• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onderzoek: diesel-motor binnen 30 jaar dood en begraven

Auteur: JordyS, gepost 20 december 2014 om 11:00 – 45 Reacties

Audi V10 TDI


De diesel-motor moet in 2043 zijn 150e verjaardag vieren, maar het zou zomaar kunnen dat de techniek van Rudolf Diesel tegen die tijd compleet onrendabel is.

Dat blijkt in ieder geval uit het Automotive Market Report van Eurotax Glass’s. Zij zien dat het marktaandeel van personenauto’s met een dieselmotor in Europa sterk afneemt. Dat is opmerkelijk, omdat ‘wij’ juist bekend stonden als echte diesel-tankers. In Frankrijk (77 procent 2008, 65 procent nu) en België (79 procent 2008, 62 procent nu) daalde het aandeel diesel-verbruikers het sterkst, terwijl de markt in Nederland (25 naar 23 procent) redelijk stabiel blijft.

Je zou die afname kunnen linken aan politieke maatregelen, want steeds meer wetgevers kiezen ervoor om de aanschaf van een diesel-auto te ontmoedigen. Zij hopen op die manier de uitstoot van fijnstof aan te pakken. Denk aan milieuzones in grote steden of het actief bevorderen van schonere technieken, zoals hybrides en elektrische auto’s.

De gevolgen hiervan zijn duidelijk: de afzetmarkt wordt kleiner, terwijl er wel flink geïnvesteerd moet worden om de dieselmotoren bij de tijd te houden. Eurotax Glass’s verwacht dan ook dat deze investeringen binnen een aantal jaren niet meer rendabel zijn, simpelweg omdat er niet genoeg auto’s verkocht worden en er dus niet genoeg verdiend wordt. Zet die trend door, dan is de diesel nog voor zijn 150e verjaardag dood en begraven. (via: Automotive-Werkplaats)

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland
  • Gespot- Een kneiterdikke diesel met vers kenteken

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, milieu, milieuzones, Techniek

Vorig bericht: « De 11 populairste Autojunk-video’s op Facebook in 2014
Volgend bericht: Lexani bouwt een droombioscoop in je Cadillac Escalade »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    20 december 2014 om 11:07

    Fijn dat er mensen zijn die het weten, als ze me nu ook nog kunnen vertellen welke aandeeltjes ik Maandag moet kopen om Dinsdag schathemeltje rijk te zijn, dan zal ik ze misschien wel geloven
    NOT !

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 december 2014 om 11:20

      @desjonnies: op basis van de dalende verkopen van de diesels trekken ze de conclusie. Maar niet alleen auto’s rijden natuurlijk op diesel. Vrachtwagens en schepen doen ook nog alles op diesel en die zie ik niet zo snel hybride worden.

      Login om te reageren
      • marc94 zegt

        20 december 2014 om 21:33

        @rolov: schepen gaan toch op simpele stookolie? Diesel is veel te duur.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          20 december 2014 om 23:45

          @marc94: binnenvaart schepen varen op rode (ja) diesel en zeeschepen op stookolie en diesel. Ze kunnen switchen.

          Login om te reageren
  2. dmk94 zegt

    20 december 2014 om 11:07

    jammer, eerste auto waar ik mee reed toen ik mijn rijbeijs had was een 2003 BMW X5 3.0D wat lag daar een geweldig blok in.

    Login om te reageren
    • JagID3Merc zegt

      21 december 2014 om 22:39

      @dmk94: laast ook gereden in de X5 3.0D met de 218 pk en 500nm. Automaat in Sport. Geweldige auto. Hoop binnenkort ook een keer 5-serie met dit blok te kunnen proberen.

      Login om te reageren
      • swaggguar zegt

        22 december 2014 om 06:15

        @citroen4life: rij nu de witte X5 M-package 3.5 benzine 2014 van mijn Chinese vriendin, in Shanghai. Ook een lekker blok heur. Ze hebben hier trouwens schijt aan fijnstof. Lange leve het kapitalisme.

        Login om te reageren
  3. grrrrommmmm zegt

    20 december 2014 om 11:09

    En de scheepvaart dan?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      20 december 2014 om 11:19

      @grrrrommmmm: Inderdaad, in de scheepvaart zal diesel nog wel een aantal decennia de meest toegepaste krachtbron blijven. Net als in het wegtransport en de landbouw.

      Login om te reageren
      • grrrrommmmm zegt

        20 december 2014 om 11:32

        @moveyourmind:
        inderdaad, ze vergeten doodleuk dat de common rail techniek uit de scheepvaart komt en dat er een enorme ontwikkeling is op het vlak van bio diesel.

        Login om te reageren
      • marc94 zegt

        20 december 2014 om 21:45

        @moveyourmind: de meeste 3.0 turbodiesel waar ik mee gereden heb zijn prachtig rijdende blokken. Persoonlijk een lichte voorkeur voor de 3.0tdi in de audi Q5. Ik hoop dat het nog heeeel lang duurt voor diesel verdwijnt bij de pomp.

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          20 december 2014 om 21:46

          @marc94: naar @dmk94 bedoeld.

          Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    20 december 2014 om 11:11

    Klinkt misschien raar maar soms klinken dieselmotoren 10x beter als een benzine motor. Maar misschien wordt waterstof de nieuwe diesel? Zou zo maar kunnen.

    Login om te reageren
    • sirhc zegt

      20 december 2014 om 13:04

      @henkhupelschoten: beter dan Henk!

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        20 december 2014 om 16:56

        @sirhc: Sorry…. Ik ga daar altijd de fout in haha

        Login om te reageren
  5. sjeppie156 zegt

    20 december 2014 om 11:20

    Ik vraag me toch af waarom er bijvoorbeeld in een fisker een benzine motot ligt en niet een diesel? Is dit door het onrustiger karakteristiek van een diesel of het gewicht. Mij lijkt een diesel motor rendabeler?

    Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      21 december 2014 om 09:50

      @sjeppie156: Denk meer omdat Fisker uit Amerika komt. Diesel daar begint nu een klein beetje op te komen in personenauto’s.

      Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    20 december 2014 om 11:25

    Over de hele fijn stof lobby :

    55% fijn stof is afkomstig van zand en zout

    15% fijn stof is afkomstig van menselijke activiteiten waaronder verkeer

    De allergrootste jaarlijkse piek van fijn stof ligt tijdens oud en nieuw.

    En 2/3 van het fijn stof dat we inademen is afkomstig uit het buitenland.

    Login om te reageren
    • hetzwartesaabvandefamilie zegt

      20 december 2014 om 12:26

      @desjonnies: fijnstof

      Login om te reageren
      • bastiaangt zegt

        20 december 2014 om 13:28

        @hetzwartesaabvandefamilie: Eigenlijk is fijnstof niets anders dan fijn stof. Of je het inademen van de stof fijn vindt, is dan weer een heel ander verhaal.

        Login om te reageren
    • gezondverstand zegt

      20 december 2014 om 13:45

      @desjonnies: het is mij al jaren duidelijk dat het grootste deel van het milieu gezever onterecht is en enkel dient om bij mensen (met name automobilisten) de portemonnee te legen :)

      Login om te reageren
      • xj40 zegt

        21 december 2014 om 00:23

        @gezondverstand: Juist, het enige juiste èn goede antwoord!

        Login om te reageren
    • 4244cc zegt

      20 december 2014 om 20:00

      @desjonnies: fijne informatieve stof

      Login om te reageren
  7. ritchie zegt

    20 december 2014 om 11:25

    Het tsi blok is ook heel zuinig dus komen ze goedkoper uit met een tsi dan een diesel. (Belasting)

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      20 december 2014 om 11:54

      @ritchie: Ik zou hier natuurlijk een opmerking kunnen maken over de betrouwbaarheid van tsi motoren en de daardoor door jouw aangehaalde zuinigheid.

      Maar dat doe ik niet.

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      20 december 2014 om 12:39

      @ritchie: De garagerekening is weer niet zo zuinig van een tsi ;)

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      20 december 2014 om 16:26

      @ritchie: WTFBBQ … TSI zuinig ? Jij bent zeker net als junior-sales-medewerker bij VAG begonnen ? Of sterker nog: heb je eigenlijk wel een rijbewijs ? En nee, ik ben geen anti-VW-fanboy; ik spreek uit eigen ervaring met 3 modellen TSI/TFSI.

      Login om te reageren
  8. HZW zegt

    20 december 2014 om 11:26

    Het is toch te hopen dat tegen die tijd alle fossiele brandstof motoren dood en begraven zijn en dat we massaal op waterstof rijden.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      20 december 2014 om 11:53

      @HZW: Ik hoop dat de dan inmiddels hoogbejaarde Hans Goedkoop in een Andere Tijden special meewarig terugblikt op de dan inmiddels lang en breed uitgestorven anti-auto lobby van de Europese Unie. Een uitzending die vage herinneringen doet opborrelen aan de special die ergens in een grijs verleden het fenomeen ‘zure regen’ als onderwerp had.

      Overigens nog steeds uitgezonden vanuit het gebouw van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum. Het mooie Hilversum dat ook in 2045 tegen de voorspellingen in nog steeds geen kustplaats is.

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        20 december 2014 om 11:55

        @moveyourmind: Scherp.

        Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      20 december 2014 om 14:57

      @HZW: Meer iets voor jouw: http://Www.groen7.nl

      Login om te reageren
  9. david-e30 zegt

    20 december 2014 om 11:36

    direct injectie benzine motoren stoten ook fijnstof uit, maar daar zijn ze bij de wetgeving nog niet achter

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    20 december 2014 om 11:50

    Volgens mij is dit de toekomst:

    Turbo blokken of turbines op CNG dat geproduceerd wordt met afval van biologische oorsprong of algen

    Elektrische motoren icm met accu’s (zink-air of iets in die strekking)

    Elektrische motoren icm brandstofcel en waterstof, misschien als we een duurzame manier vinden om waterstof te produceren.

    De keuze van een van bovenstaande technologieën hangt af van de plaats waar de technologie ingezet zal worden en de autonomie.

    Voor vrachtvervoer op de oceanen zijn er bovendien ook nog mogelijkheden met wind (http://www.skysails.info/english/)

    Login om te reageren
  11. KEV9 zegt

    20 december 2014 om 12:02

    fijn.. geloof er alleen geen ene reet van. de dieselmotor wordt beter en beter en beter en vooral veel zuiniger dan een benzinemotor ooit zal worden.

    Login om te reageren
  12. xahc zegt

    20 december 2014 om 12:16

    Achterlijk, er wordt enkel gekeken naar fijnstof terwijl ULTRA fijnstof juist de boosdoener is. Door nieuwe ontwikkelingen neemt die laatste juist toe!

    Login om te reageren
    • pjeey zegt

      20 december 2014 om 15:11

      @xahc: en ultra ultra fijnstof dan?

      Login om te reageren
  13. series2 zegt

    20 december 2014 om 12:35

    Fijnstoflobby interesseert me niet. De levensverwachting hier is al enorm hoog!

    Login om te reageren
  14. series2 zegt

    20 december 2014 om 12:36

    Fijnstof

    Login om te reageren
  15. VeniVidiVici zegt

    20 december 2014 om 12:40

    Als de politieke maatregelen tegen fijnstof uitstoot eerst even in landen als Amerika, China en Rusland gepresenteerd en doorgevoerd worden dan ga ik pas een hybride of elektrische auto kopen. Anders hebben alle goede milieu bedoelingen in speldenprik Europa 0,0 nut op de aardbol!
    Beetje het F1 verhaal… zuinige saaie V6 turbo blokjes gebruiken, maar wel met 30 vrachtwagens de boel transporteren…

    Login om te reageren
  16. autofanaat zegt

    20 december 2014 om 12:59

    Jammer, diesels vind ik geweldig. Nu kunnen ze prachtig lopen en lekker veel trekkracht beschikbaar. Diesels zijn ook veel zuiniger geworden, en door de euro 6 norm doen ze niet veel onder voor een benzinemotor.

    Login om te reageren
  17. wing zegt

    20 december 2014 om 13:16

    Lang leve dieselpower en soms ook nog knallen met een turbo boxerblokje

    Login om te reageren
  18. SimonMc zegt

    20 december 2014 om 13:31

    Beste nieuws dat ik in tijden al gelezen heb. Bedankt autoblog !

    Login om te reageren
  19. gezondverstand zegt

    20 december 2014 om 13:47

    Lage percentage diesels in Nederland is dankzij de straftax die er in Nederland op een dieselauto zit.

    Login om te reageren
  20. ej20g zegt

    20 december 2014 om 15:07

    Ik zal dieselmotoren niet missen. Hoewel er zeer soepele en fijne diesels op de markt zijn, blijf ik een sterke afkeer voor diesel hebben. Deels ook gewoon omdat ik kotsmisselijk wordt van de geur die diesel afgeeft.

    Uiteraard is het nog maar zien of diesels over 30 jaar echt “weg” zullen zijn. En als dat zo is, dan heb ik er toch weinig tot geen profijt meer van.

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    21 december 2014 om 11:08

    4 dagen geleden was de 2 takt diesel nog de motor van de toekomst en nu wordt diesel uitgefaseerd? Mijn conclusie: jongens, het is helemaal geen glazen bol, het is een buitenlamp.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North