Tesla-klanten zijn heel erg merktrouw, zo blijkt.
Een nieuwe auto uitkiezen kan voor duivelse dilemma’s zorgen, maar sommige mensen is het heel makkelijk. Die kopen gewoon altijd auto’s van hetzelfde merk. Een echte Mercedes-man gaat zich niet afvragen of de 5 Serie misschien beter is, die koopt gewoon een nieuwe E-klasse.
Mercedes heeft heel lang de tijd gehad om een imago op te bouwen, maar voor een nieuw merk is het een stuk lastiger om loyale klanten te krijgen. Toch lijkt Tesla hier aardig in te slagen. In een nieuw onderzoek naar merkentrouw scoort Tesla namelijk het beste van alle automerken.
Het betreft een Amerikaans onderzoek, dus het zegt niet direct iets over de Europese Tesla-kopers. Desalniettemin is het bijzonder dat Tesla op nummer één staat, want in datzelfde onderzoek kwam Ford negen jaar op rij als winnaar uit de bus. Er zijn namelijk heel veel Amerikanen die steevast een F-150 kopen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door S&P Global Mobility. Zij namen 11,7 miljoen nieuwe auto’s die in 2022 verkocht zijn in de VS onder de loep. Daarbij keken ze dus of mensen een auto kochten van hetzelfde merk als hun vorige (of andere) auto.
Wat bleek? Tesla-klanten waren dus het meest merktrouw. De merkloyaliteit bedroeg maar liefst 67,2%. Daarmee wisten ze Ford na 9 jaar van de troon te stoten. Eigenlijk is dit ook weer niet heel verrassend, want we wisten al dat Tesla-rijders dolgelukkig zijn met hun auto.
Wat verder opviel was Mercedes. Zij slaagden er het beste in om bestaande klanten in een EV te krijgen. Daarmee zijn we weer terug bij het begin van dit artikel: een Mercedes-man koopt dus ook nog gewoon een Mercedes als die volledig elektrisch is.
Bron: S&P Global Mobility & Detroit Free Press
alloallo zegt
N-1
Ik niet! Mijn m3 wordt vervangen voor een hybride shooting brake
arta zegt
Wat wordt het? En waarom?
alloallo zegt
Ik heb gekozen voor hybride stationwagen.
Bagageruimte en beenruimte achterin is te klein bij tesla. Tevens is de tesla waardeloos indien je met 150 over de autobahn wil. Ik rijd namelijk veel internationaal.
mashell zegt
Tesla is dan ook meer een religie (een aanbeden on feilbare leider, blind fanatisme door de gelovigen, sterke bekeringsdrang, met de mantel der liefde bedekken van slechte eigenschappen) dan een automerk.
CYBRTRK zegt
Voor een religie verkopen ze dan best veel auto’s
anthwan zegt
Net als de bijbel. Wel wakker blijven.
drdre1 zegt
Is dat niet gewoon menseigen, graag bedot willen worden? Of het nou om auto’s of andere producten gaat… Maar goeie metafoor. Net zoals de bijbel heeft Tesla ook goeie dingen voor elkaar gekregen. 😊 En het stalletje van Jezus had óók panelgaps!
steephh zegt
@drdre1
Hahaha ik moest hierom iets te hard lachen! 😂😂
mashell zegt
Mensen zijn onzeker. Op zich geen slechte eigenschap, dat zorgt ervoor dat je nog eens nadenkt over wat je doet. Degenen die niet onzeker zijn en gewoon maar wat doen belanden vaak in de problemen. Maar sommigen zijn zo onzeker is dat ze het echt niet weten. Voor hen is er religie, dat geeft een richting aan. Religies zijn in beginsel ook helemaal niet verkeerd, ze hebben tot doel de mensen het goede te laten doen. Maar de mensen blijven onzeker, ze beweren te geloven in een almachtig opperwezen maar menen die dan wel op aarde te moeten verdedigen (wat feitelijk een ongeloof in die almacht is en vooral een verdediging van de eigen keuze, een verdediging die nodig is omdat er geen ruimte kan zijn voor de eigen onzekerheid).
Als je nuchter kijkt naar Tesla dan zijn de auto’s erg licht, erg zuinig (dat hangt samen), is het superchargernetwerk bijzonder uitgebreid, heeft Tesla de rest van de industrie wakker geschud en bewezen dat elektrische aandrijving mogelijk is en een veel beter rendement heeft dan verbrandingsmotoren. Maar als je nuchter kijkt dan zijn de Tesla auto’s ergonomisch niet zo goed, kun je wel erg weinig dingen kiezen, is het servicenetwerk ondermaats, is de techniek inmiddels niet meer vooruitstrevend, heeft Tesla duidelijk last van de remmende voorsprong waardoor nieuwe modellen laat komen en de concurrentie sneller lijkt te ontwikkelen en is Elon Musk gewoon een rare narcistische kwibus.
Flutterbear zegt
Zoek eens een discussie fora op van 10 jaar geleden over Mercedes vs Audi vs BMW. Ik dacht altijd dat het voorwaardelijk was voor een auto merk dat mensen het logo op hun lijf tatoeërde. Dát heb ik van Tesla (of Musk) eigenlijk nog niet gezien.
schuimbekje3 zegt
75% van de mensen die ik ken die een tesla rijden zouden voor hun volgende auto geen tesla, en het merendeel ook geen EV meer rijddn wanneer de bijtelling ‘normaal’ was…
dus mijn bubbel is het voornamelijk belasting ontduikers due tesla rijden, geen scientology teslarati’s
fanboy zegt
@schuimbekje3: Mwah, die kunnen ook wel weer bij Tesla uitkomen als Tesla lekker zijn prijzen blijft verlagen en gelijk of goedkoper uitkomt dan een benzine/diesel.
vetnek zegt
Snap ik.. eerst 0% bijtelling, toen 4%, toen 8%, enz.
Enige wat je nu meer en meer gaat zien is dat het speelveld iets gelijker wordt maar dan verlaagd Tesla gewoon de prijzen..
Kortom: merk loyaliteit zit hem bij Tesla voorsl in de portemonnee van de eindgebruiker..
cloverleaf zegt
In Amerika zijn Tesla’s relatief goedkoop
CYBRTRK zegt
Dit onderzoek is gedaan over 2022, toen was de IRA nog niet van kracht en toen waren de prijzen ook nog niet verlaagd in Amerika
mashell zegt
Wat? Pleegt de Irish Republican Army tegenwoordig aanslagen in de VS?
CYBRTRK zegt
Ik dacht dat je het niet zo had met Elon Musk, maar jij volgt hem dus ook gewoon op Twitter ;)
https://twitter.com/elonmusk/status/1629565786867081218
mashell zegt
Niet dus. En nu moet ik een afspraak maken bij de psycholoog, ik wordt gek, ik denk hetzelfde als Elon Musk.
Flutterbear zegt
Het zijn met name de early adopters die nu hun Tesla inruilen. Vergeleken met was ze hadden is het een enorm verbetering en de concurrentie is nog niet eens in de buurt van wat destijds belanger vonden (snelladen, fatsoenlijk infotainment, performance en prijs/kwaliteit verhouding).