
Volgens het onderzoek haalt de overgrote meerderheid nog niet eens een snelheid van 115 km/u op de Autobahn.
Ik zal vast niet de enige zijn die bij het zien van het Autobahn-bord graag net een tandje bij zet qua snelheid. Toch? Afgaande van een grootschalig experiment van een gerenommeerd onderzoeksbureau blijkt dat de doortrappers op de Autobahn flink in de minderheid zijn. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste weggebruikers op de Autobahn niet eens 120 km/u halen.
Het onderzoeksbureau waar ik het over heb, is het Institut der deutschen Wirtschaft (IW) Köln. Werknemers van dit instituut hebben vier maanden lang in de zomer van vorig jaar de snelheden van voorbijrijdende auto’s gemeten. Het is dus niet zo dat vrachtwagens het gemiddelde omlaag hebben getrokken. Ik kan over caravans en auto’s met aanhangers niets vinden in het onderzoek. Wellicht dat zij nog de gemiddelde snelheid omlaag trekken.
Gemiddelde snelheid op de Autobahn
In de vier maanden dat de onderzoekers de snelheden hebben gemeten, kwamen er 1,9 miljard auto’s voorbij. We kunnen dus wel spreken van een vrij riante dataset. Samen haalden al deze auto’s volgens het onderzoek een gemiddelde snelheid van 113,5 km/u op de Autobahn.
Zoomen we verder in, dan zien we dat de overgrote meerderheid niet eens de nieuwe maximale maximumsnelheid van Nederland haalt. 83 procent van de voorbijkomende auto’s reed langzamer dan 130 km/u. Op stukken asfalt waar je dus zo hard mag als je wilt, hè! Ongeveer tien procent rijdt een snelheid tussen de 130 en 140 km/u. Ongeveer 1 procent reed harder dan 160 km/u.

Ook daar kunnen we nog wat verder op inzoomen. 0,06 procent van alle auto’s reed harder dan 200 km/u. Van de bijna 2 miljard auto’s kwamen er 31.528 auto’s voorbij met een snelheid boven de 240 km/u. Het lijkt erop dat men er bewust voor kiest om een net tempo aan te houden. Ook op rustige momenten met goed zicht rijdt de meerderheid van de auto’s op de Autobahn tussen de 100 en 130 km/u, blijkt uit het onderzoek.
Waarom rijden we minder hard op de Autobahn?
In de loop der jaren loopt het tempo op de snelweg zonder maximumsnelheid terug. In 2021 reden we er met z’n allen nog gemiddeld 116,5 kilometer per uur, en in 2022 115,2 kilometer per uur. De onderzoekers gissen naar een verklaring. Wat effect zou kunnen hebben, zijn meer Baustelle, drukkere wegen en meer thuiswerkers, maar hier hebben de onderzoekers geen bewijs voor. Wel wordt uitgesloten dat het aan files, de stijgende brandstofkosten of meer vrachtverkeer ligt. Misschien speelt een snel leeglopende EV-batterij nog een rol? Of zijn er daarvoor nog niet genoeg elektrische auto’s in Duitsland?
Maximumsnelheid op de Autobahn?
Dit onderzoek roept natuurlijk de vraag op: moet er een maximumsnelheid komen op de Autobahn? Ik denk dat je hier op twee manieren naar kunt kijken aan de hand van dit onderzoek. Manier 1: hou de Autobahn open en laat die paar snelle jongens lekker doorblaffen. Manier 2: betrek de kleine groep ook bij de lagere snelheid op de Autobahn door een maximale snelheid te introduceren.
Een van de onderzoekers uit Keulen is duidelijk: laat de Autobahn zoals ie is. ”Het debat over een uniforme maximumsnelheid is overdreven. Er zijn veel grotere problemen in de transportsector. Politici moeten daarom dringend een antwoord bieden op de infrastructuurcrisis”, zegt IW-transporteconoom Thomas Puls. Nu XR nog zo ver krijgen dat ze van die Autobahn-borden afblijven.
Foto: Audi R8 V10 op NL snelweg gespot door @slctmd via Autoblog Spots
Waarom een maximum snelheid instellen? Zoals gezegd rijdt een heel klein percentage hard. Laat het lekker zo, mooi dat het kan, maar het hoeft natuurlijk niet. Het is ook goed om als mens gewoon je gezonde verstand te blijven gebruiken. Iets wat ons doormiddel van gekke piepjes etc al wordt voorgekauwd
Inderdaad, wat een gelul om niets.
Het lijkt mij dat het precies werkt hoe het hoort te werken. Zelfregulerend. Zo zouden meer dingen moeten zijn.
Dom gelul met je snel leeglopende accu, ga lekker 200+ rijden met je brandstofslurpende v8 of v12. Sta je om de 300 km weer 80 tot 100 liter benzine 98 te tanken. Plus dat je bekaf wordt van het super geconcentreerd rijden wordt.
Alleen dan kun je na 3 uur en 300 km na 5 minuten tanken weer verder. Ik moet er niet aan denken dat ik in een EV met 160+ op de teller ga rijden om vervolgens elk uur 20 tot 30 minuten aan de lader moet hangen.
Een zakelijke relatie van me reed met z’n Audi e-tron naar Stuttgart op en neer; hij vertelde dat, als hij 100 km/u reed, telkens 2 uur kon rijden om daarna telkens 20 minuten te laden van ±20 naar 80%. Natuurlijk is die verhouding tussen rijden en laden niet verkeerd, maar wel als je tijdens die rit telkens 30-60% minder afstand af weet te leggen. Een retourtje Stuttgart van 1100 km (2x 550 km) kostte hem in totaal 11 uur rijden en 2 uur laden (waarbij er telkens van chauffeur werd gewisseld), i.p.v. voorheen 9 uur rijden met tussendoor 1x tanken en onderweg 2x een rijderswissel.
Ik rij EV9 en als ik naar huis in Ramatuelle (fr) rij vanuit Nederland en op de peage de cruise control op 125 km/u zet haal ik simpeltjes 400 km/u, tijd voor een p/p en etens/bakkie leut pauze, half uur later weer op pad voor de volgende 350 km. In alle rust in alle comfort zonder de stress van zeer geconcentreerd te moeten autorijden en het kabaal van een peutmotor voor je voeten of in de rug, om over de kosten maar niet te praten wat zo’n ding wegzuipt aan benzine
Jajaja ga jij maar lekker elke 400km 30 min voor straf stilstaan. Je kan het goed proberen te praten door te zeggen geconcentreerd bla bla bla. Uiteindelijk is het gewoon verplicht voor jou om te stoppen voor 30 min. Succes man.
Als je stress krijgt van hardrijden heb je inderdaad de juiste auto gekocht. Goed bezig.
@Robert elke 1,5 uit 10 minuten pauze is echt geen straf als je 160 rijdt. Je hebt alleen wel de juiste EV nodig, eentje met 800V.
@audirs3 Met de juiste EV kan je zeker wel sneller rijden zonder enorm veel laadtijd, maar jouw claim is volgens mij toch iets te enthousiast.
Tenzij ik iets gemist heb zijn er nog geen EV’s die in 8-9 minuten laden genoeg bijladen om 240km te rijden met een snelheid van 160 km/h. Ook niet met 800V snelladen.
Ik ben in een 2024 E-tron met 200 (waar het kon) van Neurenberg naar Arnhem geblaft. 3 keer geladen dacht ik. Ging als een speer. Waarom zou je laden bij 20% accu? Wij reden leeg tot 1-3%. Even laden, kop koffie en/of lunch, en weer gaan.
Met een nieuwe audi van meer dan 100.000euro er langer over doen dan ik met mijn 35 jaar oude VW bus. Wat een achteruitgang.
Dan noem je ook de auto die ongeveer t hoogste verbruik heeft van alle EV’s. Check even de lijst van Bjorn Nyland (https://www.carblogger.nl/) en dan zie je dat wat jij roept gewoon onzin is.. Ik rijdt een Model S LRplus. Ca 550 range bij 120. (Geen 650wltp idd) maar die rit 550km x2 doe ik ook in ca 9.15 min(ja dat is incl laden !) Vol weg thuis. Vergadering in Frankfurt (540km) en na vergadering weer terugrijden .. onderweg hoef ik niet te laden..
Och och och, bent je praat/typt net zo zaaddodend als die auto waarin je rijdt….
Denk dat hier het percentage wat hoger is dan die 1%. Ik rij zelf altijd rond de 180 als het mogelijk is. Schiet gewoon lekker op, want vaak is het wel honderden kilometers rijden als ik er ben, en ik vind het nog een veilige snelheid. Je wordt ook vrijwel niet ingehaald is mijn ervaring. Je rijdt gewoon in een treintje op een goede afstand met die snelheid op de linkerbaan. Mijn auto gaat ook max 205 ofzo dus zo heel veel harder kan niet eens
Ik heb er afgelopen jaar regelmatig 200+ gereden, blijft altijd leuk.
Propaganda kun je leren. Heerlijk besteld antwoord. Van CEDelft kloon? Al denk ik dat deze data, zoals hierboven gemeldt, net zo goed kunt gebruiken ter onderbouwing dat er dus niks hoeft te veranderen.
Laatste keer in Duitsland niet echt hard gekunt vanwege de drukte en vele Baustelle, gemiddelde van 120 was het wel denk ik.
Waarom zijn brandstofkosten geen reden?
Ik reed veel op de a57 tijdens woon/werk-verkeer en particulieren rijden aanzienlijk langzamer dan de mannen met een zakelijke a6 of 4
Vorige maand nog 300+ gereden, wat een heerlijkheid dat dat mag.
Verder word echt hard rijden wel minder vaak mogelijk door alle drukte op de weg en is 120 meer voorkomend dan 220. Maar ach, de kleine stukjes dat je voluit mag blijven wel altijd echt genieten.
Lekker zo houden, op de stukken dat er dan een bordje met 100/120 staat word er door iedereen ook netjes die snelheid gereden en wie even wilt spelen kan lekker zijn gang gaan.
Interessant. Het gehalte Duitse snelrijders is inderdaad wel afgenomen over de jaren in NRW, je kan nu regelmatig hele stukken 160-170 rijden zonder dat iemand je voorbij komt en boven de 200 wordt dat helemaal zeldzaam. Maar 113 klinkt wel laag en al komt de 118 die genoemd wordt bij verkeer dat daadwerkelijk sneller kan rijden wel meer in de buurt van wat ik zou verwachten, klinkt het toch nog zo’n 5-10 km/h te laag voor een gemiddelde. Het meeste verkeer lijkt tussen de 115 en 150 te zitten, met uitschieters naar boven en onder. Maar als de lage snelheid uit dit onderzoek zorgt voor minder weerstand tegen ongelimiteerde Autobahn, zeg ik: prima onderzoek!
Afgelopen donderdagnacht gereden van Amsterdam naar Zwitserland. Vrijwel niemand op de weg. Cruisecontrol op 200 en doordat je beter geconcentreerd blijft dan in NL met 100/130 blijf je wakker
Gisteren naar wintersport in Oostenrijk gereden met twee auto’s onafhankelijk van elkaar, 1 Land Rover Discovery eerste serie V8 met dakkoffer, 2 Audi Q7 3.0 TFSi. Het was extreem rustig, geen oponthoud.
Discovery 120 km/h en tanken rond de 300-400 km, 1 op 6, 9u45 reistijd incl stops, 1060 km
Q7 140-170km/h tanken na 600 km, 1 op 10, 9u15 reistijd incl stops, 1060km
Op de terugweg ga ik ook 120 rijden, heeft totaal geen zin. Mijn 18 jarige zoon heeft nu goed geleerd te rijden op hogere snelheid maar nut heeft t niet, ook niet op langere afstanden…
Zo rijdt ik ook altijd van/naar Zuid Frankrijk. Gewoon cruisecontrol op 110 of 130 naar gelang de weg. 1x tanken voor 1350km. Lekker relaxed
Hoe zouden thuiswerkers de gem. snelheid omlaag brengen? Die zitten toch thuis?
Een bijzonder goede vraag stel je daar..
Ik rij regelmatig van België naar Denemarken en moet toegeven dat het snelst aanvoelt in Duitsland maar de gemiddelde snelheid lag hoger in België en Denemarken..