Het akkefietje waarbij een Tesla Semi onlangs afbrandde, krijgt een staart middels een onderzoek.
Onlangs berichtten we over de Tesla Semi die in vuur en vlam stond na een klapper op Interstate 80 in ‘Murica. We weten allemaal dat in vuur en vlam staande elektrische voertuigen, best wel problematisch zijn. Het blussen ervan is namelijk een uitdaging. In Zuid-Korea zijn onlangs zelfs aparte wetten gemaakt over onder welke voorwaarden een EV in een parkeergarage gestalt mag worden. Dit nadat een groot appartementencomplex ontruimd moest worden door een fikkende Mercedes EQE.
EV’s politiek gekleurd thema
Er is ook al veel gezegd over de risico’s van fikkies op grote vrachtschepen en dergelijke. Hoewel minimaal een daarvan, misschien onterecht is toegeschreven aan EV’s. Helaas is de EV-wende ook een politiek gevoelig thema. Zodoende is de berichtgeving hieromtrend ook niet altijd gespeend van politieke agenda, linksom of rechtsom (har har).
NTSB doet onderzoek
Het valt echter niet te ontkennen dat een Tesla Semi die onlangs affikte op de I-80 in Trumpmanië, een enorme ravage aanrichtte. Niet alleen direct maar ook indirect. De snelweg werd 16 uur afgesloten. Niet alleen om de vuurbal te doven maar ook vanwege vrijkomende giftige gassen. De National Transportation Safety Board (NTSB), een onafhankelijke federale instantie, doet nu een onderzoekje naar wat Charles Leclerc een inchjident zou noemen.
200.000 liter water en blusvliegtuig
Hierbij zijn ook een aantal kekke feitjes naar boven gekomen over de kwestie. Namelijk dat er 50.000 Gallon (een kleine 200.000 liter) water is gebruikt om de zaak te sussen. Tevens is er een blusvliegtuig voor ingezet om brandvertragende meuk op het wrak te droppen. Niet echt milieuvriendelijk allemaal dus. Maar men was natuurlijk doodsbang dat het vuur opnieuw zou opflakkeren in de buurt van Lake Tahoe. Op nog een bosbrand zit men in California ook niet te wachten.
Geen Autopilot en Full Self Driving actief tijdens crash
De Tesla Semi wordt nog altijd niet in massa geproduceerd. Wellicht vindt men voordat het zo is nog een manier om het blussen van de 900 kWh accu beter te laten verlopen. Het enige goede nieuws voor Tesla is dat Autopilot en Full Self Driving niet geactiveerd waren tijdens de crash. Waarvan akte.
bietje zegt
FF een lekkere dot PFAS op die Tesla droppen met de vliegtuig… electrisch rijden is GOED voor het milieu 😂
DeWitteCondor zegt
AD 2 jaar geleden; ca. 1900 liter voor een ICE autobrand. Tesla Model S: 45.000 liter. Geeft wel aan wat de intensiteit is van deze shizzle.
rwdftw zegt
Recent was er bij TowTruckTim op jijbuis een item over een electrisch bestelautootje wat in de fik ging. Er lag een voorwerp op de weg, dat sprong omhoog bij het eroverheen rijden en doorboorde de accu. Afijn, er moest een speciale bak komen waar de auto in werd getild en die werd vervolgens met water gevuld. Dan snap je wel hoe je aan zoveel water komt.
Maar daar stopte de ellende niet. Na een week in dat bad gestaan te hebben kon de auto eruit en naar de sloop. Het water had een gek kleurje gekregen en moest door een gespecialiseerd bedrijf worden afgevoerd.
DeWitteCondor zegt
Doffe ellende als je het mij vraagt
zjos zegt
Het feit dat zo’n EV brand zo onbeheersbaar is, is een reden om de toegang tot belangrijke en gevoelige infrastructuur te verbieden. Niet in tunnels, ferry’s, belangrijke bruggen etc.
Daarnaast waar is al dat bluswater heen gegaan ? Als dat niet in een riolering terecht komt waar je het vroeg of laat ergens kan opvangen maar rechtstreeks in de bodem dan is dit tevens een potentiële bodemverontreiniging van zeer grote proporties.
rrk147 zegt
Ja, als die toegangen gaat verbieden heeft inzetten van een Semi geen zin. Dan zou je ze nog ADR route kunnen laten volgen.
mashell zegt
Wil je geen speculatieve statements met “Het feit dat” beginnen? Wat weten er nou eigenlijk? Er is een Tesla Semi afgefikt en de brandweer heeft groots ingezet. Begrijpelijk vanuit de brandweer maar nu is het moment om te onderzoeken of dat allemaal noodzakelijk en juist was. Ook moet onderzocht worden of er een externe oorzaak is of een constructie fout aan de Tesla Semi. Maar dit is nadrukkelijk niet het moment om uit angst om regels te gaan roepen want van zulke regels “voor de veiligheid” kom je nooit meer vanaf!
Voorbeeld: in Nederland mag je het vulipistool niet vastzetten (in Duitsland wel), in Duitsland mag je een LPG auto niet in een parkeergarage zetten (in Nederland wel). Beide regels zijn totale nonsens en kunnen gewoon afgeschaft worden maar geen politicus die dat durft.
papa zegt
Wil jij beweren dat een EV brand niet lastiger te beheersen is dan een ICE brand? Ik vind de uitspraak: “het feit dat…” Hier prima passen.
cloverleaf zegt
Niks speculatiefs aan. Ik zit in het transport van ondermeer batterijen en terwijl ze, zeer onterecht in mijn ogen, niet onder gevaarlijke stoffen vallen zijn ze bij een eventuele brand niet of nauwelijks te blussen. Youtube maar even thermal runaway en je ziet gelijk waarom. Door de hitte voedt de ene cel de andere.
quincy zegt
Misschien dan wel goed om in de regelgeving het type accu mee te nemen. Want voor toekomstige accu’s kan het zo zijn dat dit niet meer van toepassing is, maar hebben dan wel de beperking.
THSD zegt
Als het fout gaat dan gaat het ook goed fout bij een ev brand.
mashell zegt
Nonsens. Bij een EV brand komt net zoveel energie vrij als bij een brandstof auto brand. De EV brand langzamer maar het wrak moet daarna onder gedompeld worden omdat een eventuele brand in de batterij opnieuw kan oplaaien.
Eigenlijk zo is dat elke autobrand lastig te blussen en beheersen is, gelukkig komt het maar weinig voor.
tuutertuuter zegt
Wat een totale onzin. Wanneer een batterij begint te branden, heb je thermal runaway. Dat is een reactie waar energie vrijkomt. De inhoud van de brandstoftank is het enige onderscheidende(!) deel van de auto waar ook energie bij vrij komt. Andere zaken als interieur, bekabeling e.d. hebben ze beide.
THSD zegt
@mashell
Ik zeg alleen als het fout gaat dan gaat het ook goed fout.
Dat wimpel je vervolgens af als nonsens net een standaard google riedeltje…heb je niks beters?
Zal een voorbeeld noemen…een ev brand door de accu’s heeft geen zuurstof nodig voor een brand.
verdebosco zegt
Het risico bij brand zit bij de accu van de EV, dus daar moet de oplossing ook zitten voor verlagen van de risico’s. Ik denk zelf dat snelle ontkoppeling en. verwijdering de oplossingsrichting is. Zoiets als bij NIO, maar dan alleen bij een incident.
Wie weet worden materialen minder brandbaar t.z.t., maar zover is het nog niet.
Wolflow zegt
Per direct verkopen van al die elektrische hokken verbieden.
papa zegt
Als zoiets gebeurt op een belangrijk viaduct of erger nog een tunnel heb je echt een uitdaging, met een beetje geluk kun je de tunnel vol laten lopen.
Joris24 zegt
voertuigen, best –> onnodige komma
parkeergarage gestalt mag w –> stallen, stalDe, gestalD
daarvan, misschien –> onnodige komma
Het leest erg vervelend, met steeds, die onnodige, komma’s waardoor de zinnen, maar erg lastig te volgen, zijn.
https://www.vlinderss.nl/blog/komma-gebruik-leestekens-goed/
avdb55 zegt
a. Ik zal al wel te oud zijn, maar wat betekent->?
b. Regels over voltooid deelwoord eindigend op d of t. Was in mijn schooltijd 4e klas lagere school. Niet een moeilijk iets. Dus Jaapyo: koop een grammaticaboek en leer daaruit! Mijn vader deed dat ook toen hij 35 jaar was en verder wilde met zijn carrière.
Jantje_555 zegt
de overheid is lekker bezig ons naar EV te sturen…de wereld gaat nog harder naar de kl*te
718s zegt
Jonges…. Dit was een fikkie voor kleine spelers….
Wat denk je van al die bosbranden in heel Amerika ?
Of wat dacht je van de de grootste banden graveyard in ’t midden oosten die in de fik stond 3 Jr geleden? https://youtu.be/xJPxWu0qqiQ?si=8fFEWcon4-dZcNU1
’t is niet wenselijk, liever niet … Mee eens… Maar 200.000 liter water kost in Nederland 236 euro, is 4 zwembandjes vol bij een gemiddelde villa in Spanje dus ’t valt allemaal wel mee…
En als we over pfas hebben kijk even naar Tata steel, een gemiddeld vrachtschip met zee containers of een oorlog in Oekraïne hoeveel giftige klerezooi daar wordt weg gestookt … Veel erger dan dit.
Tony EV zegt
200000 liter water is nou toch niet zoveel…
Klein binnenvaartschip gaat vlot over de 1000m3. Als je het met de tuinslang moet vullen ben je we effe bezig natuurlijk.
zjos zegt
Als het verontreinigd is met giftige metalen van een accu brand en samen met het bluswater in de bodem terecht komt en je een rekening van tientallen duizenden euro’s krijgt krijgt van de bodemsanering na de brand dan kom je erachter dat 200000 liter water best veel is.
THSD zegt
Dit bewijst maar weer dat de solid state accu’s hard nodig zijn.
cossiekiller zegt
Ik heb eens een lek gehad in een hydraulische slang van mijn hoogtewerker. Die stond aan de kant van de straat geparkeerd. 50L ging de goot in waarvan een paar liter in het putje… De brandweer heeft dat gespoeld met 3 vrachtwagens… 27000 liter.