Een tijdje terug schreef ik dat Fiat geen fatsoenlijke auto’s zou kunnen bouwen, een opmerking die bij nogal wat mensen in het verkeerde keelgat schoot. Blijkbaar was de cynische toon van mijn artikel niet voor iedereen even duidelijk, maar (onverwacht?) blijkt nu toch dat er wel degelijk een kern van waarheid in die opmerking van mij blijkt te zitten. Enkele dagen geleden zijn namelijk de resultaten bekend gemaakt van het J.D. Power Vehicle Ownership Satisfaction onderzoek. En die liegen er niet om…
Fiat staat namelijk stijf onderaan (samen met Chrysler trouwens, de lamme helpt de blinde?) in dit onderzoek naar de tevredenheid van autobezitters in het Verenigd Koninkrijk. En dat is natuurlijk nooit goed nieuws voor een merk. Maar wat is er dan precies gemeten? J.D. Power (een gerenomeerd onderzoeksbureau) heeft samen met magazine What Car? ruim 15.700 Britten ondervraagd over hoe tevreden ze zijn over hun auto. Gemiddeld zijn de ondervraagde mensen 2 jaar eigenaar van de auto, lang genoeg dus om een goed oordeel te vormen.
Het onderzoek richt zich op 4 verschillende aspecten, namelijk: kwaliteit/betrouwbaarheid (24%), aantrekkelijkheid (37%), kosten van eigendom (22%) en dealers (17%). Er wordt dus gekeken naar het complete plaatje.
Maar ligt het dan misschien aan die rare Britten dat Fiat zo slecht scoort? Nee hoor want vorig jaar waren ze in Frankrijk en Duitsland ook al in de onderste regionen te vinden. Maar is Fiat dan echt zo onbetrouwbaar? J.D. Power heeft er het volgende over te zeggen:
Fiat is “below average in each of three markets that we measure — Germany, France and the U.K. — particularly in terms of vehicle quality and reliability,” says Dave Sargent, vice president of automotive research at J.D. Power.
“Fiat has a reputation of having had quality issues over many years,” Sargent says. “We know they are working hard to address those issues, but so is every manufacturer. Fiat is challenged in terms of quality. They still have some work to do.”
Uiteraard is de vice president communiciatie van Fiat het hier helemaal niet mee eens:
“We have other surveys from independent organizations that we believe are more credible [such as one from] the ADAC — the German motor club, which has a huge membership of millions — which contradicts some of the findings you may have,”
“We find that many of these reports, customer satisfaction reports, tend to be about four to five years behind the curve. In fact, in a lot of these reports, they are talking about Fiat models that we no longer manufacture.”
Aha, de mensen van J.D. Power weten dus niet waar ze het over hebben? Alleen de Duitsers van de ADAC zouden het bij het rechte eind hebben? Het is inderdaad zo dat als je kijkt naar de ADAC Pannenstatistik 2008 dan zie je inderdaad dat de Panda en Punto daar best goed in scoren, maar de rest van de modellen komt om de een of andere reden niet voor in het lijstje.
Maar wat meet de ADAC Pannenstatistik eigenlijk? De ADAC is de Duitse variant van onze ANWB en in de Pannenstatistik houden ze dus bij voor welke auto’s ze moeten uitrukken en wat de problemen zijn aan die auto’s. Het enige wat dit in mijn ogen dus zegt is dat als je een Panda of Punto koopt je weinig kans hebt om langs de kant van de weg te stranden, maar het kunnen nog steeds auto’s zijn die slecht in elkaar zitten en waarbij olielekkage’s meer regel dan uitzondering zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar de mogelijkheid is er wel.
In Duitsland komt ook nog elk jaar het TÜV Auto-Report uit waarin de statistieken over de kwaliteit en betrouwbaarheid van verschillende merken en modellen. Hoe doet Fiat het dan in die onderzoeken? Laten we het houden op ‘in de onderste regionen’.
Het blijft altijd een beetje schimmig natuurlijk om verschillende tevredenheids en/of betrouwbaarheids onderzoeken met elkaar te vergelijken, maar ik denk wel dat het veilig is om te zeggen dat Britse, Franse en Duitse Fiat rijders meer dan gemiddeld ontevreden zijn met hun Italiaanse automobiel.
De complete uitslag van het Britse J.D. Power onderzoek kan je overigens HIERRR lezen.
The_12oach zegt
Nou, die fiat panda voor de deur hiero is onverwoestbaar.
Helt wel een beetje heel erg over maar toch.
Benjamin1 zegt
Belachelijk dit soort onderzoekjes.
Uitslag is hoe dan ook beinvloed door hyperactieve fanboys van BMW en VAG.
Benjamin1 zegt
PS
Hoe kan je nou tevreden zijn als je in een Skoda rijdt. Als je daar elke dag in moet stappen dan zoek je toch de eerste de beste boom op.
Neptukker zegt
Heb ik het toch goed gedaan door een Skoda te kopen.
** lacht vanaf nu alle Porsche rijders uit, niet allen de bestuurders van de Kajenne **
Michael zegt
Rij zelf in een Grande Punto maar heb nog geen 1 probleempje gehad: ik ben meer dan content!
HONDA S2000 zegt
Waar zijn nu die kleine mannetjes met petjes in hun Golfjes die beweren
dat Duitse auto’s zo goed zijn………
Laat ze lekker op een kussentje gaan zitten want ik lach me altijd rot als ik in mijn binnenspiegel alleen zo kopje boven het dashboard van de Golf uit zie steken. En wat opvalt: ze zitten altijd scheef: hoofdje rechts van het stuur (in het midden van de auto)
kevin zegt
skoda’s zijn anders behoorlijk mooie en betrouwbare auto’s
matt zegt
Lijkt mij ook een vrij onlogisch resultaat hoor, zal alleszins niet om betrouwbaarheid gaan!
johnny t zegt
Ik mis hierin over welke bouwjaren we het hebben : ”vroeger” was er zeker eea te klagen . Echter , dat zeggen zeker de rijders , die dingen bleven rijden is ook mijn ervaring.
Sinds Marchione aan het roer is is er veel verbeterd.
De Duitse Autobild test al jaren auto”s tot 100.000 km en worden daarna allemaal uit mekaar gehaald om ze te bekijken samen met de TUV . De Fiat groep heeft hierin een hele goeie score, zelfs de al oudere Alfa 147 .
De VW groep staat hierin met nagenoeg alle modellen onderaan :
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html
De ADAC laat een zelfde beeld zien :
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/tab.asp?ComponentID=250016&SourcePageID=250114
Nuvolari zegt
Doet me aan dit artikel denken :P
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/20/alleen-in-china-bmw-met-1-ossenkracht
Benjamin1 zegt
@ kevin
Als je serieus denkt dat skoda’s mooie auto’s zijn dan moet je nodig je ogen eens laten nakijken…..
@ neptukker
En hoezo lach je Porsche rijders uit als je in een Skoda rijdt?
Ik blijf erbij dat dit statistiekje een vaag vertekend beeld geeft. Meerdere bronnen geven juist het tegenovergestelde aan, dat VW’s en Audi’s onbetrouwbaar zijn.
Uit mijn ervaring blijkt dat een Grande Punto gewoon een goeie auto is.
Nu na 40.000 km’s nog geen klachten of rammeltjes.
jeroen zegt
Het is een behoorlijk grootschalig onderzoek dus het zou op waarheid kunnen berusten, maar tevredenheid is compleet eigen ervaring. De eén is al blij als hij/zij alleen de aanschaf kosten hoeft te betalen en niet het monteren van een kapot onderdeel terwijl de ander pas tevreden is als hij tien jaar zonder probleem op de weg zit.
Mairsil zegt
Overigens ook opvallend hoe hoog de score overall is. Zelfs Fiat heeft onderaan nog een dikke 7.5, en het verschil tussen de beste en slechtste is maar 0.8. Ik denk dat de algemene conclusie toch wel mag zijn dat auto’s (van de genoemde merken) eigenlijk allemaal behoorlijk goed zijn.
@Benjamin
Tsja, ik vraag me ook altijd af in hoeverre psychologische factoren als ‘hij is minder slecht dan ik had verwacht’ en de ‘ik moet mijn dubieuze keuze verdedigen’ een rol spelen bij dit soort uitslagen. Aan de andere kant scoort Skoda wel consistent heel hoog op dit soort tests, dus ze zullen toch wel iets goed doen.
Best of Both zegt
Een geluk: ben de eigenaar van zowel een Skoda (voor het dagelijkse verkeer) en een Porsche (voor het toeren). Allebei echt betrouwbaar.
Laue zegt
@ Benjamin1
he hippe jongen,ben jij niet een itiliaanse fanboy :P
Laue zegt
*ik wil een edit knop*
fiat 1100r zegt
Als het onderzoek is uitgevoerd bij al deze merken voor slecht’s +/- 15000 auto’s dan moet dit per merk wel op een niet zo groot aantal auto’s uitkomen denk ik? Daar waar de ADAC kijkt naar de betrouwbaarheid, ” hoeveel keer laat men wagen me staan langs de kant van de autobaan ” en toch over een paar miljoen klanten beschikt. Raar vind ik dan. Het is trouwens al meermaals gebleken dat het magazine what car? praatjes verkoopt niet alleen tegenover de italiaanse merken trouwens.
david zegt
Staaltje van Brits sauvinisme om Jaguar in de top 10 neer te zetten. Voor de rest ziet de test er redelijk betrouwbaar uit. Dat Lexus, Honda, Toyota en Skoda in de top 5 staan, daar kijk ik niet raar van op, maar wat Mercedes daar doet…
Waar is trouwens Daihatsu en Subaru? Ik zie ze nergens staan, worden die zo weinig verkocht in Engeland? Potentiele top 5 kandidaten zij dat beide.
Ik kijk er toch ook wel een beetje van op dat Fiat zo laag staat, had eerder de Franse merken daar verwacht.
GOD zegt
er zit altijd wel een kern van waarheid in.
in al deze lijstjes staat BMW, Audi en Mercedes tussen industry varage en de top.
Is hier ook het geval.
Lexus is altijd in in de top te vinden.
Is hier ook het geval
de franse auto’s en Mitsubishi en Suzuki staan altijd onder indutry avarage
Is hier ook het geval.
Het schommelt wel per test en per auto maar over het algemeen klopt het redelijk.
Barracuda_82 zegt
De Subaru Impreza komt in geen enkel lijstje voor.
Volgens mij zouden die toch overal bovenaan moeten staan.
Glo95 zegt
Op zich heeft die vice president wel een punt, vaak zijn de auto van de ondervraagde niet van de nieuwste generatie en in het geval van Fiat zijn die aanzienlijk beter dan de vorige generatie. Dat valt niet te ontkennen. Zulke onderzoeken zijn altijd een beetje twijfelachtig in mijn ogen.
Gnermo zegt
Had verwacht dat fiat echt met 100 punten verschil onderaan zou staan gezien de cynische toon in dit artikel. Maar het zijn maar een paar punten verschil…
Benjamin1 zegt
@ Laue
Het is niet zo dat ik elke Fiat bespring en dat ik spuug op elke Audi. Vind beiden wel iets hebben (bv de Audi A8, echt een prachtige auto), maar ik neig dan toch eerder de Fiat/ Alfa Romeo kant op. Zo zou ik altijd een 159 Tjet verkiezen boven een A4 of een 3-serie.
Waar ik wel een hekel aan heb zijn dit soort opruiende artikeltjes die mensen doen geloven dat Fiats na 100 meter desintegreren.
Harie zegt
Om hier echt iets nuttigs over te kunnen zeggen moet je eigenlijk de uitslag nog corrigeren naar de soort bestuurder. Als er een bepaald merk namelijk relatief veel koppeling verbrandende tieners rijden en in een ander merk voornamelijk stoffige vijftigers dan kan dit ook z’n effect hebben op deze uitslag…
Jopie zegt
Ik heb al heel wat auto’s gehad, steeds andere merken, maar de Fiat staat onderaan als het gaat om tevredenheid. Iedere maand naar de dealer vanwege problemen en 1 liter olie na iedere 1100 km is niet echt normaal. Het was een leuke auto, maar de ellende die ik er van had verpestte het behoorlijk.
Opel scoort bij mij trouwens bijna net zo slecht.
Ieder merk levert af en toe een auto af waar problemen mee zijn, alleen bij Fiat is het net even wat vaker maandagochtend.
Coen zegt
Gebeurd wel vaker hier, als een artikel/blogpost niet in de smaak valt het achteraf ‘sarcastisch’ of ‘cynisch’ noemen in de hoop de schade te beperken.
Wollie zegt
Belachelijk onderzoek. Ik heb Alfa gereden en heb een Fiat Grande Punto als 2e wagen. De Punto was vanaf dag 1 perfect, nooit enig mankement gehad, en goedkoop in onderhoud. Voordien had ik een zogezegd betrouwbare Japanner. Wat een hoop kosten ik dáár aan gehad heb wil je gewoon niet weten.
De waarheid is dat alle fabrikanten gewoon monteurs zijn van dezelfde onderdelen in een iets ander jasje, en dat je met ieder merk gewoon pech kunt hebben.
Mijn betrouwbaarste wagen tot dusver is een Fiat.
Woette zegt
de slechtste scoort nog steeds 751 op 1000, moest dit een examen zijn zou ik een gat in de lucht springen van blijdschap :)
Tov andere merken scoort fiat ‘slecht’ maar een slechte score hebben ze nu ook weer niet!!
The_12oach zegt
@Benjamin Die pinda hiero staat nu ook al iets maar als 40,000 op en heeft alleen last van het kwaaltje van de elektrische kofferklep :D
Maar mij boeit dat niet hij rijdt goed zuinig en nog grappig om hard mee te rijden ook :D
epo zegt
Tja, het is maar wat je belangrijker vind: een Fiat die altijd start maar waarvan zo nu en dan de elektronica wat kuren vertoont waardoor de radiobediening op ’t stuur uitvalt, of een willekeurig ander merk waarbij de radio ’t in ieder geval nog doet wanneer je langs de A2 op de ANWB staat te wachten. Doe mij die Fiat maar…
Heb zelf een grande punto, die heeft soms wat kuren met elektronica. Maar zolang die auto verder gewoon doet wat-ie hoort te doen – rijden dus – kan ik me daar absoluut niet druk om maken. Misschien sta ik iets vaker bij de dealer met een volstrekt verwaarloosbaar probleem met de radio oid, zolang ik elke keer zélf met die auto naar de dealer kan rijden hoef ik geen andere.
Laue zegt
@ Benjamin1
Mijn point is. Om de week komen er weer artikeltjes van goede/slechte autos en elke week bestickert iemand zijn auto weer met leuzen dat het een boutmerk is. Om mij lokale garagehouder te citeren “echt slechte auto worden niet meer gemaakt” zoals je vroeger de hyundia pony had enz
Benny1 zegt
Leuk om te zien, hoe één specifieke geval bij mensen kan leiden tot een ´feit´ dat het toch helemaal goed zit met de kwaliteit van een merk…. Laten we zeggen dat Fiat meer met emotie te maken heeft ;) Is een rammeltje of kraakje al voldoende om gelijk de conclusie te trekken, de auto heeft een slechte bouwkwaliteit?
Waarom staat Skoda zo hoog? VAG onderdelen, oke, maar dan nog kan ik er niet bij.
joejojo zegt
Persoonlijk ooit een Panda 1.2 Emotion uit 2004 gehad. Bijzonder fijne wagen en absoluut geen problemen mee gehad. Overall was ik ook te spreken over de omgang bij de dealer.
Tis dat het wagentje iet wat te klein is, maar anders reed ik er zo weer 1tje!
Benny1 zegt
@Laue Tata Nano.. ?? Chinese auto’s ??
Benjamin1 zegt
@ Laue : Ja, het zou beter zijn als Autoblog eens zou stoppen met dit soort onzin artikeltjes ;)
–edit: ja inderdaad, fiat is sowieso onzin–
robbie zegt
@Laue, zeg je dat nou omdat je in een Dodge Caliber rijdt ;) Volgens mij is dit niet echt een geval van “een slechte auto” het is meer de uitkomst van een gedegen onderzoek, aangevuld met vergelijkbare onderzoeken uit andere landen. Dit allemaal om jullie een zo goed mogelijk beeld te geven.
zoomzoom zegt
Weet er iemand hoe het met de betrouwbaarheid van Subaru gesteld is?
Beetje Verward zegt
Overall Nummer 1 Lexus RX
Overall Nummer 2 Toyota Prius
Overall Nummer 3 Mercedes CLK
Overall Nummer 4 Audi A6
Allemaal heel begrijpelijke uitkomsten. Puike wagens. Kan ook niet anders. Een steekproef van 15.000 is niet niks. Alleen die Prius. Hoe kan dat nou? Dat zijn vast heeeel domme mensen die hun formulier niet goed hebben ingevuld. Of mensen die bewust een auto kochten waar ze niets goeds van verwachtten en die toch gewoon blijkt te rijden. Het is ondenkbaar dat die hoge score betekent dat het gewoon een heel goede auto is.
Lan_Evo zegt
De vooroordelen blijken toch vaak weer waar te zijn. Sommige mensen hier vergeten trouwens ook dat die tabel niet puur over betrouwbaarheid gaat, maar over die 4 aspecten. Niet dat dat voor de positie van Fiat veel zal uitmaken overigens. ;)
Lan_Evo zegt
@zoomzoom
Best wel goed. Met een Subaru zul je nooit veel problemen hebben. Hier nog een linkje naar de Autoweek betrouwbaarheidstest: http://www.autoweek.nl/tevredenheidstrofee.php?overzicht=11&jaar=2008
Lan_Evo zegt
Ook leuk om te zien trouwens dat in die Autoweek tests na 17 Japanse auto’s de eerste Europese auto een Fiat Croma is. Om vervolgens de Grande Punto weer op plek 96 aan te treffen, verschilt dus nogal wat per model. ;)
johnny t zegt
Zoals Coen ook meldt, de auteur heeft lang gezocht iets te vinden om zijn ”verjaardags niveau argument” kracht bij te zetten. Is niet gelukt m.i.
Robbie , er bestaan geen slechte auto”s meer ! Niet meer naar verjaardagen gaan , wil ook helpen.
CitroFan zegt
Zo zeg wat staat Skoda hoog!
johnny t zegt
nou ja , een merk nog dan : http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html
DonSei zegt
Ik ben begonnen met een Fiat Cinquecento ding was 15 jaar oud heb er 1,5 jaar in gereden alleen 1x 40 euro voor betaald aan apk. Toen heb ik een Fiat Seicento Sporting gekocht koppelingsplaten kapot en brandstoftank.. maar in de jaren erna eigenlijk geen onderhoud meer aangehad. Toen nieuwe C1 gekocht.. piepende stoelen, lekkage bij ruit, rechter en linkerportiergreep vervangen. eritante motorresonantie nooit eruit gekregen :S reparaties wel eens waar netjes verholpen onder de garantie maar toch.. het zou Toyota kwaliteit moeten zijn. Nu rij ik zo’n 3 maanden in een nieuwe 500 Sport nog helemaal niks mee gehad, ook al zit dat ding bomvol opties en elektronica ;)
Neptukker zegt
@Benjamin1
Ik ben een tevredener mens dan een Porsje rijder, dat doet me goed.
Kan natuurlijk ook dat een gedeelte van de Porsje rijders niet toerekeningsvatbaar is, anders koop je niet zo’n gedrocht als de Kajenne.
robbie zegt
@johnny t, zeg ik dan dat auto’s/Fiat’s slecht zijn? Ik zeg alleen maar de eigenaren ontevreden zijn. Jij ziet blijkbaar dingen die er niet zijn…
GerreLekker zegt
Dit onderzoek klopt perfect met mijn ervaringen en tal van andere onderzoeken: Franse bazaar achteraan in de rij, samen met Fiat. Toyota, Honda en Lexus vooraan, alsook Skoda…
Heb zelf jarenlang met een stokoude Toyota gereden (318.000km) en heeft me nooit laten staan, rijd nu met een Octavia (83.000km) en tot nu toe geen enkel probleem mee voorgehad. Mijn ouders hebben een Peuzoo 306 en guess what; de enigste wagen die al meer in de garage heeft gestaan dan alle andere auto’s die we gehad hebben samen…
Wollie zegt
En had ik al eens niet een ander onderzoek gezien waaruit blijkt dat er met een Fiat langer wordt gereden dan met gelijk welk ander merk ?
Dat langer rijden zou natuurlijk ook kunnen verklaren waarom er al regelmatig wat moet vervangen worden.
De zogenaamde toppers uit het “onderzoek” zijn vaak wagens die door de eigenaar na 4 of 5 jaar alweer ingeruild worden voor een nieuwer model. Die “fantastische” Audi belandt op de 2e handsmarkt en vindt zijn weg naar Rusland of Afrika, waar hij net dezelfde mankementen vertoont als de wagens die slechter uit de test kwamen maar hier nog steeds rondrijden.
Uit eigen ervaring (ik werkte ooit voor een marktonderzoeksbureau) weet ik dat de kwaliteit van de meeste onderzoeken werkelijk 0 (nul !) is, vooral wegens te weinig onderzoeksresultaten, en ook omdat er verkeerde verbanden worden gelegd.
Neptukker zegt
@Wollie
Een dieptepunt qua onderzoek is de Consumentenbond die kunnen bijvoorbeeld concluderen dat een Astra 1.6 overmatig roest vertoont en een Astra 2.0 niet ?????
Zo kun je eigenlijk bij alle onderzoeken van de Consumentenbond vreemde conclusies ontdekken is me opgevallen.
Het linke aan tevredenheidstesten is het uitgangspunt. Een koper van een Kia zal minder van zijn auto verwachten als die van een Bentley. De Kia rijder zal dan waarschijnlijk ook eerder tevreden zijn omdat de verwachtingen laag waren.
CSL zegt
Had eigenlijk niets anders verwacht.
Die hele Fiat-groep is een ramp. Ik begrijp niet dat ze na al die jaren en zo ongelooflijk veel winst geen betere auto’s kunnen maken. Dommer zijn die gasten die hun producten nog kopen. Ik wil er wel bij zeggen dat dit veel minder van toepassing is op die hele kleine auto’s die ze maken met bijna geen opties. Je zal wel begrijpen waarom ze zo graag Opel wilden hebben.
Van Honda, BMW en MINI had ik niets anders verwacht. Innovatief maar toch betrouwbaar.
Sharp zegt
Voor menig reageerder alhier…
Jorrit zegt
Nu ja, het zal ook allemaal wel! Al dat geblaat, dat Fiat slecht is, komt niet eens mijn hoofd meer in, of het vliegt er net zo hard aan de andere kant weer uit. Mijn ervaring met het merk (sinds ik in de wieg lag) spreekt de onderzoeken tegen. Een ‘one out of a million chance’?
johnny t zegt
Robbie, nu haal je dit onderzoek aan op mijn reactie . Jij schreef eerder dat Fiat” geen fatsoenlijke auto’s zou kunnen bouwen” .
M.i.een gebrek aan leeftijd alsmede kennis , met alle respect . Ik verwacht dat ook niet op een liefhebbers site…..ik heb je feiten laten zien, doe er iets mee.
blokker5 zegt
grappig is dat. Dat mensen weigeren te geloven dat er mensen zijn die anders denken/een andere mening hebben dan zij. En dan maar roepen dat het niet klopt en dat Robbie fiats haat. Naar mijn weten heeft Robbie alleen wat betrouwbare onderzoeken achter elkaar gezet (wat overigens uitstekende indoctrinatie kan zijn, maar dat ligt er maar net aan hoe gevoelig je daar voor bent). Stel je voor dat iedereen van dezelfde auto hield en dezelfde auto haatte. Wat een wereld zou het dan zijn…
ronan zegt
Ach eigen ervaring telt mijn prive lanciaatje bijna 300.000 erg weing onderhoud rijdt erg lekker bijna nooit problemen ziet de garage alleen bij apk. Weet nog dat mijn broer zijn punto verkocht van 4 jaar oud aan een collega kreeg hij de hele tijd te horen wat een tegenvaller het was: een accu en een paar nieuwe voorbanden in een jaar tijd! Heeft denk ik ook te maken met dat in GB de gemiddeld oudste auto’s die rondrijden fiats zijn. heb in heel wat auto’s gereden ,maar ik moet er niet aan denken dat je keus alleen beperkt zou zijn tot duitse auto’s, ze vallen me altijd tegen als je erin rijd.
@CSL: bmw is nog nooit innovatief geweest, wel goed in doen alsof. En mijn zus heeft net een jonge mini cooper s works gekocht. Zit best wel een lijst bij met waarop je moet letten bij een tweede hands ( versnellings bak, starter). Vind de auto zwaar overgewaardeerd hij is snel ja stuurt lekker ja . Maar voor de rest vrij nietszeggend en kwalitatief nogal tegenvallen.
peter zegt
gekocht in 2007, stilo uit 2004, een 1.8MW 25.000 km in gereden
geen enkel probleem gehad en dat voor maar 8000 euri……..
HONDA S2000 zegt
Heren,
Deze onderzoeken zijn zeer betrouwbaar !
Ook uit andere ‘hoeken’ van de samenleving komen dit soort feiten naar voren. Bijvoorbeeld: vraag ervaren rally-auto ombouwers maar eens naar het verschil tussen het prepareren van een Opel en een Honda voor de ralleysport. Het eerste wat gezegd wordt: om de Honda te strippen en om te bouwen tot ralley auto zijn we 3x zo lang bezig als de Opel. Wat zit die Honda nl. goed in elkaar. En dan te bedenken dat de Japanners dit soort auto’s in veel minder tijd assembleren. Daarom ging de Golf V relatief kort mee: de kostprijs lag veel te hoog – de auto had 2x zo veel montage-uren als de Toyota Colrolla ……….. En dan zitten die Jappen ook nog beter in elkaar !!
Ik ben graag voor onze Europese producten maar de Japanse auto’s behoren tot de top op het vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid. Dit begint al bij de ontwikkeling en zet zich voort in het productieproces.
Als particulier ben je dus zeker knettergek als je geen Jap koopt.
robbie zegt
@johnny t, jij weet wat ik precies onder fatsoenlijke auto’s versta? Knap van je!
Misschien is voor mij een fatsoenlijke auto wel een auto met minimaal 300 pk en achterwielaandrijving. En voor zover ik weet bouwt Fiat die helemaal niet.
Blijkbaar zijn je (Fiat)tenen een beetje lang, want je trekt nogal voorbarige conclusies.
a) Ik schrijf in dit artikel alleen maar dat Fiat klanten ontevreden zijn.
Hoe onderbouw ik dat? Door middel van meerdere gedegen onderzoeken. Ik zeg niks, maar dan ook niks over de kwaliteit van Fiat.
b) Ik schrijf dat Fiat geen fatsoenlijke auto’s kan bouwen.
Jij (en een heleboel andere mensen) vatten dat op alsof ik schrijf dat Fiat slechte/lelijke/ondeugdelijke auto’s zou bouwen. Dat is jouw/jullie conclusie. Zoals ik hier boven al aangeef weet jij helemaal niet wat ik met ‘fatsoenlijk’ bedoel. Jij trekt de conclusie dat ik doel op de kwaliteit, maar die conclusie is volledig voor je eigen rekening.
bmw zegt
Goed, Robbie, wat is nu eigenlijk je punt? Dat mensen met een BMW niet durven toegeven dat er slechte of hinderlijke zaken aan zijn? Dat, wanneer je een arm of been op tafel hebt moeten leggen om die auto te kunnen kopen, fouten al sneller in een hoekje verstopt worden?
Voor mij is Fiat in combinatie met zijn dealers en garagisten een goede keuze voor iemand met weinig middelen. Een goede prijs/kwaliteitsverhouding dus. Natuurlijk zou ik met een Jaguar XF nog tevredener zijn. Maar dat is toch geen nieuws?
bmw zegt
@Robbie: als er zoveel onduidelijkheid is over wat jij “fatsoenlijk” noemt, misschien is het dan tijd om een en ander uit te klaren? Je hebt jezelf alleszins in het hoekje van de slogan-roepers gezet, door dat vorige artikel te beginnen met een flauwe uithaal naar een autoconstructeur die al decennia zijn stempel drukt op de autogeschiedenis. En nu moet je daar uit zien te komen.
Laue zegt
@ Robbie
mijn dodge valt onder chrysler, maar de techniek is VAG. en nu?
heel dodge staat niet in de lijst.. wat een waardeloos onderzoek ;) kan nooit erkent worden :P
Benjamin1 zegt
@CSL
Zo de school is ook weer uit zo te zien?
@ Robbie
Dit hele onderzoek is gelul. Audi BMW Mercedes Skoda worden allemaal veel vaker geleased, dat betekent na 3 jaar krijgen ze een trap na en staat er een nieuwe auto klaar. Is er wat mee, zet je hem bij de dealer neer. Prive auto’s brengen in dat opzicht veel meer zorgen met zich mee.
Fiat Peugeot Citroen etc worden veel meer prive gekocht. Prive wordt er veel vaker veel langer in een auto doorgereden. Vandaar ook dat mensen denken dat ze slechter zijn. Dat terwijl je de kosten niet wilt weten als er iets mankeert aan je BMW/Audi/Skoda. Bij Fiat vallen die dan nog meestal mee.
En wanneer ben je tevreden over een auto, tevreden is toch zo subjectief als de pest?
Kijk dan inderdaad naar pechgevallen of iets anders onafhankelijks.
Kom hier niet aan met je populaire onderzoekjes want de journalistieke waarde, zelfs voor autonieuws van de straat, is zwaar onder de maat.
robbie zegt
@Laue, wordt Dodge wel verkocht in de UK? Kan me zo voorstellen dat ze geen rechtsgestuurde modellen bouwen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
@bmw, wat is jouw punt eigenlijk? Ik noem BMW niet eens en jij begint er een heel verhaal over? Of bedoel je soms dat eigenaren van een BMW (of ander ‘premium’ merk) nooit iets negatiefs zouden durven zeggen? Dat lijkt me namelijk heel sterk. Mensen die zo’n auto kopen zijn juist redelijk kritisch en eisen kwaliteit.
En blijkbaar ben jij ook al iemand die nogal struikelt over het woord ‘fatsoenlijk’ een begrip dat (in mijn ogen) nogal breed is. Als ik nou gezegd dat: Fiat bouwt slechte/lelijke auto’s dan had ik begrepen dat je het niet eens was met mij. Maar ik gebruikte slechts het woord fatsoenlijk.
Voor mij is een fatsoenlijke auto een auto die aansluit bij wat ik verwacht in een auto. En helaas sluit Fiat daar niet helemaal bij aan. Is dat een probleem? In mijn ogen niet. Ik kan er prima mee leven, maar blijkbaar worden een heleboel andere mensen boos als blijkt dat ik een Fiat niet fatsoenlijk vind.
Het is maar net waar je je druk over kan maken…
Nuvolari zegt
@ robbie
“a) Ik schrijf in dit artikel alleen maar dat Fiat klanten ontevreden zijn.
Hoe onderbouw ik dat? Door middel van meerdere gedegen onderzoeken. Ik zeg niks, maar dan ook niks over de kwaliteit van Fiat.”
Waarop baseer je dat dit een gedegen onderzoek is? Waarop baseer je generaliserend dat Fiat klanten ontevreden zijn? Ik ken er namelijk een paar die dat niet zijn.
Sharp zegt
“wat is nu eigenlijk je punt? Dat mensen met een BMW niet durven toegeven dat er slechte of hinderlijke zaken aan zijn?”
Oké, heb je mogelijk de verklaring van één groep. Toevallig ook een verklaring van AL die anderen die boven FIAT staan?
Doe eens niet zo kinderlijk mensen…
En “ik ken” en “ik heb” “argumenten” komen natuurlijk wel voort uit een gedegen onderzoek… :roll:
Nuvolari zegt
@ Sharp
Dit een gedegen onderzoek noemen is inderdaad belachelijk. De relatie tussen de cijfers van Ford-Jaguar-Volvo en Skoda-Seat-VW, verklappen meteen dat dit lariekoek is.
Michel zegt
@robbie inderdaad, waarover maken we ons zo druk: +/- 8 % verschil tussen de ‘betere’ en de ‘slechtere’ ? Pfff… dus zo groot is dat zgn kwaliteits- en betrouwbaarheidsverschil ook niet meer. Het verschil in aankoopprijs darentegen zal wel groter zijn dan 8% :o)
Gelukkig hebben we allemaal niet dezelfde smaak, ik zou het moeilijk hebben met iedereen in een mooie wagen :o)
ALfa sinds 1982, huidige 156ts 1.8 10 jaar 150000km : 2 batterijen, 2 bandensets, 1 uitlaatstuk
Sharp zegt
@Nuvolari
Maar gelukkig “ken” jij mensen….
Nuvolari zegt
@ Sharp
Ik vind ervaringen uit de prive sfeer betrouwbaarder dan een onderzoekje waarbij zelfs de logica ontbreekt.
bartinspace zegt
Het verschil is toch wel heel MINIEM!
Ze hebben de grafiek nogal opgeblazen.
Fiat is geweldig!
Zo.
Sharp zegt
@Nuvolari
Dat de logica bij jou ontbreekt dat begrijp ik. Maar laten we eerlijk zijn had FIAT in dit onderzoek op 1 gestaan dan was de logica er ineens wel en was dit onderzoek ook het lijdend voorwerp geworden voor de gemiddelde FIAT fanboy, toch?
Dat je ervaringen uit de privésfeer betrouwbaarder vindt dat was me ook al duidelijk. Objectiviteit is echter ver te zoeken…
bmw zegt
@Robbie: waarom toch zeggen dat “smaak persoonlijk is” en eenieder zijn eigen verwachtingen heeft, als je in je artikels wel een generaliserende ambitie toont. Kijk, je kan “lange-tenen-reacties” verwachten als je je zo uitlaat over een merk waarvan velen wèl tevreden zijn. Bovendien is de spreiding van de resultaten in het onderzoek zeer klein, ergo zelfs de “slechte leerlingen” halen hoge tevredenheidsscores. Je begint je artikel met jezelf nog eens te feliciteren voor je vorige uithaal naar Fiat en dan doe je er alles aan om te onderbouwen dat ze brol fabriceren. Wat jij dan verwoordt als “fatsoenlijke wagens”. Voor de prijs van een Fiat koop je weinig andere even degelijke én goed uitgeruste wagens, met een niet-zo-standaard design en een dealernetwerk zonder capsones. Dàt is wat vele mensen aantrekt. Die nuance toon je echt niet in je artikeltjes.
Het blijft gewoon een gegeven dat het bon-ton is om op Fiat te kakken en dat daarvoor elk argument dat zich aandient, goed is voor een dikke vette titel.
Nuvolari zegt
@ Sharp
Ik behoor niet tot de gemiddelde Fiat fanboy, dus niet van mijn kant. Waarom kunnen deze ervaringen niet ‘objectief’ worden genoemd?
Sharp zegt
@Nuvolari
Als je zo kritisch kan zijn over dit onderzoek dan denk ik dat je ook wel kritisch genoeg kan zijn om je eigen vraag te beantwoorden.
bmw zegt
@Sharp: het is niet omdat men kritiek geeft op pseudo-wetenschappelijk onderzoek, dat men daarom zelf een beter onderzoek moet gedaan hebben. Je gebruikt drogargumenten. Als het onderzoek bagger is, dan is het bagger. Als er kritiek is, is er kritiek, ga in op de kritiek, niet op de man die ze geeft.
Sharp zegt
@bmw
Toon mij een soortgelijke onderzoek waar FIAT bovenaan staat en ik toon je 10 (en meer) andere waar FIAT wel onderaan bungelt.
Maar goed, al die onderzoeken zullen dan ook bagger zijn.
“Als er kritiek is, is er kritiek, ga in op de kritiek, niet op de man die ze geeft.”
Practice what you preach zou ik zeggen. Kritiekloos over FIAT?
lincoln zegt
maar er is geen emotie-factor gemeten ..
max zegt
Een dergelijk onderzoek zou mij nooit kunnen beinvloeden. Persoonlijke smaak staat er los van. Persoonlijk vind ik het absurd om een oordeel over een auto of merk te hebben naar aanleiding van een dergelijk onderzoek. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.
Ik heb altijd het idee bij dit soort lijstjes dat ze perfect passen in de agenda’s van bepaalde partijen. Het onderzoek nader bekeken is nog vrij onschuldig en en bevat een nuance. Maar de headlines en omschrijving bepalen de opinie en die liegen er niet om qua veroordeling. Harde woorden over boven aan en onderaan, maar wat heeft het met de werkelijke toestand te maken. Vrij weinig.
Ik heb zelf ook bij een onderzoeksbureau gewerkt. Echt, er zit geld in dit soort onderzoeken, wil je niet weten. Niet eens zozeer over de inhoud maar vooral over hoe je de uitkomst van een onderzoek verkoopt.
Henne zegt
Ik zie het maar weer als één van de anti-Italiaanse auto berichten op dit blog.
Maar goed je moet iets kunnen bashen…
Als je zegt dat Fiat geen fatsoenlijke auto’s kan bouwen, dan kan ik(en dus ook andere) er uit opmaken dat je vindt dat ze slechte auto’s bouwen.
Ik rij nu zelf naar tevredenheid al 2 jaar een Panda 100HP.
Daarnaast heb ik een Alfa 155 V6 gehad. Nooit noemenswaardige problemen mee gehad. En dat met bijna 3 ton op de teller.
En het Micraatje uit 2003 van mijn vrouw stond na 65000 km op de brug zonder motor. Distributie ketting naar de kl*te. €2500.- Schade…
Gelukkig onder garantie gerepareerd.
Binnenkort komt er een leasert bij, waarschijnlijk een Delta of een Mito.
Ik weet dat in Engeland veelal de iets minder betrouwbare Fiat rond rijdt.
Meestal de Stilo of nog ouder. Tegenwoordig hebben de Italiaanse auto’s veel minder problemen.
De slechtste ervaringen heb ik met Opel’s…
Ilquadrifoglio zegt
@ Sharp
Misschien ben ik te kritisch… Ik ga namelijk niet uit van lijstjes die iedereen kan hebben gemaakt.
lincoln zegt
J.D.Power geen gedegen onderzoek ??
dan kom je waarschijnlijk niet en nooit verder dan autoweek ..
BTW .. Fiat Spa is op het moment bezig de hele wereld te kopen ..
en hebben eerste optie op de maan ..
maw .. fabrikant en klanten trekkken elkaar wel ..
lincoln zegt
o,ja .. en ik rijd naar onderzoeks-termen in de allerslechtste auto,s ooit ..
(naar volle tevredenheid) ..
dus ik mag het zeggen ..
Hupke zegt
Zouden ze Massa en Raikonen ook geïntervieuwd hebben?
Die rijden hun races tenslotte ook in een veredelde fiat.
Sharp zegt
@Ilquadrifoglio
Gezien je naam kunnen we jou niet betichten van kritisch zijn als het om FIAT gaat.
Eerder van blinde liefde.
Helemaal niet erg, maar wees dan wel eerlijk tegen je zelf…
VivelaFRANCE zegt
Ik snap echt niet waarom Lexus, Toyota, Skoda en Honda in de top vijf staan! Misschien zijn ze qua betrouwbaarheid wel heel goed (gelukkig geen ervaring mee), maar aantrekkelijk? NEE! Ze zijn lelijk ;) !
Ik rijd liever een mooie Fiat (500, Bravo, Grande Punto, allemaal erg leuke auto’s!), dan een lelijke betrouwbare Honda of Toyota. Sorry, maar ik vind uiterlijk ook belangrijk…
jack zegt
als ik naar m’n eigen situatie kijk dan zit het zo:
nu 4 weken in bezit van een grande punto abarth. Nog niks over te melden op 1 klein puntje na. Mijn knipperlicht hendel springt zo hard terug wanneer ik een bocht naar rechts heb gemaakt, dat ie dan ook weer 3x naar links knippert. Verder nog niks op aan te merken.
Overigens dat puntje wordt gewoon netjes opgelost. Was op het forum niet de enige. Er was nog een tweede abarth die het had.
Kijk ik naar m’n vorige auto, 2,5 gereden (suzuki swift, recent model). Met plezier overigens. Alleen wel wat kleinigheidjes en 2 terugroep acties.
-Rechterportier niet op slot gaan (eerste maand al)
-Handremkabel vervangen (terugroep actie)
-Afdek rubbers boven op het dak die loslaten (bij ongeveer 2 jaar oud)
-Krakende vering (altijd gehad, nooit echt weggegaan)
-Krakende stabilisator stang (laatste maand dat ik ‘m had).
-Vervangen bekleding achterbak ivm brandveiligheid (terugroep actie)
Maar ondanks al die punten kan ik niet zeggen dat ik ontevreden ben. Het was een auto van maar 13.000 euro, oke meeste zullen nu vinden dat het nog steeds niet mag voorkomen. Maar ik vind wel dat je in je achterhoofd moet houden dat je het over een auto hebt van een wat minder goed segment.
Zie het als tv’s, je kunt een tv van 107cm tegenwoordig al kopen van 499,- maar verwacht dan ook niet zo’n beeld als van een tv die de 1500,- passeert.
Naarmate dat iets meer kost vind ik persoonlijk dat je dan ook wel wat meer mag verwachten. De abarth die ik nu rijd is bijna het dubbele (25.000) t.o.v. de swift. Dus daar verwacht ik dan ook wel wat meer van, maar ook weer minder dan de V70 van ons pa.
Alles naar mate….
johnny t zegt
Robbie, ik wil 400pk en achterwielaandrijving ! Ok nu weer als volwassenen onder mekaar . Je stelt dat Fiat geen fatsoenlijke autos kan bouwen. Wat bedoel je daar nu mee dan ? Ik heb er nog geen antwoord op
Ik hoor het graag !
ps. een f 430 is toch wel de top op autogebied, een de Gt van Maseratie ..en wat denk je straks van de Mito GTA ….
Ilquadrifoglio zegt
@ Sharp
“Eerder van blinde liefde.
Helemaal niet erg, maar wees dan wel eerlijk tegen je zelf…”
Laten we het houden op een lange reeks van positieve ondervindingen ;)
autoblogger zegt
UberLOL @ alle Italo fanboys!!! Priceless!
PS: Robbie hou eens op met dat journalistieke gedrag, bah bah, het lijkt bijna een objectief artikel :D
autoblogger zegt
@johnny t: Maseratie?!? En jij bent een liefhebber?
Enfin, als we dit onderzoek mogen geloven dan kan Fiat geen fatsoenlijke autos bouwen, wat is er nou nog onduidelijk?
HyperTeHK zegt
@HONDA S2000
Again? Alweer dat Rally bullshit verhaal van je?
Simpele feiten, FIAT is/was meuk maar valt de laatste tijd mee daarom heeftie een voldoende.
Fanboyisme is er voor elk merk, gezien de lage stand van Volkswagen zelf zal het wel mee vallen met fanboyisme.
Rij in VW, ga naar BMW, daarna misschien wel achterwielaangedreven alfa.
WHATEVER maar FIAT was meuk en daar rijd er nog teveel van rond en dat vreekt zich.
Verhalen van ooh mijn oude panda reed 20 jaar op een benzinetank is emotioneel gezwets.
johnny t zegt
autoblogger , ik heb het niet tegen jouw …..
Mo zegt
Dit onderzoek is zoeken naar de subjectieve mening van “de autorijder”. Hier heb je dus helemaal geen moer aan. Een bmw-fanaat met een 8 serie die elke zaterdag de lokale monteur rijk maakt om het zoveelste schroefje dat los schudt zal een hoog cijfer geven terwijl de leaserijder die verplicht een Punto zonder stuurbekrachtiging rijdt niet zo positief zal zijn.
De ADAC is een stuk betrouwbaarder inderdaad, dat zijn cijfers die berusten op feitelijke gebeurtenissen en niet op compensatiegedrag.
WieAndersDasAuto zegt
@ johnny t
Ik vind jou echt een zielig mannetje… Elke keer als er wat slechts over een Italiaans merk wordt geschreven moet jij het gauw op Volkswagen of een ander Duits merk afreageren…
WieAndersDasAuto zegt
@ Benjamin1
Wat jij zegt dat Peugeot of Citroën veel meer privé gekocht worden is natuurlijk bullshit. Er staan altijd wel 2 of 3 Franse merken in de top 10 van de meest geleaste auto’s.
http://www.zuinigeleaseauto.nl/2009/05/02/top-10-leaseautos-2009/
Citrofiel zegt
Citroën doet het beter dan ik (en veel mensen met mij) verwacht had. Boven Opel en Ford, niet verkeerd. :P
@ lincoln; Volgens mij is de emotiefactor wel gemeten, ik denk dat die onder ‘aantrekkelijkheid’ valt. Daarmee heb je dus hoe dan ook geen objectief onderzoek, Mairsil geeft al een aantal redenen…
Bob zegt
En kijk eens naar dat premium Skoda merk ;)
de sjonnies zegt
heb 2 BMW’s gehad = ellende
2 Opels = Hopen ellende
1 Mercedes = wil je niet weten
1 Range Rover = nooit iets aan gehad
2 Citroens = vervelend betrouwbaar
2 VW = nog vervelender betrouwbaar
1 Alfa = betrouwbaar werd altijd door de buurmeisjes aangeduwd !
6 MG’s = betrouwbaar gingen altijd kapot als je het niet wilde
1 AH 3 liter Phase 2 = zeer betrouwbaar (was in onderdelen)
2 Fiat 850 = betrouwbaar startten nooir als het regende
1 Datsun = Bah zo betrouwbaar.
1 Jaguar XJ6 Series 2 3.4 L = betrouwbaar (na verwijdering vitale Lucas onderdelen)
Betrouwbaarheid is all in the mind !
Lan_Evo zegt
Grappig om te zien hoe hard de fanboys hun best doen om om de keiharde feiten heen te draaien. Ik haal nog even wat nieuwe popcorn! ;)
MAR909 zegt
Bla bla bla. Ik heb al twee keer de Honda(2de plaats) van mijn broer moeten slepen achter mijn Alfa, omdat ie niet meer startte.
Betrouwbaar…… NOT!
Mean Green zegt
Ach, laat ze maar lullen, binnen 2 maanden tuf ik lekker over de 2 ton met mijn ouwe Marea 1.6! Heeft me nog nooit laten staan.
Het wordt tijd voor een paardenkop richting JD Power en consorten… :twisted:
Rik zegt
Lol @ autoblogger. Nog ff lekker stoken… Overigens krijg ik sterk het idee dat dit hele artikel is geschreven om te stoken, hetgeen aardig lukt. Mijn mening doet er niet zo toe, maar FIAT zuigt wel natuurlijk. En nee, dat is inderdaad niet objectief. Echter, ontkracht subjectiviteit altijd de waarheid?
Brovo JTD 105 GT zegt
@Rik
Waarom zuigt Fiat precies…. ervaring?
Verder ben ik zelf eigenaar van een Fiat en ik moet zeggen na meer als 100.000 op de teller gaat ie nog steeds als een kanon. Niets te klagen hoor en zeer betrouwbaar.
Wat ik in dit artikel niet terug vind en wat de cijfers eigenlijk wel zouden moeten laten zien is dat verschillende merken elkaars onderdelen gebruiken. Hoe kan een skoda (die volkswagen blokken en techonologie gebruiken) zo scoren terwijl terwijl volkswagen een stuk lager staat. Het zelfde geld voor Seat die gebruikt ook volkswagen. Zo gebruikt saab benzine motoren van opel en diesel motoren van jawel FIAT!!! Het JTD diesel blok van alfa en fiat zit dus in een Saab.
Leg mij dan eens uit hoe het kan dat bijv een skoda TDI zoveel beter is als een seat TDI (ze hebben het zelfde blok) :S
Ofwel mijn conclusie is een zeer onbetrouwbaar nergens op gebaseerd overzichtje.
Greetz
gogogomagazine.com zegt
Volkswagen weer middelmatig; verbaast me niks, mijn tweedehands golf uit 1999 heeft voordat ik hem kocht:
-1 nieuwe motor
-1 nieuwe versnellingsbak (wat een verschrikkelijk onding)
+
-Daarna allerlei kleine probleempjes, totaal irritant, daarbij rijdt dat ding ook nog eens voor geen meter, met 40kmh door een bocht.
Als ze dit nog steds niet bij de nieuwe generaties verholpen hebben verbaasd het me niks dat ze redelijk laag staan..
MrAbarth zegt
Hoe bepalen de mensen eigenlijk hun eigen ontevredenheid: zijn ze ontevreden omdat er iets kapot gaat wat niet kapot had mogen gaan, of dat ze bv slecht geholpen zijn door een garage.
Ben door de jaren heen veel mensen tegengekomen met Fiat’s, Alfa’s e.d. die bij Beun de Beunhaas hun auto lieten repareren, die dat vaak niet konden.
Dan ben je idd gauw ontevreden.
Heb zelf mijn eerste auto’s ook wel bij n beunhaas laten onderhouden en 1 keer heeft een garage (Hyundai/Mazda garage) mijn Alfa 33 QV de soep in laten draaien, omdat ze de distributieriemen niet goed hadden gemonteerd!
Daar hadden zowel ik, als die kennis die de simpelere zaken deed, naar gevraagd en ze hadden gezegd dat het geen probleem was.
Dus halve blok in de soep. Dan kan ik me voorstellen dat je met zo’n ervaring niet tevreden bent met je auto. Maar in zo’n geval ligt het aan de dealer.
Mijn Punto Abarth uit 2004 had in t begin electronica probleempjes (esp, hillholder, cruisecontrol defectmeldingen, terwijl dat niet defect was) en als ik samen met de dealer Fiat Nederland niet achter de broek had gezeten, had ik nu nog zo rond gereden. En dan waarschijnlijk ontevreden geweest.
Vind die onderzoeken dus ook niet zo betrouwbaar. De èèn vindt een niet werkend lampje vervelend en een ander ergert zich er misschien minder aan.
Als een garage een auto niet goed kan repareren, wil niet zeggen dat zo’n merk niet goed is (en nee, dit is geen ‘aanval’ op auteur, maar op de geïnterviewde personen).
Ik rijd al sinds 1992 Italiaans (2 x Alfa 33, 1 x Fiat Cinq. Sporting en nu Fiat Punto Abarth) en behalve de eerste Alfa (uit ’88), die idd WEL roestte als n gek, geen problemen gehad die mij een ontevreden Fiat rijder maakten.
Gilton zegt
Weet iemand iets over de FIAT Bravo model 2008/2009? FIAT 500 model 2008/2009 en de Grande Punto model 2008/2009 en de Croma model 2008/2009? Al die oude FIAT’s in deze testen. Daar heeft niemand wat aan. De modellen uit 2008/2009 gaan straks de handel in. Daar hebben de mensen wat aan. Hoe is het gestelt met de betrouwbaarheid van deze modellen na 150.000km. Pas als de cijfers van deze modellen bekend zijn kun je concluderen dat FIAT betere en/of “fatsoenlijke” auto’s maakt. De bouwkwaliteiten van een FIAT Stilo en de Bravo model 2008/2009 zijn al een wereld van verschil.
jack zegt
@Gilton,
Bekijk m’n vorige reactie dan
Bert zegt
Bij JD power zelf staat helemaal niks over Fiat.
Zover ik weet zijn de laatste Fiat modellen echt prima in elkaar geschroefd.
En voor 1 lexus kan je wel 5 Panda’s kopen…..dus who cares!
johnny t zegt
Robbie , je bent er nog ? We zijn er het over eens dat JD Power niets toevoegd . Maar wat laat jouw nou zeggen dat ” Fiat geen fatsoenlijke autos bouwd” ?
Is dat het uiterlijk ? De algehele bouwkwaliteit ? De lange levensduur ? De ontwerpen ?
Kom , gaan we een beetje de diepte in om alhier het verjaardags niveau te ontstijgen ?
Ado zegt
Voor alle Fiat eigenaren onder ons. Ten eerste, je kan zeggen dat een auto betrouwbaar is alleen als je veel kilometers rijdt per jaar. Ten tweede, je eigen ervaring is niet representatief omdat deze onderzoeken gebaseerd zijn op ervaringen van duizenden automobilisten. Voor degene die deze onderzoeken maar vaag vinden, zou ik zeggen, je durft de waarheid niet onder de ogen te zien.
Als je alle onderzoeken naast elkaar zet dus ook die van andere continenten, zie je dat Jappen altijd goed scoren. Franse en Italiaanse wrakken eindigen toch regelmatig onderaan. Dat wil toch iets zeggen. Voor degene die in Laguna of Punto rijden en nog mee tevreden zijn ook, zeg ik, koop een staatslot als je zoveel geluk heb.
Dat zeg ik….
johnny t zegt
”Probleem” in dit soort gevallen is dat mensen met dit soort info hopeloos achter de feiten aan lopen.
tip, orienteer je eens op de duitse info. Nederland is zo klein zonder autoindustrie en dus geen info…..
GVR zegt
wat een hoop gelul van die duitse fanboys
1.een gelijkaardig model kost bij hen veel meer en dan zonder opties…dat vergeten er wel een hoop…
2. hebben jullie al gezien hoeveel duitse wagens bij de adac middelmatig of onderaan scoren.
Ik koop enkel italiaans en ben tevreden klant
GVR zegt
@jack
je hebt 100% gelijk
je mag iets eisen maar je kan niet verwachten dat een auto van 10 mille voldoet als je eisen hebt die voldoen aan een auto van 20mille enz…
Je krijgt bijv bij fiat zeer veel auto voor je geld…met garantie wat zitten mensen dan te zeuren…
mijn vriendin haar vw polo heeft 0.0 opties dat zuigt dik hoor na enkele jaren…waar zelfs de kleinste fiat c.v en elektrische ramen heeft
johnny t zegt
veel opties en rommel :
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html
Brovo JTD 105 GT zegt
@Ado
Uit het commentaar wat hier op de site staat is niet echt af te leiden hoeveel kilometer men per jaar rijd. Maar dat is ook uit het onderzoek niet af te leiden. Het onderzoek geeft geen getallen over kiometers. Dus dan zal het hele onderzoek niet representatief zijn.
Welke waarheid bedoel je precies die wij fiat rijders niet onder ogen durven te zien?
Dat fiat een van de meest stabiele auto concerns is op dit moment in de auto branche? Zo niet leg dan eens uit wat je bedoelt. Vage opmerkingen plaatsen en niet onderbouwen is niet zo moeilijk, onderbouw het nu eens.
Greetz
bmw zegt
@Sharp: mensen voorliefde en fanboyisme verwijten, is een excellente manier om de discussie niet te moeten voeren. Je speelt dus op de man. Ik niet, lees mijn posts eens, dan wordt dat wel duidelijk. Het komt allemaal neer op wat GVR hierboven schrijft: de verhouding prijs/kwaliteit/tevredenheid (ook over dealers e.d.). Dat toont dit onderzoek niet.
En de schrijfstijl van Robbie gooit gewoon olie op het vuur. Tuurlijk wist hij dat deze reacties gingen komen. Hoe meer hits, hoe beter voor autoblog, iedereen gelukkig ;-) Alleen de credibiliteit lijdt er misschien wat onder, maar hey, het zijn geen journalisten :-)
Raptor zegt
Tevreden wil niet zeggen goede auto. Ik neem aan dat Porsche rijders meer eisen aan een auto stellen dan Lada rijders… Dat de Koreanen hoog scoren verbaast me wel.
Gilbert Vogt zegt
Beste Autofabriekanten,
Zorg er vooral voor dat de auto’s niet te goed worden, stop er voldoende electronica in, want hiermee gaat er nog wel eens wat mis. Blijf vooral, rubbers, stabilisator(en), stangen, draagarmen, fuseekogels gebruiken. Een beter comfort kun je niet wensen vooral als je veel drempels hebt te nemen. Het gaat vroeg of laat allemaal stuk en bij elke merk.
Ik heb bij Mercedes, BMW, Audi, Ford, Volkswagen, Seat, Fiat, Nissan, Lancia, Kia gewerkt en elk automerk heeft wel wat. En gelukkig ook maar, anders kunnen de werkplaatsen wel dicht gaan. En juist van die werkplaats/reparatieafdeling moet de terug vallende resultaten in de verkoop worden opgevangen.
Met vriendelijke groeten.
Gilbert Vogt ook via Hyves zie blog
Ado zegt
@Brovo JTD 105 GT
Ik bedoel de waarheid dat Italiaanse en Franse auto’s gemiddeld genomen niet betrouwbaar zijn. Onderbouwen doe ik graag.
Zie deze link.
http://www.autoweek.nl/tevredenheidstrofee.php?overzicht=11&jaar=2008
Dit betreft hier auto’s die in Nederland rondrijden. Zoals je kan zien Top 15 is enkel Japan. Onderaan zie je voornamelijk Franse en Italiaanse auto’s. Met nadruk op voornamelijk.
Over aantal kilometers gesproken. Kleine auto’s rijden over het algemeen minder kilometers dan grotere auto’s. Fiat maakt voornamelijk kleine auto’s. En dan nog scoort Fiat niet best. Dat zegt toch iets, lijkt mij. Nou jij weer.
CSL zegt
fiat sucks bad!!
Sharp zegt
@bmw
Een discussie moet voor mij zinvol zijn wil ik er energie in stoppen. Dat wil zeggen dat iemand open moet staan voor de argumenten van de ander. Een discussie voeren met een fanboy, of zo je wilt een persoon met voorliefde voor een bepaald merk, voldoet niet aan die voorwaarde. Nu kun je mij toebijten dat ik bevooroordeeld ben, maar (en dat is waar ik met comments ook op wijs) mijn bewijs zit ‘m in de comments van de fanboys alhier.
Geen één kritische noot van de fanboys alleen maar superlatieven en de “ik heb” en “ik ken” “argumenten”. Niks van échte bewijs waarmee dit onderzoek onderuit wordt gehaald. Nee, dan worden tests van andere merken er bij gehaald. Point being? Alleen maar kankeren op Robbie dan wel het onderzoek en verkondigen dat de wereld toch écht gek is, want ik “ik ken” en “ik heb”….
XytraS zegt
Mijn vorige auto was een Citroën saxo 1.6 16v. Een fantastische ‘rijdersauto’, met genoeg vermogen, goede wegligging en veel gevoel, maar… qua bouwkwaliteit zo lamentabel dat er nog geen woord voor uitgevonden is om te zegen hoe slecht hij eigenlijk was.
Even uitleggen: auto splinternieuw gekocht (om geen problemen te hebben, hoe ironisch) voor 15.500 euro en 6 jaar later heb ik hem moeten verkopen omdat ik er zoveel geld moest in pompen om elke maand wel iets te vervangen dat het niet houdbaar meer was. In totaal heeft dat grapje mij zo een 10.000 euro extra gekost (oa achteras, vering achter en voor, 3x nieuwe uitlaat, nieuwe lambdasonde, 3x radiator, ventilator, versnellingsbak enzoverder).
Nu heb ik een VW Golf 4 GT TDI (uit financiele overweging, want ik vind een golf in wezen behoorlijk ordinair), een enorm betrouwbare auto, heel goed uitgerust, ziet er ok uit, maar… is, ondanks de sportvering, de meest zielloze auto waar ik ooit mee heb gereden. Er is absoluut geen enkel gevoel via het stuur en dit is dus helemaal geen ‘rijdersauto’.
Nu nog een model vinden dat het positieve van de saxo en de golf verenigt en ik ben content….
MATSS zegt
haha wel grappig dat chrysler na fiat het slechtste resultaat heeft
Brovo JTD 105 GT zegt
@Ado
Ik heb je link zo eens bekeken.
dan nog snap ik niet helemaal je commentaar.
Japanse / koreaanse auto’s zijn gewoon betrouwbaar. Alleen als ik zo eens verder kijk zie ik dat op plaats 18 van 106 de fiat croma staat op plaats 42 van 106 de fiat panda (1 plaats onder toyota) op plaats 49 van de 106 de fiat bravo (boven de mitsubishi colt) En we zijn nog niet op de helft.
Maar goed ik blijf bij mijn standpunt. Als jij denkt dat italiaans en frans knudde is vooral een jap of duitser gaan knorren dan.
Maar je eigen link met de daaraan gekoppelde lijst laat zien dat fiat het rete goed doet ;)
Greetz
Ado zegt
@Brovo JTD 105 GT
Als je nog eens goed mijn reactie leest dan zie dat ik het heb over Italiaanse en Franse auto’s. Ik zeg dan ook “gemiddeld genomen”. Dat doe ik met een reden nl. omdat mensen je woorden vaak letterlijk nemen.
Fiat Grande Punto staat op 96, Alfa Romeo Gt staat op 102, Alfa 147 op 88, Alfa 159 op 67. Dat valt onder kopje “waarheid onder de ogen niet willen zien”. Chroma is een uitschieter, dat geef ik toe. Maar wees nou eerlijk, hoveel Chroma’s rijden er hier rond? Je ziet ze amper. Verder heb ik het over Franse auto’s. Die zijn nog erger dan de Italiaanse auto’s. Citroen C1 doet het nog redelijk met plek 43. Hoger komt een Franse auto niet.
Verder heb ik het in mijn reactie niet over Duitse auto’s. Ik weet niet hoe je daarbij komt. Ik zeg alleen dat uit o.a. dit onderzoek blijkt dat Jappen meest betrouwbaar zijn. En raad eens, ik rijd een Jap. Dit is mijn eerste na vele Europese merken. Ik heb heel wat ellende gezien met verschillende Duitsers, Fransosen en Italianen. Dit is ook mijn eerste auto die probleemloos rijdt zo’n 30-35 duizend km per jaar en dat al 4 jaar lang.
Deze lijst was ook voor mij de aanleiding om er één te kopen. Maar goed, zoals ik zelf zeg, je moet veel eigen ervaringen bij elkaar hebben om een representatief beeld te krijgen.
richard zegt
tja, ik kan alleen maar mijn eigen ervaring hier neertikken.
Wij hebben vele auto gehad waaronder Renault Laguna 2002 model, ECHT SLECHT. (wel geweldige wegligging). Peugeot 307 (niet veel beter). Honda prelude (erg goed), Lancia Lybra (FANTASTISCH), VW golf TDI en vele Fiat’s.
Nu hebben wij maar weer voor Fiat gekozen een Stilo MW JTD full options.
Ook hier hebben wij alleen nog maar positieve ervaringen over (nu 140.000km mee gereden. Verder hebben nog een Fiat Seicento Sporting (knalgeel) ook hier hebben wij nu 82.000km mee gereden en ook hier meer dan tevreden. Met geen enkel produkt (Lancia) hebben wij weleens met pech kangs de weg gestaan.
Met de Gof TDI hebben wij wel meerdere malen met pech langs de weg gestaan (2 weken hiervoor in de garage geweest aangezien ze gewoon niet konden vinden waarom de motor af en toe volledig reset. Mijn collega had een Volkswagen Touran en daar vielen gewoon spontaan de ramen in de deuren!
De volgende auto zal overigens (naar verwachting) een Lancia Delta of een Honda Civic worden.
Ik kan persoonlijk erg weinig met de statistieken. Mijn eigen ervaringen zeggen mij een stuk meer.
kevin zegt
ik heb genoeg van da gezeik dat italiaanse auto’s slecht zijn en onbetrouwbaar . ik rijd al met men 4de alfa romeo rond en nog nooit problemen gehad met motor .
–edit: rustig maar, adem in adem uit–
kevin zegt
adem in adem uit , was nodig en sorry men reactie was mss er iets over , dank u voor deze aan te passen .
maar deze post slaat nergens op , dit is een provocerende post .
zo een post zou je in de toekomst moeten vergrendelen , want de anti italianen hebben niet liever.
denk je dat het als eigenaar van een alfa , fiat ,lancia plezant is om te zien hoe je merk hier word afgebroken , neen toch ?
harry.van.rooy zegt
Ik begrijp de kritiek op FIAT voor geen meter
Na 1 jaar FIAT 500 kan ik alleen maar melden, dat auto niet stuk te krijgen is en geweldig functioneerd. Rijdt super geloof mij nou maar, de kwaliteit spat er van af.
autoblogger zegt
@kevin: dus we mogen alleen nog maar positief schrijven over Italianen? Of alle merken? Gezellige boel, misschien wil Bavo dan ook wel hier komen schrijven? En wellicht kunnen de jongens van autoweek helpen? Goed idee man!
PS: we hadden dit natuurlijk kunnen zien aankomen:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/06/the-downfall-of-the-fiat-babes-part-1
kevin zegt
-edit: ip-ban-
fiatfreak zegt
ik ben fiat bravo(de nieuwe) rijder en ben heel tevreden. echt een geweldige auto!(NIET sarcastisch bedoeld) rijdt goed, ziet er goed uit, ik heb de t-jet uitvoering. echt een rap karretje!!
Harry van Rooy zegt
Rijdt momenteel in een FIAT 500 1.4 kan mij niet voorstellen dat deze auto ooit stuk gaat. Gewoon top kwaliteit rijdt meer dan perfect. Ook na 1 1/2 jaar en 15.000 km niets negatiefs te melden. Voorheen FIAT stilo abarth met wat onbenullige electronische storingen zoals airbag failure meldingen en een bobine. Hiervoor punto gewoon een toppertje nooit geen problemen mee gehad. Ik begrijp het negatieve imago van FIAT voor geen meter. Het is gewoon een vresenlijk mooi maar ook kwalitatief zeer goede auto.
Harry van Rooy zegt
Fiat rijders weten het al jaren en schreeuwen het van de daken.
FIAT vandaag de dag is kwalitatief de top. FIAT heeft geleerd van zijn fouten en bouwt nu extreem kwalitatief goede auto’s.
Zo hoor ik wekenlijks van mijn vriendje die eigenaar is van Marree dat bv aan een FIAT Panda en FIAT 500 voor wat betreft onderhoud en reparaties geen cent meer aan te verdienen is. Je ziet deze auto’s niet meer terug in de garage. Hieraan gaan ze ten onder. Kwaliteit komt voor de val.
FIAT is tever doorgeschoten kwaliteit nu te goed en de prijs(aanschaf) is te hoog.
standard zegt
fiat is top
RA999 zegt
@ standard
Dank je, je hebt me overgehaald…
Headhunterz zegt
@ ra999
hahah hoe droog :lol:
Harry van Rooy zegt
Die negatieve kritiek op FIAT klopt voor geen meter.
Rij nu 1 jaar 12.000 km in een FIAT 500
Auto is niet stuk te krijgen en functioneerd super. Voorheen fiat Punto gewoon hetzelfde verhaal.
FIAT levert huiden ten dage gewoon super kwaliteit zeker vergelijkbaar met Toyota. Het is even wennen en best anders geweest maar het is niet anders.
nico van den broek zegt
Mooi om dit alles te aanschouwen en wat ook nog eens is gebaseerd op lucht kastelen .
Ik rijd al 10 jaar Fiat en kan alleen zeggen , wat een horse shit verkondigen jullie hier !!.
Goed onderhouden is fiat gewoon een prima merk !! , en 3x naar de garage voor niet regulier onderhoud in tien jaar zegt mij genoeg en meer dat alle bull ……..sh…….it verhalen hier bij elkaar .
Maare toch nog mvg …….nico
Harry van Rooy zegt
Ik kan de resultaten van dit onderzoek niet steunen. Rij nu sinds anderhalf jaar een FIAT 500 1.4 sport met 20.000 op de teller. Ik kan jullie verzekeren, auto is niet kapot te krijgen. Super kwaliteit en super rij eigenschappen. We leven nu wel in 2009 en FIAT heeft van zijn fouten geleerd. Kijk ook even naar tevredenheids onderzoek van Autoweek, De 500 staat op de 3e plaats.
Groeten van een heel tevreden FIAT 500 gebruiker
roy kuijs zegt
wat vinden jullie van opel speedster? is mijn lievelingswagen, nog 20,000 euro en dan kan ik hem kopen, en nog een jaartje wachten
Harry van Rooy zegt
De kritiek op FIAT klopt van geen kanten. Ik rijd nu 2 jaar in een FIAT 500 dat is gewoon een top auto niet stuk te krijgen.Kennis van mij rijdt al 4 jaar in een Panda zelfde verhaal.Mijn tweeling broer rijdt al 5 jaar in een punto zelfde verhaal niet stuk te krijgen. FIAT is heden ten dage gewoon top kwaliteit, het is gewoon niet anders. Neem dat maar van mij aan, begrijp dan ook de negatieve kritiek niet.
HyperTeHK zegt
Dus een auto die na 5 jaar nog niet ter ziele is noemt men tegenwoordig niet kapot te krijgen?
Jij hebt net 3 Fiats opgenoemd die heel blijven GEWELDIG
Fiat is niet volledig rommel meer en het zal vast beter zijn als veel franse troep maar topqualiteit komop haal die blindoek van je hoofd.
Als je een auto met pech aan de kant ziet is het altijd in de meeste gevallen een fiat.
Fiats met hoge km standen zijn nog steeds veel zeldzamer als bij andere merken en de garage rekeningen gemiddeld een stuk hoger
Dat is dus geen topqualiteit, maar idd ze zullen heus wel 5 jaar mee kunnnen gaan zonder storingen maar of dat nu qualiteit betekend?