Het lijkt zo makkelijk, maar dat is het zeker niet.
Maandenlang heeft een toegewijd datateam het verkeer op de A20 bij Rotterdam in de gaten gehouden. Het team had als doel de vergaarde informatie te onderzoeken en daaruit een manier te halen om de hoge mate van verkeersinfarcten te bestrijden. Na 150 dagen naar de A20 te hebben gekeken, hebben zij een aantal conclusies kunnen trekken over het rijgedrag van de automobilisten.
De statistieken van de data-analyse zijn niet per se rooskleurig, zo werd gisteren in het Financieel Dagblad geschreven. Van de 150 dagen die het team in de gaten heeft gehouden, waren er slechts vijf gevallen waarbij alles op rolletjes liep en er geen verkeersinfarcten onstonden. Niet geheel toevallig was het deze dagen goed weer en waren er geen ongelukken. Echter, volgens de manager van het programma (Verkeersonderneming) was er nog een andere reden dat alles die dagen vlekkeloos verliep: de mensen reden “netjes”. Een vrij onduidelijke term.
Er worden momenteel verschillende manieren verzonnen om het jaar-op-jaar groeiende file- en verkeersprobleem op te lossen. In Rotterdam gaat binnenkort een proef van start waarbij bedrijven hun werknemers gaan leren zo efficiënt mogelijk in te voegen – “weven”, wordt dit genoemd. Daarnaast zijn er voldoende experts met eigen ideeën over de kwestie. Erik Verhoef (Vrije Universiteit, Amsterdam), bijvoorbeeld, ziet net als de Verkeersonderneming dat er op vrijdag veel minder automobilisten op de weg zijn, omdat dit de enige werkdag is waarop bedrijven enige vorm van flexibiliteit hanteren. Tegelijkertijd is het aantal automobilisten op de weg op vrijdag beter verdeeld dan op andere dagen. Nemen bedrijven ook voor de andere weekdagen deze flexibele structuur aan, dan komt dit iedereen ten goede. Dit is echter een vrij omslachtige manier om het probleem te tackelen.
Een andere oplossing is in principe veel simpeler van aard dan de andere opties. De experts weten namelijk dat de verkeersdoorstroom enorm bevorderd kan worden wanneer men bij het uitkomen van een file gewoonweg gas geeft. Dit in plaats van rustig door te rijden, uit angst snel weer een nieuwe file in te rijden. Het trage rijden dat nu veelal gebeurt, zorgt er juist voor dat er niet goed doorgereden kan worden. Hierdoor wordt de file weer groter, of groeit de kans op een nieuwe file weer verder.
De ideeën van de experts echoën die van de meeste petrolheads. Zodoende is dit een van oplossingen waarmee ook wij ons goed mee kunnen vereenzelvigen. In het verleden legden wij al meerdere malen uit waarom hard doorrijden vele malen beter is dan langzaam doortuffen in de file. Niet alleen voor het hart en de ziel van werkgevers en werknemers, maar ook voor het milieu.
Een dergelijk verhaal is natuurlijk eenvoudiger te verteren wanneer er nog een beetje anecdotisch “bewijs” aan wordt verbonden. Laat het nu uitgerekend deze AB-scribent zijn die jullie zo een inzicht kan bieden. Ondergetekende woont alweer een poos in Letland en heeft ondertussen de nodige kilometers door de Baltische staten rondgereden. Hoewel het stereotype over de gemiddelde automobilist hier meer dan blijkt te kloppen, heeft hij opgemerkt dat dit allesbehalve storend is. Integendeel, de machoachtige alles-of-niets mentaliteit die het overgrote deel van de bestuurders in het hoofd lijkt te hebben, komt in de meeste gevallen juist van pas. Men vreest niet voor een gewaagde inhaalmanoeuvre, er wordt door praktisch iedereen goed aangesloten en dankzij dit doorrijden zit ook de snelheid er lekker in.
Afgebeeld: Sandra Step, de schone Letse die haar eigen BMW’s oplapt.
Goed, nu en dan willen er wel eens doden vallen, maar dit is niet meer dan logisch. Immers, in een van de gevaarlijkste landen van Europa zijn er op grofweg 95 procent van de wegen geen vangrails te bekennen. Dit betekent dat je vrijwel ieder moment op een tegemoetkomende vrachtwagen kunt klappen, met alle gevolgen van dien. Het gevaar ligt helemaal op de loer gezien het feit dat de meeste automobilisten, al rijdend op twijfelachtig asfalt, de neiging hebben een veelvoud van de maximumsnelheid te rijden en daarbij gretig pogen in te halen.
Enfin, dit alles is vooral in het nadeel van Letland, want in Nederland zijn de wegen im Großen und Ganzen hartstikke netjes ingericht en verkeren ze in haarfijne staat. Wanneer Nederlanders als volk besluiten – of (hardhandig) aangeleerd worden – de rijstijl aan te passen en harder (160 is beter!), zelfverzekerder en een tikkeltje agressiever deelnemen aan het verkeer, dan zal dit de verkeerschaos zonder meer oplossen. We hebben er vertrouwen in, maar het moet wel opschieten.
Met dank aan Jan voor de tip! Beeld: Nederlandse Ferrari F12 Berlinetta op de snelweg, via @hhitalia
moveyourmind zegt
Haak zelf altijd achter de eerste de beste Volvo V40 of Peugeot 307SW aan en laat die het vuile werk op de linkerbaan voor me opknappen. Werkt perfect!
Enige wat nog beter werkt voor een goede doorstroming is om een sneeuwschuiver voor op de auto te schroeven om alles en iedereen aan de kant te boeksen.
piquet1986 zegt
@moveyourmind: https://youtu.be/U4qZTdMOJBk
moveyourmind zegt
@piquet1986: Ha! Mooi ding.
Lijkt me ook steviger dan die Volvo’s en die Peugeots die ik aan de voorbumper hang in de spits om voorliggers weg te duwen. Die gaan maar een paar honderd meter mee en zijn dan al aan gort.
Breinstein zegt
@moveyourmind: denk dat omhoogschietende hekjes die voorkomen dat iedereen maar te pas en te onpas van rijbaan verwisselt, ook wel eens succes kan hebben. Door al het invoegend verkeer mag de rest op de rem en dat komt de doorstroom niet ten goede.
mashell zegt
@breinstein: te pas en te onpas van rijstrook wisselen? Dit is Nederland, daar ga je naar het invoegen meteen naar de meest linker rijstrook en daar blijft je totdat je moet uitvoegen.
bmw2coupeeigenaar zegt
@moveyourmind: Ja, hetzelfde kun je doen als er toevallig een ambulance met sirenes over de snelweg rijdt. Je moet er echter wel voor zorgen dat er vlak achter blijft plakken, omdat meerdere automobilisten hetzelfde willen.
techniekmeneer zegt
Stukje overbevolking, wat overigens voor veel meer problemen zorgt, is ook een hele grote factor voor files en verkeersdrukte.
stfu zegt
Een van mijn grootste ergenissen bij files. Mensen die geen gas geven als de file stopt. Zo creëren ze telkens weer een nieuwe file. Opvallend genoeg rijden deze mensen ook vaak op de middelste baan op de A2 naar Utrecht vanuit Amsterdam..
Breinstein zegt
@stfu: of diegene (hier vaak Duitsers) die grote gaten laten vallen en niet aansluiten.
henk_he zegt
@breinstein: in het Zuiden (A27 Utrecht richting Breda) zijn dat de Belgen ?
e28forever zegt
@breinstein:
Bedoel je die mensen die hun verstand gebruiken en afstand houden, zoals het hoort op een snelweg?
simonferrari zegt
@e28forever: Tussen afstand houden en grote gaten laten vallen zit een aardig verschil. Zeker in de file gewoon doorrijden waar mogelijk en aansluiten. Zo moeilijk is het niet.
Breinstein zegt
@e28forever: ik doel op de mensen die in de file gaten van pakweg 8 autolengtes laten vallen. Buiten het feit dat het dan niet door rijdt, worden andere weggebruikers er onrustig van en willen van baan wisselen.
rynnus zegt
Sowieso is een hogere snelheid op drukke trajecten een goed idee. Net als je vinger op het uiteinde van de tuinslang houden, moet de gereden snelheid omhoog om bij drukte de doorgang te bevorderen. Dit heeft James May mij ooit geleerd. Volgens mij moest -om de doorstroming onder toegenomen drukte (file) gelijk te houden, iedereen 4 a 500 km/u gaan rijden? ?
Maar on a serious note, zo hard mogelijk doorrijden (haasten) na het oplossen van een file lijdt naar mijn inziens alleen maar tot meer gerem, en uiteindelijk tot grote snelheidsverschillen en het daarbij komende gevaar. Wat beter is, is allemaal met gelijke snelheid (rustig) accelereren. Hoe saai dat ook moge zijn…
harrie zegt
@rynnus:
Bij toenemende snelheid wordt de remafstand groter, waardoor de ruimte tussen de auto’s groter moet zijn.
De wegcapaciteit neemt dus niet per definitie toe naarmate de snelheid omhoog gaat.
Heb ergens ooit gelezen dat ca 90 kmh de sweetspot was indien iedereen netjes een veilige geachte afstand zou aanhouden, maar dat metingen uitwezen dat in werkelijkheid ca 110 efficiënter was omdat het gros dichter op zijn voorganger zit dan aanbevolen.
BaRa zegt
Dus van een “wat vaag onderzoek” met termen als “netjes rijden” en een tussentijdse conclusie dat mensen wat sneller terug op het gas moeten aan het einde van de file… besluit onze scribent dat hardrijden de oplossing is voor alle leed, en doet hij zijn eigen duit in het zakje qua bullshitstatistiek door het gebrek aan vangrails te koppelen aan de doden op de weg. Faut le faire. Hij / zij schrijft ook over auto’s, maar wordt daarbij niet gehinderd door enige nuance…
torsen zegt
Gaat pas echt werken zodra de mens uitgesloten is als factor.
Er zit teveel verschil tussen bestuurders. Angst of juist overmoed, gebrek aan fatsoen versus eigenrechtertjes, en uiteindelijk maakt iedereen wel eens een fout.
kobus1967 zegt
Wat is het probleem van files, als je maar word doorbetaald als je er in staat.
wildewesten zegt
Het nadeel van harder rijden op een drukke weg is dat je altijd weer een idioot hebt die met 80 a 100km per uur de linkerbaan zonder knipperlicht betreed en iedereen vol in de ankers moet. Dit hoeft maar een paar keer achter elkaar te gebeuren op een vol traject en je hebt een file. Ik stel dan ook voor om snelheidscontroles te houden en boetes uit te delen aan langzaam rijdend verkeer.
mikje90 zegt
@wildewesten: en aan vrachtwagen chauffeurs die inhalen tijdens de spits.
wildewesten zegt
@mikje90: dank voor de aanvulling. Zeer terecht!
harrie zegt
@wildewesten:
Invoegen met 40 km/h direct aan het begin vd invoegen strook.
simonferrari zegt
@wildewesten: Volledig met je eens! Ik heb het nooit kunnen begrijpen dat langzaam rijdend (lees: hinderend) verkeer niet wordt beboet. Hoogste tijd dat dit ingevoerd zal worden.
Zelfs bij langzaam rijden is het een kwestie van anticiperen (en af en toe gewoon gas erop), wil je met 100km/h een vrachtwagen inhalen op een traject van 130km/h? Geen punt gewoon goed kijken, inschatten en waar nodig snelheid verhogen om niet te hinderen. Mag ook veel meer op geattendeerd worden tijdens rijlessen.
spykerboy zegt
@simonferrari: vooral dag laatste! Bij mijn rijlessen 7 jaar geleden (weet het moment nog exact) ik gas geven om in te kunnen voegen met 100 (op 100 weg) kreeg ik later commentaar dat ik te hard accelereerde, kost alleen maar benzine was zijn beredenering, langzaamaan kom je er ook wel zij die. Heb hem per direct de zaak laten bellen en mij over laten zetten naar andere instructeur. Dat soort gejank moet ik nie, betaal al een vermogen ervoor gaat ie lopen zeiken over brandstof bij acceleren???
jochempie zegt
Als we allemaal 80 rijden, zijn we minder gauw bij de opstopping, waardoor dat volgas wegrijden niet eens nodig is.
GH zegt
@jochempie: als ik 140 rij ben ik 5 minuten minder lang op de weg, waardoor de verkeersdruk afneemt. Minder verkeersdruk = minder opstoppingen.
Jochempie zegt
@gh: Onwaar. Zet de kraan eens vol open. Je wastafel loopt vol. Zet de kraan zachtjes open, en het blijft stromen. De enige manier om de verkeersdruk te doen dalen is om afritten prioriteit te geven en minder mensen in de auto te laten stappen.
GH zegt
@Jochempie: Wat betreft de kraan een scheve vergelijking. Niet iedereen rijdt niet vol gas weg uit een file, wat dan wel weer overeenkomt met je kraan-gedachte. Immers is de afvoer afhankelijk van zwaartekracht. Zet een pomp achter het afvoerputje en de wastafel blijft wel leeg (dezelfde gedachten van volgas i.p.v. langzaam uit een file rijden.)
Jochempie zegt
@gh: Ja, en die pomp is niet vol gas wegrijden, maar afritten laten doorstromen tijdens de spits.
stame zegt
Autorijden wordt als normaal ervaren, terwijl dit m.i. een discipline is die bijgehouden moet worden.
Ik geloof erin dat mensen bijgeschoold moeten worden m.b.t. autorijden en elke vijf jaar op herhalingscursus moeten. Ongetwijfeld zal dit kosten met zich meebrengen waar de nodige opstand zal kunnen ontstaan, maar ik geloof erin dat we het autorijden serieus moeten nemen.
Grotere controle op ‘louche’ autorijscholen, verwijderen van automobilisten die de cursus niet halen (lees ‘slechtste chauffeur van Nederland’ types) en hardere aanpak van mensen die de algehele verkeersveiligheid in gevaar brengen (ook de ‘oudere’ die ver onder snelheid rijden, langzaam invoegen etc.).
Neem het autorijden serieus en zie het als privilege om dit te kunnen, niet als algemene vanzelfsprekendheid.
2wheeler zegt
@stame: goed idee zeg, wanneer ga je langs bet CBR voor een opfriscursusje? Practice what you preach.
simonferrari zegt
@stame: Ik moet bekennen dat ik dit met je eens ben. Komt te vaak voor dat mensen verzwakken. Voornamelijk met het aangeven van knipperlicht, onnodig langzaam invoegen, geen verlichting, links rijden etc. etc.
Qua kosten zal dit veel mensen uiteraard tegen het hoofd stoten maar aan de andere kant demotiveert dit wel het gebruik van een auto, iets wat de overheid toch wel wil. Zeker in tijden van overbevolking is dit geen slecht idee.
autogeak zegt
Er zou eens gekeken moeten worden van al die mensen die maar onnodig links blijven rijden of mensen die met 0,001 kmpu verschil inhalen. Ik rij regelmatig op de motor (ben wel een vlotte rijder) en ik vind het echt schrikbarend hoe weinig mensen rechts aanhouden
bartsmit zegt
@autogeak: het is een soort ebola dat links rijden. Moeilijk uit te roeien. Ik zeg boete €380,- dan is het snel afgelopen met Henk en Ingrid in hun appeltjes groene B-segmenter met 3 cilinders.
frank2b zegt
@bartsmit: Ik zag Henk en Ingrid laatst nog in hun Opel Corsa stappen. Niks appeltjesgroens aan …
simonferrari zegt
@autogeak: Absoluut met je eens. Zie het ook te vaak. Het erge is dat het tegenwoordig niet meer één voertuig betreft maar een hele rij voertuigen die met 100 achter elkaar aan denderen. Rechter rijstrook volledig vrij maar allemaal oh zo bang dat ze hun ‘plekje’ kwijt zijn als ze netjes naar rechts zouden gaan.
Bijkomende ergernis is dat wanneer je deze personen met een minimaal snelheidsverschil rechts passeert dit de volgende dag op internet staat..
bmw2coupeeigenaar zegt
@simonferrari: Beste wat je kan doen is zelf de hele tijd van links naar rechts trekken met je auto zodra er ruimte is. Heb al paar keer meegemaakt dat de onoplettende voorligger op de linkerbaan behoorlijk zenuwachtig wordt en er uiteindelijk voor kiest om dan maar even rechts te rijden.
volvov7025t zegt
Johan cruyff had deze oplossing ook al. Gewoon hard rijden, dan ben je eerder van die weg af.
sjeemsbond zegt
@volvov7025t: was exact mijn eerste gedachte toen ik de kop las. Heb je geen meute data analisten voor nodig, slechte een voetbal analyst die het file probleem zo oplost.
frank2b zegt
@sjeemsbond: Zo is dat. Daarom neem ik ook elk kruispunt met minimaal 180 km/u. Hoe sneller je het kruispunt passeert, hoe korter je de zijweg blokkeert en dus hoe minder kans op ongelukken.
maxidyne zegt
80 is prachtig, 180 machtig. Toch?
toyotafortuner zegt
@ikschrijfookoverautos: Mag ik vragen, waarom je in Letland bent gaan wonen? Uit nieuwsgierigheid…
ikschrijfookoverautos zegt
@toyotafortuner: voor de liefde
simonferrari zegt
@ikschrijfookoverautos: ben wel benieuwd naar de huidige automarkt al daar, zeker met oog op elektrisch rijden. Misschien een ideetje voor een artikel? ?
toyotafortuner zegt
@ikschrijfookoverautos: zozo! Veel succes/geluk.
nrombach zegt
Regel gewoon dat voor die dat leuk vinden dat het OV goedkoper word……. dan zijn die teminste al eens van de weg af.
dare2think zegt
De oplossing tegen verkeerschaos is 10% van de automobilisten (het gedeelte dat het slechtst rijdt) VERWIJDEREN van de weg. Definities van de slechtste rijders staan in de comments hierboven. Zoals vandaag met het regenweer: mensen trappen meteen op de rem als het water een beetje stuift. Vind ik prima, maar schuif dan wel op naar rechts. De rijvaardigheid van automobilisten is schrikbarend laag. Zelfs op een vierbaansweg ontstaan nog opstoppingen doordat de ene vrachtwagen de andere inhaalt en ouwe jopie op de derde baan met 100 km/h die inhalende vrachtwagens inhaalt. Alle leaserts schieten meteen naar links, waardoor als het ware een rijdende blokkade ontstaat die drie minuten duurt. Dit is een gigantisch vertragende factor.