Uit onderzoek blijkt dat voetgangers een dubbel (!) zo grote kans hebben om geraakt te worden door een EV.
Auto’s worden steeds veiliger. Een moderne auto zit volgepropt met alle mogelijke veiligheidssystemen. Toch zijn niet alle ontwikkelingen bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Sterker nog: EV’s zijn juist heel gevaarlijk, zo blijkt uit een nieuw onderzoek.
Groot verschil
Britse onderzoekers hebben aanrijdingen met voetgangers onder de loep genomen om te kijken of er verschil zit tussen elektrische auto’s (+hybrides) en auto’s met een verbrandingsmotor. Daarbij hebben ze gekeken naar ongevallen tussen 2013 en 2017 in Groot-Brittanië.
Wat blijkt? Er zit inderdaad verschil tussen. Een behoorlijk groot verschil zelfs. Een auto met een verbrandingsmotor maakte gemiddeld per 100 miljoen kilometer 2,4 slachtoffers, terwijl een geëlektrificeerde auto 5,16 slachtoffers maakte. Dat is ruim het dubbele. Best wel significant dus.
In de stad
Hoe zou dat nou komen? Daar kunnen de onderzoekers geen keiharde uitspraken over doen, maar het waarschijnlijk iets te maken met het gebrek aan motorgeluid. Nu zijn hybrides en EV’s in dit geval op één hoop gegooid, maar hybrides rijden in de stad vaak ook geruisloos.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het verschil het grootst is in de stad. Daar is de kans dat je als voetganger wordt aangereden door een EV of hybride zelfs drie keer zo groot. De theorie is dat er in de stad veel meer omgevingsgeluid is, waardoor je een EV nog slechter hoort aankomen.
Oplossing
Het goede nieuws is: er is al lang een oplossing voor dit probleem. Sinds 1 juli 2021 moeten alle nieuwe EV’s namelijk verplicht geluid maken bij lage snelheden. Als het goed is hebben voetgangers daar dus niet zoveel meer van te vrezen. Maar er rijden natuurlijk ook nog genoeg oudere EV’s rond, dus voetgangers moeten nog steeds op hun hoede zijn.
Wat ook nog niet is opgelost is het gewicht van EV’s, waar EuroNCAP een tijdje terug voor waarschuwde. Daardoor wordt de kans dat je een voetganger aanrijdt niet groter (mits de remmen goed zijn), maar áls het gebeurt richt je wel meer schade aan.
Bron: Journal of Epidemology & Community Health
Foto: Tesla Model S, gespot door @wolfssjrd (toen een Tesla nog zeldzaam was)
Flutterbear zegt
Je zou maar onderzoek doen naar een probleem waar al een oplossing voor geïmplementeerd is..
Gewicht lijkt mij niet zo relevant, acceleratie wel. Juist omdat een brandstofmotor bij stevige acceleratie wel van zich laat horen terwijl je als voetganger niet echt verschil merkt tussen 1500 en 2000 kg met 25 km/u.
RutgerK zegt
Het neefje van de minister van Verkeer moest een werkstuk maken voor Groep 8?
Het aanbod van EV’s en Hybrides tussen 2013 rn 2017 was nog zeer beperkt.. Gezien de beperkte actieradius reden EV’s en hybdries niet zoveel snelweg kilometers dus een heel veel groter percentage in stedelijk gebied.
Zonder verdere achtergrond een nietszeggend onderzoek..
okmer zegt
Je stapt voor het gemak over de vorm van de auto heen, de meeste elektrische auto’s zijn hoge modellen met zo’n peuter pletter front. Verder is energie geljjk aan massa x snelheid dus hoe zwaarder hoe groter de impact…
werf76 zegt
Nou, je hoort ze niet en accelereren met geluidssnelheid. Dus ja.
potver7 zegt
En dat geldt tot op zekere hoogte ook voor fietsers. Maar daar hebben ze in Engeland waarschijnlijk geen onderzoek naar gedaan.
Flutterbear zegt
De helft van de fietsers heeft doppen in en hoort toch niets. Geld trouwens ook voor een groot deel van de voetgangers. Ik kan mij zelf niet voorstellen dat je op geluid vertrouwt of je de rijbaan op kan.. Natuurlijke selectie much?
potver7 zegt
En geldt ook voor veel automobilisten. Als ze niet de stereo voluit hebben staan of al rijdend zitten te vergaderen.
Wat is je punt?
Flutterbear zegt
Automobilisten zijn geen kwetsbare weggebruikers. Beetje fatsoenlijk isolatie en je hoort je omgeving al niet meer.
kennone zegt
Dat geluid is wel echt een dingetje. 2 weken voor het eerst met DB killers gereden omdat er aangekondigd was dat ze gingen controleren op geluid. Die zelfde dag aangereden met gelukkig minimale schade maar dat kwam dus volgens de Clio bestuurder die overigens fout zat doordat hij mij niet zag of hoorde.. thuis gelijk weer de DB(human)killers er uit gehaald.
Rokende Wielen zegt
Het gevolg is dat je daarmee meer geluidsdruk produceert op plekken waar anderen (bewoners bijvoorbeeld) daar overlast van ondervinden waardoor er of tegen wordt opgetreden middels geluidsmetingen, of wegen worden voor doelgroepen afgesloten die grotendeels de bron zijn van die geluidsoverlast. Een slechtziende/slechthorende verkeersdeelnemer mag kennelijk wel deelnemen aan het verkeer, een aanwijsbare doelgroep vind het leuk om met knallende uitlaten luidruchtig rond te rijden maar gebruikt dat argument ook ter voorkoming van aanrijdingen.
Wat doen we hieraan? Ipv rekening houden met “de ander” gaan we onze eigen aanwezigheid versterken, wat overigens geen garantie is voor voorkomen van een aanrijding door een slechthorende/-ziende verkeersdeelnemer.
pomoek zegt
Onderzoek doen naar een probleem dat al is opgelost. Bijzonder.
William zegt
Dat probleem van EVs is helaas niet opgelost. Ik zie er nog veel teveel met lage snelheid rijden terwijl ze geen waarschuwend geluid maken. Blijkbaar werken die systemen niet, of niet goed?
Flutterbear zegt
Geld alleen voor een typegoedkeuring na de genoemde datum. Oudere typegoedkeuringen worden niet actief hersteld.
Gulli zegt
Wat ik nog steeds bizar vind is dat auto’s een EV-geluidje moeten maken zolang ze onder de 35km/u rijden, maar dat elektrische brommers/fietsen dat niet hoeven.
Een EV hoor je ook nog wel aan komen rijden als dat geluidje uitstaat vanwege bandengeruis, zeker als het een beetje een dikke sjaak is. Daarbij komt dat in Nederland in een groot deel van de gevallen de rijbaan is gescheiden van de fietspaden en trottoirs.
Elektrische scooters daarentegen hoor je NIET, pas als ze op 4cm van je vandaan voorbij komen scheuren hoor je ze en dan schrik je jezelf al helemaal het leplazarus. En daar zit hem het probleem want die rijden dus idd op een fietspad of trottoir (zeker als het een bezorger is) dus de schieten vlak langs je. Daar hoef je bij een auto minder bang voor te zijn. Laatst hoorde ik achter me een piepje met enige regelmaat en die leek dichterbij te komen. Bleek dat het het geluidje van zijn knipperlicht was, maar de scooter zelf had ik niet gehoord. Laat die dingen eens verplicht een geluidje maken en dat scheelt al een hoop.
Ironisch genoeg liep ik in het verleden te klagen over herriescooters die de hele buurt wakker blèren met hun teveel aan geluid, nu loop ik te klagen dat EV scooters niet genoeg geluid maken! Ach ja je blijft toch een Hollander he.
Otua zegt
In 2024 een onderzoek publiceren met cijfers van 7-11 jaar geleden? Ik weet niet wat er erger is, dat iemand hiervoor heeft betaald of dat jullie dit nieuwswaardig vinden
mashell zegt
Een artikel met EV’s levensgevaarlijk heeft de potentie veel reacties uit te lokken. Zelfs als het achterhaalde onzin is.
rwdftw zegt
Loud pipes saves lives. Duidelijk.
Maar het is wel een beetje wij van WC Eend. De EU doet er alles aan om overlast te verminderen. Filters in de uitlaten, maximale geluidsbelasting, stillere banden etc. Alles moet stiller. Het moet ook veiliger met ADAS systemen, die het vaak laten afweten bij het herkennen van een voetganger.
En dan letten de automobilist en de voetganger niet zo goed op en dan hebben we een aanrijding.
O plaat zegt
Gevaarlijker voor voetgangers, katten, wild, kinderen in de Lithium mijnen,.. Het lijkt wel dat iedereen verliest. Behalve de chinezen en apartheid Elon natuurlijk.
tommycooker zegt
Zucht. 7-11 jaar oude data terwijl probleem al is opgelost. En door.
jippie zegt
In het kader van voetgangersveiligheid is het sowieso aan te raden om je auto te voorzien van Akrapovich, downpipe en openluchtfilter. Elektrieke auto’s moeten het dan maar met speakers doen.
wimof zegt
Ons brein is nog gewoon aan een verbrandingsmotor , die heeft tijd nodig om vanuit stilstand tot toegelaten stadssnelheid te komen.
Dit in grote tegenstelling waarmee EV’s uit de startblokken schieten.
Dit is ook van toepassing voor Speedpedelec’s
mashell zegt
EV’s zijn snel maar ze zijn wel gemakkelijk controleerbaar. Langzaam rijden is met een EV door gebrek aan versnellingsbak en stationair toerental juist gemakkelijker dan met een verbrandingsmotor.
Janus zegt
Je moet als voetganger en fietser ook uit je doppen kijken. Je bent gewoon verkeersdeelnemer. Wel heel kort door de bocht om alle verantwoordelijkheid bij de autobestuurders te leggen.
Geraakt? Eigen schuld!
mashell zegt
Kort door de bocht inderdaad maar wel wat de wetgever gedaan heeft, wie zichzelf in een harnas van 1000 kilo door het verkeer beweegt draagt de verantwoordelijkheid.
marcomanta zegt
Net als snelle brandstofauto’s met pubers, die zijn ook gevaarlijk. Of bejaarden op elektrische fietsen.
mc96 zegt
Elektrische auto’s tussen 2013 en 2017. Is er ook gekeken of die auto’s misschien niet relatief vaker in stedelijke omgeving reden… Daar is de kans namelijk veel groter op een aanrijding met een voetganger.. Bij lage snelheden in de stad is het motorgeluid bij brandstofauto’s vaak ook niet te horen. Je hoort in feite alleen het bandengeluid. En dat geluid maakt een elektrische auto ook…