Althans, dat vinden ze zelf.
De welbekende taxidienst UberPOP komt weer eens in het nieuws. Ditmaal gaat het om de uitkomst van een onderzoek, waaruit blijkt dat klanten zeer tevreden zijn met het initiatief dat de taximarkt open moet breken.
Keerzijde van de medaille is alleen wel dat chauffeurs op hun beurt minder blij zijn met de dinero die ze overhouden na een dagje Uberen. Slechts 37% zegt tevreden te zijn met de opbrengsten. De overige 63% staat neutraal of negatief tegenover het salaris.
Chauffeurs zouden volgens Uber zelf zo’n 100 euro per dag kunnen overhouden aan een dagje carpoolen tegen betaling, maar afgaande op de resultaten van het onderzoek blijkt nu dat die verdiensten in de praktijk behoorlijk tegen kunnen vallen. Da’s op zich ook niet zo heel vreemd, als je nagaat dat een ritje met UberPOP al gauw 50% goedkoper is dan hetzelfde ritje met een taxi op blauwe platen.
Uber wil met het onderzoek aantonen dat de consument blij is met het initiatief, zodat de beleidsmakers in Den Haag mogelijk afzien van een verbod op de taxidienst. Gezien de recente ontwikkelingen bij onze oosterburen zou deze poging nog best eens succesvol kunnen zijn, dus dit verhaal gaat ongetwijfeld een staartje krijgen.
Fotocredit: autojunk
reset zegt
Ah ja, de leaserijderspekker-app. Lekker in het weekend mensen chauffeuren via de Uber app waarbij de werkgever je benzine betaald.
knipperlichtje zegt
@reset: als je een leaseauto rijdt die groot genoeg is om als ’taxi’ te gebruiken, dan hoef je echt niet in het weekend wat bij te verdienen. Is overigens ook funest voor je kilometers, dus onzin.
launchcontrol zegt
@knipperlichtje: wat een onzin, wie zegt dat een taxi groot moet zijn en er zijn zat leaserijders die genoeg privékilometers overhouden om dit te doen…..
damrakker zegt
@launchcontrol: idd wat dacht je van de bijtelling terug verdienen.. Hey idee
Kvgorp zegt
@knipperlichtje: Een Skoda SuperB is niet zo duur in de lease hoor en reken er maar op dat deze voldoet als taxi qua maatvoering. Daar naast zijn er zat leaserijders die na 4-5 jaar hun auto inruilen voor een spiksplinternieuwe nieuwe met 60.000 km op de teller.
isobmw zegt
@Kvgorp: qua maatvoering als taxi voldoen? Hier in Twente rijden er zelfs vw up taxi’s,
gregorius zegt
@isobmw: redden die Up!’s t tot aan de schuurfeesten? Of is t dan duwen?
dick1980 zegt
@knipperlichtje: kleine nuance: als je een leaseauto rijdt die LUXE genoeg is om als luxe ‘taxi’ te gebruiken (en dus relatief gezien het meeste opbrengt), dan hoef je meest waarschijnlijk niet in het weekend wat bij te verdienen. Tenzij je die auto met dat specifieke doel gekocht hebt, maar dat is onwaarschijnlijk want dan is het juist weer gunstiger om ‘m op blauwe platen aan te schaffen (want is dan ook BPM-vrij) en dan zou je weer buiten de Uber-boot vallen ;-)
jzaero zegt
@knipperlichtje: je kan ook met een Citroen C1 of Fiat 500 mensen vervoeren hoor. Besides, een Skoda is meestal ruimschoots betaalbaar maar ook heel ruim.
potver7 zegt
@reset: Hahaha, ja totdat je werkgever erachter komt, bijvoorbeeld omdat die na een avondje stappen een UberPOP taxi bestelt…
gregorius zegt
Hoe zit t eigenlijk met de inkomensverdeling tussen Uber en de UberPOP chauffeur?
En hoelang moet je ongeveer rijden in Amsterdam voor die 100 euro?
Lijken me toch interessante vragen die je wil beantwoorden in je artikel (NOS / Autoblog). Maar goed, kan hier de pdf niet openen.
mrcabdrivert zegt
@gregorius: een Uber (black of lux) chauffeur hanteert een royaal tarief (gelijk aan taxi tarieven of zelfs iets hoger). 20% van de ritprijs moet worden afgestaan aan Uber. Een UberPop chauffeur haalt de 100 euro per dag nog niet bijna in Amsterdam.
wieledraaier zegt
Laat de taxichauffeurs ook eens wat verdienen. Opgerot met die uberzooi. Straks zitten taxichauffeurs thuis en moeten wij hun uitkeringen gaan betalen. Alsof je elke dag 3 keer de taxi pakt. Pak je wel drie keer de taxi per dag, moet je jezelf eens afvragen of het niet anders kan. Bijvoorbeeld een eigen auto kopen, rijbewijs gaan halen of ov pakken.
basbasbas zegt
@wieledraaier: ga eens een weekendje op pad. Ik pak makkelijk 3 keer de taxi in een weekend. Ik rijd niet als ik een borrel gedronken heb en hier in amsterdam rijden de trams niet meer na een bepaalde tijd. Bovendien is vervoer met de tram soms omslachtig.
Bovendien rijdt ik graag met uber omdat ik klantvriendelijk behandeld word, Niet grimmig aangeken word en ik van mening ben dat ik mensen die op een vrije avond gaan werken het blijkbaar net zo hard nodig hebben als een taxi chauffeur die niet aan eerder beschreven en bovenstaande pluspunten voldoet.
super zegt
@wieledraaier:
ze moeten idd genoeg verdienen om hun kickboxlessen te kunnen betalen!
camber24 zegt
Term ‘dinero’ past geheel niet in de sfeer van de rest van het artikel. Doe dat nou gewoon niet… Had ‘geld’ gebruikt en het artikel was een stuk volwassener.
Sracerr zegt
Goed initiatief alleen dan zonder de tussenkomst van “Uber” natuurlijk, daar blijft veel te veel geld aan de strijkstok hangen, kun je op je klompen aan voelen komen. En je maakt toch zeker zelf wel uit wie je wel/niet mee vervoert tegen betaling in je eigen auto, kom op zeg Vrijheid en de rest is van ondergeschikt belang.Wat wel hoort (mijn mening) dat de taxichauffeurs die astronomische bedragen hebben moeten betalen voor een vergunning in het verleden volledig gecompenseerd worden! Daar wringt natuurlijk de schoen/klomp Money!.
mrcabdrivert zegt
@Sracerr: dus jij mag ook een kledingwinkel, friettent, apotheek bakkerij of drankzaak beginnen in je woonkamer, zonder vergunningen, nodige papieren en een beetje kennis?
mashell zegt
@Sracerr: “Vrijheid en de rest is van ondergeschikt belang.” dat klinkt mooi maar is nonsens zoals Montesquieu ons leert: “Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat, en als een burger zou kunnen doen wat bij wet is verboden, dan zou hij niet langer vrij zijn, omdat zijn medeburgers hetzelfde zouden kunnen.”
Dat die ubersnorders die de taxiwet overtreden zijn dus helemaal niet vrij.
mashell zegt
CEO’s, bankiers, piloten, fabrieksarbeiders, personal coaches, politici, winkelbedienden etc verdienen ook allemaal te weinig als je het ze zelf vraagt…
donvincenzo zegt
Die 100 euro per dag zegt me niks. Wat bedoelen ze met ‘overhouden’. Zijn alle kosten voor auto, verzekering e.d. er dan al af? Is dat bruto of netto? Moet je ook nacht- en weekenddiensten draaien om gemiddeld 100 euro over te houden, of is dit gebaseerd op het normale tarief?
ablogjunk zegt
Mensen kiezen er toch zelf voor om voor uber te werken? Doe het dan gewoon niet en hou op met janken!
drijver zegt
Voor het vervoer van personen tegen betaling zijn regels en daarbij behorende plichten. De mensen in dit artikel noem ik gewoon snorders. Je zou maar in een ongeluk met zo’n persoon terecht komen met letselschade. Je bent namelijk gewoon onverzekerd.