Als het gaat om de elektrische auto is Nederland zeer ‘woke’: volgens onderzoek zijn wij één van de meest “EV ready” landen van Europa.
Men is nog wel eens bang voor de energietransitie. Als we ineens en masse overstappen naar andere energiebronnen, kunnen we dat wel aan? Nou, volgens recent onderzoek wel. Nederland komt zeer hoog terecht in een onderzoek naar hoe “EV ready” een land is.
Plek 3
Daar scoren we plek nummer drie, net onder twee landen waarvan je het van eentje wel verwacht: Engeland en Noorwegen. Met Engeland schelen de Nederlandse cijfers niet veel, Noorwegen is natuurlijk wel een stapje verder. Wat verwacht je anders van een land waar die hele transitie al in 2022 plaats zou vinden.
Onderzoek
Maar even over het onderzoek zelf. Want hoe meet je of Nederland of elk ander land “EV ready” is? Het onderzoek werd uitgevoerd door Zutobi en die meten het aan de hand van vier hoofdfactoren: kosten om een Tesla Model 3 (50 kWh) volledig te laden, percentage voertuigen dat al elektrisch is, EV-zoekacties per 100.000 inwoners en het aantal openbare laadpunten per kilometer. Die nummers worden bij elkaar opgeteld en zo rolt er een totale score uit die gemeten kan worden op een schaal tot 10.
Noorwegen: het meest EV ready
Noorwegen is qua EV ready zijn echt het braafste jongetje van de klas: de score van het Scandinavische land is bijna twee keer zo hoog als die van Engeland. In Noorwegen kost het namelijk slechts 4,75 dollar om een Tesla vol te laden, wordt de zoekterm ‘EV’ 37 keer per 100.000 personen gebruikt, is elf procent van het totale wagenpark volledig EV en vooral het aantal laadpalen per km is doorslaggevend: 35,79 stuks.
Engeland: compensatie
Engeland daarentegen lijkt het helemaal niet zo goed te doen. Een Tesla laden is relatief duur (13 dollar), nog maar 0,59 procent(!) van het wagenpark is elektrisch en het aantal laadpalen per km is 8,8. Waar Engeland een hoge score vandaan haalt is de recente zoektermen naar EV’s: 139,65 keer gezocht per 100.000 inwoners.
Nederland: grootste stijging
Nederland hobbelt er op plek drie achteraan en staat dus derde van Europa: nog steeds niet slecht. Waarom het hoge cijfer van Noorwegen niet wordt gehaald is evident: laden is duurder, minder laadpalen per km en en slechts 2 procent van ons wagenpark is elektrisch, veel slechtere cijfers dan Noorwegen en dus nét slechter dan Engeland.
Waar Nederland wel scoort is de stijging in EV-verkoop over een tijdsspanne van drie jaar. Deze cijfers tellen niet mee voor het onderzoek, ze staan er gewoon bij voor extra informatie. Nederland heeft over die tijdsspanne namelijk een toename van 730% aan EV’s mogen verwelkomen.
De rest
Naast Noorwegen, Engeland en Nederland scoren IJsland en Malta ook prima in het EV ready zijn, vanaf plek zes (Ierland) scoren landen aardig laag. De top 10 bestaat verder uit Zweden, Turkije, Finland en Estland. Landen om ons heen waar het allemaal nog niet zo soepel gaat zijn Frankrijk op 20, België op plek 29 en Duitsland als allerlaatste op plek 32. In Duitsland is laden duur (18,20 dollar), wordt er niet belachelijk veel naar EV’s gezocht (16,61 per 100.000 inwoners), is nog maar 0,6 procent van het wagenpark EV en staan er 3 laadpalen per km. Ai.
Voor sommige werk aan de winkel en voor sommige kan die transitie niet snel genoeg beginnen. Nederland is redelijk EV ready, maar we zijn geen Noorwegen. (via Zutobi)
demoder zegt
Ik sprak laatst een man die was inkoper van energie bij stedin. Ik wist niet dat dit bestond en vroeg wat het precies inhield. Daar kwamen wat abacadabra’s op mij af maar toen het op het elektrische auto onderwerp ging begon hij hard te lachen. Mocht het zo zijn dat er meer dan 17 % elektrische auto’s hier rijden. Dan kunnen we niet meer achter de tv of computer zitten zei hij. Het hele net kan dit niet aan. Was zijn opmerking en daar weten mensen die in de energie sector zitten vanaf maar de politiek en alle groen denkende groeperingen willen dit niet horen.
rogerzz zegt
Klopt. Qua bevolkingsdichtheid en bereidheid om over te stappen zit het wel snor.
Maar het energienet kan het inderdaad niet aan. Er zijn nu al bedrijven/scholen/zonneparken die niet aangesloten kunnen worden ivm ondercapaciteit. En als Tesla met v3 laadstations komen van 250 kW 🤨 als je dan 100.000 auto’s tegelijk om 18:00 aan de lader zet..
iannuzi zegt
@demoder: voordat er 17% van de auto’s een BEV is, is het netwerk orde. Stedin is misschien slechts een kleine schakel, want in de toekomst zijn de elektrische auto’s de buffers voor opslag energie.
florisje zegt
@demoder: daarom zijn de netbeheerders ook druk bezig met het uitbreiden van capaciteit. Het staat niet stil hoor.
redbeams zegt
@florisje: Je hebt totaal geen weet van het netwerk.Een bestaand netwerk kan je niet zomaar uitbreiden.Alleen een nieuwbouwdeel of braakliggend terrein kan je van dergelijke zware kabels voorzien.
florisje zegt
@redbeams: Ik heb nooit gezegd dat het zomaar te doen was, maar het kan wel. En het wordt ook gedaan. Ik ben vrij regelmatig met m’n studie in contact met netbeheerders, en die staan verre van stil op dit moment. Overal zijn ze bezig om verdeelstations te upgraden, nieuwe verbindingen aan te leggen en bestaande verbindingen te versterken. Kijk maar op de website van bijvoorbeeld Liander. Maar goed als jij iets weet wat ik niet weet, inclusief bron uiteraard, hoor ik dat graag.
Svenska II zegt
@florisje: De bron is ‘ik sprak laatst een man’… Zegt genoeg toch?
redbeams zegt
@florisje: Ik sta in direct contact met de 1e lijn bij stedin…dat is dus op directieniveau.Het upgraden van een verdeelstation is niet genoeg.Je kan wel de mespatronen verzwaren maar daar heb je niet zoveel aan als de kabels in de grond maar een maximale amperage aankunnen.
Redrum zegt
In Belgie kan je dit terugvinden op de site van Elia. Alle werken en stappen tot 2030 om de eerste phase af te ronden. In NL zul je deze informatie ook wel kunnen vinden, vermoed ik
redbeams zegt
@demoder: Ik zeg al een hele poos dat de huidige infrastructuur wat betreft stroom niet voorbereid is op EV’s.Er moeten heel wat kabels verzwaard worden en dat gaat niet zomaar “ff”
clubbtraxx zegt
Stedin is een netbeheerder, die verkopen geen stroom.
demoder zegt
Nee dat klopt. Ze verkopen het aan de leveranciers. stedin koopt wel degelijk energie in zodat ze dit kunnen verdelen over het netwerk.
redbeams zegt
@demoder: Een netbeheerder zoals stedin bewaakt het net…die koopt geen energie in.Wie dat wel doen zijn de energieleveranciers maar verder wel eens met dat het net het niet aankan.
ghini zegt
Wat een onzin, klopt niks van. Ja leuk een van de meest ready landen maar voor wat er nodig is zijn alle landen gewoon heel slecht bezig. Stroom netwerken zitten nu al aan de max. Lokaal in de regios zijn er nu al problemen. 10 EVs erbij en dingen gaan uitvallen. Ik hoorde laatst bij Dit waa het nieuws een mooi voorbeeld: in Leeuwarden was een school gasvrij gemaakt, maar door beperking energie net verwarmen ze nu weer met gas. Er gebeurd niks aan, er is geen beleid. Ze gaan in Den Haag wel de voordelen van EV rijden langzaam terug schroeven maar echt grote groei in EV kunnen we niet aan.
probono zegt
Ben benieuwd of dat ev -ready ook rekening houdt met de ruimte/kwaliteit voor groei/verbruik die er is m.b.t. de infrastructuur van het elektrische netwerk in een land?.
iphonistvongates zegt
Er zijn volgens mij meerdere rapporten geschreven over de energie transitie in Nederland en de kostenratio…….er zullen vast nog wel meer rapporten ergens in kluizen liggen waar (nog) een publicatie embargo op rust.
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/PwC_De_energietransitie_en_de_financiele_impact_voor_netbeheerders_15_04_2021_193.pdf
https://www.pbl.nl/sites/default/files/downloads/pbl-2018-de-betaalbaarheid-van-de-energierekening-van-huishoudens-3124.pdf
https://www.google.com/amp/s/www.consultancy.nl/nieuws/amp/20451/elektriciteitsnet-niet-voorbereid-op-10-miljoen-elektrische-autos
Variomatic zegt
Blijft lachwekkend hoeveel waarde sommigen hechten aan electrificatie van auto’s in een paar kleine landjes, helemaal Nederland waar 43% van het fijnstof ons komt aanwaaien uit het buitenland (hallo, Ruhrgebied!) en slechts 3.7% komt van het wegverkeer (incl vrachtverkeer). Op grote schaal autoverkeer wereldwijd electrificeren zal ook nooit mogelijk zijn, er is simpelweg geen capaciteit voor op de stroomnetten en de benodigde grondstoffen zijn binnen 20 jaar al uitgeput. Maar oh wat vinden we hier in NL dat we goed bezig zijn.. lang leve de deugmensch
florisje zegt
@variomatic: Jij hebt de hoop al opgegeven zie ik!
iannuzi zegt
@variomatic: blijft zorgwekkend hoeveel reageerders hun kop in het zand blijven steken. Change is the law of life :-)
goodvibrations zegt
Eens.. Maar je mag best vraagtekens zetten bij het beleid hoor.. CO2/fijnstof belasting is het beste als je het mij vraagt.. Inclusief de kosten om de auto te maken… Vliegreis, vervoer van troep uit China, voeding, meerdere kinderen etc..
Er wordt totaal niet belast naar rato..
En de elektrische auto is daar een perfect voorbeeld van… Al ben ik helemaal niet tegen..
Variomatic zegt
@iannuzi: veel plezier met je EV!
redbeams zegt
@iannuzi: Nou ja hetgeen er straks ook diep in het zand gestoken wordt dat zijn de ev’s over een tijdje 😉
maotje zegt
@variomatic: waar haal
Jij die 43% aanwaaien van fijnstof uit het ruhrgebied vandaan? In welk onderzoeksrapport staat dat? Kun je die link even plaatsen?
frank2b zegt
Is nét weggewaaid.
Variomatic zegt
@maotje: cijfers komen van de Gezondheidsraad, gepubliceerd in 2018. Ook leuk: 37.3% is niet toe te wijzen en 4.2% is van natuurlijke aard. Slechts 15.3% van de fijnstof komt van wat we ‘doen’ in NL (industrie 2%, scheepvaart 2%, wegenverkeer 3.7%, landbouw 6.4%, verwarming 1.2%, afvalverwerking 0.1%)…
maotje zegt
Heb je een link?
enige dat ik kan vinden van de gezondheidsraad is de onderstaande en daar worden niet die percentages genoemd
https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2018/01/23/gezondheidswinst-door-schonere-lucht#:~:text=Alleen%20al%20blootstelling%20aan%20fijnstof,activiteit%20(3%2D4%25).
Variomatic zegt
@maotje: voila: De lucht is nog steeds niet schoon genoeg https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/24/de-lucht-is-nog-steeds-niet-schoon-genoeg-a1589527
Variomatic zegt
@maotje: staat trouwens ook gewoon op pag 31 van het kernadvies onder de link die je zelf doorstuurde.
maotje zegt
Excuus! niet gezien, ik zat in het andere rapport te kijken dacht dat het daar in zou staan.
Thnx en nogmaals excuus!
Variomatic zegt
@maotje: geen probleem! Maar zijn interessante cijfers, niet? Ik vond het wel een eyeopener destijds..
maotje zegt
@variomatic: zeker weten. Ik had niet verwacht zoveel afkomstig zou zijn uit buitenaf. Aangezien we ten westen van ons de noordzee hebben en de wind meestal uit het westen komt.
Redrum zegt
Het zal toch in kleine stapjes moeten gebeuren en de EV is daarbij een waardig alternatief en redelijk simpel te implementeren. Van Europa moeten we in 2050 CO2 neutraal zijn. Denk ervan wat je wil maar het zal je sowieso meer kosten als je deze milestones niet haalt. En staar je ook niet blind op de huidige EV stand van zaken, binnen enkele jaren zal je echt wel je sleurhut kunnen trekken en in een ruk naar het zuiden van Frankrijk kunnen rijden.
mashell zegt
Ach ja de olie had ook al een paar keer op moeten zijn. En die stroomnetten moeten toch een keer een upgrade krijgen, betalen we ook voor. Voortuitgang en verandering zal er altijd zijn en moeten zijn.
Maar fijnstof uit het Ruhrgebiet met hoofdzakelijk westenwind? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
redbeams zegt
@variomatic: Ik kan je alleen maar gelijk geven hierin.
lekkerdwars zegt
UK verreweg grootste potentieel, NL bungelt snel onderaan als fiscale klimaat verder tegen de stroom van Europa ingaat..
tenaci zegt
Ik wel dat Engeland zo hoog scoort. Zit hem dus met name op de zoekterm EV. En als brandstof benzine én tering duur is én vaak helemaal niet te krijgen dan ga je wel op zoek naar alternatieven.
Als de UK dat straks weer een beetje op de rit hebben dan donderen ze zo die top 3 weer uit.
str8six zegt
Woke, EV-ready..🤮
vondick zegt
What the hell is “laadpaal per km”. Per km wat? Per vierkante km landoppervlak? Per km weg in de stad? Per km weg in het algemeen (dat lijkt me sterk als ik naar de getallen kijk van een groot dunbevolkt land als noorwegen)….
milvus zegt
@vondick: idd. En Duitsland scoort daarop schijnbaar slecht. De hoeveelheid snellaadstations langs de autobahn is gewoon top daar. En dan ook echt snelladen( >175kw) ipv max 50kw bij veel Fastnedstations hier in NL.