
Okee, niet alleen Tesla.
De stichting ter bevordering van het wegverkeer ‘AAA Foundation for Traffic Safety’, zeg maar de VVN (Veilig Verkeer Nederland) maar dan in Amerika , heeft onderzoek uitgevoerd met een 130-tal testpersonen en 30-tal testauto’s naar de mate van afleiding in het verkeer door de verschillende infotainment systems. Uit eerder onderzoek bleek dat het bedienen van de navigatie zelfs voor meer afleiding zorgt dan SMS’en achter het stuur. In zowel Nederland als België is men bezig om het gebruik van een smartphone in te dammen met respectievelijk de campagnes ‘Onderweg ben ik offline’ en ‘Beloofd’. Dat het bedienen van navigatie en daarmee ook infotainment nog meer afleiding veroorzaakt is zorgwekkend. Dit onderschrijft ook het belang van het onderzoek tussen de verschillende infotainment systemen.
De resultaten van dit onderzoek spraken hierbij niet in het voordeel van de nu al zo geplaagde autobouwer van elektrische voertuigen. Het systeem ziet er dan wel fantastisch uit, het blijkt minder gemakkelijk te bedienen tijdens het rijden aangezien het van de Model S (occasionvideo vind je hier) tot de categorie behoort met slechtste resultaten.
Andere slecht scorende auto’s met de hoogst mogelijke vorm van afleiding door infotainment zijn; Audi Q7, Chrysler 300 C, Dodge Durango GT, Ford Mustang GT, GMC Yukon SLT, Honda Civic Touring, Honda Ridgeline RTL-E, Mazda3 Touring, Nissan Armada SV, Subaru Crosstrek Premium en Volvo XC60 T5 Inscription.
Auto’s met een hoge mate van afleiding door infotainment; Cadillac XT5 Luxury, Chevrolet Traverse LT, Ram 1500, Ford Fusion Titanium, Hyundai Sonata Base, Infiniti Q50 Premium, Jeep Compass Sport, Jeep Grand Cherokee Limited, Kia Sorento LX, Nissan Maxima SV en Toyota Rav4 XLE.
Auto’s met een gemiddelde mate van afleiding door infotainment; Chevrolet Equinox LT, Ford F-250 XLT, Hyundai Santa Fe Sport, Lincoln MKC Premiere, Toyota Camry SE, Toyota Corolla SE en Toyota Sienna XLE.
Auto’s met een lage mate van afleiding door infotainment zijn er helaas niet.
Foto credit: Tesla Model S van @DannyBMW
Komt door al die touchscreen meuk. Zaak aansturen met zo’n muis achtig ding vanuit de middenconsole gaat uitstekend tijdens het rijden, maar die priegelknopjes zonder feedback op zo’n scherm is niet te doen. Daarom vind ik het ook ongelofelijk dat een merk als Volvo ook de bediening van climate en stoelen en dergelijke in het scherm verwerkt heeft. Ik kan onder het rijden blind een graden meer of minder draaien in mijn “ouderwetse” auto. Of alles moet met spraakbesturing kunnen, dat zou eigenlijk de allerbeste oplossing zijn.
@trustmeiamanengineer: Aanvulling: navigatie moet je natuurlijk gewoon instellen voordat je gaat rijden, dan helpt het daarna alleen maar met relaxter rijden is mijn beleving. Overigens kon de navi van bijvoorbeeld de Renault Espace (2004) niet bediend worden onder het rijden. In eerste instantie ongelofelijk irritant, maar als je het eenmaal gewend bent heel logisch, en neem je eerst even die 20sec om het ding in te stellen voordat je vertrekt.
@trustmeiamanengineer: stoelen moet je natuurlijk tijdens het rijden niet verstellen. En climate, wat moet je daar met een automatische airco eigenlijk nog aan verstellen? Af en toe de ontwaseming op max en de achteruit verwarming aan.
@mashell: het gaat er niet om hoe vaak en op welk moment je iets wilt verstellen, dat mag men gelukkig (nog) zelf bepalen. Het punt is dat het op zo’n touchscreen praktisch onmogelijk is om het te doen.
@hijman85: Valt best mee. Probeer het eens. Ik heb het zo versteld. Zit zelfs bij Volvo een knopje op. Duw je op en zeg je: ik heb het koud. Gaat de verwarming omhoog. Hoe simpel wil je het hebben? Dat 95% van het klootjesvolk het nog nooit heeft gezien en ermee omgegaan is, verklaard alle kritiek.
@pa045: verklaart*. Groetjes, klootjesvolk.
@c63s: Bravo!
@hijman85: daar gaat het wel om. Instellingen, zoals stoelen en klimaat, die je tijdens het rijden eigenlijk nooit aanpast, kunnen best wat omslachtiger via een touchscreen gaan. Daar zit geen belemmering in gebruiksgemak, dat is allemaal geklaag omdat het zo ontzettend leuk is om te klagen.
1) Als je geen memory-seats hebt en een auto met de wederhelft deelt, wil je de stoel best wel eens onder het rijden verzetten omdat ie net niet helemaal goed staat (na het aanpassen bij het instappen).
2) Airco/climate-control eenmalig instellen ? Wat een onzin; je zet ‘m harder / zachter, past de temp aan, de blaasrichting, etc. Heb al 10 jaar full-climate, maar ik pas ‘m toch meestal minstens 1x per ritje aan onder het rijden. Niets beter dan gewoon blind met fysieke knopjes/draaiknop.
3) Navi instellen doe ik vaak onder het rijden; het opstarten van dat ding duurt na een koude start snel 20~30s. Voice-control werkt echter vlekkeloos (MB); minder afleiding kun je bijna niet krijgen.
4) Touchscreen zuigt meestal, vaak moet je strekken en soms te kleine buttons. Meer afleiding dan een draaiknop op de middenconsole naast de stoel of stuur die je blind bedient, terwijl het scherm vrij hoog zit.
@dawwg: ik heb een BMW zonder memory seats (want dat kost bij BMW uiteraard bakken met geld). Aan de stoelverstelling kun je bij BMW tijdens het rijden eigenlijk niks veranderen want zelfs de rugleuningverstelling hebben ze zo onhandig gemaakt, die krijg je alleen in stilstand na 13x proberen goed.
Klimaat heeft BMW juist goed gedaan. Stel dat ding in op Auto en het is goed, hoef je niks meer aan te doen.
@trustmeiamanengineer: in de ” oude ” V60 is het infotainment van Volvo ook niet in orde. Veel te diepe menu structuren en niet logische keuzes. Als je een zender wil wisselen in navigatiemodus moet je een aantal knoppen indrukken voordat je dit voor elkaar krijgt. Vergeleken met een auto met een dom aftermarket 1-din radiootje is dat echt een stap terug.
@trustmeiamanengineer: klopt, terwijl de lay out gewoon weg super is vergeleken met de Duitse drie. Ook daar is het soms zoeken. Scheelt dat Volvo vrijwel standaard pilot assist biedt maar dan nog hartstikke irritant die touch screens!
@trustmeiamanengineer: Met andere woorden, dat Touch Pro Duo (of zoiets) van Land Rover/Range Rover is nog niet zo’n slechte vinding. Gewoon de belangrijke functies instellen op je fysieke knoppen en de rest op het touchscreen
@trustmeiamanengineer: nee spraakbediening dat is een succes. Greet uit mijn mondeo is inmiddels zo opgeleid dat ze mijn gevloek al herkent omdat ze weer te dwars is om het goed te doen. (Of zou dat gewoon het genetische vrouwendna zijn?)
Er had in de topictitel kunnen staan dat Audi bij de slechtste hoort met het infotaimentsysteem. Maar Tesla bashen is natuurlijk veel leuker . Triest.
@monsieurleloure: Audi heeft met haar gesjoemel, haar TSI kettingen, haar olie verbruik en weet ik niet wat er al nog meer voor gejammer voorbij komt al genoeg problemen. We mogen best kritisch op de Muskias die onze Europese automobielindustrie aanvalt.
@mashell: Volgens mij mis je zijn punt. Er had ook ford, chrysler, mazda, honda, volvo en nog wat kunnen staan. Maar voor de clickbait kiezen ze voor Tesla (waarschijnlijk was Audi de volgende op de bash-lijst).
Overigens vind ik dit een vaag artikel. Als de insteek was: “met je navigatie klooien is gevaarlijk, doe dat voor vertrek,” dan vat het de conclusie van het onderzoek veel beter samen.
@mrb: volgens mij mis jij zijn punt. Tesla monteert enorme touchscreens zonder haptische feedback. Audi monteert ook nog een MMI controller, met haptische feedback. Audi’s zijn dus beter te bedienen. En toch wordt er gezegd je “Tesla is clickbait, neem Audi”. Ik heb dat gezeur over Audi en haar technische problemen helemaal zat, want eigenlijk valt dat allemaal heel erg mee! En het gezeur dat Tesla zo heilig is dat je erg geen kritiek op mag hebben ben ik eigenlijk nog meer zat.
@mashell: Het gaat altijd over de kettingen van VAG. Maar Renault had precies hetzelfde met haar motoren.
@ferrarigolf: en Peugeot met de thp… dus we moeten weer wat nieuws… of zullen we weee bij lada beginnen?
@ferrarigolf: en BMW met de N47 dieselmotor
@monsieurleloure: Audi wordt al genoeg gebashed hier.
@monsieurleloure: Denk eerder Honda ,die staat er met 2 in. Maar ,ja jij zult geen een ding laten om Audi erbij te betrekken dat ze niet goed zijn . Zoals ik al eerder zei ; zoek een leven met je franse vervoermiddelen . Kijk even of je lampjes niet branden ,voordat je gaat .
@dijan:
Je valt een beetje in herhaling. En speciaal voor jou heb ik net gekeken of er een storingslampje brandde van mijn Renault. Dit was niet het geval, het lampje zal vast stuk gegaan zijn. Zal de garage vragen of ze controlelampje wil maken voor het controlelampje, gewoon voor de zekerheid en om jou gerust te stellen.
Fijn weekend en vergeet niet het olieniveau van je auto te controleren.
Bediening van apparatuur tijdens het rijden moet worden opgenomen in een (5 jaarlijks) aangepast herexamen.
Klinkt controversieel wellicht, maar let op het komt er wanneer overheid justitie het controleren opgeeft!!!
(Net zoals bij de fietsers)
Of in elk dorp een gevangenis:)
Net als ongesteldheid dus ..
Hebben mannen geen last van ..
@lincoln: ik heb er best wel last van, als mijn vrouw ongesteld is ?
@lincoln: ik vond je al erg emotioneel. Hopelijk geen pms?
@lincoln: Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je last hebt van PMS…
Of doet de Politiekcorrecte Maniakale Stalker die hier op Autoblog aan je kont kleeft je niks…
@moveyourmind:
Mijn hele fanclub bestaat uit permanent ongestelde halfslachtige wijven ..
Ze willen graag met me delen ..
Dat willen mensen die nix te delen hebben nml altijd ..
Die hebben iemand nodig om naar op te kijken ..
Dat soort volk bestaat ..
@moveyourmind: haha, leuk gevonden!
Goed ook dat je je held @lincoln een handje helpt. Die arme schat. Kan wel wat steun gebruiken. Wel jammer dat ie je dan “permanent ongestelde halfslachtige wijf” noemt. Maar ja. Er zijn mensen die dat lekker vinden. Nog een fijne avond!
Tsja, in moderne auto’s word je meer afgeleid door alles hij hij bied. Dat wordt dan weer gecompenseerd door de assistentie systemen. Dus of het nu onveiliger is dan appen in een Kadett. Ik betwijfel het.
Bijzonder dat je dezelfde merken bij goed en slecht tegenkomt. Naar mijn weet biedt Toyota in elk genoemde wagen nagenoeg hetzelfde systeem aan. Mogelijk leidt de plaatsing meer af dan bij de ander?
Toch apart dat Saab tientallen jaren geleden al een oplossing had voor een probleem van deze tijd:
Nightpanel!
@moveyourmind:
LOL ..
Dit klop niet .Doge ram 1500 kan je gewoon opdrachten geven .mondeling
Lijkt me persoonlijk een vrij kleine testgroep, maar de resultaten zullen hoe dan ook enigszins overeenkomen als er meer mensen gebruikt zouden worden.
Vind het echt wel meevallen. Op de snelweg kun je ‘t prima bedienen, zeker als je de autopilot aan hebt. Spotify zit ingebouwd. Voor de rest is de structuur best logisch en vraagt het net zoals ieder systeem even gewenning. Daarnaast, als je je agenda hebt gesynchroniseerd en je hebt daar netjes de bestemming bij, dan kan je t met 1 klik invoeren in de navi…
“Infotainment”… Alleen van de term krijg ik al braakneigingen. Al die afleidende troep moet verboden worden.
Ik heb een Vectra uit 1999 .. ik denk ik uitmuntend scoor mbt afleiding door infotainment
Tesla heeft natuurlijk ook helemaal geen goede structuur te hoeven ontwikkelen. Als je weet dat je het niet lang vol gaat houden is dat tenslotte verspilde energie, geld, en dus niet groen of milieubewust of wat voor modieuze term je eraan zou willen hangen. Raar waarom het er eigenlijk überhaupt inzit, is totaal niet groen natuurlijk zo een scherm met al die functies en kost ook nog eens energie om aangestuurd te worden om maar niet van alle updates te spreken…
In een tesla zit zo n groot scherm dat je haar er statisch van wordt.wel makkelijk om je auto s avonds op het parkeerterrein terug te vinden ,gewoon met afstandbediening aanzetten dan is het halve parkeervak verlicht