Elektrische auto’s minder in trek, is de overheid te onduidelijk?
Het liefst ziet de overheid je in een elektrische auto. Met een subsidiepotje en een aantrekkelijker bijtelling is het echter niet zo dat de Nederlander massaal in een EV stapt. Sterker nog, er worden zelfs minder elektrische auto’s verkocht. Hoe komt dat?
Elektrische auto minder in trek
Volgens een nieuw rapport van ING Research komt het door onduidelijkheid over fiscale maatregelen vanuit de overheid. Zo weet de automobilist niet echt waar hij of zij aan toe is de komende jaren. De korting op wegenbelasting loopt bijvoorbeeld af op EV’s. En met het doorgaans flinke gewicht is het straks flink lappen per maand of kwartaal.
Rekeningrijden moet het systeem op termijn gaan vervangen. 2030 was het beoogde jaar voor de introductie van dit systeem, maar met het val van het kabinet is het nog maar de vraag of dit alles gehaald gaat worden. Wellicht wil een volgend kabinet helemaal niet aan rekeningrijden beginnen.
ING verwacht dat van alle nieuwe auto’s in ons land er dit jaar 27 procent elektrisch zullen zijn. Dat was 23,5 procent vorig jaar. Een vermeerdering, maar een marginale winst volgens de bank. Dat kan beter als er meer duidelijkheid zou zijn. Omdat er veel onduidelijk is voor de Nederlandse autorijder is men afwachtend in het aanschaffen van een EV. Zeker de particulier.
Naast onduidelijkheid over rekeningrijden, is het niet bekend of de aanschafbelasting op benzine- en dieselauto’s nu wel of niet omhoog gaat. Ook dit kan weer een factor zijn in een toekomstige aanschaf. Vaak is de equivalent met verbrandingsmotor goedkoper dan dezelfde auto met een elektrische aandrijflijn.
Stijging algehele autoverkoop
Ondanks al deze geluiden, en een subsidiepot die maar niet opraakt, worden er meer auto’s verkocht in 2023. De verwachting is dat er dit jaar 375.000 nieuwe auto’s een kenteken gaan krijgen. De industrie is vooral bezig met een inhaalslag, chiptekorten en andere vertragingen gedurende de coronaperiode zijn nu verleden tijd.
rwdftw zegt
Wat ook niet helpt is het gedoe rondom onze energievoorzieningen. Overvolle netten, wel of geen afbouw van de salderingsregeling, afgekeurde laadpaalaanvragen etc. En subsidie of niet, een EV is en blijft gewoon een duur ding.
Een ICE blijft aantrekkelijk zolang de kosten te overzien zijn en je je tank in 5 minuten weer vol hebt.
Allison Burgers zegt
Als je je zonnestroom in je auto douwt, dan maakt de salderingsregeling niet uit toch? Of je moet 50 panelen hebben.
V8Vantage zegt
Als je ruimte hebt voor zonnepanelen….. En dan nog is de vraag hoeveel je er staks mag gaan leggen als de verzekering wat scherpere eisen gaat stellen…
Allison Burgers zegt
Als je de ruimte niet hebt voor panelen, waarom reageer je dan op een posting over salderen?
rwdftw zegt
Om dat te doen heb je een aantal dingen nodig. Genoeg zonnepanelen is er eentje. Dan een elektrische auto, een oprit, een 3 fase net-aansluiting en een paaltje. Daarnaast heb je iets slims nodig wat weet hoeveel stroom je panelen opwekken, hoeveel je het het net op duuwt en dat deel in de auto laadt. Uiteraard moet je op dat moment de auto niet nodig hebben.
De salderingsregeling is wel een dingetje. Met een gevallen kabinet en 2/3e van de 1e kamer tegen het voorstel zie ik dat voorstel ergens stranden. 2025 wordt al heel erg lastig, en ik zie dat zomaar 2026 of 2027 worden. Ik heb panelen, een Tesla, een oprit en een paaltje. Maar het maakt op dit moment niet uit op welk moment ik de Tesla laadt. Ook een thuis accu gaat op dit moment financieel niets brengen. Dus dat ga ik gewoon niet doen.
Als je je dak zo vol hebt liggen dat de terugleververgoeding je gaat raken, dan wordt het interessant om de overtollige stroom in een accu te stoppen.
waterisnat zegt
Energie is al decennia >90% tax in NL, denk jij dat de auto autarkisch opladen zonder tax geen consequenties heeft? En dan praten we niet eens over de enorme secundaire/systeem-kosten die EVs meebrengen.
O plaat zegt
Zonnepanelen: 10k
Omvormer: 5k
Thuis batterij: 10k
Fatsoenlijke EV: 100k
Laadpaal plus kabel: 5k
…
Ik denk dat ik mijn Cadillac nog eens vol gooi met benzine inplaats van goedkoop elektrisch te beginnen rijden…
freez65 zegt
Beetje wilde rekensommen nietwaar?
Zonnepanelen + omvormer zijn onder de 9K wel te krijgen,
Fatsoenlijke EV? hoeft echt geen 100K te kosten. Ik heb net een 208E voor 32 K geleverd gekregen (2022 aangekocht), kreeg nog wat subsidie terug ook. Het is geen Cadillac nee.
Laadpaal + kabel ( 1800 Euro)
Freez
O plaat zegt
Als je thuis wil snel laden kost de kabel opzich net geen 1000 euro per meter. En je zegt het zelf, een EV die evenwaardig is als mijn ICE Cadillac is een Etron GT daar betaal je al snel 100k voor.
Allison Burgers zegt
Thuis snelladen?
Wolflow zegt
Een fatsoenlijke EV is vooralsnog onbetaalbaar, die is er namelijk niet
Allison Burgers zegt
Hahaha. Roep maar wat bedragen. :)
Flutterbear zegt
Zonnepanelen en omvormer 3k gefinancierd uit de hypotheek voor 20 euro per maand ofzo. EV van 35k private lease op 350 p/m na SEPP. Stopcontact is ook geen 5k en vervolgens rijd ik daar 15.000 per jaar mee.
rbou zegt
Opwekking overdag terwijl je dan niet thuis bent?
Allison Burgers zegt
Dat is een aanname
potver7 zegt
Die salderingsregeling maakt wel degelijk uit. Als je auto niet aan de lader hangt dan ga je teruglevering, en treedt solderen in werking.
Allison Burgers zegt
Salderen gebeurt niet live, maar op jaarbasis.
banderas zegt
Je tank in 5 min vol is geen pre, dat weten alle EV rijders.
Flutterbear zegt
Mijn plezier niet meer stuk als ik in 5 minuten weer 100 euro kwijt ben. Ik rij daar met onze EV ruim 2000 km mee en heb elke ochtend een volle batterij.
racerx zegt
Zo zie je maar weer, EV’s zijn voor armoedzaaiers. ;-)
b00st zegt
Stijging met bijna 15% = minder in trek? Rare woordkeuze.
Richmond zegt
Verwachting van 3,5% extra marktaandeel wat veel minder is dan waar men vanuit ging.
mashell zegt
Onduidelijke overheid maakt het hebben van een boerderij minder in trek, onduidelijke overheid maakt kinderopvang minder in trek, onduidelijke overheid maakt wonen in Loppersum minder in trek. ING kan nog wel een hele stapel van zulke rapporten schrijven. Maar waarom schrijft ING eigenlijk zulke open deur rapporten, wie heeft hen dat gevraagd?
V8Vantage zegt
MVO heet dat….. M.a.w. “Kijk eens ons druk maken om en inzetten voor de maatschappij”.
V8Vantage zegt
Maar is het wel zo voordelig? Ik rij nu, uit nieuwsgierigheid, de komende maanden 100% electrisch (schade bedrijven hebben het heeeeeeel druk blijkbaar i.c.m. vakantie tijd) in een ID3. Deze laad ik op verschillende plaatsten op, thuis, aan de weg en via snellaad stations (met lidmaatschap) langs de snelweg. Per maand scheelt dit hooguit 10 – 20 euro, afhankelijk van hoeveel ik rijd, als ik alleen kijk naar de energie kosten. Dit scheelt het t.o.v. een 530D tourring. T.o.v. een golfje TDI wordt dit nog minder. En ik rij ca 3500 – 4000 km per maand.
De aanschaf prijs van een EV is veel hoger, en de wegenbelasting wordt afgebouwd…. Ik snap wel dat steeds meer mensen kiezen voor een ICE(diesel).
Daarnaast, als ik naar mijn tuin kijk. Deze is afgelopen twee weken echt helemaal ontploft en barst uit zijn voegen. Was net helemaal gesnoeid door de tuinman…. Daar zit me toch een enorme Co2 opslag in.
V8Vantage zegt
Ow en ik heb geen zonnepanelen net als ’t grootste gedeelte van Nederland.
Bert zegt
Ik heb voldoende panelen, echter wanneer deze voldoende opbrengen staat mijn auto 75 km verderop bij mijn werkgever, die geen laadpalen heeft.
Mbt overheidsmaatregelen, dan zijn het vooral de zakelijke rijders die er van kunnen profiteren Uitzondering is de eenmalige subsidie bij aanschaf, maar dankzij deze regeling krijg ik bij aanschaf geen 5% korting ven een dealer. Hiermee is de dealer/importeur de financiële winnaar.
mashell zegt
Wat! Je hebt je tuin laten snoeien! Wat heeft de tuinman gedaan met het snoeiafval? Dat gaat nu composteren en daarbij komt de opgenomen CO2 weer vrij of wordt verbrandt als biomassa, de horror. Jij brengt ons klimaat in gevaar!
racerx zegt
Dat zou dus ook mijn werkwijze worden als ik een EV moest rijden. Ik kreeg laatst een iX3 aangeboden als leenauto maar die heb ik vriendelijk geweigerd. Heb wel zonnepanelen maar geen oprit dus laden is er thuis niet bij. Continu een EV elders moeten laden is gewoon ontzettend onaantrekkelijk als je een ICE gewend bent. Als ik een EV binnen 5 minuten op 80% krijg wil ik het wel overwegen, anders niet. De dealer heeft me uiteindelijk een 530e mee gegeven. Prima, hoewel in mijn situatie ik met 184pk continu een lege batterij aan het meezeulen was.
MarcoM zegt
Klopt, als je inderdaad de aanschaf van een ICE en EV plus verbruik en onderhoudskosten naast elkaar legt, dan scheelt het onder aan de streep niet eens zo heel veel is mij opgevallen.
550maranello zegt
Er zijn veel factoren om aan te wijzen. Naast de inconsequente/onbetrouwbare overheid zijn de kosten voor het houden van een elektrische auto aanzienlijk gestegen, zoals verzekering, energie en rente. Dit is een europees (of wellicht wel wereldwijd) probleem. Op het huidige prijsniveau een show stopper voor de aanschaf van een elektrische auto. Gevolg was dat er begin dit jaar nauwelijks nog tekorten aan elektrische auto’s waren omdat de fabrikanten weer op stoom kwamen en tegelijkertijd de vraag weg viel. Dit veroorzaakte de omslag van under stock naar over stock. Tesla reageerde onmiddellijk met drastische prijsverlagingen die insloegen als een bom. Vlek op vlek. Andere merken aarzelden en deden (nog) niet mee. Maar inmiddels zijn meerdere merken de prijzen aan het verlagen, al dan niet stiekem, door extra bonussen of subsidies op eigen leasecontracten. In minder dan een half jaar zijn courante elektrische auto’s incourant geworden. Is dit de bodem of gaan we nog lager? De (onzekere) consument wacht af…
audirs3 zegt
Nieuwe titel voor dit artikel: Ondanks onduidelijke overheid is EV steeds meer in trek.
HZW zegt
De Overheid is nog onduidelijker geworden, met de val van het kabinet en het vertrek van vele politici, gaat het één grote verrassing worden, wat de verkiezing uitslag gaat worden in November.
Er is geen pijl op te trekken welke partijen er gaan regeren, en wat hun ideeën/plannen zijn met het huidige beleid gevoerd door de oude regeringspartijen.
Allison Burgers zegt
Dat is het mooie van verkiezingen. Dan heb je het zelf in de hand. Kun je er ook een peil op trekken.
slickrick zegt
Ik tank met plezier de 540i vol en knal met 2x tanken naar Spanje. Auto rijden mag wat kosten, EV is geen optie met de beperkte reikwijdte, vooral als je beetje wil doorrijden. Dat alsmaar rekenen of je duurder / goedkoper uitbendt met EV , panelen laden hier of daar etc …..waste of time
MarcoM zegt
Genieten dus.
MarcoM zegt
Onbegrijpelijk dat onze overheid, ach laat maar, in november komen er verkiezingen en ik mag hopen dat de nieuwe regering eens een betrouwbare organisatie wordt in plaats van dat eindeloze gepraat.