Is er een relatie tussen de auto die mensen rijden en hoe ze zich op de weg gedragen? In roofrepublieken in de Kaukasus zeker, maar hoe zit dat in de westerse wereld?
Iedereen zal zo zijn vooroordelen hebben omtrent de correlatie tussen asociaal rijgedrag en het type auto dat gereden wordt, maar nu hebben de academici zich ook op dit vraagstuk gestort, in een empirische studie.
Twee psychologen van de universiteit van Berkeley en een team van de universiteit van Toronto voerden een aantal experimenten uit, waarvan er twee betrekking hadden op ‘onethisch rijgedrag’. Hierbij staken de nieuwere modellen van de Duitse Drie (BMW, Mercedes, Audi) en nieuwe Porsches met kop en schouders boven het gemiddelde uit op de asoladder.
Op een gelijkvloerse kruising met verkeer van vier kanten bleek in 12% van de gevallen gesneden te worden, maar onder de premium-boys lag dit percentage op 30%. Ook kregen voetgangers niet altijd de ruimte die ze verdienden: 35% van de bestuurders verleende geen voorrang, maar onder premiumrijders was dit zelfs 46%.
Ergo: als bovenstaande je stokpaardje is, dan heb je nu ook een wetenschappelijke studie om je meningen mee te onderschrijven. En iedereen weet dat het stempel ‘academische studie’ net zo werkt als iemand in een tandpastareclame een witte jas aantrekken. Supergeloofwaardig. De verklaring van de onderzoekers luidt als volgt:
Upper-class individuals’ relative independence from others and increased privacy in their professions may provide fewer structural constraints and decreased perceptions of risk associated with committing unethical acts.
Kort door de bocht vertaald: niemand zegt mij wat in het verkeer, want in de rest van het leven is dit ook zo. (via autos.aol.com)
Foto credit: autojunk.nl
Dev zegt
Die verdomde voetganegers ook :p
bierbuik zegt
@Dev: aah je bent me voor.
Maar gelukkig zijn we het eens dat de schuld bij de voetganegers ligt
sir_smokalot zegt
@Dev: Lol! Heb t aangepast.
4apaev zegt
Die verklaring is op zich wel waar! Nu begrijp ik mijzelf veel beter :)
flippert zegt
@4apaev: voor je je schuldig voelt: het is juist omgekeerd, gewone mensen rijden veel te voorzichtig terwijl mensen die het wél voor elkaar hebben in het leven een normale, ontspannen rijstijl aanhouden die dan ineens wat uit de toon lijkt te vallen. Autorijden moeten ze gewoon veel duurder maken, zodat al het domme werkvee voortaan met de bus of fiets moet. Dat zou voor iedereen beter zijn en files zouden oplossen. Als je geen normaele waegen kunt rijden moet je gewoon opzouten van de weg!
lincoln zegt
@flippert:
bijzonder ..
aangezien bij BMW/MB/Audi het volledige klantenbestand uit werkvee bestaat ..
flippert zegt
@lincoln: dat beperkt zich tot tweedehandsjes en wannabee instapmodelletjes met geknepen motortjes voor de leasemarkt. Allemaal dom dromerig werkvee inderdaad.
lincoln zegt
@flippert:
nope .. tis allemaal leasetroep .. en niet uit weelde ..
allemaal armoede ..
kor1 zegt
@lincoln: nee hoor, ik heb m zelf gekocht. Niks lease, niks armoede :)
bartsmit zegt
@flippert:
Ben ik helemaal met je eens . Weg met al die tokkie-kut-bakkies. Alles onder de 40K door de shredder.
E34M5Touring zegt
Waar ik me altijd over verbaas is dat Volvo rijders nooit in dit soort lijstjes staan. Als er 1 merk is wat in mijn ogen bijzonder geradicaliseerd is de laatste tijd zijn die het wel. Vooral de XC60. Mensen kinderen wat zitten daar een hoop idioten tussen.
dawwg zegt
@E34M5Touring: Reed jij vanochtend toevallig ook op de A7 ofzo ?
E34M5Touring zegt
@dawwg: Nah, kom ze overal tegen. Zelfs op vakantie.
mtber zegt
@E34M5Touring:
klopt er rijd een witte in Lochem en dat is inderdaad zo een die daar volledig aan voldoet.
E34M5Touring zegt
@mtber: Yup, van een zekere stomerij ;)
jrk68 zegt
@mtber:
Dan hebben jullie waarschijnlijk last van de zelfde. Ik heb nooit last van Volvo rijders.
Dat SUV rijders mij weleens over het hoofd zien is iets waar ik op moet anticiperen.
mtber zegt
@jrk68: hoe kunnen ze jou nou over het hoofd zien?
jrk68 zegt
@mtber:
Heel simpel, het gros van de automobilisten heeft zijn/haar spiegels zo beroerd afgesteld dat ze auto’s van 115cm hoog niet zien.
mtber zegt
@jrk68: Je bent vast langer dan 1,15 m. heb je open dak doe het open en steek je hoofd eruit, dat moet wel opvallen lijkt mij.
bozewolf zegt
@mtber: Hij staat toch niet rechtop in die auto, juh.
solmatje zegt
@E34M5Touring: amen! 80% van de Volvo rijders heeft het idee dat ze alleen op de weg zitten.. Verschrikkelijk
Svda zegt
@E34M5Touring: idd Volvo maar mis ook de 14% megane en Peugot 508
E34M5Touring zegt
@dahlback: 508 valt me niet zo op eerlijk gezegd. Maar de Megane ga ik zeker in mee.
ronaldddvos zegt
@dahlback: wij rijden megane pap die rijd alleen hard. Maar voorrang enzo geeft hij altijd.
kaasboerin zegt
precies wat men wil horen dus.. njaa ja.
lincoln zegt
@kaasboerin:
subsidie wetenschap .. nu ook in Canada ..
okartal zegt
Misschien een onbewuste gedachte? Wie meer heeft betaald, heeft recht op voorrang?
4x4wheels zegt
@okartal: Dat zou wel dikke onzin zijn zeg haha
lincoln zegt
@okartal:
ga vreten joh .. leiperd ..
flippert zegt
@okartal: terechte gedachte. Gewone mensen moeten hun plaats kennen!
jrk68 zegt
@flippert:
Potverdikkie, ben je nou alweer uit de box geklauterd…?
nasty zegt
@jrk68: grootheidswaanzin. Heeft hij wel vaker last van.
jrk68 zegt
Ik kan mij totaal niet vinden in dit “onderzoek”.
Ik rij zeer sociaal en stop netjes voor een zebra als er iemand wil oversteken.
Hubert zegt
@jrk68:
Dit gaat ook over rijke premium-rijders.
jrk68 zegt
@Hubert:
Ah, u heeft inzicht in mijn saldi?
E34M5Touring zegt
@jrk68: Nee, maar wel in je wagenpark :) :) ;)
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Lol, je hebt inzicht in mijn speelgoed.
Patsen is voor wannabees.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Just kidding, no disrespect ;)
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
I know, vandaar de “lol”….
solmatje zegt
@jrk68: patsen is voor wannabes? Je loopt hier constant te patsen en te blaten.. Wie hou je voor de gek?
Hubert zegt
@jrk68:
Zeg maar “je” hoor. Ik ben geen rijke premium-rijder.
bsxc2 zegt
Ik snap niet waarom BMW in dit lijstje voorkomt, als je een voetganger aanrijdt krijgt hij/zij een donor nier cadeau.
jrk68 zegt
@bsxc2:
Lol, als je een beetje mikt zelfs 2.
tweede_woning zegt
ik merk vaak op de slecht gedimensioneerde richtingaanwijzers bij audi”s , de reden voor de aanstelling van een nieuwe CEO ?
pizzacalzone zegt
Klopt niet, ik als Polo-rijdert rij ook asociaal.. Voor bumperkleven heeft men geen premium ledjes nodig hoor.
lincoln zegt
asociaal gedrag noemen ze in Canada “higher social class” ..
hoe noemen ze daar dan sociaal gedrag ??
thomcarspotter zegt
@lincoln: “lower social class”?
E34M5Touring zegt
@lincoln: Foodstamp tramps.
alcantara zegt
Logisch. Als je een ‘zo snel mogelijk van A naar B rijstijl’ hebt dan rijdt je automatisch harder (Is dat asocialer?) en zal je ook eerder een snelle dikke bak van deze merken kopen dan een Franse ecomobiel.
lincoln zegt
@alcantara:
waarom zo snel mogelijk ..
dacht dat gaye interieurs zo belangrijk waren voor de priemiejum knakkers ..
dawwg zegt
@lincoln: Zo snel mogelijk sluit ‘in luxe en zonder krakend plastic’ niet uit he …
Maar om terug te komen op @alcantara; strikt genomen is ’te hard’ rijden natuurlijk asocialer dan brave Hendrik spelen, maar omgekeerd is te langzaam links invoegen, onnodig links rijden en geen richting aangeven ook asociaal.
Volgens mij dien je met iedereen rekening te houden in het verkeer en iemand ‘overlast’ bezorgen ten koste van eigen gewin, is mijn definitie van asociaal rijgedrag. Is het niet voor eigen gewin, dan zijn het gewoon slechte rijders ;)
alcantara zegt
@dawwg: Volgens jouw definitie is dus vooral langzaam verkeer zoals vrachtwagens asociaal, want die bezorgen de meeste overlast door de rest van het verkeer op te houden. Snelle rijders bezorgen juist weinig overlast want ze houden niemand op.
amglover zegt
Perfecte foto gekozen voor dit artikel. Onder Premium-rijders worden natuurlijk de AMG-rijders bedoeld :D
Rick-dos zegt
En geef ons eens ongelijk. Moet het overige verkeer maar een stapje sneller gaan.
john4545 zegt
Ouders met jonge kinderen op de fiets en verkeer. Hou daar eens een onderzoek over. Fietsers altijd -1 maar ouders met kinderen op de fiets is echt de hel.
kaasboerin zegt
Grappig dat generaliserend praten over rassen ‘not-done’ is, maar als het om rijkere mensen gaat geloven we maar al te graag de meest sneue onderzoeken.
The simplicity
greenhell zegt
@kaasboerin: plus 1 voor je opmerking! Je krijgt ‘m overigens niet bijgeteld daar AB het nog steeds niet heeft aangepast voor mobiele app gebruikers…maar je opmerking verdiend er absoluut 1 i.i.g!!
lincoln zegt
@kaasboerin:
onderzoekers maar eens een weekje in de schilderswijk zetten ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Breek me de bek niet open….
flippert zegt
@kaasboerin: hear hear, amice..
bozewolf zegt
@kaasboerin: Heeft meer te maken met de manier waarop AB het nu neerzet natuurlijk. Dit focust zich hier alleen op het automotieve deel en pleurt er uit verband getrokken conclusies bij. Nu is AB niet verplicht om de hele wetenschappelijke context erbij te vermelden, maar om het onderzoek af te serveren op basis smokie’s verslag is ook haastig.
kaasboerin zegt
@bozewolf: absoluut, ik geef AB sws niet de schuld.
De comments daarintegen weergeven echter weer duidelijk hoe de vork in de steel steekt in NL.
bozewolf zegt
@kaasboerin: Ik zou AB comments niet al te serieus nemen als pollgroep voor NL :P
bozewolf zegt
En wat betreft asociale bestuurders…nu maak ik niet veel kilometers per jaar, maar ik heb mijn roze papiertje onderhand ook al 8+ jaar en wat betreft asociale mongolen in het verkeer komen ze echt in alle soorten en maten, kleuren, lengtes, geslachten en autotypes. Iedereen heeft een hekel aan en een vooroordeel over bonka-bonka petjes maar ik ben door Golf-petjes netjes voorgelaten (waar het niet hoefde) en door huismoeders in Sharans met 3 koters achterin met 160 ingehaald.
Wat mijn eigen ervaring betreft valt er voorlopig nog geen peil op te trekken. Enige constante die ik heb gemerkt is dat sommige bejaarden tergend langzaam rijden.
Frankypanky zegt
@kaasboerin: Als je per se generaliserend over ‘rassen’ wil praten, dan zit je volgend mij op de verkeerde site?
En onder die ‘premium-rijders’ kunnen ook niet-blanken zitten. Niet waar?
Bartholomeo zegt
Sinds ik Audi rijd gedraag ik me ook lomper in het verkeer zegt mijn vrouw.
Moeten die andere wagens maar niet zo sloom rijden.
jrk68 zegt
@Bartholomeo:
Fijn dat je zo goed integreert in die groep, ik hou wel van een beetje duidelijkheid….
Haakie zegt
Vind het met die duitse drie wel meevallen. Fietsers, die zijn pas asociaal!
flippert zegt
@Haakie: sinds je zelf niet meer fiets zeker, hè?
fimo zegt
Diederik Stapel kom der maar in…
bozewolf zegt
@fimo:
Ah, sinds 2011 iedereen’s favoriet om een onderzoek af te serveren omdat de uitslag je niet bevalt op basis van summiere berichtgeving.
fimo zegt
@bozewolf: Uhm, heeft deze vorm van pseudo-wetenschap het daar niet zelf naar gemaakt?
ropbp zegt
Sinds wanneer is een Polo premium? Gezien het aso-gedrag van die uitzendmeisjes en ict-jongetjes in die (gal)bakjes.
w0o0dy zegt
Voorspelbaar.. Mensen die zonder morren meer betalen voor een auto dan rationeel is doen dat omdat? Ze zich verheven willen voelen ( dat geeft hen een goed gevoel) die moeten opeens stoppen en wachten voor mensen waar ze zich nou juist boven willen plaatsen met hun dure voiture. Dat klopt gevoelsmatig niet. Die domme verkeersregels doen dat superioriteitsgevoel teniet, helemaal niet plezant.
lincoln zegt
@w0o0dy:
nee pik ..
dit soort “onderzoeken” zijn nodig om 1 of andere belasting te heffen ..
heeft nix met je onderbuikie te maken .. maar tegelijk ook alles ..
w0o0dy zegt
@lincoln: ja en dus…? Doesn’t make it untrue now does it?
lincoln zegt
@w0o0dy:
klopt .. de onderzoeken zijn idd niet nodig ..
de “uitkomsten” wel ..
kaasboerin zegt
@w0o0dy: je hebt vaak goede punten maar dit is zonde.
lincoln zegt
@kaasboerin:
waarschijnlijk zelf ook nog nooit in de schilderswijk geweest ..
w0o0dy zegt
@kaasboerin: de liefhebbers liggen in dit verhaal helaas op een hoop bij de rest… Veel mensen kopen geen dure premium voiture vanwege het rijgedrag. Je kunt het vervelend vinden om daarmee geassocieerd te worden als je wel liefhebber bent, dat snap ik. Mijn opmerking zegt echter niets over de liefhebbers.
Voor bijna iedereen in de wereld geldt dat zich beter voelen (rijker, slimmer, succesvoller, beter in bed, mooier etc) dan een deel van de populatie het ego streelt/ het zelfvertrouwen laat toenemen en de kans op succes, progressie en ontwikkeling vergroot. Het heeft een functie. Mijn tekst is/was niet bedoeld als belediging meer als een beetje psychologie achter het fenomeen.
Ben ik nog te volgen?
bozewolf zegt
@w0o0dy: Jij zou ook het originele bronmateriaal even moeten opduikelen. Denk dat je het best interessant zal vinden.
gerard1710 zegt
@w0o0dy: Kleine correctie: iedereen neigt naar kuddegedrag, ieder mens, stuk voor stuk, heeft allemaal met ego te maken. Met name onze vrienden die zich willen verzetten tegen ‘de meute’ hebben simpelweg te maken met een gigantisch ego wat hen niet kan toestaan hetzelfde te doen als ‘de norm’. Begrijp me niet verkeerd: dit is geen beschuldiging of iets dergelijks, dit is één van die eigenaardigheden a.k.a. paradoxen van onze geest die ons drijven tot van die idiote ideeën als mensen beschuldigen van hersenloze samenklitting…
w0o0dy zegt
@gerard1710: iedereen is in zekere zin een kuddedier.. Ik ook. Je afzetten is ook een standaard mechanisme en ook die mensen krijgen daar iets uit…
roemeen013 zegt
Dan hebben jullie mij nog eens niet zien rijden… Hahaha
ronaldddvos zegt
@roemeen013: jij rijd zeker in een gejatte BMW verlaagt en spoiler
roemeen013 zegt
@ronaldddvos: S500
bozewolf zegt
Ik heb dit artikel gelezen en het is wel wat genuanceerder dan hoe het hier wordt neergezet.
Ging meer om het verband tussen (onbewust) egoisme en het gevoel van succesvol zijn. Hoefde niet per sé ‘real life’ materiële bezittingen te zijn, ze hebben ook proeven gedaan met spelletjes Monopoly waarin één van de spelers voordelen kreeg waardoor ze, in het spel, rijk en machtig werden en toen ook bepaalde karaktertrekken ging vertonen.
Het was op zich best interessant om te lezen. Zweeft ook wel een video rond die het wat dieper uitdiept.
w0o0dy zegt
@bozewolf: see? Zoiets dus..
ezrider zegt
Een klein persoonlijk rapport over eigen jarenlange ervaringen als voetganger die met zijn Engelse Cocker Spaniel wil oversteken op een zebrapad, gelegen juist voor en na een rotonde.
Ik heb een duidelijk aanloopgedrag (= laat andere weggebruikers duidelijk zien wat mijn bedoeling is), en maak me niet druk als ik voor de sokken gereden wordt. Ik anticipeer daarop.
Tot mijn stomme verbazing zijn die automobilisten die het slechtst staan aangeschreven onverwacht sociaal: bestuurders van “dikke Duitsers” als de grote modellen van Mercedes, B.M.W. en Audi naderen het zebrapad met gepaste snelheid en brengen het voertuig tot stilstand op een kalme manier.
De blinde vinken komen uit alle andere categorieën, het cliché vindt bij mij dus geen weerklank. Ik heb eerder het idee dat de bestuurders van de dikbakken in Nederland een compensatie-gedrag erop na houden om de gevestigde meningen te ondermijnen.
lincoln zegt
@ezrider:
mooi onderzoek ..
maar niet de resultaten die we willen hebben ..
dus helaas .. geen subsidie voor jou ..
rrghost zegt
Misschien rijden Turkse Hindoes volgens onderzoek ook wel asociaal? En nu? Are we gonna hate on ‘em all day long?
Hangt dit niet van het individu af?
406_v6 zegt
Ben wel benieuwd in welke aso-bak deze tokkie reed….:
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3478536/2013/07/19/Blinde-vrouw-valt-op-haar-baby-door-aanrijding.dhtml
lincoln zegt
@406_v6:
lullig voor haar blindegeleide baby ..
maarja .. een hond is ook zo dierenbeulerig ..
koelkast zegt
Dit ruikt naar de sociale psychologie van Diederik Stapel, wat een quatsch weer zeg pffff.
KaCh1ng zegt
zijn we heel aso, 3 premiumautos hier.. zou eig mijn audi logo veranderen in een bmw logo aangezien er alleen mr bmw’s nu zijn :o
michelinman zegt
Hier rijden de hooligans met Berlingo’s xD
gerald zegt
Die foto kwam me wel heel bekend voor;)