Maar met de tevredenheid zit het gelukkig wel snor.
Het aantal onderhoudsmomenten over 2014 daalde ten opzichte van het jaar ervoor met 4,5%, om op een totaal uit te komen van 13,4 miljoen. De omzet kromp met 5,9% ietsje harder tot een totaal van 3,2 miljard euro. En dat terwijl we niet eens meer zelf mogen sleutelen!
De onderhoudsmomenten van ruim 4.000 auto’s werden bijgehouden, waaruit bleek dat de auto’s twee keer per jaar werden onderhouden of gerepareerd. In 2013 en 2012 was dat nog 2,1 maal per jaar.
Debet aan de daling zijn grotere onderhoudsintervallen, minder strikte apk-regels voor jonge auto’s die op benzine rijden en, naar het schijnt, een hogere algehele betrouwbaarheid. De kosten voor onderhoud daalden ook, maar de gemiddelde reparatie viel weer wat duurder uit.
Wat tevredenheid betreft scoorden merkdealers en onafhankelijke bedrijven een plusje van 91% naar 93%, fastfitters gingen juist andersom van 94% naar 91%. Cijfers komen van de Bovag-RAI Aftersales Monitor.
stephano zegt
Twee keer per jaar ja? Gemiddeld? Dat betekend dus ook dat er mensen zijn die hun auto 3/4 keer per jaar laten onderhouden? Mijn auto krijgt een keer per jaar bij de merkdealer een beurt, tegelijk met z’n APK. Nooit geen problemen mee gehad.
W115 zegt
@stephano: Iets met Turkse garages en onderdelen slopen.
Jochempie zegt
@stephano: Hoeveel problemen dan?
Dutchdriftking zegt
@stephano: Mijne ook. 1 maal per jaar, een grote beurt en APK. Dat is dan om de 15 a 20.000km. Lijkt mij vaak genoeg.
griffendahl zegt
@stephano: is toch niet zo raar? Mijn vorige auto had een onderhoudsinterval van 20.000km… Reken maar uit met 60 á 70.000km per jaar…
Dutchdriftking zegt
@griffendahl: De gemiddelde Nederlander rijdt denk ik iets minder…..
griffendahl zegt
@dutchdriftking: Dat snap ik, maar wellicht is gemiddeld wel iets meer dan 15.000 ;) Voor mij in ieder geval wel…
bofkont zegt
@stephano: Nooit geen is best veel ;)
parker zegt
@stephano: beurt is allemaal geldklopperij, gewoon één keer per jaar APK, meer onderhoud heeft een auto écht niet nodig! De APK richtlijnen komen van de overheid, daar weten ze heus wel welk onderhoud nodig is, dus meer dan de APK laten doen is zonde van je centen!
timberleek zegt
@parker:
Apk is helemaal geen onderhoud. Apk is puur een check.
Laat jij de olie en filters enzo nooit vervangen?
parker zegt
@timberleek: nee, allemaal geldklopperij. Er zit niet voor niets een filter op je olie..
maxidyne zegt
Denk dat deze statistieken onder veelrijders is gehouden. Mijn 330i gaat 1x per jaar naar de dealer en de RS2 idem dito. Nooit problemen of bijzondere mankementen.
stephano zegt
@maxidyne: Zoiets ja. Hoofdzakelijk leaserijders waarschijnlijk.
knipperlichtje zegt
@stephano: een beetje leasewagens heeft een onderhoudsinterval van 30.000 kilometer, dan zou je 60.000 kilometer per jaar moeten rijden, dat doen de meeste leaserijders niet. Ik zou ook graag willen weten wie aan dit onderzoek hebben meegedaan.
reistje zegt
@maxidyne: Audi RS2? Wat heerlijk!
Dutchdriftking zegt
@maxidyne: RS2? Coupe of de station?
Dutchdriftking zegt
@dutchdriftking: Station natuurlijk, alleen van de S2 was een Coupe, blonde opmerking van de dag ook weer gehad….
maxidyne zegt
@dutchdriftking: Station, er is nooit een andere variant geweest. Ben al jaren op zoek naar nog iets zeldzamers dan de RS2: de S2 sedan. 306 stuks gebouwd. 2 mooie Audi’s (de laatste mooie en degelijke Audi’s) en een mooie BMW of Alpina erbij.
Dutchdriftking zegt
@maxidyne: volgensmij staat er op het moment er eentje op autoscout…..
Dutchdriftking zegt
@maxidyne: nog even gecheckt, staat er nog. 15k bordeaux rood, ruim 2 ton. Hij ziet er redelijk uit, dus als je er van droomt en je hebt het geld liggen….
maxidyne zegt
@dutchdriftking: klopt, die staat er al geruime tijd op. Niet interessant voor mij, omdat hij niet origineel is. Wil een originele in goede tot perfecte exemplaar hebben. Terugbouwen naar origineel zou een optie kunnen zijn…
Dutchdriftking zegt
@maxidyne: Is het geen origineel geleverde S2 of bedoel je de ‘verfraaiingen’ van de vorige eigenaar? Als het het laatste is lijkt het me juist een goede optie. Een instant klassieker redden geeft altijd een goed gevoel!
roppp zegt
Je hoort wel dat bedrijven met eigen auto’s de onderhoudsinterval een beetje rekken. Met alle gevolgen van dien……
blo3to3t zegt
Kilometrage is toch belangrijker? Iemand die 10k per jaar rijdt staat minder vaak voor een beurtje dan iemand die 50k per jaar rijdt…
reistje zegt
0x per jaar. Ik doe alles zelf. Voor de wat lastigere klusjes gebruik ik de brug van een vriend, en dan kan je meteen wat dingen aan de onderkant checken. Dus alleen voor de APK.
Ik schrik vaak van de prijzen om het nog niet te hebben over de oplichterijen in de autowereld.
norge zegt
Onderhoud……Heb het woord weleens gehoord….Toch maar eens het woordenboek erbij pakken..
almera-ga16det zegt
@norge: ja maar jij rijdt volvo, daar mankeert nooit wat aan
philipf zegt
Komt vast door mijn pa. Die moet elk kwartaal zo ongeveer naar de garage met z’n jensens, of volvo…
9000cse zegt
Al ruim 35 jaar bij een onafhankelijk bedrijf. Om de 20.000km een grote of kleine servicebeurt. Altijd voortreffelijk geholpen door monteurs waaraan je merkt, dat ze liefde voor hun vak hebben. Deskundig en betrouwbaar. Daarnaast ook nog eens vlakbij. En is er toevallig iets dat direct verholpen moet worden, dan vinden ze altijd wel even tijd voor me of maken zo spoedig mogelijk een afspraak. Ook altijd een tip over aankomende reparaties of dingen die vervangen moeten gaan worden. Kortom: Perfecte service tegen een aangenaam tarief, waarvan ik -zonder tussendoortjes- zo’n 6 keer per jaar gebruik maak.
lekbak zegt
@9000cse: jij rijdt taxi? Of klopt er iets niet in mijn berekening van 6×20.000km?
9000cse zegt
@lekbak:
Nee hoor! ’n 10 voor je rekenkunst! Maar ik rijd inderdaad zo’n 120.000km per jaar. Door half Europa. Maar beslist niet als taxi. Wel gewoon met ’n personenauto.
kapiteinaudi zegt
Mijn auto wordt nu 2 jaar en is één keer op onderhoud geweest. Wel al vaak naar de garage gemoeten voor allerhande probleempjes. “Premium” noemen ze dat bij Mercedes.
JamesBond007 zegt
Vind je het gek als die premium rotzooi garages €100 vragen per uur voor een lampje te verwisselen..
norge zegt
@JamesBond007: Mazzelpik, hier kan je dat verdubbelen..
lekbak zegt
Tja, mijn oude trouwe w123 krijgt elke 7500 km nieuwe olie. En dan neem ik gelijk de andere standaard dingetjes voor een kleine beurt ook mee. Toen ik er nog 15k per jaar mee reed was dat dus 2 keer per jaar. Wel deed ik dat zelf. Nu is het elke 2 jaar geworden. Ouder laat ik de olie niet worden, de w201 en w124 net zo maar dan mogen die 15k rijden volgens het boekje. Van mijn koekblik heb ik geen idee wat de onderhoudsinterval is. Die krijgt gewoon bij de apk een grote beurt.
ej20g zegt
Hoe simpel wil je het hebben: met mijn technische achtergrond doe ik al het onderhoud en alle eventuele reparaties zelf. Olie en oliefilter na 10.000 km of elk jaar, dat valt aardig samen. Al het andere onderhoud wordt gewoon gedaan als dat nodig is of als ik iets wil upgraden. En natuurlijk gelijk na aankoop van een auto een kleine beurt, of deze nou pas gedaan is of niet.
mrrallycross zegt
Fijn dat mensen geld stoppen in dit soort nuttige onderzoeken.
siemi zegt
Gisteren de passat voor een beurt gehad. Zonder opvallendheden. Dan kan die er weer (minimaal) een jaar tegen. Ik ben benieuwd of er dit keer weer ruitensproeier vullen op de rekening staat. Had ik maandag nog gevuld omdat hij een melding gaf. Staat volgens mij daar standaard op de rekening. Die 3.95 mogen ze overigens hebben hoor. Voor een spiegelglas vastzetten rekenen ze vorige week niets.
almera-ga16det zegt
@siemi: vaak heb je pakket prijzen
siemi zegt
@almera-ga16det: ik heb hem niet naar de dealer gebracht. Was 186 euro kwijt. En geen ruitensproeier vloeistof op de rekening.
mercedesbenz63 zegt
Die Mercedes wielen lijken wel Porsche wielen…
dailydriver zegt
Voor mij is het om 30.000km. Haal ik nooit per jaar. Echter wel elk jaar servicebeurt + olie
dragonforce zegt
Dus er werd een onderzoek gedaan onder 4.000 auto’s. Wat dan nog? Dat zegt niets over alle wagens in Nederland. Denk dat het ook afhangt waar je de auto’s vandaan plukt.
FB_100002177943068 zegt
ik doe hem gewoon om de 30.000 zoals in het boekje staat, nul problemen in bijna een ton inmiddels, en dat met een 2.0 tsi met geen oliverbruik trouwens, mag ook wel eens vermeld worden, ik ben dan ook geen leaserijder die hem koud al doortrapt
Bart_V zegt
Zoiets doe je gewoon zelf of merkdealer
1x een auto gekocht van een turk die was nog maar net te reden
Wat een gebeun ben ik daar aan tegen gekomen
pudi zegt
Als iedereen nou japanse auto’s koopt dan hoeven we überhaupt niet naar de garage…