje zonder is al helemaal niks dus dan idd maar een patat met!
OT als ik bij Toyota enige inbreng zou hebben (en dat heb ik nog steeds niet) zou ik er voor opteren om geen nieuw merk in de markt te zetten. Kost bakken met geld en nu heeft de hybride hype tenminste een positieve inbreng op het merk Toyota; naast degelijk en betrouwbaar ook nog “groen”.
H.J. Vaesen zegt
@ Stiggie
Van dit onderzoek is allang bekend dat het niet klopt.
Citrofiel zegt
@ Thibaut; Mooie vergelijking. :)
Mark zegt
een pruis, twee prut
rgseidl zegt
Als Toyota inderdaad een nieuw hybrid-only merk gaat lanceren, dan zal het merk Toyota zich weer op conventionele technologie concentreren. Daar hoort diesel ook bij, inclusief super-schone versies voor de VS en Japan. Stop-start functionaliteit en selectieve activering van de dynamo (cp. nieuwe Citroen C2/C3 for Londen cq. BMW 1 en 5 serie) horen er voor mijn smaak ook bij, mits er geen verhoging van de voltage plaatsvind.
De enige redenen da de Prius in de VS nog steeds zo goed verkoopt – en de hybrides van de concurrentie duidelijk minder – zijn de focus op zuinig rijden op benzine in absolute zin en, de hoge herkenningswaarde van het uiterlijk van een Prius (ongeacht de aethetiek, daar verschillen de meningen over). De eigenaars willen de buren met hun mega-SUV-bak namelijk heel duidelijk laten weten dat ze voor het milieu cq. de veiligheid van de brandstofvoorziening – algemene belangen dus – een slechtere prijs/prestatie verhouding in hun auto accepteren.
Dat laatste punt is uiteraard makkelijker overeind te houden als je auto een onmiskenbaar groen jasje draagt. De Toyota Tundra is namelijk een benzine slurpende full-size pick-up.
c_p zegt
Het eerste wat ik hierover hoorde was dat men “Prius” zou gaan gebruiken als “submerk”, niet dat er geen “Toyota” meer op die auto’s zou staan.
Dus dan krijg je zoiets als de “Toyota Prius Small”, “Toyota Prius Medium”, “Toyota Prius Large”, … (met andere namen ipv S/M/L natuurlijk).
Peter zegt
Ze mogen dan wel de betrouwbaarste auto’s hebben maar de auto’s die Toyota maakt zijn altijd oer en oer lelijk .
DRU zegt
There we go again…
Naast alles wat ik altijd al zeg
..hoe kan Toyota 100% hybride willen worden en van Prius een apart merk willen maken? Dan heb je of geen Toyota meer, of twee merken parallel die hetzelfde doen. Is het verschil styling?
100% hybride is natuurlijk een stom uitgangspunt. Hybride is een modewoord van NU. Binnen afzienbare tijd zul je zien dat de andere technologieen zullen toeslaan. En Toyota is zo cutting edge dat ze ook daar mee zullen komen. Dus misschien is 100% treehuggin’ een betere benaming. Of 100% goat wool socks.
Pieter-Jan zegt
Dat ze die Prius maar laten vallen, Hybride werkt niet! Batterijen zijn vervuilend en al die elektriciteit wordt ook niet CO2 vrij gemaakt. Je bent volgens mij beter met een Golf 1.4
gotty zegt
Hybride is denk ik een goede tussen oplossing op de weg naar Kernfusie (ik hoop dat dat het wordt), kunnen ze veel leren over het recyclen opslagcapaciteit van accu’s.
Reken maar dat die electriciteit praktisch CO2-vrij wordt gemaakt, want als ik met mijn Prius Tech Edition op benzine rijd met een snelheid van 50 km/pu dan verbruikt ie zo’n 5 liter op 100 km, vrij zuinig lijkt mij. Als ik voor het Plugin-systeem zou kiezen, zelfs dan
Daan zegt
Dat hybride verhaal is gewoon een wassen neus. Als je een optelsom maakt van alle kosten om deze auto te produceren en later weer te recycelen en ook inclusief het totale gebruik dan blijkt alles meewegende deze auto, de Toyota Prius niet veel beter voor het milieu te zijn dan bijvoorbeeld een Hummer.
Natuurlijk gebruikt deze auto veel minder brandstof dan bijvoorbeeld een Hummer maar de extra accu’s en allerlei andere “milieuvriendelijke” oplossingen doen het effect van dat zuinige omgaan met brandstof te niet. Als wij met z’n allen van A naar B willen blijven gaan moeten wij er ons van overtuigen hoeveel brandstof dat kost, een voorbeeld een retour Amsterdam – Los Angeles kost plusminus 900 liter kerosine per persoon, jawel 900 liter en met de energie daarvankan je een gemiddeld woonhuis een jaar lang verwarmen.
autoblogger zegt
@Daan: hoe vaak moet ik het nog vertellen?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
Daan zegt
En zo is dat dus ook met zo’n hybride auto en natuurlijk niet alleen zo’n hybride auto. 5 liter brandstof op 100 kilometer voor zo’n middenklasse auto is natuurlijk best zuinig en een ritje van Leiden naar Groningen kost je dan plusminus 12.5 liter brandstof en rijd je met 4 personen dan is dat slechts iets meer dan 4 liter per persoon!!
Maar willen we echt heel serieus omgaan met deze getallen dan hoort er een overzicht bij hoeveel het kost aan energie en materiaal om een auto te produceren en later weer te reclyclen en als het kan volledig te hergebruiken en dat zou het u beslist verassen welke auto’s het minst schadelijk voor het milieu zijn