Yep, onderzoek bewijst het! De invoering van het puntenrijbewijs heeft niet gewerkt. En waarom is het dan een flop? Er worden te weinig rijbewijzen in beslag genomen. Zijn die beginnende bestuurders soms heel erg braaf geworden? Of is er iets anders aan de hand? Volgens onderzoek van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt in elk geval dat het aantal ongelukken met jonge bestuurders sinds de invoering van het puntenrijbewijs in 2002 niet is afgenomen. Jongeren zijn nog steeds twee maal zo vaak betrokken bij ernstige ongelukken dan mensen die langer hun rijbewijs hebben. Maar wat is dan het probleem?
Het probleem zit direct bij de jongeren. Die kunnen weliswaar niet rijden (volgens de overheid), maar de strafpunten die worden uitgedeeld worden slechts in 20%(!) van de gevallen geregistreerd bij het Register Overtredingen Beginnende Bestuurders. Op die manier kan je dus heel veel overtredingen begaan voordat je daadwerkelijk 3 geregistreerde punten hebt.
Hoe zit dat bij jullie. Hebben jullie wel eens een strafpunt gekregen? En weet je of dat punt ook echt geregistreerd staat? Als ik dit onderzoek mag geloven is de kans heel groot dat justitie niet eens meer weet dat je ooit een strafpunt hebt gekregen.
CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft wel een oplossing voor dit probleem: ‘verdwenen’ strafpunten moeten worden opgezocht en alsnog worden geregistreerd en je rijbewijs ben je al kwijt na het behalen van 2 (ipv 3) strafpunten. (via: AD.nl)
Neptukker zegt
Daar heb je een punt.
Firefox zegt
Dat hebben wij Belgen gelukkig niet ! Ik begrijp trouwens niet hoe het komt dat Nederlanders uberhaupt strafpunten behalen. Dit rijden toch altijd 60 als er 70 gereden mag worden (in belgië dan toch).
npdw zegt
je moet ook wel heel stom zijn wil je 3 punten halen! zeker als je al op 2 zit en je gaat veel te hard rijden, dan krijg je er gewoon een extra en ben je de zak. Dat houden jongeren toch wel in de gaten.
kay wilmsen zegt
Ik heb 1 punt, of het geregistreerd is weet ik niet, maar denk het wel. De rechter zei van wel :P, Maar nog een dik jaar en dan ben ik van het puntenrijbewijs af.
Kvind het vrijwel logisch dat beginnende bestuurders meer ongelukken maken, misschien heeft het iets met ervaring te maken. Misschien…
Slimme overheid as usual.
Ferdinand1 zegt
-edit: check!-
Maar idd wel scheef dat de registratie hier zo slecht verloopt.
JK zegt
-edit: check!-
mobilitydesign zegt
@firefox
die rijden 60 waar je 70 mag omdat jullie wegen zo slecht zijn dat je er niet harder dan 60 overheen kunt.
victortje zegt
@firefox, dat zijn de 100jarige vakantiegangers die naar Frankrijk gaan ;-)
veder is het wel stom dat je het niet regristreerd, daar gaat al het geld dat erin is gestopt, want opzich is het geen fout idee..
Laue zegt
@ Overheid
no shit sherlock.
jeroen zegt
Ik heb net een half jaar mijn rijbewijs en heb ook mijn eerste punt al binnen. Ik reed wel haastig moet ik zeggen. Er zijn meer manieren om een punt binnen te krijgen, niet alleen met hard rijden. Als beginnende bestuurder mag je maar eén biertje drinken bijvoorbeeld.
Nu ben ik me stukken beter aan de regels gaan houden en zegt iedereen dat ik (te) voorzichtig rijd. Achja, als ik dan met ze af wil spreken dat zij de boete betalen dan mag ik me wel aan de regels houden. :P
jeroen zegt
Maar wat ik dus wou zeggen is: ik weet niet of mijn punt geregistreerd is.
Jesper zegt
Overige punten opgespoord? Van 2 naar 3? :o
Dus als je nu een geregistreerd punt hebt, en ze ‘vissen’ er nog ergens eentje boven water, mag je (zelfs na een jaar ofzo) alsnog je rijbewijs inleveren?!
I don’t think so.
Jesper zegt
@ mezelf: Van 3 naar 2 natuurlijk he, ik kan me wel in Robbie verplaatsen :P
Sjefke zegt
Nog geen punt na 3 jaar rijbewijs ondanks dat ik wel 1 x boete voor 33 km/h te hard rijden heb gekregen. Maar flitsen tellen ze niet mee ze moeten je aanhouden dus dat is prettig. Sindsdien ook alleen maar lullige boetes gehad als inhalen waar niet mag / donker oranje stoplicht / 3 tot 8 km/h te hard na correctie.
Ik vind het best dat ze het ingevoerd maar je moet wel goed je best doen om 3 punten te verzamelen!
teulada zegt
Laat het mooi zo als het nu is. Ik ben nog niks kwijt geraakt maar ik kijk er wel naar uit!!:P
3 punten ben je zo kwijt lijkt mij..
Ben nog maar half jaar bezig maar toch.
Graag een reactie op het onderstaande
Maar je kan alleen een punt kwijt raken als je aangehouden word en toch niet als je met meer dan 30 km/u word geflitst..
Bram zegt
Ik had 4 jaar geleden een punt moeten krijgen voor 48 km/h te hard binnen de bebouwde kom (lasergun), maar hier nooit meer van gehoord of gelezen. Ik kan me dus wel vinden in bovenstaand bericht.
ELB zegt
Goeiemorgen zeg, de overheid wordt ook wakker. Lekkere handhaving dit.
En dan te bedenken dat ze eerst de minimumleeftijd voor het rijbewijs wilden verlagen…
Hugo zegt
Naast het niet-registreren is de punten-pakkans heel laag. Je moet 3x staande worden gehouden met een grove overtreding. Knap als je dat lukt binnen 5 jaar.
En inderdaad: als dit al 2x is gebeurd hou je je al gedeisd.
Verder vind ik dat het puntenrijbewijs voor iedereen moet worden ingevoerd, ook (juist) voor mensen die al tientallen jaren rijden. En dan 1e 5 jaar bij 2 punten rijbewijs kwijt, en vanaf dan 3 punten.
MDA zegt
Het is al langer bekend dat niet de strafmaat maar de pakkans de grootste driver is om wel of geen overtreding te begaan…
Trouwens: Dat jonge bestuurders meer ongelukken veroorzaken dan anderen wil ik best geloven. Maar of dat ook altijd komt door gedrag wat strafbaar is weet ik niet zo. Een jonge bestuurder die op de snelweg even niet oplet en achterop een file knalt heeft tot het moment van zijn ongeluk geen strafbaar feit gepleegd. Een jonge bestuurder die met 80 over een kruispunt scheurt en die ene tractor die van rechts kwam over het hoofd ziet heeft tot het moment dan hij zich in een landbouwvoertuig boort ook niks fout gedaan… dus is het bestraffen van overtredingen wel de goede driver om jongeren minder ongelukken te laten begaan?
Benjamin1 zegt
Als je een punt kwijt wilt raken moet je aangehouden worden. Voor snelheid moet je dan wel heel veel pech hebben aangezien de politie alleen maar in de McDonalds surveilleert. Het enige gevaar zit m in de alcoholcontroles.
Hans zegt
@kay wilmsen
idd, ervaring.
Oudere bestuurders waren vroeger ook jong. Die hebben neem ik aan wel geleerd van hun “ernstige” ongelukken die ze in hun jeugd hadden meegemaakt.
Nederland is overigens niet het enige land in europa dit met punten werkt. In italie is dit ook het geval. Hoe verloopt het daar? volgens mij werkt het daar wel. – dus simpel weg kijken hoe het daar is geregeld en hier vervolgens een aantal dingen aanpassen ;)
Antonius86 zegt
Volgens mij is het gewoon allemaal bull… Er zal vast wel ergens een registratie zijn waar jou pasfoto bij staat en daaronder drie hokjes welke ingekleurd worden als je punt haalt, of dit goed bijgehouden wordt of niet is niet belangrijk. Als je voor de rechter moet komen dan ziet de rechter welke overtredingen je allemaal behaalt hebt en kan dan zelf ook wel opmaken of daar een punt aan gekoppeld is of niet.
Edo zegt
@Jeroen: Als beginnende bestuurder mag je maar eén biertje drinken bijvoorbeeld.
Je mag helemaal niets drinken!
Bmw M3 coupe zegt
Mensen vraagje ik had mijn mislicht in de nacht aan met mijn dimlicht …. dit kan wel dacht ik . was ik aangehouden door een -edit: dat kunnen we ook anders noemen- vanwege mijn mislicht boete iets van 60euro maar ik heb nog steeds niks biinnen gehad na 7 weken) had ook geen gele briefje meegekregen .hij zij dat ik een punt kwijt kan raken door mislicht. is dit waar?
CarAddict zegt
Aangezien de pakkans in Nederland ook super groot is, uhm, is zo’n puntenrijbewijs echt een stremming om zachter en voorzichtiger te gaan rijden. ik heb nu iets meer dan 2 jaar mijn rijbewijs (in oktober 3 jaar) en zit dus ook vast aan zo’n leuk ding. Ik zit op de helft dus, ik heb nog nul punten, maar had er ook al drie kunnen hebben. Ik rij niet roekeloos of met drank op, maar gewoon lekker door. Het is ook niet dat ik heel weinig rijd zo’n 21.000 km per jaar. Op de snelweg rij ik meestal 140-150, en ik heb wel geteld nog géén bekeuring binnnen. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat ik geen punten krijg:p
Bobel zegt
Hmm, ik heb geen auto meer, maar reed laatst wel en had gelijk een boete van 20 euro. Maar nog nooit een punt gehad.
Het is ook lastig om een punt te krijgen natuurlijk, want ieder weldenkend mens krijgt gewoon geen punt.
Ik heb nu 3 jaar mijn rijbewijs en snap soms niet wat ik zie op de weg. Hoe achteloos en dom mensen zijn. Nou ben ik ook geen heiligboontje, maar krijg alleen maar boetes (als ik ze krijg) voor te hard rijden.
Ik snap niet dat mensen zo stom kunnen zijn als toch nog een stukje vluchtstrook pakken of rechts inhalen of je knipperlicht niet gebruiken. Om al helemaal maar niet te spreken over bumperkleven.
Er rijden inderdaad veel debielen op de weg ;)
OverSoft zegt
Ben inmiddels al van m’n puntenrijbewijs af, maar heb geen punten gehad.
Een keer door rood (was toch echt oranje, maargoed… blijkbaar had de agent die 8 auto’s achter mij stond gezien dat het rood was…), maar dat was blijkbaar geen punt waard. En te hard heb ik max. een boete van 20km/u te hard buiten de bebouwde kom gehad, dus dat is ook niet al te erg.
Toch vreemd, want ik let niet echt op de snelheid (niet dat ik extreem te hard rij, maar dan toch)
Bugger zegt
Helemaal geen puntenrijbewijs trouwens, daar ben ik te oud voor.
OverSoft zegt
@jeroen: “Als beginnende bestuurder mag je maar eén biertje drinken bijvoorbeeld.”
Alcohol telt niet voor punten… (erg scheef, maar het is echt zo)
Guido zegt
@ Bmw M3 coupe
Vind je zelf ook niet dat je dan wat weinig licht aan hebt? Maar je krijgt er geen punt bij. Ze hebben mij ook wel eens gesnapt met slecht weer + mistlicht. Maar dat is een beetje burgertje pesten..
Laurens zegt
“En waarom is het dan een flop? Er worden te weinig rijbewijzen in beslag genomen => Het probleem zit direct bij de jongeren. Die kunnen weliswaar niet rijden (volgens de overheid), maar de strafpunten die worden uitgedeeld worden slechts in 20%(!) van de gevallen geregistreerd bij het Register Overtredingen Beginnende Bestuurders.”
Oplossing lijkt me duidelijk, beter registreren is meer rijbewijzen weg. Of het dan nog niet helpt, zal de tijd leren. Overigens rijden ook ervaren bestuurders soms als ware aso’s. Meestal slaan die ook vrouw en kinderen en zijn het notoire alcoholisten. Beetje zoals hardrijders ook vaak rommelen met de bijtelling van de leaseauto…
Klaas_V zegt
Wat telt mee als punt voor het beginnersrijbewijs?
Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.
De overtredingen die worden geregistreerd zijn:
* bumperkleven;
* ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard/op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te hard);
* het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer;
* veroorzaken van materile of immaterile schade door onjuiste naleving van de verkeersregels;
* het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel.
Stefan-Venema zegt
Heb nu 1,5 jaar mijn rijbewijs en nog geen punten. Nog nooit een controle tegengekomen, terwijl ik heel regelmatig op de weg zit. In het weekend met het bedrijfsbusje ben ik ook nog nooit iets tegengekomen. Ook is het handig dat ik weet waar de flitspalen staan en dus bijna nooit een boete heb :P .
Maksimum zegt
Nog een half jaartje jaartje en ben er vanaf. Al 4,5 jaar zonder punten te krijgen. 1x zat ik dichtbij met 30 te hard in bebouwde kom, wat na correctie gelukkig maar 27 was. Ik woon nu ook in belgie dus als ik wil kan ik het NL rijbewijs omruilen voor een Belgies ben ik er helemaal vanaf.
@Nederlanders 60 rijden in belgie discussie
Ik erger me vooral aan de belgen die 70 op 80 wegen rijden! Dat zie ik veel vaker.
Bohica zegt
Ben er net vanaf en was er geen 1 kwijt.
Wel bijna toen ik met 53 te hard gelitst werd maar die kwam gelukkig op mijn vaders naam te staan.
Verder rij ik toch altijd wel te hard dus ben er aardig tussendoor gereden.
Komt ook omdat ik verder wel netjes rijd dus altijd richting aangeef en niet raar loop te slingeren tussen de rijbanen
Grote Smurf zegt
@Guido en M3c
In België mag je sinds recent in geval van mist of hevige regen je lichten (stadslicht, dimlicht en grootlicht) uitschakelen mits je voertuig voorzien is van specifieke mistlichten en je die dan ook aanzet.
Is ook logisch: die mistlichten dienen niet om MEER licht te maken maar om de verblinding die je zelf ondervindt, meestal voornamelijk door je normale kruislichten (dimlicht), te verminderen.
Let wel dat je nooit mag rijden met mistlichten+stadslicht zoals M3c dus deed (omdat je nooit mag rijden met stadslicht).
Oly zegt
dit zegt weer genoeg wat voor stelletje oetlulle daar in den haag zit ik zeg al die debielen die zo ongeregeld zooitje der van maken die moeten ze aanpakken. wat is toch weer voor gedoe wij betalen onze cente en hun geven het aan alle onzin uit en is het wat nuttigs doen ze het niet goed. vroeger ging je op de brands stapel of kiel haalde ze je. ik zeg breng de regels weer terug en gooi dat hele zooitje op de brand stapel stelletje lauwe deb*ile.
toch echt absurt gewoon wat voor mensen daar in den haag aan het werk zijn. je hebt een baan maar je regeristreed niet wat je eigenlijk zo moeten registreren.
-edit: volgende keer eerst diep ademhalen, ga je beter van typen-
Sorcerer zegt
Grote Smurf: in Nederland mag je altijd rijden met stadslicht. Echter, als het donker is moet ook de normale verlichting aan staan! In Volvo’s (vanaf 1990 ofzo) kun je niet eens alle verlichting uitschakelen als je zou willen! Lijkt me raar als het in België ook verboden is, niemand heeft er immers hinder van als je je stadslichten aan hebt.
Verder heb ik ook nog geen punten (flitsservice.nl dankjewel!) …
Hugo zegt
39 te hard op een autosnelweg, moet je daar als beginnend bestuurder ook een punt voor krijgen?
Kun je überhaupt voor een mulderfeit wel een punt krijgen?
frank zegt
de hersenen van jongeren zijn gewoon nog niet helemaal uitontwikkeld waardoor ze situaties anders beoordelen als volwassenen
ook met een puntenrijbewijs zullen er dus jongeren zijn die overtredingen maken
Bobel zegt
@ frank: Daar ben ik het niet mee eens. Het ligt volgens mij meer aan de ervaring, oftewel hoeveel je al heb meegemaakt.
Zelf had ik een vliegbrevet ver voor mijn rijbewijs en kon dus gelijk vanaf minuut 1 kijken en inschatten. Maar vooral het kijken, omdat vliegen een 3D sport is en autorijden 2D.
Dus ligt wel degelijk aan de ervaring.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
1 punt verloren! Voor moeten komen € 600,00 ligter en weldegelijk geregistreerd en 2 jaar voorwaardelijk!
2 jaar voorwaardelijk inmiddels achter de rug en geen enkele overtreding meer begaan in het verkeer. Heb me les wel degelijk geleerd! En dat is ook het streven van de overheid om de jongeren een les te leren om zich veilig door het verkeer te kunnen bewegen ”geld is bijzaak voor de overheid maar het gaat vooral om de veiligheid ook al voel je je gepest als je een bekeuring krijgt”.
Weet nog wat de rechter tegen me zei ”tot bij de volgende rechtzitting” zij ging er bijvoorbaat al vanuit dat ik er weer snel één zou begaan nou mooi niet tegendeel bewezen. Achteraf gezien een paar jaar verder vond ik het ook een domme actie van mezelf op een secundaire weg waar 60 km/h is toegestaan 140km/h rijden maarja 300pk onder de bips en een alfa romeo gta voor je neus die wilt sporten ”die overigens niet gepakt is LUCKY B……” was op m`n 18 jarige leeftijd nogal verleidelijk.
Advies van mij aan beginnende bestuurders ”laat je niet verleiden door andere jongeren in een afgetrapte bak het is echt de moeite niet, leer eerst echt goed rijden en je auto onder controlle te krijgen en blijf anticiperen op het overige weg verkeer en hou je aan de snelheid”
Succes!
lincoln zegt
net zoiets als gedogen ..
tuurlijk werkt dat .. not ..
RenesisHP zegt
Mijn advies aan puntenrijbewijzers.
Koop geen opvallende sportieve auto.
De “onopvallende” afgeragde brikjes vallen veel minder op.
Ervaring heeft geleerd dat de pakkans met een opvallende auto vele malen groter is.
Citrofiel zegt
@ Junior; Intelligent.
@ Renesis; Ik zal toch het geld niet hebben voor een opvallende auto. ;)
@ Hugo; Lees de reactie van Klaas_V maar.
BananaFlip zegt
Nou nou, dat is toch wel een briljant idee van Sander.
“Is er iets verdwenen? Zoek het op.”
@ RenesisHP
Je moet nog even inloggen.
Zwart is wel onopvallender dan rood ;) .
bohica zegt
@ hugo alles boven de 30 te hard is een punt.
@ junior ( bmw liefhebber ) wat voor auto heb je dan dat je 300 pk heb
Pim Brussee zegt
Dat jonge automobilisten vaker betrokken zijn bij ongevallen/aanrijdingen is bekend. Dit heeft alles te maken met leeftijd. Ongeveer tussen de 16 en 25 jaar vind er een verandering plaats binnen de hersenen van de mens. Dat openbaard zich al in de pubertijd. Sommige pubers hebben daar veel last van. Ouders worden daar gek van, maar de puber kan daar niets aan doen, dit is gewoon de natuur.
Een van de bijverschijnselen is dat binnen deze leeftijdsgroep, gevaar niet herkend en/of erkent wordt. Deze leeftijdsgroep is daarbij ook nog eens sensatiegevoelig. Dit ligt dan ook te grondslag aan het feit dat rijvaardigheid- en/of z.g. sliptrainingen averechts werken. Het blijkt namelijk dat als deze leeftijdsgroep een dergelijke training gevolgd heeft, ze denken dat ze professionals zijn, hun voertuig kunnen beheersen en alles aankunnen. Onderzoeken van IMOB Universiteit Hasselt en Granfield University UK tonen dat glashard aan. Met name Dr. Lisa Dorn en Wade Allen (USA) zijn op dit gebied heel ver, en hebben methoden ontwikkeld om jonge automobilisten bewuster te laten rijden. De methode welke a²om Uk toepast bij het opleiden van aspirant automobilisten, blijken enorm te scoren. Zou overigens een ideale methode zijn in ons land.
Als we dan toch over leeftijdsgroepen praten, dan zou het verstandig zijn eens te kijken naar de groep tussen de 25 en de 45 bijvoorbeeld. Dagelijks zien we in het verkeer wat gestreste verkeersdeelnemers doen om bijvoorbeeld ergens “op tijd te zijn”. De agressiviteit binnen deze leeftijdsgroep mond vaak uit in de meest bizarre acties binnen ons dagelijks verkeer.
Het probleem binnen ons dagelijks verkeer is, dat “de mens” factor 1 is als het om ongevallen en aanrijdingen gaat. Geen mens is hetzelfde, elk mens reageert anders. Mensen leren” bewust” aan het verkeer deel te nemen, heeft meer invloed dan het opleggen van sancties en het trainen op “kennen en kunnen”. (verkeerskennis en voertuigbeheersing)
Wali zegt
Ben op a4 met 148km aangehouden, de boete is betaald maar verder niks gehoor. Maar hoe kan ik weten nu of ik echt een punt kwijt ben? Ze zeggen dat alcohol geen punt oplevert! ben ik nu gek of klopt de info niet: (zie hieronder)
Overtredingen waarmee je een punt kunt verliezen
Bumperkleven
Ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 kilometer per uur)
Veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer
Veroorzaken van materiële of lichamelijk letsel door onjuist naleven van de verkeersregels
Veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel
Hoe zit het dan met alcohol op achter het stuur?
Het drinken van alcohol en dan achter het stuur kruipen is geen reden voor puntenaftrek bij een beginnend autorijder, hoe vreemd dat ook klinkt. Wel heb je als beginnend rijder de kans dat je eerder naar een EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) wordt gestuurd. Het aantal promille wat in je bloed mag zitten wordt wel telkens omlaag gebracht. Zo ging het van 1,3 naar 0,8 promille en vanaf 2006 heb je al de kans met 0,2 promille het haasje te zijn, wat betekent dat je minder dan één glas alcohol mag nuttigen voordat je achter het stuur stapt. Kortom: je kunt beter niets drinken als je nog moet rijden.
Heeft dat puntenrijbewijs nou wel nut?
Nog maar pas geleden, begin juni 2009, verscheen er een artikel in het NRC Handelsblad waarin stond dat door de invoering van het puntenrijbewijs voor beginnende automobilisten, het aantal ernstige ongelukken onder hen niet was afgenomen vergeleken met de tijd dat het putentrijbewijs nog niet bestond. Ook andere kranten spraken hierover. Verder werd er niet in vermeld of het puntenrijbewijs van de baan gaat of dat hij blijft. Voorlopig zitten de beginnende automobilisten dus nog aan dit puntenrijbewijs vast.
Wat is nou de reden dat het puntenrijbewijs niet de vruchten afwerpt die men van tevoren had verwacht?
Nu blijkt dat slechts 20% van de strafpunten die worden gegeven geregistreerd wordt bij het Register Overtredingen Beginnende Bestuurders. Dat is zeer weinig. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die al aan de 3 strafpunten hadden gezeten wanneer alles goed geregistreerd zou worden. Doordat dit niet gebeurt hebben zij hun rijbewijs nog steeds op zoek en zijn daarmee nog steeds een gevaar op de weg.
Mogelijke oplossing voor bovenstaand probleem
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/38179-puntenrijbewijs-voor-beginners-wat-mag-wel-wat-mag-niet.html
Wali zegt
@Firefox
Wees blij dat jullie geen punten hebben, anders 90% moest hun rijbewijs inleveren :)