Spelletjes spelen tijdens het rijden, het kan gewoon in een Tesla. Maar daar wordt misschien een stokje voor gestoken.
Afleiding tijdens het rijden: het is een gevaar dat voor iedereen die een smartphone bezit op de loer ligt. Alleen bejaarden hebben hier geen last van, maar die hebben weer andere problemen. Tot overmaat van ramp kan de auto zelf in sommige gevallen ook nog voor afleiding zorgen. In een Tesla kun je bijvoorbeeld gewoon een spelletje doen tijdens het rijden.
Dat is niet altijd zo geweest. Van deze functie kon je namelijk eerst alleen gebruik maken als de auto stil stond. Leuk voor tijdens het laden. Dit kan nu echter ook gewoon tijdens het rijden. Le-vens-gevaarlijk. Een lokaal krantje genaamd The New York Times publiceerde hier eerder deze maand een alarmerend artikel over, waarin ze spraken van “a new safety concern”.
Dit artikel bleef uiteraard niet onopgemerkt. De NHTSA is daarom nu een onderzoek gestart. Het is niet de eerste keer dat deze Amerikaanse verkeersveiligheidsinstantie Tesla onder de loep neemt. Eerder dit jaar startten ze ook al een onderzoek naar Tesla’s die auto’s van hulpdiensten rammen.
Volgens de NHTSA is de gamefunctie al sinds december 2020 beschikbaar tijdens het rijden. Al een jaar dus. Het lijkt erop dat het New York Times-artikel nu het balletje aan het rollen heeft gebracht. De organisatie meldt overigens dat ze in november al een klacht kregen van een Model 3-rijder die dit onverantwoord vond.
Tesla is niet helemaal zonder verantwoordelijkheidsgevoel, want bij het openen van het spel verschijnt er wel een waarschuwing. Die luidt: “Playing while the car is in motion is only for passengers.” Vervolgens moet je bevestigen dat je een passagier bent. Dat kun je natuurlijk net zo makkelijk als bestuurder doen, maar dan ben je in ieder geval een gewaarschuwd mens.
Aangezien de NHTSA een onderzoek gestart is, zou het dus zomaar kunnen dat het binnenkort uit is met de pret. Dan zit er niets anders op dan op je telefoon te zitten op het verkeer te letten.
UPDATE 24-12: Tesla wacht de uitkomsten van het onderzoek niet af. Het merk heeft aan de NHTSA laten weten dat de functie met een software-update wordt uitgeschakeld. Het is niet duidelijk of dit ook voor Europese Tesla’s geldt.
fmgarcia zegt
Toch kwestie van software instellen. Sensoren genoeg.
mashell zegt
Telsa’s hebben camera’s in het interieur, die kunnen zelfs bepalen of het de bestuurder is die scherm bediend. Maar gewoon geen spelletjes of scheetkussens aanbieden als de wagen rijdt is een eenvoudiger oplossing.
luittinke zegt
Precies. Waarom wordt zoiets aangeboden?
En waarom zitten er camera’s in het interieur?
flutterby zegt
@mashell: gelukkig is Elon Musk niet van de makkelijk oplossingen.
mashell zegt
Heb je wel eens een Tesla van binnen gezien? Eén groot scherm, dat is echt wel een makkelijke oplossing. De Model S heeft dan wel een instrumentencluster maar zelfs dat ziet er als een makkelijke oplossing uit. Een enkel computer systeem in plaats van redundantie en gedistribueerde systemen, ook dat is een makkelijke oplossing. Musk is een nerd, een houten klaas, zeker geen gelikte verkoper en juist daarom geloven de mensen blind de onzin die hij verteld.
flutterby zegt
@mashell: voor een goede verkoper is een verkoper noemen een belediging. Bij een goede verkopen heb je niet het gevoel dat je iets verkocht wordt.
flutterby zegt
@mashell: ik heb er één gehad en heb nog geen auto gezien die de soepelheid ervan weet te evenaren. Blijkbaar niet zo simpel als het lijkt..
Pascal zegt
@flutterby Complexiteit omzetten in een goede, begrijpelijke gebruikerservaring, dat kunnen ze bij Tesla als de beste. Het contrast wordt duidelijk wanneer je vervolgens eens door de menu’s van een ID.3 probeert te gaan; de horror.
Flutterbi zegt
Helemaal terecht. Echt van de zotte dat Tesla verkeersveiligheid ondergeschikt maakt aan een gimmick. Ze moeten zich kapot schamen dat mensenlevens minder belangrijk vinden dan het aanbieden van een speeltje.
flutterby zegt
@Flutterbi: ik denk dat Tesla betere data heeft of dit mensen in gevaar brengt of niet. Echter denk ik dat 99,99% zich niet laat afleiden door het spelletje maar met name door hun smartphone.
Pascal zegt
@flutterby die spelletjes zijn geen bal aan, die speel je alleen als je echt verveeld bent. De smartphone is inderdaad een 10x sterkere afleidingsmagneet vrees ik
mashell zegt
Dat is toch kromme logica? Omdat mensen zich laten afleiden door hun smartphone kun je ook wel spelletjes tijdens het rijden aanbieden? Als we rechte logica gaan toepassen op het feit dat mensen zich door hun smartphone laten afleiden dan zou dat een reden zijn om te stoppen met FSD, want dat maakt het alleen maar verleidelijker om die smartphone er bij te pakken.
flutterby zegt
@mashell: Laten we problemen oplossen waar mensen daadwerkelijk last van hebben en geen aandacht verspillen aan dit soort onzin..
Pascal zegt
@mashell dat zei ik niet. Ik zei dat er waarschijnlijk toch weinig aantrekkingskracht van dat spelletje uit gaat (los van de vraag of deze aan/uit moet staan tijdens rijden)
Pascal zegt
Voordat dit foutgaat moet de bestuurder eerst liegen en vervolgens de verkeersregels overtreden. Maar toch spreken we de autofabrikant aan ipv de bestuurder. It’s a crazy world we live in…
rogerzz zegt
Nou, niet helemaal de schuld bij de mens leggen, dit moet gewoon geblokkeerd worden/zijn. Je hebt ook merken en auto’s waar je dvd’s kan kijken of via DVB-T2 live-tv kan kijken via het hoofdscherm, maar dat zal (standaard) geblokkeerd zijn als de auto rijdt. Daar is ook geen overrule functie aanwezig met ‘neuh ik ben passagier hoor’.
Ik snap dat je Teslafanboy bent, maar dit hoort Tesla gewoon te blokkeren. Netflixen op het hoofdscherm tijdens het rijden lijkt mij ook niet zo gek slim en moet (in mijn optiek) geblokkeerd worden als dat niet zo is.
Pascal zegt
Dus ‘andere merken blokkeren het wel’ is het enige tegenargument? Ik vind dat de automobilist een verantwoordelijkheid heeft, net als met z’n smartphone. Onnodig trouwens om de ‘fanboy’ kaart te trekken, als ik hierover toevallig inhoudelijk een andere mening heb.
baardmijt zegt
Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de automobilist. Maar iedereen weet dat niet iedere automobilist die verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk neemt. En als bestuurder van een nogal zwaar en snel projectiel kan dat enorme gevolgen hebben.
Waarom zou je het dan tóch aanbieden? Het voegt werkelijk niets zinnigs toe aan een mensenleven. En die passagiers hebben allemaal een smartphone waar ze spelletjes op kunnen spelen, waarom moet dat dan op het hoofdscherm? Dat kan de bestuurder ook afleiden, al is het niet voor hem of haar bedoeld.
Als autofabrikant zo’n non-item aanbieden met mogelijk zulke ernstige gevolgen, ik begrijp het niet.
Pascal zegt
Ja maar waarom kunnen alle auto’s 200km/uur? “Iedereen weet dat niet iedere automobilist die verantwoordelijkheid neemt. En als bestuurder van een nogal zwaar en snel projectiel kan dat enorme gevolgen hebben.
Waarom zou je het dan tóch aanbieden? Het voegt werkelijk niets zinnigs toe aan een mensenleven.” Catch my drift?
Als automobilist ben je volwassen en heb je de verantwoordelijkheid om je veilig door het verkeer te bewegen. Die verantwoorlijkheid valt niet zomaar ineens af te schuiven op iets of iemand anders: je hebt die zelf.
baardmijt zegt
Mensen in auto’s laten rijden brengt sowieso risico’s met zich mee. Dat aanvaarden we, omdat het ook heel veel voordelen biedt. Wat sneller kunnen rijden kan ook voordelen hebben, maar los van de topsnelheid kun je ook met een trage auto veel te snel rijden. Dat is nu eenmaal zo. Daar wordt ook niet altijd verantwoordelijk mee omgegaan, dat klopt. Maar over het algemeen kan het gros van de bestuurders zich wel aardig aan de regels houden.
Mensen zijn minder goed bestand tegen afleiding door allerlei randzaken in en aan de auto. Radio, navigatie, passagiers. Maar die zaken bieden ook allemaal voordelen waardoor we de risico’s aanvaardbaar vinden.
Als je een auto ontwerpt en bouwt, dan streef je er toch naar om alle aan boord aanwezige functies zo eenvoudig en duidelijk mogelijk in het gebruik zijn, naast estetisch verantwoord uiteraard.
Er is al zoveel om in te verdwalen. Waarom dan een extra afleiding inbouwen waar niemand op zit te wachten?
flutterby zegt
@baardmijt: is de mogelijkheid om dat spelletje te spelen nou echt een afleiding tov de smartphone die elke Tesla rijder heeft?
Redrum zegt
@baardmijt het zou inderdaad beter niet kunnen maar je selectieve verontwaardiging is ook een beetje vreemd:
Auto’s kunnen 250km/u
Alcohol achter het stuur
GSM kan gebruikt worden achter het stuur
Voor al die zaken spreek je van “het gros van de bestuurders heeft genoeg verantwoordelijksgevoel” en nu ineens gaat die regel niet op.
Pas op, ik vind het ook een domme feature.
In deze periode roepen we vaak vrijheid, vrijheid maar we weten ook dat dit voor vele gewoon wil zeggen: ik doe waar ik goesting in heb. Met vrijheid komt verantwoordelijkheid, heel belangrijk en vele hebben er lak aan.
baardmijt zegt
@Redrum: Ik ben niet verontwaardigd, ik begrijp gewoon niet waarom je dit überhaupt in zou willen bouwen. En het bewust beschikbaar maakt tijdens het rijden, dat was eerder niet het geval. Je kunt voorbeelden blijven aandragen van dingen die ook potentieel gevaar opleveren en ik spreek ook nergens tegen dat de verantwoordelijkheid uiteindelijk altijd bij de bestuurder ligt. Ik zou er zelf zeker geen zaak van maken en ik lig er al helemaal niet wakker van, maar als ik een auto zou produceren zou ik me niet bezighouden met het toevoegen van dit soort onzin en ik verbaas me erover dat Tesla dat wel doet. Misschien alleen voor de artikelen die het oplevert, zou kunnen, ik ben geen marketeer.
rogerzz zegt
Mwoah het argument ‘mensen zijn dom’ te noemen is niet zo sterk maar feitelijk juist. Werkgevers vertrouwen het al niet als personeel met een koffie de trap op wil lopen en de leuning niet wil vasthouden. Er zijn merken waarbij je stil moet staan om adresgegevens in de navigatie te voeren. De mens is vaak best incompetent.
Maar je kan dit toch enorm simpel blokkeren? Ga er vanuit dat 80% van de bevolking dom is en weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft. En het argument ‘andere merken blokkeren het’ lijkt mij juist valide aangezien er die er wel over nagedacht hebben en het besef wel hadden dat het niet slim zou zijn.
Smartphone gebruik staat los van het automerk, net als drank/drugs/snelheid etc. Maar wat meer harde(re) grenzen zou ik wel logisch vinden (zoals ook je auto pas kunnen starten nadat je de gordel hebt bevestigd. Ja, betuttelend en irritant, maar vreemd genoeg rijden er nog genoeg mensen zonder gordel).
Pascal zegt
Je hebt daarin zeker gelijk; in de praktijk zijn er nu eenmaal veel domme mensen. Dan zit er misschien wel niets anders op dan apparatuur ze als een klein kind te laten behandelen. Als ik trouwens Tesla was, dan zou ik die game allang geblokkerd hebben (gelaten), het zou mij al die discussie en gedoe bij voorbaat niet waard zijn.
flutterby zegt
@Pascal: iets zegt mij dat het Tesla met name om de discussie gaat. Gratis marketing..
Redrum zegt
Hebben ze die dan nog echt nodig? Ik zou al lang blij zijn met wat meer in depth info over Tesla ipv altijd hetzelfde type berichtgeving. Bijvoorbeeld over de nieuwe 2022 updates etc…zijn al een tijdje bekend …
flutterby zegt
@Redrum: dit is een perfect voorbeeld waarvan TeslaQ kan klagen terwijl de geïnteresseerde consumenten zullen denken dat gebruik ik toch niet en maak zelf wel uit eat ik tijdens het rijden doe. Net als dat iedereen hier moord en brand zou scheeuwen als vanuit de fabriek een snelheidbegrenzer te verplichten op 135 km/u en als je harder wilt deze moet laten uitschakelen. Dit is exact hoe de meeste merken met video tijdens het rijden omgaan, een hobbyist kan dat gewoon mogelijk maken. Echter bij een Tesla ga je nooit video tijdens het rijden aan de praat krijgen.
Redrum zegt
En dronken, high en met de gsm achter het stuur…
flutterby zegt
@rogerzz: ik kan in elke auto Netflix kijken hoor. De meeste hebben er zelfs een mooie houder op ooghoogte voor.
potver7 zegt
Ik snap nu waarom die dingen steeds op stationaire politiewagens klappen: de Autopilot speelt Pacman.
scott zegt
Ik kan ‘mens-erger-je-niet’-en in mijn Lada.
r3fl3x zegt
“Afleiding tijdens het rijden: het is een gevaar dat voor iedereen die een smartphone bezit op de loer ligt. Alleen bejaarden hebben hier geen last van, maar die hebben weer andere problemen.”
Ik ben noch bejaard noch heb ik bijzonder veel zelfdiscipline, maar ik haal het niet eens in m’n hoofd om met m’n telefoon te klooien tijdens het autorijden. Ik kan er echt niet bij waarom mensen zo’n risico nemen en kan er ook best wel kwaad om worden. Waarom accepteren we dit blijkbaar?
Pascal zegt
Ik ben ook verslaafd aan m’n smartphone maar ik zou niet eens durven om dat ding rijdend te gebruiken. Ik kijk ook met verbazing naar mensen die zitten te appen op de snelweg, heel bizar.
flutterby zegt
@Pascal: hier staat YT standaard in de auto hoor, wel met name podcast gerelateerde video’s.
r3fl3x zegt
Zeg je nou dat je YouTube videos kijkt tijdens het rijden? Ik kan niet eens bellen zonder dat ik merk dat m’n rijden achteruit gaat.
flutterby zegt
@r3fl3x: nee ik luister YouTube video’s in de auto. Dat is niet anders dan radio luisteren.. Bellen in de auto houd ik ook niet van en vraagt meer aandacht.
r3fl3x zegt
Dacht al joh! Podcasts luister ik ook graag in de auto. Maakt een suffe rit nuttig.
camber24 zegt
Mijn vrouw en ik spelen weleens gele auto gespot, elkaar aantikken, in de auto. Komt wel heel dichtbij zo
mashell zegt
Bij ons telt een niet DHL voertuig voor twee!
fordje zegt
Er zijn ook nog andere mensen die niet rijden en die kunnen dan een spelletje spelen misschien?
r3fl3x zegt
Ja hoor, alleen niet op het centrale scherm waar het moeilijk hard afleidt
Redrum zegt
Het werd ondertussen al weer teruggedraaid.
azuli zegt
De RDW gaat hier natuurlijk niet helemaal vrijuit. Zij hebben deze auto’s toegelaten op de Nederlandse wegen.
Redrum zegt
Net zoals bij de EQS…kan/kon je ook lekker tv kijken en dergelijke boven de 60Km/u ….kan dit ook nog steeds? Onverantwoord! 😀