Andere fabrikanten doen het niet veel beter trouwens…
Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety heeft een onderzoek gedaan en wat blijkt? Auto’s beginnen steeds efficiënter, beter en duurder te worden. Klopt. Echter, dat een onderdeel als de koplamp steeds slechter gaat presteren wisten we nog niet.
We kennen allemaal die priemiejum fabrikanten wel, met die enorm vooruitstrevende techniek in de koplampen (hoi Audi en Mercedes). Nou, moderne koplampen blijken dus van alles te doen, behalve de weg juist verlichten. De koplampen van de nieuwe A4 scoren ‘marginaal’, en de de BMW 3 serie komt er al helemaal slecht van af.
Volgens het onderzoek behoren de halogeen lampen van de 3 Serie zelfs tot de slechtste in zijn klasse. De LED variant doet het gelukkig wel een stuk beter, maar de uiteindelijke score is nog steeds niet best. Het is opvallend dat Mercedes, Audi en BMW alle drie onderaan eindigen in het onderzoek. Dit zijn namelijk fabrikanten die ongelofelijk veel investeren in nieuwe technieken, en ook op het gebied van verlichting. De Toyota Prius is met zijn LED verlichting dus de enige die een ‘good’ scoort. Bekijk de video hieronder:
audirijder zegt
Wat is dit dan voor “kut” video.. Vergelijken ze de halogeenverlichting van de BMW 3 serie met led in de Toyota… Ja natuurlijk scoort de Toyota dan beter.
talladega zegt
@audirijder:
Dank voor het showen hoe diep de Toyota haat bij jou en je medestanders zit.
Eigenlijk best zielig als je het als autoliefhebber bekijkt.
audirijder zegt
@talladega: Waar lees je over de haat jegens het merk Toyota? Jij moet eens begrijpend leren lezen.
redbeams zegt
@audirijder: En jij kan dus wel begrijpend lezen…NOT!!!
Staat dus duidelijk bij dat de led variant van de 3 serie iets beter scoort dan de halogeen maar nog steeds niet best is.
audirijder zegt
@redbeams: Ik heb het over de video, waar de onderzoekers klagen over de lichtopbrengst van de halogeen lichten en het vervolgens vergelijken met de leds in de Toyota.. Het zou zomaar kunnen dat de toyota leds beter zijn, maar vergelijk het dan ook in het filmpje met een 3 serie die led gebruikt in plaats van halogeen. Dat was mijn punt en ik heb geen haat tegen het merk Toyota.
koenmb zegt
@audirijder: Misschien geen correcte vergelijking op technische vlak, maar wel op praktisch vlak. Het overgrote deel van de 3-series die ik zie rondrijden heeft nog altijd de basic halogeenlampen, want mensen vinden imago belangrijker dan een goed uitgeruste wagen.
guido66 zegt
@audirijder:
Nee, de matige score voor BMW is voor de uitvoering met Led, de standaard halogeen lampen zijn nog veel minder
http://www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/sr5103.pdf
guido66 zegt
Hier de vergeljking tussen de 3 verschillende geteste koplampsystemen voor de 3 serie:
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/bmw/3-series-4-door-sedan
FelixF zegt
@guido66: Let er wel even op dat de koplampen in de VS niet gelijk zijn aan de Europese varianten. De eisen aan koplampen zijn daar een stuk strenger, vandaar dat bijv. de LED lichten van BMW een stuk minder fel (mogen) branden in de VS. Dus slechte Amerikaanse lampen zegt niet veel over de rest van de wereld.
guido66 zegt
@FelixF: Dat zou best wel eens een verschil kunnen maken. Tijd voor een Europese test!
Alexke zegt
@FelixF: Klopt je kan zo de EU specs coden via E-sys of ISTA/P.
lincoln zegt
Nou en ..
Koplampen zijn er om er “goed” uit te zien ..
Niet om goed mee te zien ..
audirijder zegt
@lincoln: Nou ik kan je vertellen dat het ILS systeem subliem werkt.. Bij rotondes maakt die de lichtstralen heel breed zodat je alles goed kan zien.. Als je ergens afslaat schijnt die heel goed bij, stuurt mee in bochten. En als iemand voor je rijdt kan je alsnog linksom als rechtsom met grootlicht rijden. T.o.v. Mijn xenon verlichting in de Audi een enorme vooruitgang qua lichtopbrengst.. Zelfde geldt voor halogeen naar xenon ook een enorm verschil.
lincoln zegt
@audirijder:
Gefeliciteerd met je koplampen ..
Alexke zegt
@audirijder: dit systeem zit ook al jaren bij BMW met xenon. Audi en MB weet ik niet zo maar waarschijnlijk ook.
https://www.youtube.com/watch?v=D7YzMtJnUlI demo van adaptive xenon en selective highbeam assist
perry_snijders zegt
@lincoln: Toen ik een tijd terug een bezoekje bracht aan een koplampfabriek zeiden ze dat dat een van de redenen is dat fabrikanten overstappen van xenon op LED. I kid you not.
aquila2003 zegt
@lincoln: idd. En anders knal je gewoon je mistlampen aan, die zitten er ook niet voor niets jwz!
vinox zegt
Zever in pakskes imo, ik geloof er niks van.
sparks zegt
Ik sta er niks van te kijken. Juist bij deze auto’s wordt ik met regelmaat compleet verblind.
Het is zelfs zo erg tegenwoordig dat ik een speciale zonnebril voor de nacht heb gekocht.
mtuning zegt
@sparks: idd, word precies bij deze auto’s compleet verblind.
Vooral de nieuwste BMW en Mercedes
sparks zegt
@mtuning: verder ben ik niet tegen op nieuwe technieken trouwens. Ik ben nota ben zelf een techneut en ict’r
parker zegt
@mtuning: het werkt anders perfect: iedereen gaat weer aan de kant voor een BMW of Mercedes, zo hoort het..
ruudbmw zegt
@sparks: idd wordt je gek van. Tuurlijk die techniek enz is leuk en handig maar doe mij maar gewoon de lampen van de jaren 90. Vind ik prima
Alexke zegt
@sparks: dat heeft meer te maken met het blauw licht dat LED´s uitstralen.
https://dotcolordotcom.files.wordpress.com/2011/10/filter-spectrum.jpg
blauw licht heeft nogal wat negatieve gevolgen voor je hersenen en ogen.
sparks zegt
@Alexke: het ziet er idd altijd wat blauwig uit. Ik ben sowieso al heel gevoelig voor fel licht en bovendien zie ik tot net boven 75Hz alles nog flikkeren (ambilight is ook een no go). Ook erg handig…
Alexke zegt
@sparks: de meeste merken gebruiken LED PWM dimming omdat dat efficienter is en ook sneller in ontwikkeling en afstelling. Wel met nadeel van het flicker effect.
http://imgur.com/Tsi6wYl MB CLS tijdens een nightshoot met een sluitertijd van enkele seconden.
LED’s (met hoge kleur temp.) hebben een duistere kant (pun intended) ze zorgen voor slaaploosheid , hoofdpijn, accomodatie (focus)- en concentratie problemen.
Bepaalde studies zeggen zelfs dat langdurige blootstelling de retina kan beschadigen (bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25863264 )
Ik ken enkele mensen die Xenon liever gebruiken dan LED.
moatie zegt
En BMW heeft ook de lelijkste koplampen..
iijayvee zegt
@moatie: Pardon?!
moatie zegt
@iijayvee: ik ben er geen fan van, alsof er een verplicht aantal hoeken in t design moet, ongeacht of t mooi is. Nee, doe mij de eenvoud van de c-klasse maar. Dat is pas mooi!
TimoBac zegt
@moatie: BMW heeft op dit moment veruit de mooiste koplampen!
trustmeiamanengineer zegt
Wie neemt er dan ook nog halogeenlampen tegenwoordig. Neemt niet weg dat die led units echt verschrikkelijk zijn om voor te rijden op de snelweg. Die van voornamelijk nieuwe Mini’s en de Mercedes C en E klasse zijn absurd fel, en naar blauw van kleur.
crazyt zegt
@trustmeiamanengineer: Is niet blauw. Dat is de afsnijding door de lenzen. Als je zelf achter stuur zit zie je gewoon wit/geel
lekkaah zegt
‘Daar herken ik mijn 3 serie niet in’.. :’)
noahq zegt
Als de koplampen maar mooi zijn. Daar gaat t om. Of ze nou meer licht geven of minder.
87sandyd zegt
Ik merk wel dat de lampen van de facelift 3 echt fel zijn.
Is het mij nou goed opgevallen dat tegenwoordig de 320i/d nu ook 2 uitlaatpijpjes heeft? Hebben de mannen met het kleine piem0lsyndroom geklaagt dat ze niet tof genoeg zijn met 1 pijpje?
mashell zegt
Als je dure xenon of nog duurdere LED koplampen wil verkopen moet je er inderdaad voor zorgen dat je halogeen slecht is.
ab1963 zegt
@87sandyd: ja bleek een hele discussie binnen bmw geweest te zijn; omdat audi etc. wel dubbele uitlaten had in vergelijkbare modellen. Gehoord van de dealer
Alexke zegt
@87sandyd: inderdaad BMW had vele klachten hierom: het is ook lullig dat een bmw 320d met m pakket en 190pk geen 2 uitlaten had , maar 1 klein belachelijk rond uitlaatje.
denniss00 zegt
Ze zijn wel mooi… toch?
tdu2zonda zegt
Weer zo’n typisch Amerikaans onderzoek, lekker oppervlakkig en appels met peren vergelijken…. Snap nog steeds niet waarom er zoveel mensen en landen opkijken naar dat land…
dikdraak zegt
@tdu2zonda: Omdat het geld en een heul groot leger heeft.
tdu2zonda zegt
@dikdraak: welk geld haha? :P
vroaaar zegt
@dikdraak: USA heeft 21.216 biljoen staatsschuld and counting… (+$45.486 per seconde)!
dikdraak zegt
@vroaaar: En toch heeft de regering heel veel geld over om aan het opblazen van vijandelijke regimes te besteden :-)
matje140 zegt
@dikdraak: de enige reden dat de VS nog geld hebben, is dat de banken ze geld blijven lenen. Op het moment dat zij hun handen eraf trekken, is het afgelopen en gaan de VS gewoon failliet. De banken en het IMF zullen dat echter nooit doen, omdat dat een ramp zou zijn voor de wereldwijde economie
dikdraak zegt
@matje140: Dat zal best zo zijn, maar dat verandert niets aan de huidige situatie.
matje140 zegt
@dikdraak: dat verandert de situatie in die zin dat het geld dat ze besteden aan defensie niet “over hebben”. Er wordt namelijk heftig bezuinigd op allerlei andere fronten om dat allemaal mogelijk te maken.
grandmasterb zegt
@vroaaar: Als ze in de VS net zoveel belasting zouden innen als in Nederland dan zou hun staatsschuld zeer snel afnemen. De belastingdruk in Nederland is vele malen hoger (b.v. een Ford Mustang V8 nieuw kost daar omgerekend ca.35 mille, in Nederland kost die drie keer zoveel. Benzine kost er minder dan de helft (in ned. is ca. 70% vd prijs belasting), inkomstenbelasting ook veel lager.
lincoln zegt
@tdu2zonda:
Appels met peren !!
Koplampen met koplampen ..
Voel eens aan je eitje ..
desjonnies zegt
Niemand gelooft het maar met stadslicht rijden, als iedereen dat doet zie je het meeste in de bebouwde kom.
In Parijs is de gemiddelde Parijzenaar jarenlang nog door blijven rijden in de lichtstad, er was zelfs een protest vereniging van stadslicht rijders.
Probleem in deze is dat wij steeds debieler worden en niet meer zonder hulpmiddelen kunnen, als iedere auto morgen het weg gedrag heeft van een 1973 Kadett, Escort of Corolla, ligt half autorijdend Nederland morgenavond op de intensive care !
Er kroop laatst een twintigjarige uit mijn Peugeot 106 Rallye , had pijn in zijn armpjes, kon niet zonder stuurbekrachtiging rijden !
talladega zegt
@desjonnies:
U, u verdient een standbeeld.
9000cse zegt
@desjonnies:
Maar toch ontbreekt er een belangrijk detail in je post. Ik heb in die tijd van verplicht rijden met stadslicht binnen de bebouwde kom in Frankrijk gewerkt. Franse collega’s in met name Parijs maakten mij er op attent: “Après 9 du soir, le trafic dans la capitale est mortel” = “Na 9 uur ‘s-avonds is het verkeer in de hoofdstad dodelijk”. En hoe! Wil je verdere details besparen!
Bij goed weer ‘s-nachts “vergaten” veel Fransen hun verlichting buiten de bebouwde kom aan te passen. Ook op de autoroute! Heel vaak gezien! En vaak door Fransen met -vooral toen nog- werkelijk malloterige rijstijl het apenlazerus geschrokken!
Daarom mijn devies: Verlichting is bepaald niet alleen nodig om goed te kunnen zien, maar ook om goed gezien te kunnen worden.
desjonnies zegt
@9000cse:
Mee eens, zelfs in de zwaarste stortbui of de meest dichte mist, kon er ‘gewoon’ een DS op je af komen zonder verlichting of een oude morsige (de mooiste) deux chevaux met twee gloeiende spijkers als koplampen en een Renault 16 met zijn stadslichtjes aan !
Vaak genoeg meegemaakt, uiteraard toen Frankrijk nog geel was, vooral groot licht aan naar witte (Duitse ) koplampen als tegenligger!
super zegt
@9000cse:
Dat verlichting “vergeten” doen ze nog steeds erg veel, vooral in de stad (ik woon in frankrijk).
nidlaobud zegt
Ik wordt altijd even verblind als ik die superheldere koplampen die de allernieuwste auto’s hebben (voornamelijk gemerkt bij de nieuwste Skoda’s en Peugeots) tegenkom.
Ben ik de enige?
En nee, uiteraard kijk ik niet recht in de koplampen en probeer ik het zoveel mogelijk te ontwijken door een andere kant op te kijken, maar toch word ik verblind.
nidlaobud zegt
@nidlaobud: AB grijpt in door bij mijn woord een “t” erbij te plaatsen. No way. Ik, als Grammar-nazi, zorg ervoor dat alles altijd juist is.
87sandyd zegt
@nidlaobud: peugeot 508(rxh) heeft echt een verschrikkelijke afstelling van koplampen. Staan veel te hoog…
rufctr01 zegt
Nee joh, dat is niet waar! Want al rotten de Duitse merken finaal weg, zuipen ze olie als een malle en al gaan er 6 motorblokken met versnellingsbakken per 200.000km er doorheen, dan nog zijn ze degelijk!
airisforballoons zegt
In dat diagrammetje, staat bmw 3 series toch echt bij “marginaal” en niet bij “slecht” of lees ik het diagram verkeerd?
jpoers zegt
@airisforballoons: in de tekst, die zwarte friemeldingetjes boven en onder het plaatje, praat men over slecht: Halogeen, Redelijk, LED.
Dutchdriftking zegt
aftermarket xenon zonder lenzen in 20 jaar oude barrels, die zijn ruk…
romeoalfa zegt
@dutchdriftking: Juist. Vooral in een Golf IV heb ik gisteravond nog gemerkt…
Rick-dos zegt
De koplampen van mijn vrouw zijn ook compleet ruk, maar op hun eigen manier voeren ze hun functie naar behoren uit waar ik wat mee kan…
danielj zegt
@Rick-dos: held
misterdrogba zegt
Die Amerikanen en hun “onderzoeken” beginnen een beetje mijn keel uit te hangen.
lincoln zegt
@misterdrogba:
Idd .. TNO doet het beter ..
Die lezen gewoon de folder op ..
MDA zegt
wat een matig onderzoekje… LED met halogeen vergelijken… en een VW CC scoort ‘Acceptable’ en zijn broertje de Passat scoort bar slecht? Echt?? zelfde met A3 en A4: zelfde technologie, lichtelijk ander design voor de stadlicht, maar de dimlicht Xenon projector is echt exact hetzelfde bij beide modellen, en toch een verschillende score… mwah.
vroaaar zegt
@MDA: bovendien geven ze extra punten voor automatisch groot/dimlicht terwijl dat niets zegt over de kwaliteit van het licht zelf.
agarde zegt
@vroaaar: want murica. Alles moet automatisch.
lincoln zegt
@agarde:
Zat al op mijn 88er thunderbird ..
Over 6 jaar “nieuwe innovatie” bij BMW dus ..
super zegt
@lincoln:
Amerikanen hadden inderdaad al vroeg door wat er allemaal geautomatiseerd kon worden maar hadden toendertijd niet altijd de techniek om de automatische systemen helemaal goed te laten werken. Die automatische dimmers zijn ze al in ’64 mee begonnen (een systeem met buizen), volgens mij een systeem dat reageerde op licht via een soort fotocel en daarom alleen werkte met tegemoetkomend verkeer (of er een felle straatlantaarn ergens staat) maar niet als je iemand inloopt. De nieuwe systemen (zoals op de bmw) zijn iets meer fancy in de zin dat ze proberen te herkennen of iets daadwerkelijk een auto is (ook als je inloopt dus).
larsyboy1997 zegt
Maar die Prius heeft geen adaptive, dus dat valt voor mij al af
naamloos3 zegt
jaja de amerikanen hebben onderzoek gedaan en de duitsers komen er slecht uit
verassend
rufctr01 zegt
@naamloos3: en als de Duitsers onderzoek doen komt de rest er slecht uit. Iets met slagers die hun eigen vleesch keuren?
Laten we niet vergeten dat een zekere directeur van een zekere vereniging in Duitsland het aantal pechgevallen van een Duits merk behoorlijk heeft gemanipuleerd zodat de domme menschen er niet achter konden komen dat hun gebakjes uit Wolfsburg niet zo heel goed schijnt te zijn. Oh, verklap ik nu het merk?
moveyourmind zegt
@naamloos3: Goeie woordspeling! +1
undifined1 zegt
ach ja, ze zijn vast beter dan die dramatische e30/e34 dingen
moveyourmind zegt
Voor echte verlichting moet je bij de Italianen zijn!
Niet alleen als je mooie designlampen voor in huis wilt, maar ook op automobiel vlak.
Het is zo simpel, per kant een rij van drie ronde lampen, die er samen voor zorgen dat de weg goed verlicht wordt, tegenliggers niet worden verblind, je in één oogopslag ziet welk merk en type auto je tegemoet rijdt én nog ontzettend mooi vormgegeven zijn.
De meest gelauwerde auto op Autoblog steekt er weer met kop en schouders bovenuit.
giogiorgio zegt
@moveyourmind: De halogeenlampen van een 159 zijn gewoon ondermaats. De Xenon van een 159 is wel een zaligheid om te rijden, en het staat de wagen 1000x beter.
soes750 zegt
Dit werpt even een ander licht op de zaak zeg!
pixeltrooper zegt
OSSdesigns lampen erop knallen. Zien er echt dik uit
crew zegt
Ik vind de nieuwe led koplampen niet zo veel licht geven.. is te gericht, als een bundel naar voren. Niet naar beneden. is in mijn ogen meer een trend.. t enige wat goed is , is het lage energieverbruik. Geef mij maar gewoon xenon!
Alexke zegt
Led is opzich niet beter als xenon , xenon heeft nog altijd een betere CRI en kleurtemperatuur.
LED’s schijne enorm veel licht uit van het blauwe spectrum : dit is ook het felle licht dat je ziet.
Het is bewezen dat blauw licht slecht is voor je aandacht en het contrast . Dit brengt visueel disconfort met zich mee.
In amerika geld een zeer strenge wet op adaptive en selective beam , de LED units in de nieuwe LCI 3 reeksen zijn minder fel dan in de EU. Dit is wel te verhelpen met coding.
Led heeft als voordelen tov xenon dat het beter bestand is tegen veel aan uit te schakelen.
Voor al de rest is xenon beter! En kom niet janken over levensfuur.
Led units zijn vele malen fragieler en complexer : ze moeten meestal actief gekoeld worden en zijn onvervangbaar.
De meeste units zijn ook multi-led wat ook de kans op falen zal vergroten.
Leds hebben een halfwaarde tijd in branduren en zullen gradueel hun sterkte afnemen. Een xenon lamp vervang je voor 50euro per stuk.
norge zegt
@Alexke: Xenon is zo ouderwets…LED , gaat niet kapot is mooier en beter..
Alexke zegt
@norge: led gaat wel kapot en zal duurder zijn om te vervangen.
sracert zegt
Honda Accord! rest my case.
hplh zegt
Gelukkig hebben we voor kwaliteit nog de Jappen
parker zegt
Frappant dat de lelijkste koplampen de beste zijn. Blinkt een Prius toch nog érgens in uit..
Silverarrow zegt
Er is maar een type koplampen waar ik warm van wordt en die zitten niet op een auto. *Bah-dum-tssss*
Verder een hoog “mèh” gehalte. Ik heb nog nooit iemand horen klagen over slechte verlichting in een auto. Is komkommertijd al begonnen?
norge zegt
Halogeen lampen? Maken ze die nog?
e1000bmw zegt
@norge: gelukkig wel.
9000cse zegt
@norge:
Jawel! En ik ben er ook nog eens héél blij mee. Laat ik voorop stellen, dat ik geen praktische ervaring heb met de voordelen van xenon- en/of led-verlichting. Auto’s die daarmee uitgerust zijn passen gewoon (nog) niet in mijn budget.
Zowel privé (Volvo 960 Oxford 2.5i 24-valves, automaat) als zakelijk (Ford Mondeo Combi, 2.0 TDCi, bj 2003) rijd ik met halogeen lampen. (Complete reserveset bij de Lidl à € 5.95). Met name bij de Ford heb ik de ervaring, dat er zo om de 35 à 40.000 km een lamp kapot gaat. Mijn ervaring: Ik heb technisch 2 linker handen en moet voor vervanging (zo spoedig mogelijk!) de hulp van een garage/hulpdienst inroepen. Voor vervanging moet namelijk de grill uitgebouwd worden (klote systeem, dus! Bij mijn Volvo kan ik het zelf! want gemakkelijk en bereikbaar). Tot nu toe heb ik voor de vervanging nog nooit hoeven betalen: Service, waarvoor aan allen: Hartelijke dank!
Omdat ik echter bovengemiddeld veel rijd en er in 98% van al mijn ritten een nachtrit aan vastzit, heb ik met autoverlichting nogal wat praktische ervaring. Voorbeeld: Deze week: Maandag, 2e Paasdag, een rit naar Glasgow en woensdag, 30 maart een rit naar Bludenz in Oostenrijk. 2 x een complete nachtrit. Tezamen 3.936 kilometer in één week. En ik kan je verzekeren, dat ik God-weet-hoeveel auto’s tegengekomen, ingehaald ben en door ingehaald ben, waarvan de verlichting niet deugde: Lamp kapot, verkeerd/verblindend afgesteld, ongelijk afgesteld, enz,
En je zult zo’n kapotte xenon- of led-lamp maar zelf moeten betalen! Krijg je echt geen leuk gevoel bij. Ik -echter- kan zowel met de kosten alsook met de lichtopbrengst héél goed leven!
f30bmw zegt
Ik heb in mijn f30 3 serie uit 2015 gewoon genoeg zicht met xenonlampen. Dit onderzoek slaat nergens op. Bovendien klagen mensen die voor mij rijden meestal zelfs dat mijn koplampen te fel zijn. En nee ze zijn niet verkeerd afgesteld.
w0ut zegt
Geen enkel amerikaans auto onderzoek is compleet zonder dat de Honda Accord een goed resultaat krijgt.
right zegt
Audi, pure rommel, een Xenonlamp vervangen van m’n A3, 40 min werk. De dealer doet z’n werk perfect, de fabriek moet nadenken wat het kost om de lamp te vervangen: voorsprong door techniek, dacht het niet
crazyt zegt
@right: Dan moet je vooral niet bij Renault wezen. Hele voorkant bijna eraf
stevenpoal zegt
In de USA mag je verlichting niet met de bocht meedraaien en/of bewegend lichtbeeld hebben. Aangezien alle premium merken deze dynamische lichtbundels hebben icm xenon/LED mogen deze niet verkocht worden in de USA. Blijkbaar levert Toyota wel statisch xenon/LED verlichting and becomes the winner!
Well played Toyota! (Zegt een BMW 3 serie rijder).
guido66 zegt
@stevenpoal:
De 3-serie is wel degelijk getest met meedraaiende lampen…
stevenpoal zegt
@guido66: no they didn’t, I’am sorry.
guido66 zegt
@stevenpoal:
Het staat er toch echt:
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/bmw/3-series-4-door-sedan
linksonder op headlights klikken. Bij de eerste resultaten staat Curve-adaptive: yes
markit zegt
Toch valt bij mijn Passat, met LED Plus verlichting, op dat deze niet heel ver schijnt met dimlicht. De lichtsterkte is enorm, maar de lampen staan erg (te) laag afgesteld. Helaas is dat niet handmatig in te stellen. Dat zelfde effect zie ik in het filmpje toch wel meer overeenkomsten met de BMW dan de Prius.
deboes zegt
Op de Duitse toponiemen zit toch maar alleen verlichting om indruk te maken?
healey zegt
Leuk, maar dit gaat om de Amerikaanse versie van de verlichting. Door de Amerikaanse wetgeving worden deze compleet verziekt. Dit heeft dus helemaal niets te maken met de Europese versies. Ik heb zelf de ILS Led verlichting op m’n C-klasse. De beste verlichting die ik ooit heb gehad.
367pk zegt
Misschien het onderzoek toch even ECHT goed lezen : zodra een tegenligger “glare” opmerkt (dus verblindt wordt), kan de score niet hoger dan “marginal” zijn. Zegt dus niets over hoe de bestuurder van de auto de lichtopbrengst van z’n LED koplampen ervaart. Ook mogen in de USA, zoals hierboven al vermeld, LED’s minder fel stralen. Overigens kan ik uit eigen ervaring (E4, halogeen, xenon, bi-xenon en nu LED) zeggen dat de BMW leds fantastisch zijn.
grandmasterb zegt
Dat slechte licht van BMW’s verklaart waarschijnlijk ook voor een deel waarom ze vaak in of op de vangrail vliegen.