Raadt u zelf even in welk land dit onderzoek is uitgevoerd?
Stop met waar je mee bezig was! Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid heeft namelijk becijferd dat automobilisten die handsfree bellen maar liefst vier keer meer kans lopen op een ongeluk dan mensen die niet aan het bellen zijn. De reden: handsfree bellers hebben simpelweg minder aandacht voor andere weggebruikers (28%) en voor verkeersborden langs de weg (44%).
Het horrorverhaal gaat verder. Bellers kijken namelijk minder uitgebreid in de linkerspiegel, bovendien blijven ze langer op de middelste rijstrook plakken. Dit tot grote ergernis van confrère Dizono, die overweegt om zijn gerse 406 Coupé uit te rusten met vlammenwerpers en een boordkanon.
U bent nog niet overtuigd van het gevaar van handsfree bellen? Dat gaat in deze alinea lukken. Drie personen die meededen aan de test, uitgevoerd met een slimme bril die oogbewegingen meet tijdens het rijden, misten hun afslag en een persoon scoorde zelfs een snelheidsboete op de snelweg. Het moet niet gekker worden.
Moraal van het verhaal: bellen achter het stuur is sowieso evil want je krijgt een boete met een pokkie in je hand of je krijgt maar de helft mee van wat er om je heen gebeurt als je handsfree belt. Ons advies: neem een Mercedes-Maybach S600 inclusief chauffeur, ben je van het gelazer af. (via: dhnet.be)
volvov70 zegt
Ahh onderzoeksbureau Open Deur heeft weer een nieuw onderzoek uitgebracht zo te zien!
allesmetturbo zegt
Dit had ik nou nooit verwacht! Wat een verhelderende mensen daar bij het Belgisch instituut
viezefreddyw zegt
Dit is toch wel echt een eyeopener hoor.
cossiekiller zegt
Dat wisten we al veel langer, maar dat wil zeggen dat de mannen die de wetten maken dan zelf ook helemaal niet meer kunnen bellen (als ze zelf rijden). En dus mag het. Want anders is een praatje maken met die naast je ook afleidend en dat kunnen ze niet maken.
gregorius zegt
Misschien kunnen ze ook het effect onderzoeken van een half drukke tot drukke snelweg en er dan een bermridder met camera neerzetten.
Zal waarschijnlijk ook afleiden = gevaarlijk.
reistje zegt
@gregorius: dat zou in ieder geval interessanter zijn. Al durf ik niks over de uitslag te zeggen, er is al eens bewezen dat te saai ook niet goed is.
White_Lightning zegt
Zouden ze ook eens een studio moeten doen naar het effect van een handgeschakelde bak tov een automaat…
peug206 zegt
@White_Lightning: op een snelweg? Geen probleem denk ik zo..
Stadsgebruik hangt van de chauffeur af. Ik rijd bewuster met de handbak als in de automaat in de stad. En ben dus alerter.
SimonMc zegt
Alsook uit het onderzoek gebleken: autorijden is gevaarlijker dan niet autorijden.
timh zegt
@SimonMc: dit is afhankelijk van de omgeving. Op de snelweg (zonder file) is autorijden veiliger dan niet autorijden.
drdre1 zegt
@timh: ook in die situatie is niet autorijden veiliger dan wel autorijden. :-P
dennisjuh95 zegt
Zeer verrassend.
freezzr zegt
Briljante foto, is dit de AB medewerker die zich ook mag bezighouden met overhang?
crisisfour74 zegt
Is al jaren bekend.in frankrijk mag je niet met oordopjes rijden.het mag wel handsfree zijn maar je aandacht ligt bij het gesprek en niet meer scherp op het verkeer.dat heb je ook als een auto voor je rijd met mensen. die in gesprek zijn dan zie je dat ze anders rijden slingeren te langzaam minder aandacht voor het verkeer.
berlinetta zegt
Dit onderzoek heeft mij zo erg overtuigd dat ik gelijk die Maybach heb besteld. Ik heb alleen geen geld meer voor een chauffeur.
jochempie zegt
O rly? Wat een verrassing. Had nooit verwacht dat het niet vasthouden van een telefoon maar wel afgeleid zijn door een gesprek een hoger risico op een ongeval met zich mee zou brengen dan je telefoon laten voor wat het is en je op de weg concentreren… Autopilot for the win dan maar?
maxidyne zegt
Vind de wetgeving op gebied van handheld bellen behoorlijk vaag, ik mag in de vrachtwagen namelijk wel communiceren via de 27 mc… Met de microfoon in mijn hand. Maar zodra ik een telefoon in mijn hand heb ben ik in overtreding. En tja; alles leidt af voor de chauffeur wat niet met het autorijden te maken heeft. Een gesprek met een medepassagier is ook afleidend.
defl8 zegt
@maxidyne: welkom in de wereld van verkeer, statistieken en ongevallen. De telefoon is van toepassing op bijna alle weggebruikers en heeft een behoorlijke impact op je rijgedrag. Overige communicatiemiddelen is een heel klein percentage en vaak wordt dit ook nog ‘zakelijk’ gebruikt “adresje, waar ben je, tijdstip, klaar”
Er zijn ook onderzoeken dat sommige soorten muziek je aggressief laten rijden, maargoed radio of een bepaald type muziek verbieden wordt natuurlijk een heel lastig verhaal.
mashell zegt
@maxidyne: maar die 27mc mag je alleen gebruiken als je vloeiend kunt schelden in het Pools.
Maar van dingen die afleiden van het verkeer daar hebben vrachtwagenchauffeurs inderdaad het meeste verstand van allemaal. Want die bellen niet alleen handsfree met de planning, maar zetten ook koffie, proberen de plakkende pagina’s van de Playboy weer los te krijgen, warmen een gehaktstaaf op in de magnetron, lezen de financiële telegraaf, schrijven teksten op facebook op de laptop en dat allemaal wanneer ze proberen nog de afslag te halen terwijl ze een rijtje andere vrachtwagens aan het inhalen zijn. Dat is allemaal toegestaan, als het zou mogen zouden ze ook nog tegelijkertijd een DVDtje kunnen kijken, maar dat is helaas verboden.
mashell zegt
@mashell: conclusie: dat verbod op handheld bellen is misschien heel zinvol maar duidelijk slechts symptoombestrijding.
VolvoXCseries zegt
Heldere wake-upcall
Dutchdriftking zegt
Hahaha heerlijk dit soort berichten om de maandag op te vrolijken.
pinut187 zegt
Haha wat een onderzoek.. Wie doet aan zoiets achterlijks mee?
bmwm6f12 zegt
er was ook een onderzoek, waar aangegeven werd dat net alleen handsfree bellen gevaarlijkr is dan niet bellen, maar praten ook. jaren gelede.