Breaking news, rechtstreeks vanuit onze hoofdstad.
Ons land zou namelijk minder geschikt zijn voor het gebruik van lane assist en dat heeft alles te maken met wegonderhoud, aldus ANWB e Royal Haskoning DHV. Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies plegen onderhouden de wegen slecht en bovendien ontbreekt het op sommige plekken aan (degelijke) belijning.
Da’s op zich al geen fijn nieuws, maar de ANWB benadrukt dat gebrekkige belijning en systemen als lane assist niet lekker samengaan. Deze conclusie werd getrokken op basis van onderzoek, bestaande uit een praktijktest met diverse auto’s en een enquête onder 100 weggebruikers.
Ongeveer een maand geleden werd nog het bericht de wereld in geslingerd dat fabrikanten de consument onvoldoende voorlichten over het gebruik van lane assist en aanverwante systemen. Consumenten zouden teveel op het systeem vertrouwen, ondanks de soms gebrekkig werking.
Nu wordt juist benadrukt dat de techniek goed is, getuige de quote “Technisch gezien zijn de systemen bij alle merken goed in orde, maar de cruciale randvoorwaarden ontbreken om er 100% op te vertrouwen”. Het probleem ligt nu dus bij de wegbeheerders. Interessant hoe de zwarte piet in een maand van de fabrikant naar de wegbeheerder wordt gespeeld.
Worden jullie trouwens blij van systemen als lane assist? Ondergetekende zet dergelijke hulpjes het liefst uit.
Ram-G-maN zegt
Ik heb mij altijd al afgevraagd hoe zo’n systeem zich gedraagt bij gele wegmarkeringen naast de aanwezige witte bij wegwerkzaamheden.
granlusso zegt
@AutomotiveDesigner: Dat vraag ik me ook af inderdaad, wellicht dat de auto naa 100m de lijnen aanhoudt die je volgt?
granlusso zegt
@granlusso: na*
Overigens denk ik eerder dat het systeem daar niet mee overweg kan.
hehe zegt
Ik heb met name slechte ervaringen met die redelijk smalle landweggetjes met enkel een middenstreep. Omdat de weg smal is wil je liever wat meer midden op de weg rijden zolang er geen tegenliggers zijn. Autosteering duwt mij dan telkens richting de rand van de weg omdat het wel een middenstreep ziet maar er geen zijmarkeringen zijn. Niet fijn
(@ AD: met wegwerkzaamheden werkt het helemaal niet, maar dat zie je wel aankomen)
bassx zegt
@automotivedesigner: In mijn auto werkt het prima, net als cruise control zet je het gewoon aan of uit en onder de 60km/u werkt het systeem niet. Het werkt net als een OCR en maakt de kleur niet zo heel veel uit maar het contrast verschil met het asfalt is belangrijk, geel of wit maakt dan niet veel uit. Ik heb alleen gehad dat het niet werkte met dubbele markeringen (geel en wit door elkaar), maar ook dan zie je op je dashboard dat het systeem geen lijnen kan herkennen en gewoon niet functioneert. Eigenlijk werkt LDW van alle driving aids in mijn auto het allerbeste. Adaptive Cruise Control en Brake Assist bijvoorbeeld maken nog wel eens foutjes, maar liever dat de auto een keer te vaak remt dan te weinig toch?
anilv26 zegt
@AutomotiveDesigner: Geen enkel probleem met dubbele belijning (geel en wit). Lijkt wel of het de gele belijning volgt ipv de witte.
granlusso zegt
Ik vind Nederlandse wegen een van de betere in Europa? Vreemd dat het dan hier niet goed zou werken, of is het al langer bekend van andere landen?
De dodehoekassistent is voor mij overbodig, de dode hoek heb ik altijd wel in de gaten. En als ik het niet in de gaten heb, dan valt me dat lampje nooit op eerlijk gezegd (vooral bij BMW valt ie nauwelijks op). Lane departure warning is fijn, maar bijna nooit mee geconfronteerd, dus ik kan niet oordelen of dat fatsoenlijk werkt. Adaptieve cruise control is vooral handig en leuk om te testen.
Die City Emergency Brake gerelateerde systemen zijn misschien wel de beste. Je moet je eigen verstand bij stadsverkeer er wel bijhouden en niet volledig vertrouwen op zo’n systeem, maar die keer dat je die kleuter of die hond over het hoofd ziet, wordt dan wel meteen opgevangen door de auto direct tot stilstand te brengen.
inoh zegt
@granlusso: Het onderzoek is gewoon hier gedaan, dus je moet het denk ik niet zozeer lezen als “in NL, als uitzondering op andere landen, werkt het niet”, maar als “hier werkt het niet”. Dat laatste kan je dan weer van concluderen dat het dan ook echt nergens moet werken. Maar aan de andere kant moet je vaststellen dat ook hier weer geldt: als je zelf blijft nadenken, werkt het natuurlijk prima.
granlusso zegt
@inoh: Dat is ook zo, zegt natuurlijk niks over de wegen buiten onze landsgrenzen.
super zegt
@granlusso:
mee eens, nederlandse wegen zitten tussen de besten van europa, zeker qua staat van onderhoud.
pomoek zegt
@granlusso: Ik denk dat de dode hoek alertheid toch te maken heeft met ervaring. Hoe langer en meer je aan het verkeer deelneemt, hoe meer je dit soort “instincten” ontwikkeld. Denk ik. Maar enige assistentie is nooit verkeerd denk ik altijd maar. Ben het overigens met je eens wat de staat van de NL wegen betreft. Onderzoek door de ANWB en Royal haskoning. Natuurlijk jongens, er valt zeker wat te verbeteren, maar wellicht niet het grootste probleem dat we te tackelen hebben in ons landje?
granlusso zegt
@pomoek: Klopt hoor, enige assistentie is altijd welkom.
roland78 zegt
Ik vind de combinatie adaptive cc en lane assist perfect. Maakt forenzen heel ontspannen.
mashell zegt
@roland78: vroeger zorgde radio voor ontspannen forensen. Helaas is de radio al heel lang niet meer wat het ooit geweest is.
FieRo zegt
De enige lane-assist in mijn auto heet stuurbekrachtiging..
peug206 zegt
@fiero: die in mijne het gaspedaal met voorwielaandrijving ;)
scooper zegt
@MauritsH heb je dit geschreven tijdens een zware hangover? ;)
Author zegt
@scooper: is het te merken? ;)
baserace zegt
Heb het op mijn V60 maar ik wordt er gek van… Met al die spitsstroken, wegversmallingen en tijdelijke rijstroken hoor je rondom A’dam vooral nodeloos gepiep… Kortom: staat vrijwel altijd uit?
mfacey zegt
@baserace: heb ook alle veilgheidssystemen op mij V60. Lane departure is echt een waardeloze functie. De gevarensignalering met rode lamp en geluid geeft ook 9/10 keer op een onjuist moment een waarschuwing. Blinde hoek waarschuwing kijk je na een weken niet meer naar. Alleen de automatische cruise control en city braking zijn echt de moeite waard.
shalomleon zegt
Dus: gewoon 2 handjes aan het stuur en actief zelf bezig zijn met autorijden
hans75 zegt
We klagen natuurlijk altijd wel in nederland.. maar de nederlandse wegen zijn een van de beste in de wereld… markeringen en bewegwijzering is uitermate gestructureerd, compleet en consistent…
Als het hier niet werkt, dan werkt het nergens..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
In de Lexus werkt het top. Info van de Active Cruise, Lane Keep Assist, Lane Change Assist zet ik op de head-up display, irritante piepjes zet ik uit. Één hulpsysteem laat me nog wel eens gniffelen: de verkeersbord herkenning leest af en toe die bordjes achterop vrachtauto’s! Voor de rest perfect. Heerlijk ontspannen als je wil, en als je niet wil zet ik alleen de HUD uit en is alles weg.
w0ut zegt
Heb geen lane assist op mijn 3 reeks maar wel active cruise control (automatisch volgen en remmen). Dat systeem geeft veel ‘false positives’. Ben je 70-80 aan het rijden detecteert hij ineens een fietser op het parallele fietspad. Vol in de ankers… worden de achterliggers niet vrolijk van.
In file is het zo goed als onbruikbaar wegens ’te traag’, laat grote gaten tussen jou en je voorligger, waarin anderen dan plots invoegen …. systeem paniekeert en gaat weerom (te zwaar) aan het remmen.
super zegt
@w0ut:
bij volvo kun je volgens mij instellen hoe aggresief zo’n systeem in een file volgt.
spykerboy zegt
@w0ut: zelfs op de snelweg met 100-120 laat het volvo systeem teveel ruimte over, zelfs zo veel dat er een volledige truck met aanhanger in past (en dat in de meest “bumperkleef” stand) echt te achterlijk, elke keer remt dienauto weer om die afstand te vinden etc, hopeloze systemen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@w0ut: bij veel merken werkt het matig tot niet… Ik hoor ook van veel systemen dat ze in het donker niet werken omdat de camera’s en radar niet meer genoeg ziet! Kan maar 1 tip geven: koop een Lexus! ;) Die hebben het uitgevonden, winnen diverse testen van dit soort systemen (o.a. bij de Adac) en werkt altijd goed.
jeroenwz zegt
Geen last van in onze 13 jaar oude Avensis Verso…
En zoals Shalomleon al zegt: “twee handjes aan het stuur en actief bezig zijn met het autorijden” voorkomt veel problemen.
jeroenwz zegt
ik vind het onderzoek met 100 ondervraagde mensen ook wel erg “dun”. Is wel een erg geringe steekproef. Wat waren de vragen? Hoe werden ze gesteld? Een goede enquête maken is heel erg moeilijk.
Dutchdriftking zegt
Ik heb er net 1000km Duitsland op zitten, daar is de belijning pas beroerd! Zeker in het donker.
stfu zegt
Bij mijn Tesla prefereert ie de gele lijnen ipv de witte. Just to be sure zet ik Autopilot bij werkzaamheden gewoon uit. Kan niemand meer logisch nadenken tegenwoordig..?
vonklausenburg zegt
Geen problemen mee gehad met mijn S-Klasse, ook de gele belijning pakt ‘ie op. Dat de onderhoud in Nederland beter kan is geen verrassing, Nederland wil graag alles perfect hebben: autistisch paradijs is het!
cossiekiller zegt
Waarschijnlijk wordt die lane-assist hier in België wettelijk verboden voor de ‘veiligheid’. In werkelijkheid omdat de wegen totaal niet geschikt zijn wegens gebrek aan onderhoud…
anilv26 zegt
@cossiekiller: in België is alles verboden omdat het 500 jaar terug in de tijd leeft. Wegen zijn gemaakt voor paard en wagen niet voor moderne auto’s. En ja ik woon zelf ook in België.
maksym357 zegt
Hier in België vonden ze niet genoeg lijnen om het te testen..
eddythedriver zegt
niet alleen ongeschikt voor lane-assist hoor, door al die treuzelkutten zijn de wegen ook ongeschikt geworden om met max. toegestane snelheid op de cruise-control te rijden.
spykerboy zegt
Zodra ik een auto instap waar elektronische snufjes in zitten zoals lane assist, start/stop, esp, dsc etc zet ik alles stuk voor stuk uit, ik ben de bestuurder van mijn voertuig, niet een ecu die ingeprogameerd is door iemand die ik niet ken ?
henkp1 zegt
Ha, als het in Nederland niet werkt, werkt het nergens. Nou ja, misschien op de Autoroutes in Frankrijk.
Sowieso vind ik het een overbodig dingetje. Gewoon zelf opletten en handen aan het stuur.
ff40 zegt
Ik heb iedere keer gezegd
Zonder de infrastructuur drastisch universeel en tevens electronisch aan te passen zal er nooit autonoom gereden kunnen worden
Auto en weg moet samen werken anders zal het noooooiit kunnen
wernerv8 zegt
Als we nou al die systemen nou uitzetten incl gsm en gewoon weer gaan autorijden dan zijn een hoop systemen overbodig. Valt mij op dat heel veel bestuurders heel veel doen behalve autorijden. Die leven in een schijnveiligheid en gaan zo vertrouwen op al die gadgets dat het alsnog fout gaat. Net als al die droeftoeters die gewoon 130 140 blijven rijden als het glad is want ze hebben toch 4wd asr en noem maar op.
dracae zegt
@wernerv8: Ik ben het enigszins met je eens, ik heb dan ook een lekker analoge auto, maar er is wat mij betreft 1 uitzondering: navigatie.
Als ik ergens naar toe moet waar ik minder bekend ben dan helpt navigatie juist om meer aandacht bij het rijden te hebben en minder bij het ….navigeren..
wernerv8 zegt
@dracae: dat ben ik helemaal met je eens alhoewel ik toch ook vroeger met een kaart of infobord redelojk het adres kon vinden is het wel superhandig. Ben het vaak niet eens met de route en neem op de terugweg een andere weg maar je komt er vaak wel.
v8rules zegt
@wernerv8: door al die elektronische troep gaat men minder letten op het auto rijden zelf, helemaal mee eens. Gooi het er maar vanaf. Om binnen de lijnen te blijven hoef je immers alleen maar te kijken.
sjeppie156 zegt
Maar dit heb je in andere landen dan nog erger ?
robgym zegt
hahahahaha nederland de beste wegen , laat me niet lachen.
dat was 15 jaar geleden misschien nog , hahahahah kom niet meer bij hier .
Alleen al de ongelijkheden in de snelwegen al , dat zee gevoel van omhoog en omlaag, tis nerges vlak .
En dat is nog maar een klein minpuntje pffff.
winegummer zegt
wat dacht je van pilot assist, oftwel de stuurassistentie. dat werkt aan de hand van dezelfde sensoren. de auto centreert zich aan de hand van de belijning.