En wat blijkt uit dat onderzoekje? Nederlanders zijn best wel braveriken als het aankomt op ons gedrag op de snelwegen.
Sommige onderzoeken worden niet uitgevoerd omdat je zonder de uitkomst ervan niet kunt leven, maar gewoon omdat de resultaten grappig zijn. Zo ook het volgende onderzoekje, uitgevoerd door de mannen (M/V/X) van Autovisie. Zij wilden weten hoe hard Nederlanders nou echt rijden op de snelwegen.
Daarvoor schakelden ze een partij in die het echt kan weten, namelijk Flitsmeister. Voor die paar personen bij wie deze naam niet direct een belletje doet rinkelen, dat is die app die jou enorm veel geld kan besparen omdat die aangeeft waar er geflits wordt. Onder anderen, want Flitsmeister doet nog veel meer.
Hoe hard rijden we nou echt op de snelwegen?
Zo houdt Flitsmeister ook bij hoe hard zijn gebruikers rijden. Dat merk je zelf bijvoorbeeld in de trajectcontrole, daar geeft de app keurig jouw echte snelheid weer. Autovisie was benieuwd hoe hard de Nederlander nou écht reed sinds de maximumsnelheid verlaagd was naar 100.
En het resultaat zal je misschien verbazen, de meeste Nederlanders zijn hartstikke braaf. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar gemiddeld rijden we vaker te langzaam dan te hard.
Uit het onderzoekje blijkt namelijk dat de gemiddelde snelheden op een 120- en 130-weg dicht bij elkaar liggen. Let wel, tussen 19:00 uur en 06 uur, als je die snelheden ook daadwerkelijk mag rijden. Op de 120-wegen rijdt men gemiddeld 110 km per uur, op de 130-wegen 109. Da’s dus (ruim) 10 kilometer onder het maximum.
Geinig is dat er overdag, wanneer je er maar 100 mag, ook een verschil tussen beide wegen is te zien. Op de 130-snelwegen rijden we gemiddeld 102, op de wegen waar je ’s nachts 120 mag blijft de tellernaald steken op 99.
Oh ja, de snelweg waar het hardst wordt gereden ligt in het midden van het land. Op de A28 Zeist – Amersfoort hebben de bestuurders het meeste haast, daar ligt de gemiddelde snelheid ’s avonds en ’s nachts op een keurige 118,04 kilometer per uur. Je mag daar dan 130.
Kleine kanttekening in dit onderzoekje
Natuurlijk is het hartstikke leuk om te zien dat wij ons gemiddeld hartstikke goed aan de snelheid houden op de snelwegen, maar er zitten wel een paar haken en ogen aan dit onderzoekje. Zo heeft Flitsmeister zowel personen- als vrachtauto’s meegenomen in het onderzoek en werd er niet gekeken of er ergens een file staat of niet.
Ja, op die manier gaat de gemiddelde snelheid wel een stuk naar beneden. In werkelijkheid ligt het waarschijnlijk allemaal iets hoger dan hier gepresenteerd. Maar concluderend kunnen we alsnog stellen dat wij Nederlanders een braaf en volgzaam volkje zijn.
Als het op het naleven van de snelheidslimiet aankomt tenminste…
Robert zegt
Ik tik de cruise control uit gewoonte vast op 104 kmh, tegenwoordig. En ik kwam er gisterenavond (na 19:00 uur) achter dat ik gewoon legaal 130 mocht; helemaal niet meer bij stil gestaan… Ik vond het al zo gek dat ik alles en iedereen mij voorbij zag knallen 😱😂
Ot92 zegt
@rrrobert Jij houd de tijd niet in de gaten om volgas van 104 naar 134 te accelereren zodra de klok op 19:00 uur staat? Ik dacht dat iedereen dat deed.
Wat ik wel ironisch vind, een tijdje terug reed ik gewoon 105 op de cc. Velen haalden mij in. De klok sloeg 19:00 uur, toen mocht je 135. Vervolgens ging ik 135 rijden en heb toen uiteindelijk weer iedereen ingehaald die mij in de afgelopen 10 minuten had ingehaald. Nu weet ik niet waar ik dat precies aan moet verwijten. Rijden ze altijd een bepaald snelheid of weten ze niet dat je harder mag na 19:00 uur? 🤔
povel zegt
@Ot92: of liep je klok 10 minuten achter ?
Ot92 zegt
@povel Goede vraag.
dutchneon zegt
Laten we dit nu aub netjes presenteren aan Den Haag en Brussel… wellicht dat we daarmee duidelijk kunnen maken dat de snelheid niet naar 75km/h verlaagd hoeft te worden door het nieuwe kabinet…
sportabgasanlage zegt
@nicolasr je moet “Nederlanders” even vervangen door “Flitsmeister gebruikers”. Het onderzoek zegt namelijk niks over het weggedrag van de gemiddelde Nederlander.
Je zou zelfs kunnen suggereren, dat Flitsmeistergebruikers eerder geneigd zijn om harder te rijden dan de limiet.
JanJansen zegt
@sportabgasanlage: krijg echt kromme tenen van dit “onderzoekje”. Werkelijk niets klopt. De meting, de verzameling van data en de conclusie niet.
Het wordt gepresenteerd als feiten, maar is eigenlijk een mening.
Welkom in Nederland.
Knul zegt
Het lijkt er inderdaad op dat Flitsmeister data van de NDW heeft gebruikt voor het onderzoek. Dit is gewoon openbaar toegankelijk en je kan bij iedere tellus zien hoe hard er gereden wordt op een genomen tijdstip.
Mocht je het zelf willen zoeken:
https://dexter.ndwcloud.nu/opendata
vierkoloms zegt
@sportabgasanlage: ik gebruik flitsmeister vooral om die belachelijke 3km/hr boetes te voorkomen. Niet om ongegeneerd veel te hard te rijden. Daarnaast is de file info zeer prettig.
Ot92 zegt
@vierkoloms Ook de melding dat een ambulance je nadert vind ik prettig. Dan ben je alvast erop voorbereid voordat je ‘m überhaupt hebt gezien. Kon laatst daardoor alvast ruimte voor ze maken, zodat ze stuk of 10 auto’s in 1 keer konden inhalen op een B-weg.
sportabgasanlage zegt
@vierkoloms
Een bekeuring voor 3km/u te hard, is eigenlijk 6 tot 7 km/u te hard (want wettelijke correctie van 3%), en op je teller dus ruim 10km/u te hard (want tellerafwijking van gemiddeld 5-10%).
Dat doe je niet per ongeluk, mits je een beetje oplet.
vierkoloms zegt
@sportabgasanlage: ik rij niet bewust te hard, maar soms tik je net even de 110 aan om niet met een slakkengangetje een ander in te halen. Nog irritanter dan die boete is een cruisecontrol rijder die 1a2 km harder rijdt dan de weggebruiker die ingehaald wordt.
Ik probeer mij daar niet schuldig aan te maken. Persoonlijk vind ik het verkeersbeeld veel onrustiger geworden nu “we” allemaal maar 100 mogen.
Ot92 zegt
@sportabgasanlage Dan klopt het onderzoek niet. De zogenaamde ”Flitsmeister gebruikers” staan toch bekend om hard rijders te zijn. Dan presteren we wel heel slecht zo te lezen. 😂
donpablo zegt
49 te hard vind ik altijd een mooie snelheid (waar het kan)
sportabgasanlage zegt
29 is veiliger. Hoef je je niet te verantwoorden bij ’t OM bij herhaling. (en veel goedkoper ook trouwens)
werf76 zegt
Ook die van 29 te hard wordt opgeslagen.
melcon zegt
Overschrijding van 30 of meer binnen de bebouwde kom wordt geregistreerd, van 40 of meer buiten de bebouwde kom. Die van 29 dus überhaupt niet.
driftwood zegt
Komt wel overeen met hoe ik het ervaar momenteel of het onderzoek nu gedegen is of niet. Ik denk, of zo ervaar ik het in elk geval, is dat ook op de overige wegen de gemiddelde snelheid maar krap aan de max snelheid is.
PunicaOase zegt
@driftwood: ja is mijn ervaring ook: de meesten rijden op de snelweg rond de limiet.. Binnen de bebouwde kom een ander verhaal: daar wordt toch wel op veel stukken veel harder gereden dan wat is toegestaan.. terwijl het daar eigenlijk gevaarlijker is..
driftwood zegt
@punicaoase: is ook zo, die ervaring heb ik ook binnen de bebouwde kom :-(
Ot92 zegt
@punicaoase Wat een raar volk hebben we toch ook he… Hard rijden waar het gevaarlijker en niet zo verstandig is. Daar waar het wel wat harder mag durven ze het weer niet. Dat zegt al genoeg hoe goed (of slecht moet ik eigenlijk zeggen) de gemiddelde Nederlander kan autorijden in mijn ogen.
karhengst zegt
En vervolgens een ander ophouden bij een inhaalactie op de snelweg rechtvaardigen met een “ja maar het maakt voor je aankomsttijd niks uit dus je remt maar voor me”. Ironie ten top.
Het zegt overigens ook een hoop over de handhaving. Decennia de bebouwde links laten liggen en de bermkassa langs de snelweg parkeren heeft ook zo z’n effect gehad.
jippie zegt
Het een en ander zal wel te maken hebben met de enorm hoge boetes die je in dit land krijgt voor te hard rijden.
sportabgasanlage zegt
Tja, in Duitsland en België zijn de boetes lager, in Zwitserland, Engeland, Frankrijk en Scandinavië zijn de boetes hoger. Valt allemaal best wel mee als je ’t grote geheel bekijkt.
Redrum zegt
Tot als ze de grens oversteken dan kan het allemaal niet snel genoeg 😂
rutgerg zegt
Ik rijd altijd zo rond de 15-20 km/u te hard op de teller… of het nu overdag is als je 100 mag of savonds bij 130. Verbazingwekkend hoeveel mensen je dan inderdaad inhaalt alsof ze stil staan. Terwijl je na correctie wellicht nog 5-10 km te hard rijdt. Ik leerde tijdens de rijles altijd al minimaal 5km/u harder te rijden op de teller, die mensen dus schijnbaar niet.
Ot92 zegt
@rutgerg Toen we nog gewoon 120 of 130 mochten reed ik altijd op de teller 6 meer. Toen haalde je iedereen in terwijl je niet eens te hard reed. Tegenwoordig rijd ik 115 overdag, oftewel circa 10 te hard na correctie en wordt nog altijd door de meeste ingehaald (op de A1). Die halen mij dan met gemak in. Ik schat dat zij minimaal 130 rijden.
wza1979 zegt
Ik zit niet veel op de weg maar ik kan er maar moeilijk aan wennen en vind het nog steeds zware onzin. Hier in het oosten is amper volk en slaan de snelheden nergens op. Ook raar dat de vervuiling op houdt precies op de grens met Duitsland. Alsof er een ontzichtbare muur alles tegenhoud.
vierkoloms zegt
@wza1979: maar die muur is er wel, ga op de A12 naar Oberhausen maar eens bellend de grens over 🤣🤣🤣
Ot92 zegt
@vierkoloms Daar zou een maximumsnelheid geïmplementeerd moeten worden van 160km/h. Als je veel harder gaat rijden knal je achterop een auto met gele platen die je heeft afgesneden of je bent toe aan nieuwe remblokken. 🤣
mashell zegt
De vervuiling houdt niet op de grens. In Duitsland hebben ze een lagere bevolkingsdichtheid en minder varkens per inwoners. Wij in Nederland rijden zo langzaam omdat we met zoveel mensen en varkens zijn.
NK zegt
Deugersvolk
De onder het maximumrijders zijn ook diegene die de gentherapie slaafs genomen hebben
Cuprafan123 zegt
Jij begrijpt het 😂😂
sportabgasanlage zegt
Gentherapie? Heb je je aluhoedje wel op?
mashell zegt
Ja degenen die te hard rijden, vaccins weigeren en hun wijsheid via facebook verspreiden dat zijn de echte rebellen, de helden die het land gaan redden…
NK zegt
Deug
Homer55 zegt
Verkeer in NL is vreselijk traag.
Ot92 zegt
Gaat het maximum snelheid binnenkort nog terug naar 120/130km/h? 100km/h begint onderhand een irritatie te vormen. Niet eens direct door de snelheid, maar ook door het feit dat men met andere dingen bezig is i.p.v. autorijden.
Dan heb je nog Rijkswaterstaat die bewust op bepaalde trajecten de spitsstrook open laat staan na 19:00 uur om het maximum snelheid op dat traject op 100km/h te houden…
sportabgasanlage zegt
DE!!! DE maximumsnelheid, niet ‘het’ maximumsnelheid. Verder heb je gelijk.
Ot92 zegt
@sportabgasanlage U heeft gelijk, het spijt me. Ik zal het nooit meer doen.
cloverleaf zegt
140 op de CC tussen 7 en 19 en 170 tussen 19 en 7, waar kan uiteraard. Waze aan. Buiten de snelweg houd ik me wel aan de limit
wessel04 zegt
@cloverleaf: idem
rogerzz zegt
Het voordeel is dat je bij scholen en winkelcentra flitsmeister nooit aan hoeft te doen, want daar wordt nooit geflitst. Een verlaten snelweg op vrijdagmiddag/avond 17.30-19.30, say no more, zet flitsmeister maar aan.
Ik vind het oprecht zo ongelofelijk schaamteloos dat er bijvoorbeeld vrij structureel op de A4 bij Schiphol om 7.00 in de ochtend de 110 km/u woonwerkverkeerarbeiders geflitst worden omdat het ZO levensgevaarlijk is. Dit wetende dat de bebouwde kom 1000x zo gevaarlijk is bij een te hoge snelheid en drugsrunners en ander tuig met het petje en DSG pops/bangs met 80km/u een net-niet-meer-oranje maar rood stoplicht doorbeuken in een 50 km/u omgeving terwijl de 12-jarige brugpiepers al aan het oversteken zijn. Alles voor de cashflow van B.V. Nederland.
rotasaxal zegt
Het zou fijn zijn als mensen eens kijken naar de gps snelheid, dan zien ze eens dat de teller altijd afwijkt en dat ze bij 100 veelste langzaam rijden. Daarnaast gewoon wat vaker naar de km teller kijken. Ik wordt schijtziek van de mensen die ik 3x moet inhalen op cruiscontrole.
mashell zegt
Bij nieuwe wagens is er amper nog teller afwijking. Vaker naar de teller kijken gaat die mensen met een wiebelvoet of een Max Verstappen complex niet helpen. Die idioten die gas bij geven als je ze wilt inhalen maar gewoon de cruise control laat staan…
wessel04 zegt
Ze hebben mijn gegevens duidelijk niet meegenomen in het onderzoek 😂
xjs678qr zegt
Ik begrijp uit dit onderzoek dat verder investeren in flitscontroles of trajectcontroles zinloos is… Even de minister van immobiliteit tippen?
volvoturbo zegt
Ik rij nog steeds de oude 120/130. 100 schiet echt niet op.
SimonMc zegt
Zouden mensen met een elektrische auto doorgaans trager rijden? Ik weet dat bv 110 km/u of 130 km/u met een brandstofwagen al behoorlijk veel scheelt ( hangt waarschijnlijk wel van auto tot auto af ), maar ik kan me wel voorstellen dat dit bij elektrische auto’s iets gevoeliger ligt.
BeQuietAndDrive zegt
Het extra benzinegebruik zou wel eens duurder kunnen zijn dan het extra stroomverbruik, dus met een EV zou je goedkoper harder kunnen rijden. Tot zover mijn niet-onderbouwde theorie :)
Ik moet mijn eigen brandstof betalen, dus als ik de hele dag 150 ga rijden vind ik dat een beetje zonde. Overigens zou het vaak wel kunnen, ik woon vrij ver van de randstad af, dus er is hier nog wel wat ruimte op de weg, doorgaans.
spidermann zegt
Volvo is nog meer deug scheisse, is gelimiteerd op 184 op de teller terwijl mijn T8 250 km/h zou moeten halen in DE.
Michel-GR zegt
Zouden ze mijn Flitsmeister gegevens er bij moeten pakken lmao.
Dankzij BluEye en Lasertrack kun je gewoon de snelheid rijden die de drukte op dat moment toelaat namelijk.
Ot92 zegt
@petrolhead99 Pas je wel op voor pliesie in onderkoffer auto’s. Ze hebben het aardig goed de laatste tijd. Zag ze laatst uit een C300 stappen. Dat was op de A1 bij Apeldoorn. Ook rijden ze in een Focus ST’s schijnbaar.
Hierdoor krijg ik tegenwoordig direct argwaan als iemand me met dezelfde snelheid volgt.
Michel-GR zegt
Daar heb je dus BluEye voor.
Je wordt ruim op tijd gewaarschuwd voor welke hulpdienst dan ook.
mashell zegt
“Op de 120-wegen rijdt men gemiddeld 110 km per uur, op de 130-wegen 109.”
Deze zin is interessant. Als vrachtwagens 89 kachelen en een kwart van het verkeer uitmaken dan kom je bij 300 auto’s die net iets onder de 120 rijden zo maar op gemiddeld 112. De vraag is natuurlijk waarom ligt de snelheid op 130 wegen langzamer, zijn dat bredere wegen, meer vrachtwagens, meer vrachtwagens die menen te moeten inhalen?
degrotemuis zegt
Afgelopen zomer vanuit de vakantie terug een kleine 700km Autobahn gereden. De nodige files, maar daarbuiten hele stukken mee op de linkerstrook met 140-160. En zeker 150 km met 200+ kunnen rijden op redelijk lege 3-4 strooks stukken per rijrichting. Rijgemiddelde, dus ex breaks en tank stops? Bijna 120. Ook als je 130 mag kan dat vaak niet door inhalend langzamer verkeer, of linksrijders. Gemiddelde snelheid zegt niet zo veel, om 130 gemiddeld te halen zal je toch echt stukken ruim boven de 130 moeten rijden, tenzij je echt een lege snelweg voor je hebt. En dan ook nog files niet meetellen en vrachtwagens wel? Slechte meting want Flitsmeister gebruikers hoeven niet representatief te zijn voor alle weggebruikers, slechte basisdata selectie, kromme conclusie, kromme verklaring voor die conclusie (hoewel die theorie op zich wel klopt). Alleen een nuttig ‘onderzoek’ om te hanteren richting de politiek als Flitsmeister weer eens ter discussie staat. Kijk, onze gemiddelde gebruiker rijdt nog steeds volgens de regels.
Dutchdriftking zegt
Blijkbaar zijn er meer mensen welke bij te hard rijden vergeten flitsmeister te gebruiken :)
MarcoM zegt
Snelheid naar 60 op de snelwegen, dan duurt het langer voordat je er bent en lijkt Nederland groter. Strekking van het verhaal, waarom 100 op de Afsluitdijk overdag, er rijdt bijna niemand daar, of richting Groningen bijvoorbeeld. Nee, het beleid zit duidelijk in het westen waar de maatstaf wordt bepaald. Als het om het milieu zou gaan, dan zou een EV gewoon wel 130 mogen overdag.
vacano zegt
Ik gebruik Flitsmeister Nooit als ik Te snel rij!
flatsix010 zegt
Denk dat de onderzoekspopulatie ook niet echt representatief is. Als je braaf rijdt hebt je geen FM nodig, misschien een enkeling die het voor het navigeren gebruikt.