
Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de EV-rijders weer terugverlangt naar een benzineauto.
Het was leuk zolang het duurde: goedkoop elektrisch rijden dankzij belastingvoordelen. Nu de overheid de geldkraan dichtdraait, kijken steeds meer EV-rijders naar de ‘ouderwetse’ benzineauto. Het milieu redden is leuk, maar uiteindelijk draait het bij de gemiddelde Nederlander natuurlijk om de portemonnee.
Er zijn meerdere onderzoekjes geweest onder EV-rijders of ze terugverlangen naar een benzineauto of niet. Dit keer is het echter de Nederlandse overheid die een dergelijk onderzoek heeft afgenomen.
60 procent wil terug naar benzineauto
Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de Vereniging Elektrische Rijders en de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat een derde van de EV-rijders serieus overweegt terug te schakelen naar benzine of diesel. En als in 2030 écht alle voordelen verdwijnen, loopt dat op naar een stevige 60 procent.
Elektrisch rijden begint een dure hobby te worden
Vanaf dit jaar betalen EV-rijders al een kwart van de normale wegenbelasting, maar dat is pas het begin. In 2026 stijgt dit naar driekwart en vanaf 2030 betaal je gewoon de volle mep. De korting op de bijtelling voor zakelijke rijders? Ook die verdwijnt. Gevolg: een stekkerauto wordt duurder dan een benzinebak.
Als je kijkt naar de autoverkoop in Nederland doen elektrische auto’s het helemaal niet zo slecht. De vraag is: hoe lang nog? Want als elektrisch rijden je meer gaat kosten dan benzine rijden, wordt het voor veel mensen een no-brainer. Terug naar de pomp dan maar.
Uiteindelijk draait het om de pegels. Zonder overheidssteun is Europa blijkbaar nog niet klaar voor de elektrische auto. Laat je alle maatregelen varen en de markt z’n werk doen is de uitkomst simpel. De benzineauto komt weer in trek en EV’s worden onverkoopbare krengen. Dat effect is nu al zichtbaar wanneer overheden voordeeltjes afbouwen. Kan je nagaan als alle kortingen van tafel zijn.
Als de overheid echt zo graag het volk in een elektrische auto ziet moet de EV aantrekkelijker gemaakt worden. Zonder steun gaat ze het, de komende jaren in elk geval, niet lukken. En dan is het terug naar de benzineauto.
De aap komt uit de mouw. Verassend! Men heeft geen extra geld over voor het milieu.
@octaan64 “men” is in de minderheid, de meeste EV rijders in dit onderzoek blijven gewoon EV rijden, een kleinere groep “overweegt” een verbrandingsmotor.
Artikel wel gelezen?
“…blijkt dat een derde van de EV-rijders serieus overweegt terug te schakelen naar benzine of diesel. En als in 2030 écht alle voordelen verdwijnen, loopt dat op naar een stevige 60 procent”
Je wilt dus eigenlijk zeggen dat een stevige 60% de minderheid is?
In het onderwijs wordt je geleerd dat de “meerderheid” boven de 50% zit en dat is ook het geval dus met die ruime 60%
@enginethsd ja, maar het is nu maar 30% die het “overweegt”, niet die het heeft besloten. Ik heb het over die minderheid.
En pas vanaf 2030 een meerderheid idd die het “overweegt”, maar daar zit nog tenminste één nieuw kabinet tussen.
Dat “EV-rijders weer een benzineauto willen” is gewoon feitelijk onjuist. “Tweederde EV-rijders overweegt verbrandingsmotor vanaf 2030” zou een prima titel zijn geweest.
Precies ruim 60% overweegt het in 2030 maar da’s heel wat anders dan jouw aanname van “blijft gewoon ev rijden” want ook dat is onjuist of heeft jouw glazen bol al besloten?
Wat een onzin.
Ten eerste: waarschijnlijk heeft een groot deel die elektrische auto überhaupt niet vanwege milieu gekozen. Dus er komt geen aap uit de mauw, jij vult een aanname in die niet per definitie klopt.
Ten tweede: iedereen heeft een budget voor een auto, tenslotte rijdt iedere Autoblogger ook niet in zijn/haar droomauto toch!? Dus stimulerende maatregelen hebben het effect dat een auto met subsidie wel binnen budget kan vallen en zonder niet meer. Dus logisch dat een deel overstapt…
Mij niet gezien trouwens; ik heb afgelopen jaren meermaals gewisseld tussen ICE en EV en vind de EV zo veel fijner rijden dan ICE. Zal voorlopig dus zeker niet teruggaan, ook niet bij de aankomende verhogingen.
Neemt trouwens niet weg dat er geen ICE naast kan komen; voor de fun auto prefereer ik nog wel een ICE.
Ach, niet om het milieu maar puur om de superioriteit van de aandrijflijn en het gemak van laden op de oprit. Die luxe mag best een beetje extra kosten maar moet wel leuk blijven. Daarom met tegenzin EV eruit en brandstof auto voor de deur.
Waarom? Als je thuis kunt laden is een EV voor de meeste ritjes de beste keuze. Zoveel duurder zal het niet worden, toch? En zoals je al aangeeft: het mag best wat kosten.
De oplossing zal liggen in het duurder maken van de benzine / diesel auto ben ik bang.
En daarmee trek je dan letterlijk de gehele mobiliteit binnen het land onderuit. Is het dan wel echt een oplossing?
Ik bedoel meer hoe de overheid de oplossing ziet, klopt wat je aangeeft en voor heel veel mensen wordt het onbetaalbaar maar gaat denk wel gebeuren.
Klopt. Rekeningrijden is DE oplossing, MRB eruit. Maargoed, de vorige volksmenners hebben dit woord zo vakkundig gedemoniseerd dat dit nooit meer komt. Zonde, want een betalen naar gebruik + fileheffing zou DE oplossing zijn en voor veel mensen waarschijnlijk goedkoper zijn.
Vraag is ook of het MAG: veel werkgevers eisen dat je een EV uitkiest vanwege duurzaamheidsdoelen, aanbestedingen, etc.
Ik overweeg bruinkool of ruwe stookolie om mee op stoom te kunnen rijden. Voldoende belastingvoordelen op de horizon.
Om topic, ik ga zeer binnenkort over op BEV omdat hybride afgrijselijk duur is geworden (in het e segment).
Voor velen is een diesel weer de voorkeur. Hier in de straat hebben dit jaar 3 huishoudens hun elektrische hokken ingeruild voor diesels.
Ik vraag me af, of het totaalplaatje van de kosteninschatting wel klopt, als je bijvoorbeeld ook de (hogere) onderhoudskosten van ICE auto’s meeneemt in de vergelijking met EV’s.
Een klein rekenvoorbeeld. Een EV t.o.v. weegt ongeveer 500 kg meer dan een vergelijkbare benzineauto:
– een benzineauto van 1400 kg, kost je in de provincie Gelderland € 80 per maand
– een vergelijkbare auto van 1900 kg kost je daar € 128 per maand
Zou men EV’s in hetzelfde tarief onderbrengen, op basis van de massa van het voertuig, dan kost een EV t.o.v. een vergelijkbare benzineauto een kleine 600 euro per jaar extra aan MRB. Maar die 600 euro per jaar ben je, voorzichtig gesteld, wel kwijt aan het onderhoud van je benzineauto, zeker als je dat doet door een jaarlijkse beurt te combineren met een verse APK. Voor een EV ben je dat bij lange na niet kwijt.
En dan ben ik met de vergelijking van massa’s nog uitgegaan van een behoorlijk pessimistisch voorbeeld. De meerderheid van de benzineauto’s die tegenwoordig nieuw worden verkocht, hebben een vorm van hybride aandrijving aan boord, waarvoor dus óók een accupakket benodigd is. Deze is weliswaar fors kleiner, maar brengt evengoed zo maar tussen de 100 en 200 kg op de weegschaal.
Vorige maand zelf voor de keuze gestaan voor de privé aanschaf van een auto omdat ik mijn elektrische lease auto moet inleveren en niet meer mag leasen.
Elektrisch kwam voor mij goedkoper uit de bus (op basis van 30.000km per jaar) v.w.b. gebruikskosten de komende 5 jaar (ondanks hogere kosten verzekering en toename wegenbelasting). Wel uitgaande van een schappelijk gemiddeld laadtarief (lees: niet te vaak Ionity of Fastned voor 79 cent per KWh).
Echter, de afschrijving van een jonggebruikte elektrische auto is dusdanig hoog én ook nog onzeker dat je dat voordeel snel kwijt bent. Ik heb dus gekozen voor een benzine auto. Of het uiteindelijk de goede keuze is zie ik over een paar jaar, maar ik durfde het niet aan.
Precies deze reden is erg logisch en de voornaamste reden als particulier om niet voor een EV te kiezen.
Veel onduidelijkheid over kosten, met name door de onzekere restwaardes.
Maar we houden onszelf ook een beetje voor de gek. Media springt teveel in op een negatief beeld van de EV, want er wordt zo lekker op geklikt en dat veroorzaakt volgens mij een neerwaartse spiraal die zichtzelf versterkt.
Als je nu kijkt wat voor EV je kunt kopen voor zo’n €20.000,- krijg je ontzettend veel meer waar voor je geld dan met een ICE. Ik vraag me af hoeveel je daar dan nog extra op kunt afschrijven voor dat iedereen dat doorkrijgt… maar ja.. onzeker is het sowieso.
Ik heb de berekening over 10 jaar gemaakt.. uitgegaan van bijna volledige afschrijving..
Dan komt een EV goedkoper uit.. maar nu een paar jaar op weg moet ik hem niet weg doen.. dan had ik vele malen beter een ICE kunnen nemen.. Afschrijving is idd enorm.
Ben ik helemaal met je eens.
Ik denk ook dat als je nu, zeg, een Model 3 voor rond de 20.000-22.000 koopt dat je daar niet zoveel extra op afschrijft zodat het verschil tussen gebruikskosten benzine – EV teniet wordt gedaan. Waarschijnlijk een van de voordeligste manieren om zo een formaat auto te rijden.
Heb ook serieus overwogen om dat te doen. Vind mijn lease Model 3 echter niet een dusdanig solide indruk maken dat ik er in 1 nog 5 jaar prive mee verder zou willen (loslatende lak etc.). Als je dan naar nieuwere modellen kijkt die nog niet uit de 5 jaar bijtelling zijn, lijkt de prijs aardig omhoog te schieten richting 30.000. En een groot deel van dat verschil lever je mijn inziens dan de komende jaren extra in als afschrijving.
Waarom dan niet een jong gebruikte EV?
Het hoeft niet altijd over geld te gaan. Je kunt EV ook stimuleren met privileges.
Milieuzone’s uitbreiden, gebruik bus-taxi baan toestaan, parkeerplaatsen uitsluitend EV, hogere maximum snelheid. Er is genoeg te bedenken.
Als mobiliteit al niet kapot belast was zou je het ook langs de andere kant kunnen beïnvloeden door hogere accijns e.d. Maar daar is het vel al lang over de kop getrokken.
breng ze niet op ideëen!
Belastingmaatregelen, privileges, zullen wij voortaan de marktwerking zijn ding laten doen? Het is inmiddels meer dan eens bewezen dat een subsidietraject een dead end is. Wat gaan jullie binnenkort doen met de zonnepaneeltjes op het dak? Allemaal kilo’s lithium kopen voor de powerbank?
ongebreidelde marktwerking. Dan was de planeet nu al echt compleet naar de tering geweest in de zoektocht naar winstmaximalisatie voor de lucky few. Enige regulering is echt geen overbodige luxe. Maar eens, laten we ook alle subsidies op de megastallen, industriële grootverbruikers en multinationals stoppen.
Als we “ongebreidelde marktwerking in de zoektocht naar winstmaximalisatie voor de lucky few.” invoeren, is dat dé redding van de planeet: survival of the fittest, dus geen overheidsbemoeienis met dingen als pandemieën, milieu, inkomensnivellering, onderwijs, woningbouw, etc. etc.
Uiteindelijk levert dat een gigakrimp van de wereldbevolking op, want de sterksten blijven over. Zoals de natuur het bedoeld heeft, zeg maar. Het is maar goed dat konijnen zichzelf niet vaccineren…
Minder mensen, meer natuur en dan alle ruimte voor en dikke V12.
Dank voor je dagboek. Je had je tijd nuttiger kunnen besteden.
Hahaha.. geloof je het zelf.
In landen waar nauwelijks beleid is, bevind zich de grootste bevolkingsgroei.
En daar zitten meestal ook de lucky few die excessief rijk zijn en waar milieurampen aan de orde van de dag zijn..
Heerlijk roepen vanuit je luxe ivoren torentje in Nederland. Zou je die mening ook hebben gehad als je aan de ‘verkeerde’ kant van welvaart had geboren?
kan ook met andere oplossingen…..
Dankzij die subsidies hebben in Nederland juist een uitstekend (snel)laadnetwerk. Hierdoor heb je geen 300-400 km bereik meer nodig voor 99% van de ritten, even bij laden en weer verder.
Idem met de zonnepanelen. Ik was vorig jaar de helft kwijt voor meer capaciteit dan in 2019. Het gaat echter mis als er niet tijdig afgebouwd wordt. Bij MRB en salderen gaat dat volledig mis, met bijtelling gaat het juist weer uitstekend. Helaas kunnen ze in Den Haag niet verder denken dan de volgende verkiezen en moeten blij zijn als het kabinet het 4 jaar volhoudt.
Ik denk tevens dat de beschikbaarheid van (betaalbare) elektriciteit wellicht één van de belangrijkste factoren is.
Een youngtimer met LPG rijden, dat is nog steeds het goedkoopste. Maar niet doorvertellen, anders verdwijnt dat ook nog.
Tja, wij hebben ook zo een EV Lease onding, en ook wij zouden niks lievers doen dan die inleveren voor een ICE lease auto weer, na ruim een jaar nog altijd niet 1 voordeel voor ons zelf kunnen vinden in de EV.
Wat valt er voor jullie zo aan tegen?
EV-rijden wordt dus duur. Het zou me niets verbazen, als “onze overheid” het rijden op benzine/diesel nóg duurder/onmogelijk gaat maken.
Ik zou graag een EV rijden, en denk ook dat mijn volgende auto een EV wordt. Enige dat ik toch eng vind:
Ik rij nu enkel atmosferische handgeschakelde auto’s. Want die zijn betrouwbaar, en ik koop enkel auto’s die bewezen betrouwbaar zijn bij normaal onderhoud en gebruik. Als er iets met de aandrijving mis gaat, kwestie van honderden euro’s maximaal. Maar ik zie regelmatig EV’s te koop die onder garantie een nieuwe motor hebben gekregen. Daar heb ik absoluut geen zin in, stel ik koop voor 18k een 2ehands EV, en na een paar jaar gaat de motor kapot. Kost duizenden euro’s om te fixen. Blijf ik wel een dingetje vinden.
Bij brandstof auto’s gaat ook van tijd tot tijd iets goed mis. Zoals Opel met distributieriemen, PSA met distributiekettingen, VAG met olieverbruik. En dan probeert de leverancier nog vaak onder zijn garantieverplichtingen uit te komen en blijft de eigenaar met een kostenpost van 4 cijfers zitten.
Ja maar die auto’s koop ik niet. Want ik weet dat het troep is. Mijn beide auto’s hebben nu een 2.0 blok met 140 en 144pk, ketting, geen turbo. Dingen staan er bekend om dat ze de auto overleven bij normaal onderhoud.
Die vag en psa motoren staan erom bekend dat het ondingen zijn maar neem de meeste japanse motoren daar zit je over het algemeen wel goed mee.
Natte distributieriemen van de Ecotecs en PureTechs, sludge van E10 en aankoeken van roet door Direct Injection. Je kunt geen occasion meer kopen die het langer volhoudt dan 100k zonder halve revisie.
Jawel, zijn alleen saaie bakken. Toyota Avensis enzo. Mijn auto’s hebben antieke 2.0 blokken van Nissan en de 2.0 CVVT van Kia. Die gaan niet kapot.
Waarom ook alweer EV rijden? Een hoofdzaak is klimaatverandering. Bakken benzine en diesel verbranden maakt klimaatverandering een steeds groter probleem. Een EV rijdt ook lekker, stil, snel. Alleen het overheidsbeleid past nog niet echt goed. MRB, weinig laadpalen. En de range mag beter. Dat is oplosbaar.
Het enige wat helpt tegen de klimaatverandering is een geboortestop.
De crux zit niet alleen in fossiele mobiliteit. Leef je eens in hoe booming de airco markt is in opkomende landen. En die draaien echt niet allemaal op zonne energie.
Olie is toch biomassa? Biomassa is CO2 neutraal…
Snap nog steeds niet waarom er geen EV mrb tarief is; waarom het benzinetarief? Lpg, diesel hebben toch ook een eigen tarief? Corrigeer gewoon voor die extra kg aan accupakket.
Tegen die tijd (2030) is er alweer een nieuwe generatie EVs die zuiniger zijn en langere range hebben en waarschijnlijk sneller laden. Het enige probleem is de overheid. Tuurlijk is er een deel mensen die een EV uit milieuoogpunten koopt, maar dat is uiteindelijk een kleine groep. Het is niet gek dat mensen met hun portemonnee denken, meer dan logisch. Echter heeft de overheid oogkleppen op voor lange termijn. Die subsidies zijn leuk voor de korte termijn, maar op de lange termijn moet je echt met nieuwe regels komen om EVs minimaal richting de kosten van een benzineauto te trekken. Het is eenmaal feit dat ze zwaarder zijn, om dan dezelfde wegenbelasting regels te blijven hanteren op basis van gewicht (waarbij benzineauto’s ook flink zwaarder zijn geworden, vergeet dat niet), ga je echt aan het profijt en investeringen voorbij.
Ik zie het in mijn eigen omgeving, een kennis had altijd een wagen van de zaak. Die moet nu in België een EV zijn. Dus kocht ze naast haar ID3 op de zaak een oude diesel Opel uit 2005 voor 2000 euro zodat ze vakanties en lange afstanden gemakkelijk kan doen.
Ik vind het een bijzondere keuze. Een afgetrapte Opel diesel van 20 jaar oud. Of gewoon elke 400 km even in de snellader, benen strekken en een broodje en de voordelen van een nieuwe moderne auto. Ook dat is een keuze. Denk ik alsnog dat deze persoon de minderheid is.
Hier een 16 jaar oude Opel Astra H Station benzine.
Gekocht met 34.000 op de klok in 2012, toen bijna 3 jaar oud en 10.000 afgeschreven.
15.000 euro all-in. Nu 225.000 op de teller.
Ieder jaar beurt en APK, nooit meer dan 300 euro kosten bij de merkloze garage.
Grootste kostenpost: 1 keer de aircopomp en 1 keer distributieriem vervangen.
Meestal woon-werkverkeer, dus er gaat voor ongeveer 80 euro brandstof per maand in.
Familie woont allemaal op 200+ km afstand, soms doen we een roadtrip naar bijv. Servië, Roemenië, Slowakije, etc. We rijden met 2 chauffeurs, tanken betekent rijderswissel. Nergens voor nodig op 30 minuten de benen te strekken en dat broodje kruimelt vanuit de broodtrommel lekker op de lederen bekleding.
Als ik een gebruikte EV zou kunnen vinden die ook 600km op een lading doet, kan laden in afgelegen gebieden, dat laden doet in minder dan 10 minuten, en maar maximaal 20.000 euro kost, zou ik het heel misschien overwegen. Hybride is sowieso geen optie: te zwaar voor MRB en onzuinig op lange afstanden, er moet meer gewicht worden verplaatst door de ICE.
Bij pech onderweg kan een Roemeense sleutelaar bij mij nog met een oude panty de aandrijfriem van de waterpomp tijdelijk repareren. Een EV kan bij een storing op de ambulance naar NL.
Welke voordelen heeft een “moderne auto”? Alles digitaal, zonder knoppen? Elektrische stuurbekrachtiging zonder feedback? Minder kofferbakruimte dan m’n station? 2000+ kilo? Elektronische rijhulpsystemen? Camera’s ipv spiegels? Pauper ledshows met de verlichting, waar KITT en de botsauto’s chique bij lijken?
Stoelverwarming en airco, stuurwielbediening, sensoren, automatische verlichting, regensensor… De Astra heeft had het in 2009 al en werkt nog steeds.
Ik bezit een vervoermiddel voor €128 per maand aan vaste kosten bij gemiddeld 13.000 km per jaar met 0,0 range anxiety.
Een minderheid “overweegt” weer een ICE. De clickbait titel raakt weer kant nog wal.
Qua verbruikskosten is de EV nog steeds spotgoedkoop in vergelijking met benzine.
Als ik een 60kWh accu vanaf 0 tot 100 zou laden kost dat bij Vattenfall € 0.34 per kW.
60×0.34=€ 22.44. Daar kan ik dan 400km op rijden. Komt op 5.61ct per km.
Jaren geleden zat ik met benzine al op 10ct per km. Het dubbele dus.
Bij een EV ben je dat alleen kwijt als je bij Fastned e.d. laadt.
Maar het probleem is dat maar een beperkte Group aan huis kan laden, de rest, moet aan de openbare stekker.
Wat meer kost en er zijn er veel te weinig,, 9 van de 10X zijn ze allemaal bezet en kan je NIET opladen met je EV.
Uiteraard alles voor de portemonnee en niet zoald gezegd wordt voor een groenere wereld (minder/geen uitstoot)
@enginethsd niet “alles”, ook na 2030 vind 40% het dus wél de moeite waard om een EV te hebben, dat zijn de idealisten. De andere 60% doet het kennelijk (ook) voor de fiscale voordelen.
Helaas moet je soms als overheid verbetering stimuleren of verplichten. Zonder overheid hadden we nog CFK’s in spuitbussen, loodhoudende benzine en auto’s zonder katalysator.
De kans bestaat dat die ruime 60% wat minder dan 40% van de ev “idealisten” is groter wordt of kleiner.
De mening van nu kan nog altijd veranderen met de tijd dus niks is zeker…
@THSD kan, maar EV’s worden steeds beter. Veel van de nadelen vallen steeds meer weg. Techniek die je nu in dure auto’s ziet als de Audi A6 (800V, 750km bereik) zal richting goedkopere auto’s druppelen.
Je deed hierboven al een aanname om 12:36: “de meeste EV rijders in dit onderzoek blijven gewoon EV rijden”
Dat is praten in je eigen straatje met onwaarheden…geloven in je eigen leugens en dit ook als feiten rondbazuinen noemt men ook wel een pathologische leugenaar
Ja, ik word ook wel steeds vermoeider van al die zeikstralen die overal over lopen te zeiken. Natuurlijk zijn er dingen niet goed geregeld….maar merendeel is gewoon heel goed geregeld in NL. Al die mensen die echt denken dat den overheid nergens goed voor is, die nodig ik echt van harte uit om eens in landen te gaan kijken waar die overheid niet zo goed functioneert….ik gok dat de meesten er van schrikken en maar wat graag terug willen als met de echte koude realiteit van de sterkste regeert te maken krijgen.
Als je kijkt naar de autoverkoop in Nederland doen elektrische auto’s het helemaal niet zo slecht. De vraag is: hoe lang nog? —> heel lang nog, want de meerderheid is een bedrijfswagen en de bedrijven volgens slaafs de overheid
De vraag is hoe lang wordt het doorgedrukt en zijn de bijtellingsregels nog aantrekkelijk?
Daar leunt grotensdeels de ev verkoop op.
vraag 1 is: hoeveel vd electrische auto verkopen is zakelijk? Deze “moeten’ electrisch door de gekunstelde overleggen vd politiek met werkgevers.
vraag 2: hoe is de opbouw vd ondervraagden van dit onderzoek (zakelijk en prive)
Leuk namelijk als een leaserijder stoer gaat vertellen dat hij liever weer benzine wil rijden…..daar gaat hij namelijk niet over!!!! dus deze cijfers nu zo zeggen niks
hoezo niet? leaserijden via de zaak is een optie he… Wil je toch brandstof rijden koop je zelf een auto en declareer je de kilometers… Dat is al snel goedkoper. maar ja, de meeste leaserijders rijden al een tijdje hybride of elektrisch, die willen helemaal niet terug. ik in ieder geval niet
Ben er alleen wel bang voor dat ze dan gewoon benzine ZO duur maken dat de EV toch goedkoper is…
Waarom zou je bang zijn voor iets waarvan je met zekerheid op kunt rekenen?
Iedereen zou verplicht een keer een proefrit in een EV moeten maken.
Ik geniet nog steeds dagelijks van het comfort gecombineerd met de flitsende prestaties.
En moet er niet aan denken om weer terug naar benzine te moeten.
Nu ik rij geen EV en dat zal heel waarschijnlijk ook nooit gebeuren maar als de Overheid de CO2 doelen wilt mislopen dan zijn ze wel goed bezig.
Om de EV te stimuleren zou geen MRB tot 2030 zekerst aan te raden zijn.
Dat kost nu met bijna 600K Ev´s ong 240 miljoen.
6ct meer accijnzen op diesel compenseert dat verlies en is na een maand bij de burger doorgespoeld en vergeten.
1ct per kWh stroom is helemaal niets en is een veelvoud aan inkomsten
ik rijd EV omdat het verschrikkelijk veel fijner rijdt dan brandstof, het milieu én omdat het financieel haalbaar is. Juist weer voor een nieuwe EV gekozen, dat kost me meer geld, maar dat is het me waard. Maar als de ontwikkelingen doorgaan zoals nu wordt het in 2030 toch wel spannend. Ik wil best wat extra betalen, maar de bankrekening is niet oneindig.