Dat klinkt bekend in de oren. Dit keer zijn het niet de Duitsers, maar de Fransen. Tegen Renault loopt een onderzoek voor het mogelijk sjoemelen met diesels.
2015 was het jaar dat in het teken stond van het Volkswagen dieselschandaal. Door de jaren heen bleken ook andere autofabrikanten niet altijd even netjes te zijn geweest. Soms met een schikking tot gevolg, soms bleef het bij een ontkenning. In dit geval heeft het Franse Openbaar Ministerie een juridisch onderzoek tegen Renault ingesteld. Renault wordt beschuldigd van sjoemelen met diesels.
Renault sjoemelen met diesels
Het gaat hier niet om een nieuwe zaak, maar om een onderzoek dat eigenlijk al in 2017 begon. Dat onderzoek gaat nu verder en op 8 juni 2021 is het automerk door het OM officieel verdacht van sjoemelsoftware met diesels. In een reactie ontkent Renault alle beschuldigingen. Het merk zegt onschuldig te zijn en altijd netjes te hebben voldoen aan de Franse en Europese regelgeving.
Met het statement neemt het Franse Openbaar Ministerie geen genoegen. Ze willen dat Renault een borg van 20 miljoen euro overmaakt. Van dat bedrag zal 18 miljoen euro opzij gelegd worden voor potentiële boetes en schadevergoedingen. Ook wil het OM een bankgarantie van 60 miljoen euro voor potentiële compensatie. Kortom, de Franse aanklagers zijn behoorlijk serieus.
Dat ze dat geld ook daadwerkelijk kwijt zijn is nog maar de vraag. Uiteindelijk moeten er bewijzen komen dat Renault inderdaad heeft gefraudeerd. Kortom, dit verhaal krijgt nog een vervolg.
dijan zegt
No,No ,Ja,JA . Ik denk het wel.
Johanneke zegt
Misschien denk ik ontzettend simpel, maar zo moeilijk moet het niet zijn toch. Vind een auto uit die tijd die om wat voor reden dan ook weinig kilometers heeft gemaakt en nooit een software update oid heeft gehad. Ga testen, en vergelijk cijfers van op de openbare weg met die van testen in een lab. Vergelijk dit weer met de waardes die je had toen de auto nieuw op de markt kwam en getest werd. Et voila.
torsen zegt
@Johanneke: Ja, een beetje wel. Dit gaat over de grenzen opzoeken van de regelgeving en wanneer iets fraude is.
Bij VW zijn ze gewoon heel erg dom geweest met de sjoemelsoftware wat overduidelijk fraude was.
Er is al getest en in de tests onder echte omstandigheden stoten de auto’s in kwestie vele malen meer uit dan op de testbank.
Renault geeft aan dat dit de beperkingen zijn van de techniek die er gebruikt is om de uitstoot terug te dringen die schijnbaar alleen optimaal bij ‘lage snelheden’ werkt. Niet onwaarschijnlijk toevallig de snelheden die er bij de NEDC test gereden moesten worden.
potver7 zegt
Die testen in het lab zijn er niet voor niks: die zorgen ervoor dat de omstandigheden altijd hetzelfde zijn, en de testresultaten dus vergelijkbaar. Dat die meetresultaten niet realistisch zijn, is minder relevant, het gaat om de onderlinge verhoudingen. Meetresultaten op de openbare weg zullen altijd afwijken, ook al is de software niet geoptimaliseerd voor de testcyclus.
Waar het om gaat is dat fabrikanten ervan worden verdacht doelbewust de software van het motormanagement te hebben aangepast zodat het een officiele testcyclus herkent, en de motorafstelling vervolgens aangepast wordt voor een optimaal meetresultaat. Het probleem is alleen dat dat niet keihard valt te bewijzen; VAG heeft het in de VS uiteindelijk toegegeven onder druk van een dreigende importstop. De Franse aanklager kan bij Renault misschien iets vinden door alle interne correspondentie en notulen van de afgelopen 10 jaar door te spitten, maar meer ook niet…
erikabarth zegt
@potver7 nou dan heb je het nieuws niet erg goed gevolgd de laatste tijd, en of ze Renault en andere fabrikanten nu kunnen aanpakken!!
https://www.volkskrant.nl/cs-bcd8f207
sportabgasanlage zegt
Blijft vreemd. Je moet als bedrijf dus alvast de mogelijke boete en compensatie betalen/reserveren, alvorens schuld is bewezen? Het gaat hier niet om een Mulder-boete van €100 maar om een serieus bedrag. Het is toch “onschuldig totdat schuld bewezen is”?
potver7 zegt
Die Franse aanklagers zijn vooral heel serieus in het dreigen met hele hoge boetes. Ze zijn nu al vier jaar aan het zoeken en hebben nog steeds geen concreet bewijs dat er ook echt gesjoemeld wordt. Het enige waar ze op hopen is dat het Renault te heet onder de voeten wordt (of het geneuzel gewoon meer dan zat is) en bereid is tot een schikking van tig miljoen.
Teerdz zegt
Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de precieze beschuldigingen zijn als Renault er met enkele tientallen miljoenen vanaf zou komen, terwijl het Volkswagen miljarden heeft gekost.
derx zegt
Niet heel verrassend dit.
Ik heb een paar jaar in een lease Megane 2014 station met een 1.5diesel tor gereden. Ding zou volgens de toen geldende regels max 88gr CO2 uitstoten wat precies de limiet was om in de 14% te vallen (goh toevallig). Het opgegeven verbruik door Renault was: 3.2/100 buitenweg, 3.8 stad, en 3.4 gecombineerd.
Laat ik het zo stellen: No ffing way dat dat haalbaar was. Zelfs wind uit, zon in de rug met 80kmh op een 80km weg op de CC haalde je geen 3.2L/100km, eerder rond de 4L/100km. In stadsverkeer was het nog dramatischer, en mocht je blij zijn als je 5L/100km haalde. Gemiddeld verbruik (ik reed erg veel snelweg, >80-90% en toen mocht je nog 120-130 😥) was 5.3-5.5L/100km, en kwam dus nooit in de buurt van de 3.4, laat staan 4L/100km.
Ter vergelijking: Daarna heb ik een tijd in een Leon Station 16.tdi gereden (officieel geen sjoemel), evenveel pk (110) en daar reed ik met hetzelfde rijgedrag ergens tussen de 4.5-4.8L/100km mee gemiddeld. Buiten dat was het ook nog in alle opzichten een fijnere en betere auto dan die, zoals wij hem liefkozend noemden, K*T Renault.
vaakbenjetebang zegt
@derx: Of die Renault nou een k*tauto was of niet, je haalt wat zaken door elkaar. Die 14%-versie was een voor de Nederlandse eisen geoptimaliseerde normale 1.5 diesel. Om (niet toevallig) precies aan die 88 gram te komen, is toen werkelijk ieder klein dingetje wat niet de wereld kostte tegen het licht gehouden om bij gratie Gods tijdens de officiële testen volgens de NEDC-cyclus het gewenste resultaat te behalen. Op dat vlak was de auto een typisch zes-minnetje: net genoeg om één keer de toets te halen, maar in de echte wereld niet dat niveau halend. Dat die auto dat in de echte wereld bij lange na niet waar kon maken mag geen verbazing wekken. Iedereen die dacht dat-ie met zo’n ding echt 1 op 30 zou gaan rijden, die hield vooral zichzelf voor de gek. En zo k*t was die auto niet, want je had er mooi weinig bijtelling van, en daar was het toch om te doen? Of was jij die ene Nederlander die hem van zijn eigen geld kocht in plaats van de normale, iets minder afgewurgde 1.5 diesel?
henkp1 zegt
Zo is het! Alleen klagen is blijkbaar makkelijker dan ergens reëel tegen aan kijken.
derx zegt
Nee, ik kreeg hem helaas in m’n mik geduwd zonder keuze (niet elke lease rijder heeft vrije keuze zoals jij blijkbaar denkt). Ik had op dat moment met liefde 25% bijtelling gehad en een fatsoenlijke auto, dan 3 jaar in die K*T auto rond te rijden. Ik weet niet of je zelf al eens in die Megane gereden hebt, maar het enige wat er eigenlijk redelijk goed van was, was de ingebouwde TomTom navi, die dus niet van Renault afkwam. en de achteruitrij camera… De rest is of stuk geweest, of werkte maar half.
Voorbeelden:
– Cruisecontrol die eerst 3-5kmh inzakt na aanzetten, dan 2-3kmh te hard gaat rijden, en daarna pas de goede snelheid pakt (tenzij bij heuveltjes enz, want tjsa…). Sinds dat ik leaseauto’s met CC heb (begin 2000) was dit de eerste (en de laatste) auto die dit deed. Ook was het vervelend dat op het moment dat je per ongeluk je gas pedaal een beetje aanraakte, de snelheid van de CC inzakte.
– Regensensor: ging of wissen terwijl er niks was, of niet wissen als je niks meer zag door de regen, maar automatisch met de goede snelheid wissen was er eigenlijk nooit bij. Uiteindelijk maar gestopt met proberen, en maar handmatig gaan wissen.
– Airco (climate control): te koud of te warm, maar nooit gewoon goed. Opel, Seat, Ford, VW en Mazda krijgen het wel voor elkaar, waarom Renault niet?
– Radio/multimedia: Crashte gemiddeld 2-3x per rit van 150-300km. Zelfs bij het luisteren van Radio rebootte hij af en toe gewoon spontaan. Meerdere updates brachten geen oplossing, ook 2x vervangen van de unit niet.
– Sturen: Heb nog nooit een auto gehad die zo vaag stuurde in de middenpositie. Voelde net als een Amerikaan uit de jaren 60. Kon het stuur zeker 1-2cm naar links en rechts bewegen zonder dat er wat gebeurde. Dit was normaal volgens Renault. Inderdaad, bij de Megane huurauto’s die ik gehad heb was hetzelfde aan de hand. Als je dat vergelijkt met een Ford Focus of zelfs een Opel Astra springen je de tranen in de ogen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb nog nooit een auto gereden die zo slecht was als die Renault Megane, en het probleem was, ze hadden het allemaal. Onze toko had een stuk of 6 van die dingen tegelijk aangeschaft, en mijn collega’s hadden dezelfde problemen, alleen boeide hun het niet. Ik heb zoiets, als het erop zit moet het ook werken, anders kun je het beter eraf laten en de auto goedkoper maken.
Ik kan je zeggen dat ik een feestje gevierd heb toen ik na ruim 3jr en >190k km de auto bij de garage achter mocht laten, en ik een Seat Leon kreeg die van een collega geweest was die uit dienst ging. Die Seat was een vrij kale uitvoering, maar ik ben in de 2 jaar dat ik die auto gehad heb geen moment ontevreden of geirriteerd geweest, terwijl ik me dagelijks aan die Renault aan het ergeren was.
henkp1 zegt
Ik lees net dat VW al in mei is aangeklaagd in Frankrijk. Renault is er gewoon open in, VW (weer eens) niet. Advocaat van VW brengt nu naar voren dat VW al in Duitsland is beboet (€1 miljard) en dat zij niet twee x voor dezelfde overtreding gestraft mogen worden. Renault herhaalt, voor de zoveelste x, dat zij geen sjoemelsystemen hebben; die zijn tot op heden trouwens ook nog niet gevonden bij Renault.