Een logisch gevolg van #dieselgate of is er meer aan de hand?
Momenteel is het aandeel diesels bij nieuwverkopen rond de 50 procent, maar volgens onderzoeksbureau AlixPartners zal dat aandeel in 2030 gekrompen zijn tot slechts 9 procent. Niet alleen een flinke omschakeling voor productenten, maar bijvoorbeeld ook voor producenten en distributeurs van brandstoffen.
Zijn dit dan de langetermijngevolgen van Volkswagens gesjoemel met dieselmotoren? Nee, al lijkt het aannemelijk dat het schandaal het een en ander wel in een stroomversnelling heeft gebracht. Zelf zijn ze immers al tot dezelfde conclusie gekomen. Volgens AlixPartners zullen diesels steeds minder interessant worden door de strengere emissie-eisen van de Europese Unie. Om daar aan te kunnen voldoen moeten fabrikanten hun auto’s voorzien van kostbare uitstootbeperkende technieken, waardoor dieselauto’s duurder zullen worden. Als gevolg daarvan komt ook het omslagpunt waarbij diesel economisch verantwoord is een stuk hoger te ligger. Tegelijkertijd worden plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s steeds goedkoper en zullen deze een interessant alternatief worden voor de kilometervreters.
Volgens het onderzoeksbureau zien de verhoudingen tussen de verschillende aandrijftechnieken er in 2030 al volgt uit, waarbij benzine het leeuwendeel van de verkopen van auto’s met conventionele verbrandingsmotoren voor haar rekening zal nemen:
2wheeler zegt
Wat blijft dat toch een heerlijke Q7! Vind deze dan ook vele malen mooier dan zijn opvolger.
misterdrogba zegt
@2wheeler: vind ik ook! Heeft meer een “fuck you” gehalte dan zijn opvolger, die is veel te braaf.
goodolddays zegt
@misterdrogba: en veel te lelijk
2wheeler zegt
@misterdrogba: hier heb je inderdaad geen tekst voor nodig op je achterspoiler (paar artikels terug van de 675 LT).
Dutchdriftking zegt
@2wheeler: helemaal als Q7!
BaRa zegt
@2wheeler: Iemand die Q7, heerlijk en mooier in dezelfde paragaaf gebruikt? Dan enkel maar op de manier waarop dat ook voor de Panzerkreuzer Potemkin gold (de boot, niet de film).
misterdrogba zegt
Ik zal nog bij die 9% behoren denk ik, indien er een hybride of elektrisch auto komt waarbij ik +- 1000km kan doen zonder een tankstation/laadstation moet zien, dan kan dat veranderen.
JanJansen zegt
@misterdrogba: dan betaal je meer dan gemiddeld belasting waarvoor hulde!
slickrick zegt
@misterdrogba: Ik zit samen met jou in die 9%.
Laat Nederland maar weer een paar steenkoolcentrales er bij bouwen om al die stekker auto’s te voorzien van elektriciteit….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@misterdrogba: Die zijn er al bij Lexus… Welkom in de toekomst!
fconderkantlat zegt
2030 zal waterstof ook wel zijn intrede gedaan hebben op de markt…..
mashell zegt
@arashrsf: en z’n uitrede waarschijnlijk ook al weer. Waterstof wordt om de zoveel jaar telkens opnieuw geprobeerd en elke keer wordt het niks.
G-Ammo zegt
@mashell: Omdat een aantal bedrijven er geen geld uit kunnen halen (nog) en de overheid er waarschijnlijk nog geen manier op heb gevonden om er belasting op te innen. :)
henkhupelschoten zegt
@arashrsf: Reed van wintersport naar huis toe. Ik stopte in Geiselwind (sommige kennen het misschien hier wel toni’s, een truckersrestaurant met een ontbijtje voor €2 ofzo echt een aanrader!! Op de A3 tussen Würzburg en Nürnberg) en wat zag ik: Europa’s eerste waterstof tankstation. Schijnen in Duitsland veel meer van die stations te zitten. Toevallig bij ons in Helmond ook op de Automotive campus en nog een in de buurt van rotje knor. Ik weet dat in Duitsland de Toyota mirai al wel te koop is en volgend jaar de Mercedes-Benz GLC F-cell uitkomt. Ik geloof waterstof! Waterstof is de toekomst!
Ram-G-maN zegt
@henkhupelschoten: Ik geef waterstof pas kans van slagen als we een kernfusie kunnen vercommercialiseren. Wanneer elektrische energie dusdanig excessief geproduceerd wordt dat het nog rendabel is om het te opslaan in waterstof ondanks de slechtere efficiënte dat bij elektrolyse komt kijken. Momenteel wordt het gewonnen als bijproduct vanuit fossiele bronnen.
Voordeel van waterstof is wel dat het i.p.v. een brandstofcel principe ook in een plofmotor toegepast kan worden. Kun je je gehoor en beleving ook tevredenstellen ten koste van efficiëntie.
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: *…slechtere efficiëntie dat…
E550 zegt
@AutomotiveDesigner: ben benieuwd hoe waterstof klinkt
Ram-G-maN zegt
@e550: https://www.youtube.com/watch?v=HY5KpBhfCpo
Video is geschoten met een aardappel die net zo oud is.
Iets betere kwaliteit, een rotatiemotor op waterstof.
https://www.youtube.com/watch?v=nuCh6diDrvg
Nadeel is dat het vermogen met de helft is afgenomen.
ThomasBol zegt
@AutomotiveDesigner: en zodoende moet waterstof in mijn ogen toch gewoon slagen. Het opschakelen en de beleving van een lawaaiige verbrandingsmotor is toch hartstikke leuk!?
Ram-G-maN zegt
@ThomasBol: Je kunt ook wat voor een brandstofcel zeggen qua beleving. Het is compacter, lichter en efficiënter dan een plofmotor op waterstof. Maar ja, wat is leuker, een auto dat veel geluid maakt? Of juist een auto dat sneller over een circuit kunt banjeren? Of is het niet zo zwart-wit? Ik denk persoonlijk dat laatste. Het is een grijs gebied en daarmee stuk genuanceerder en vooral iets persoonlijks.
ThomasBol zegt
@AutomotiveDesigner: Snelheid is voor mij totaal irrelevant. Mijn circuit auto is een Saxo VTS met een luttele 120 pk. Zelfs daar heb ik enorm veel plezier mee. Hij brult hard, het schakelen doe je op geluid en het is de truc om in de juiste versnelling de bocht in en uit te geraken. Voor daily use is elektrisch prima, toch prefereer ik de waterstof auto danwel aangepaste verbrandingsmotor.
ThomasBol zegt
@henkhupelschoten: he he. Eindelijk iemand die het begrijpt. Dit weekend kan je een stukje test rijden in de Mirai (na aanmelding) bjj Louwman. Helaas is concours d’elegance in Apeldoorn dit weekend ook. Keuzes, keuzes, keuzes.
camber24 zegt
20 procent aan EV verkopen in 2030. Juist dat vind ik veel meer opvallend. Had meer verwacht.
jrsmoke zegt
@camber24: knappe statistieken gezien dat o.a. Duitsland bij 2030 geen verbrandingsmotoren meer wou verkopen.
Er valt in mijn inziens ipv benzine nog winst te behalen met bijv. Groen gas
olivierc zegt
@jrsmoke: Pffff, wat weten die Duitser van auto’s ;)
martinus zegt
@camber24: +18% met range extender op ouderwetse brandstof.
In bovenstaande grafiek, is 66% van alle auto’s (semi-)elektrisch.
Ook AlixPartners voorspelt dus een elektrische toekomst.
lekbak zegt
@martinus: welnee. De non plugin hybrides zijn gewoon pure benzine’s en de plugins zullen ook een hoop op die meuk rijden.
HzR zegt
@martinus: of je draait het om: 80% van de auto’s heeft nog steeds een verbrandingsmotor.
mashell zegt
@camber24: het is een raar lijstje. Ik zou bijvoorbeeld helemaal geen hybrides meer verwachten maar verwachten dat alle hybrides tegen die tijd ook wel kunnen “stekkeren”.
Edge zegt
@camber24: Het is natuurlijk ook lastig om te voorspellen hoe de markt voor elektrische auto’s zich ontwikkelt. Met de Tesla Model 3 en Chevrolet Bolt/Opel Ampera E wordt elektrisch rijden een stuk betaalbaarder, maar zolang het aan de onderkant van de markt goedkoper blijft om een benzinewagentje te nemen zullen die klanten niet elektrisch rijden. Niet iedereen heeft immers de luxe om een duurdere auto te kopen of leasen. Daarnaast heb je dan natuurlijk nog een grote groep die gewoon brandstof wilt blijven rijden omdat er meer tankstations dan oplaadpunten zijn en tanken veel sneller gaat dan opladen. Dat zijn allemaal ‘problemen’ die in de toekomst kleiner worden, maar niemand kan voorspellen of er in 2030 inderdaad zo enorm veel oplaadpunten zijn dat dat issue is weggenomen. En er kan nu ook nog niet voorspeld worden of de accutechniek zich binnen die 14 jaar zo verbetert dat je een elektrische wagen met snellader binnen 5 minuten op 80% of meer hebt zitten.
keeper1 zegt
Dit is wel grappig om te zien. Ik heb mijn profielwerkstuk hier over gedaan aan het einde van het middelbaar, en daar kwam ik tot dezelfde conclusie. Ik denk alleen dat waterstof een grote invloed gaat hebben.
desjonnies zegt
Kunnen dezelfde profeten ook het weer voor de komende zes weken voorspellen ?
Of wat de Brexit economisch teweeg gaat brengen?
Of wat voor geniale uitvindingen er komen die de Diesel weer helemaal terug kan brengen ?
Juist…….oorverdovende stilte.
Rob zegt
@desjonnies:
Moment, ik zal eens in het koffiedik kijken…
Uhm, enige wat ik zie is dat IJsland europees kampioen voetballen gaat worden….
Citrofiel zegt
@desjonnies: Vooral die twee cijfers achter de komma maken het veel geloofwaardiger. Ik zal wel een te technische achtergrond hebben dat ik me erger aan nietszeggende significante cijfers.
G-Ammo zegt
Maar wat als er meer landen uit de EU gaan stappen? :’)
Rob zegt
@G-Ammo:
Dan sterft de gehele mensheid. Aldus Juncker.
G-Ammo zegt
@Rob: Zou eens tijd worden… People = Sh*t
lincoln zegt
@G-Ammo:
Volgens de oud Iowaanse wijsheid ..
One more time motherf*cker ..
Jantje_555 zegt
@G-Ammo: laat ons hopen
Edge zegt
@G-Ammo: Kunnen we niet gewoon over naar een nieuwe EU? Eentje die zich alleen bezig houdt met het bundelen van de krachten op economisch gebied, gemeenschappelijke munt en de vier vrijheden? Dan heb je wel de voordelen die de EU nu ook met zich meebrengt, maar niet die absurde hoeveelheid bureaucratie, bemoeienis en onnodige regeltjes waar je nu mee te maken krijgt. Fijn voor de gewone consument, fijn voor de (auto)producent, dus praktisch heel het Autoblogpubliek zou blij moeten zijn.
jack_abarth zegt
@Edge:
En misschien één groot defensiegeheel waar ieder land op basis van populatie en/of oppervlakte een X-aantal bijdraagt. Al het andere moeten ze inderdaad niet willen regelen maar gewoon lekker ieder voor zich.
G-Ammo zegt
@Edge: Gaat niet werken… want dan worden de rijken niet rijker; en laten zij nou net bepalen wat er gebeurd :(
mashell zegt
@Edge: dat is toch precies de Unie die we nu hebben? Wat we nodig hebben is een fiscale en uiteindelijk een politieke unie. Dus weg met de regerinkjes die zelf regeltjes lopen te verzinnen en gewoon alles Europees regelen. Niks meer in Den Haag.
lekbak zegt
@mashell: dus weg met het land Nederland en er een groot land genaamd Europa van maken? Denk je echt dat dat gaat werken met die cultuur en welvaart verschillen tussen Noord en Zuid Europa?
Kijk eens naar België, zo’n klein land en zelfs dat is verdeeld. Eigenlijk is dàt Europa in het klein. En het werkt gewoon niet.
alibombali zegt
@mashell:
Strak plan, je bent er van op de hoogte dat Brussel zojuist 1,4 miljard uit onze pensioenpotten heeft geroofd.
Nee al onze door hard werken vergaarde verworvenheden over het voormalige ijzeren gordijn gooien, daar worden wij hier beter van.
OT:
Mocht willen dat VAG ten dode opgeschreven was, zij en zij alleen zijn er de schuldige van dat de moderne diesel nu in het verdomhoekje staat.
lekbak zegt
@Edge: juist niet die euro. De euro is de reden dat het ook politiek geregeld moet worden. Ga terug naar een sterke handelsovereenkomst, maar allen met eigen munt. Gaat het dan slecht met een bepaald gebied dan is dat tenminste fatsoenlijk op te lossen. Militair zijn we al gebonden door de navo, dar voldoet prima.
tvr1974 zegt
Ik denk dat de diesel “producenten” dus de SHELL/BP enz enz wel gevraagd gaat worden door de auto industrie “schone diesel” te creëren. Misschien door middel van additieven. Diesel is immers veel goedkoper te produceren dan benzine… Daarbij mis ik ook de “gassen” in bovenstaande grafiek. Ik verwacht daar ook meer van dan Elektra want je zit nou eenmaal altijd met die laattijd bij elektra en daar zit niemand op te wachten.. Verder wat ik ook niet zie is auto’s op zonne / wind energie. Als een vliegtuig daar nu al mee de wereld rond kan dan verwacht ik in 2030 dat er ook wel wat auto’s op die manier worden aangedreven. Dus regeneratie motor en de rijwind en zonne-energiepanelen op de auto gebruiken als brandstof.
Edge zegt
@tvr1974: En dan gaat de Nederlandse overheid zeker weer accijnzen heffen over die additieven…
super zegt
@tvr1974:
diesel met lage zwavel inhoud is duurder om te produceren dan benzine.
jack_abarth zegt
Misschien bekijk ik het te simpel, maar verbeter mij gerust.
Zolang het verwerken/kraken van ruwe olie diverse producten levert, zoals bijvoorbeeld benzine, diesel, die dikke smurrie waar schepen op varen etc. etc. dan zal het product verkocht moeten gaan worden.
Stel we gaan de diesels volledig bannen uit het straatbeeld, waar laat men dan het “overschot” aan diesel? We kunnen het moeilijk dumpen, dus het zal toch afgenomen moeten worden. Dus de sterke lobby binnen de politiek zal er toch op sturen om het product niet al te onaantrekkelijk te maken.
Ben benieuwd hoe ze daar mee om zullen gaan, want het lijkt me niet geheel onrealistisch.
super zegt
@jack_abarth:
je kunt “zware” koolwaterstoffen “kraken” naar “lichtere” koolwaterstoffen, e.g. diesel naar benzine.
jack_abarth zegt
@super:
Top bedankt voor de aanvulling, zat al op je reactie te wachten.
purepet9229 zegt
Uit onderzoek blijkt ook dat benzine ten dode opgeschreven is in 2050.
mrrallycross zegt
Wie heeft het onderzoek betaald?
Dino2400 zegt
Uitstootbeperkende maatregelen zijn duur.
Ja, vooral ook omdat er nog een keer belasting overheen gaat in de vorm van BPM en BTW.
Wat die maatregelen nog eens lekker extra duur maakt.
gregorius zegt
Moet ik in 2030 dan nog zelf rijden in mijn auto? Als ik toch niet zelf hoef te rijden, zal t me verrotten waar ie op rijdt.
730ld zegt
Och ga toch weg met je onderzoek. Heb net een stinkende a4 tdi ultra besteld en die ga ik op z’n staart trappn dat die ultra geen zak uitmaakt
atrak zegt
@730ld: proficiat! Ik ben nog in onderhandeling over een V6 TDI 218pk.
robert110 zegt
Voor civiel gebruik misschien maar voor profesioneel gebruik (oa. transport en landbouw) is het nog lang niet gedaan met diesel. Er zijn hiervoor gewoon nog geen goede alternatieven beschikbaar.
Dutchdriftking zegt
2030… luchtfietserij noemen we dat.
RobUSA zegt
Mijn onderzoek wijst uit dat er (zeker na een paar jaar flink trappen) nog steeds zwarte rookpluimen die stinken uitkomen die we ook nog eens volop inademen met z’n allen.
Maar ohhh wat rijden we lekker “goedkoop”.
En dat pleuris tractor geluid krijg je er gratis bij.. blehhh
rrk147 zegt
Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. En spelen nogal veel belangen, oa die ook een grote rol spelen. En benieuwd of de diesel al uitontwikkelt is. Onlangs was een test van de nieuwe E 220d, en deze scoorde een testverbruik van 1 op 27. Dat zijn wel erg nette waarden, waar een hybride/plugin oid qua actieradius nog lang niet aan kan tippen. En dus ook nog alternatief is voor een ieder. Dus vraag ik mij af of de hybride/plugin die ontwikkeling kan inhalen, of dat het gat toch wel blijft.
sracert zegt
2030? veel te laat had 1930 moeten zijn. Stinkdiesels!
patrickklein zegt
Logische lobby. Door de elektrieke auto moet de inkomstenbron van Shell worden gewijzigd. Benzine kost meer en een auto verbruikt meer t.o.v. Diesel. Dus nu is het verhaal dat de dieselauto’s dood moeten. CO2 is toch CO2 en dan lijkt het mij dat een diesel minder uitstoot!
Bartholomeo zegt
Zodra +1000 km rijbereik mogelijk is met benzine en/of elektriciteit wissel ik van kamp.
Ik tank niet graag.
alibombali zegt
@Bartholomeo:
Dan moet je juist aan de EV, nooit meer tanken, nooit meer stinkende handen van de diesel.
Je zou het een zege moeten vinden, je eigen redenatie volgende..