Maar liefst zeven van de tien best gewaardeerde automerken in Amerika zijn van Japanse afkomst terwijl de bottom five bestaat uit louter merken uit Detroit. De enige hoop voor Amerika lijkt de beste auto overall: de Tesla Model S.
Het instituut Consumer Reports (een soort Amerikaanse Consumentenbond) heeft een onderzoek gedaan naar wat de beste en slechtst gewaardeerde automerken zijn. Hiervoor is een combinatie van eigen onderzoek en rijtesten gecombineerd met betrouwbaarheidscijfers. De uitkomst: een top tien gevuld met vrijwel alleen maar Japanse merken, waarbij Lexus fier aan kop gaat met een gemiddelde waardering van 79 van 100 haalbare punten. Het volledige lijstje is als volgt:
1. Lexus (79/100)
2. Acura (75/100)
3. Audi (74/100)
4. Subaru (72/100)
4. Toyota (72/100)
6. Mazda (71/100)
7. Honda (70/100)
8. Infiniti (69/100)
9. Mercedes (68/100)
10. BMW (66/100)
10. Volvo (66/100)
12. Buick (63/100)
12. GMC (63/100)
14. Chrysler (62/100)
15. Kia (61/100)
16. Hyundai (60/100)
17. Volkswagen (59/100)
17. Nissan (59/100)
19. Chevrolet (56/100)
20. Cadillac (54/100)
21. Dodge (53/100)
22. Ford (50/100)
22. Jeep (50/100)
De laatste vijf zijn dus ook nog eens allemaal Amerikaanse merken uit Detroit. De grootste stijger was Audi, dat vorig jaar in dezelfde lijst niet verder kwam dan de achtste plaats en nu dus de derde plaats weet te bezetten, slechts één punt achter nummer 2 Acura, iets wat mede te danken is aan de A6 en de A7 Sportback. Opvallend is de gedeelde laatste plaats voor Ford, dat volgens Consumer Reports nodig iets moet doen aan de doorlopende problemen met het MyFord Touch Infotainment systeem en de overall betrouwbaarheid van haar producten. De betrouwbaarheid is namelijk een flinke smet op de doorgaans positieve reviews van Ford’s auto’s.
Consumer Reports heeft de merken Fiat, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Mini, Mitsubishi, Porsche, Ram, Scion, Smart en Tesla overigens niet meegenomen in de test omdat ze hiervan te weinig recente modellen getest hadden. Wel werden deze merken meegenomen in het modelspecifieke onderzoek, waarbij per segment de beste auto wordt aangewezen. Opvallend is hierbij de beste auto overall: de Tesla Model S, een auto die door jullie ook gekozen werd als Autoblog Auto van het Jaar maar die niet bepaald probleemloos lijkt. Brandjes, nog meer brandjes, en nog meer brandjes en een hoop andere issues. Vraag het trendwatcher Vincent Everts maar, die zijn accupakket moest laten vervangen. Anyway: de beste auto’s van Amerika per segment volgens Consumer Reports:
Overall: Tesla Model S
Compacte auto: Subaru Impreza
Middenklasse sedan: Honda Accord
Kleine SUV: Subaru Forester
Middelgrote SUV: Hyundai Santa Fe
Pickup: Ram 1500
Minivan: Honda Odyssey
Eco: Toyota Prius
Luxe: Audi A6
Sportieve sedan: BMW 328i
super zegt
Als europeanen niet als schapen bleven geloven in “duitse degelijkheid” stond lexus hier ook bovenaan. Ik geef toe dat duitse (luxe)autos goed rijden (heb er zelf een) maar de betrouwbaarheid is werkelijk om te huilen. Amerikanen zijn kennelijk een stuk pragmatischer. Als lexus een stationwagon bouwde ruilde ik m’n duitse auto daar direct voor in. SUVs moet ik niet…
ramshoek zegt
@super:
Helemaal mee eens !!!
Ik vind het volstrekt onbegrijpelijk dat een merk / een compacte middenklasser die zich al jaren al jaren niet vanuit het rechter rijtje van de betrouwbaarheids / klanttevredenheids onderzoeken weet op te werken, nog steeds wordt gezien als ‘kwaliteitsproduct’ en ‘de standaard’ in zijn klasse.
Het omgekeerde geldt ook. Hoe lang maken de Japanners al bewezen betere auto’s en hoe is het mogelijk dat publiek (en pers?) die kwaliteit nog steeds niet als ‘Norm’ durven bestempelen?
desjonnies zegt
@ramshoek:
Och.
In de Export weten ze het wel.
’t is bijna allemaal Japans wat er naar die zgn derde wereldlanden wordt geëxporteerd als ze hier een luxe leventje over keurig geplaveide wegen hebben gehad.
’t zelfde geldt ook nog steeds voor Peugeot.
Daar blijven ze gek op in Afrika.
Dus zijn zij nou zo slim en zijn wij nou zo…….
Hubert zegt
@ramshoek:
Maar als ik een auto koop, kijk ik niet naar de statistieken.
Ik koop een auto op gevoel.
Soms pakt dit goed uit en soms niet. Dan is het even uithuilen en een andere proberen.
Daarom zul je mij nooit in een auto uit Azië zien.
Die auto’s zeggen mij totaal niets (ondanks dat ze misschien betrouwbaarder zijn).
super zegt
@Hubert:
ik krijg persoonlijk niet echt een goed gevoel van een auto die niet start of waar er om de haverklap allerlei lampjes gaan branden. Ik krijg ook geen goed gevoel van 130E p/u aftikken bij de dealer voor het verhelpen van random problemen…
Hubert zegt
@super:
Daarom ieder z’n meug.
imba zegt
@Hubert: Inderdaad. Heh masochist! =)
mashell zegt
@super: als Lexus doorzet in de huidige design richting dan staan ze straks overal onderaan. Lexus helpt zichzelf ook niet echt door hier uitsluitend hybride aan te bieden. In de VS is het motoren aanbod breder. Ik zie hier in Europa Infiniti Lexus nog wel voorbijsteken.
C6_R zegt
Grappig om te vergelijken met dit lijstje:
http://www.autoblog.nl/nieuws/onderzoek-downsizing-leidt-tot-lagere-betrouwbaarheid-65057
ramshoek zegt
@C6_R:
Op zich wel grappig, ware het niet dat er in de VS amper gedownsized wordt…
C6_R zegt
@ramshoek: Bedoel meer de objectief gemeten kwaliteit vs het subjectieve gegeven waardering.
drivingpleasure zegt
@C6_R: Best grappig inderdaad, maar dat lijstje van jou gaat volgens mij puur om kwaliteit/betrouwbaarheid hoewel bij dit lijstje meningen hoog in het vaandel staan. Zo is Audi bijvoorbeeld hoger dan Mercedes gewaardeerd in deze lijst(wat natuurlijk raar is als je kijkt naar kwaliteit) en in het andere lijstje staat Mercedes wel bovenaan.
drivingpleasure zegt
@C6_R: Zo zie je ook dat er een heleboel mensen denken dat bepaalde merken heel betrouwbaar zijn hoewel zij juist een stuk minder betrouwbaar zijn dan merken die minder gewaardeerd worden…
ericc zegt
Gelukkig voor Detroit zijn er toch nog veel amerikanen die,ondanks de mindere betrouwbaarheid, een amerikaanse wagen kopen.
Qua verkoopcijfers krijg je wel een ander beeld daar de Ford F150 een van de best verkochte modellen is.
Europeanen zouden ook beter “made in europe” kopen ipv import om onze economie te ondersteunen. Zelf hebben we 2 duitse wagens die in Europa gemaakt zijn.
ramshoek zegt
@ericc:
In Engeland, Frankrijk, Spanje en Tsjechië maken ze hele goeie Japanse of Koreaanse auto’s ;-)
lambo4all zegt
Dus audi’s zijn onbetrouwbaar EN hun eigenaren zijn erg tevreden over de wagens..? Stupid americans…
super zegt
@lambo4all:
audi/bmw/merc zijn net zo (on)betrouwbaar als elk ander europees merk (b.v. renault), ze rijden alleen wat lekkerder (als ze rijden).
ddimi zegt
@super: vind ik wat extreem hoor..
super zegt
@ddimi:
je bedoelt dat je ze niet zo lekkerder vindt rijden?
lambo4all zegt
@super: niet als je zo’n beetje elk onderzoek bekijkt van de afgelopen 10 jaar. En noem audi en bmw niet in één adem met mercedes, dat zijn ze namelijk niet waard.
super zegt
@lambo4all:
rijd er eens een tijdje een zou ik zo zeggen (en dan bedoel ik niet als leaserijder met servicecontract), tenzij je erg veel geluk hebt zul je dan wel anders piepen…
bayernmunchen zegt
@lambo4all: Het is het ook niet waard dat BMW met Audi en Taxi in een zin word neergezet.
drivingpleasure zegt
@super: Uhmmmm nee, Audi BMW en Mercedes zijn niet even betrouwbaar. Uit meerdere betrouwbaarheid en kwaliteitstesten komt naar voren dat Audi erg slecht scoort, BMW iets beter dan gemiddeld en Mercedes scoort erg goed ver boven Audi en BMW..
audifreak zegt
Mooi om te zien dat Audi ver boven alle andere Europese merken staat. En dat dankzij een combinatie van uitstekende testresultaten en een hoge betrouwbaarheid! Dat is nog eens wat anders dan de lasterlijke anti-Audi propaganda die ik hier maar al te vaak lees. De haters worden door dit onderzoek ernstig gelogenstraft!
drivingpleasure zegt
@audifreak: Dus een onderzoek dat gebaseerd is op meningen is volgens jou goed? Het leuk hieraan is dat je kan zien dat een heleboel mensen denken dat bepaalde merken betrouwbaar zijn en kwaliteit leveren, terwijl uit onderzoek(feiten die onderzocht zijn, geen meningen) blijkt dat juist de merken die goed gewaardeerd zijn (Lexus absoluut niet, hele goede betrouwbaarheid) slechtere kwaliteit hebben dan merken die lager gewaardeerd zijn hier. Vergelijk het bijvoorbeeld met het lijstje dat C6_R heeft gepost. Want Audi boven Mercedes in betrouwbaarheid en kwaliteit testen zul je niet zien…
super zegt
@drivingpleasure:
je praat tegen een audi “gelovige” m.a.w. voor geen enkele rede vatbaar (zoals zal blijken), “audi is goed omdat audi gewoon goed is, audi is immers goed”.
neidjel zegt
Zijn Lexus, Acura en Infiniti niet officieel Amerikaanse merken? Ook al zijn het natuurlijk sub merken van Toyota, Honda en Nissan.
roberto zegt
Lexus op 1 en Toyota op gedeelde 4 plaats.. En maar zeggen dat een terugroepactie de ondergang van een merk is, en het merk onbetrouwbaar maakt etc.
johanw zegt
Acura op 2 en honda op 7…ja en dan toch vreemd als honda in alle andere landen ook zo hoog eindigt en vaak ook op nr 1 dan hier nauwelijks verkocht wordt.
Zo een honda accord is een top wagen en hier worden er slechts enkele tientallen van verkocht…onbegrijpelijk.
Maarja honda interesseert het weinig als de accord op 1 staat in de VS.
gregorius zegt
@johanw: SImpel: de Honda hokken van nu zijn lelijk…. ik bedoel: ze stralen niet iets positiefs, iets luxueus uit. En dat voor een prijs die niet bij de instapklasse hoort.
johanw zegt
@gregorius:
Sorry maar een accord 2.4 type S vind ik dis wel een mooie auto…zeker de accord tourer S.
En ach ja een accord is nogal altijd de best verkochte sedan ter wereld dus gelukkkig volgen velen jouw mening niet…
redbeams zegt
@gregorius:
Jij weet duidelijk niet hoe de huidige accord eruit ziet.
645ci zegt
Ja leuk, maar denkt Suzuki dat een irritante reclame meer verkopen genereert? Schiet mij dan maar lek: KLIK!
notsobig zegt
@645ci: Je link werkt niet…
645ci zegt
Pfeew, dan zat er geen kogel in de kamer. :P
mout zegt
Dat lijstje onderaan met die afzonderlijke types, daar kan ik me best een heel eind in vinden.
Ik zou aardig vergelijkbare auto’s kiezen / aanraden in die categorieën.
karsvdtuin zegt
Is uiterlijk helemaal niet belangrijk? Sommige mensen weten ook gewoon niet goed met een auto om te gaan… Een auto is pas echt goed warm na een rit van 25 km 10 euro dat iedereen hier eerder dan die 25 km meer dan half gas geeft. En dit is nog meer een simpel voorbeeld
nasty zegt
@karsvdtuin: x2. Pas nog aangehaald op een liefhebbersforum. Meer dan de helft viel uit de lucht
mashell zegt
@nasty: op een liefhebbersforum van klassiekers uit de jaren 60 en 70 zul je wel weerklank vinden. Maar bij een moderne auto is het natuurlijk wel wat overdreven. Ook geldt natuurlijk wel dat hoe kleiner de motor is hoe eerder de olie warm is.
simonbv zegt
Dat een merk goed word gewaardeerd heeft natuurlijk met meer te maken dan alleen de betrouwbaarheid. Vaak zijn mensen die een dure aankoop doen geneigd om te zeggen dat ze erg tevreden zijn om hun ”dure” aankoop voor zichzelf te rechtvaardigen.Daarnaast zijn mensen die niet zelf de keuze die gemaakt hebben doordat het bedrijf waar ze voor werken richtlijnen opstelt in wat voor auto dat ze moeten rijden(lease). Die zijn geneigd om bij elk rateltje en piepje een reden te noemen dat het een slechte auto is.
De test vind ik ook merkwaardig. Er worden rijtesten gedaan waar dus merken als Subaru erg goed moeten zijn. Nou heb ik wel in een aantal Subaru’s gereden maar om te zeggen dat dit het Summum is. Het rijdt niet slecht maar zeker ook niet goed. Dat geld precies ook voor het uiterlijk. Dat de mensen die werken voor de consumentenbond het een fantastische auto vinden zegt nog niet dat het publiek dit ook vind.
Pordon zegt
Ik zou wel graag willen zien hoe ze precies tot deze scores zijn gekomen. Combinatie van onderzoek(naar wat?) betrouwbaarheidscijfers en rijtesten(niet geheel objectief). Bovendien zeggen rijtesten vrijwel niks over hoe goed een auto is. Een auto kan 1 of meerdere dagen briljant zijn maar als er na verloop van tijd, zeg binnen een jaar van alles ratelt, afbreekt, kapot gaat dan is het gewoon een waardeloze auto.
gearhead zegt
@ super; jij diskwalificeert hiermee een groot deel van de Europeanen. Ofwel jij stelt je daarboven in indirecte zin. Sukkel.
johanw zegt
@ pardon
Misschien moet je eens de betrouwbaarheids testen lezen dan zie je dat honda en lexus hier ook op 1 en 2 staan.
Zo is de grootste lease maatschappij in Engeland onlangs met cijfers naar buiten gekomen over auto’s die 5 jaar gemonitord worden en hoe vaak deze jnde garage etc staan.
Honda en lexus minste problemen…
En zo is in elk land dit wel het geval …Duitsland ook, enkel een Porsche komt in de top 5 terecht.
hape zegt
@johanw:
In Duitsland (AutoMotorundSport&Autobild) scoren de Duitse merken erg goed in de langeduurtests.
imba zegt
@hape: ”Slagers die hun eigen vlees keuren.”
desjonnies zegt
Het zit in onze hoofden.
We vinden hier een Honda of een Subaru ‘DUUR” omdat ze, in onze ogen niet dezelfde uitstraling hebben als vergelijkbare Europese merken.
Maar ze zijn gewoonweg beter. Curieus, als je je realiseert dat er veel Honda’s in het Verenigd Koninkrijk worden gemaakt, de bakermat van het eerste grote industriële debâcle : British Leyland.
Iets wat overigens onmiddellijk de mythe ontkracht dat de Britten geen auto’s kunnen bouwen.
Daarnaast ben ik van de stellige overtuiging dat er velen zijn die een Koreaanse auto kopen, met het idee dat dat kwalitatief zo’n beetje hetzelfde is als een Japanner; ze komen immers beiden uit Azië
Zoals de mythe dat Italiaanse auto’s roesten en slechte electronica hebben, dat Franse auto’s onbetrouwbaar zijn en ga maar door.
De Duitsers hebben gewoon verreweg de allerbeste marketing en hebben de allerbeste image-building.
En de produkten zijn gewoon goed, maar of ze zo goed zijn als de meeste denken, dat is een heel ander verhaal.
O plaat zegt
@desjonnies:
Ik weet niet hoe het nu zit maar Japanners van voor 2000 hun motor is wel instaat om zonder zware kosten 350 000km te rijden maar hun carrosserie is veel vroeger weg geroest elke Mazda, Nissan, … van voor 2000 heeft doorgeroeste voorbumpers (onder de plastieken), gaten in de deuren, gaten in de bodem… Het zelfde geld voor Mercedes zoek eens een Vito van voor 2000 zonder roest. Op dat vlak stelt mijn VW mij zeer tevreden. Gebouwd in 89 nergens roest zelfs niet op de bodem. motorisch draait hij nog perfect. Buiten VW, Volvo Ford, Chevy en Dodge ken ik weinig merken waar je na 20 jaar nog steeds een goede auto aan hebt
desjonnies zegt
@shiva:
ik heb hele goede herinneringen aan mijn Passat TDi van 2001
Maar ook aan mijn Xantia van eeuwen geleden.
hape zegt
@shiva:
Alfa Romeo 75 met bijna 2 ton op de teller en 23 jaar oud.
gearhead zegt
Oke, dan graag een definitie van “goed”.
Voor mij is dat een auto die goed zit, goed rijdt en goed oogt. Naar mijn smaak dan.
De modus hier qua goed is volgens mij zo min mogelijk pech.
Hubert zegt
@gearhead:
Precies,
Ik accepteer incidenteel pech (overigens nog nooit iets gehad) zolang ik maar niet in Toyota / Honda e.d. hoef te rijden.
Want ik wordt altijd zeer depressief als ik de binnekant van een Aziatische auto zie.
super zegt
@Hubert:
als je nog nooit iets gehad hebt weet je ws niet half hoe vervelend het is; weekendje weg gepland met de auto? oh nee, hij start niet, weekendje gaat niet door… (ja, of met allerlei gedoe met vervangende auto)
m’n bmw rijdt heerlijk als hij rijdt, maar na de zoveelste keer niet starten of random uitvallende elektronica heb ik het wel een beetje gehad…
Hubert zegt
Daarom heb ik maar 2x een Duitse auto gehad. De rest is Italiaans, Frans en vooral Zweeds.
En zoals eeder gemeld, noch nooit echt serieuse problemen gehad.
Slechts een keertje naar de garage gemoeten omdat roetfilte vol zat.
Verde gedurende ruim 25 jaar en evenzovele auto’s helemaal niets.
Kwestie van goed onderhoud en normaal rijden.
gearhead zegt
@ super; je moet ook niet in zo’n oude bak rondrijden. Koop dan iets bij een dealer met historie ipv Jet Cars.. Dan is de pech een stuk kleiner. Zie de PECHstatistieken maar.
O plaat zegt
@gearhead:
Een echte gearhead koopt geen nieuwe auto en al zeker niet bij een dealer ;)