De redding van het team leek in kannen en kruiken. Maar er zitten nog een heleboel haken en ogen aan, zo blijkt nu.
Puur sportief gezien mag je het F1-team van Force India best een succes noemen. Vijay Mallya nam het team, ooit begonnen als Jordan Grand Prix, na het seizoen van 2007 over van de gelukszoekers van Spyker. In de tien jaren die volgden behaalde het team weliswaar geen enkele overwinning, maar stonden ze wel een keer op pole position en scoorden ze verschillende podia. De afgelopen twee seizoenen eindigde het team als vierde in het kampioenschap achter de puissant rijke teams van Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing.
De puike prestaties op de baan, staan echter in schril contrast met de financiële gang van zaken achter de schermen. Ooit werd teameigenaar Vijay Mallya met open armen ontvangen in de F1, wat veel te maken had met de (vermeende) dikte van zijn portemonnee. Het traditionele feestje tijdens de Grand Prix van Monaco op Vijays imposante jacht (de Indian Empress, je kan ‘m tegenwoordig huren voor 650.000 Euro per week) was de place to be voor alle glitterati in en om de sport.
Maar oh, how the mighty have fallen. Het is al enige tijd duidelijk dat Vijays rijkdom is opgedroogd. Op een of andere manier wist het F1-team in dat licht bezien nog vrij lang door te bikkelen, maar deze zomer raakte de stront dan toch de ventilator. Vijay (en zijn zoon) werden onder andere door Sergio Perez gedwongen het team van de hand te doen. Lawrence Stroll, de vader van Lance, diende zich al snel aan als een van de prominente kandidaten om team roze over te nemen en aldus geschiedde. Althans zo leek het.
Auto-Motor-und-Sport heeft inmiddels namelijk ondervonden dat de zaken zo simpel niet liggen. Ten eerste ontstond er al snel wrevel bij een andere bieder, Dmitry Mazepin, die via het pakkend genaamde bedrijf Uralkali ook interesse had getoond in het team. Dmitry is de vader van Nikita Mazepin, die al een paar tests afwerkte voor Force India (en daarbij duidelijk te traag was). Kennelijk was een van de woorwaarden die aan het bod gesteld werden dat er een concreet reddingsplan bijzat om Force India binnen korte tijd (lees: voor de GP van België) definitief te redden. In zijn ogen kon Stroll daar niet aan voldoen.
En dat blijkt dan ook zo te zijn, al ligt dat vooral aan de verkopende kant van de deal. Maar liefst dertien Indiase banken moesten hun goedkeuring geven aan de overdracht en naar verluidt had sponsor en drankenfabrikant Diageo (Keep on Walking) er ook nog wat over te zeggen. Daarnaast was er nog het verhaal van de TV-gelden. Zoals we eerder berichtten wil(l)(d)en Renault, McLaren en Williams er níet mee instemmen dat Force India in nieuwe handen nog steeds aanspraak kan maken op de gelden die het staat te ontvangen van de F1-rechtenhouder. Dat laatste zou in theorie een strop betekenen van zo’n 150 miljoen Dollar over drie jaar.
Met al deze issues in het achterhoofd, is kamp Stroll in de tussentijd overgegaan op een andere strategie. In plaats van de aandelen over te kopen van Mallya (en Michiel Mol), heeft Lawrence zo’n beetje alle harde assets van het team gekocht, zoals de fabriek en de auto’s en dergelijke. De medewerkers van het team blijven (in eerste instantie) ook gewoon werkzaam voor de renstal, met uitzondering van teambaas Bob Fernley. Van hem is inmiddels bekend geworden dat hij het veld moet ruimen. Door het gegoochel met de aandelen zou het verlies van de TV-gelden omzeild kunnen worden.
Althans ten dele. In Spa is namelijk duidelijk geworden dat de naam ‘Force India’ evenals de sponsornamen van Mallya’s bedrijven van alle vrachtbakken en dergelijke verwijderd zijn/worden. Naamswijzigingen van teams na een bepaalde datum zijn een lastig verhaal in de F1, wat bijvoorbeeld de reden is dat Sauber in 2010 aan de start kwam als BMW Sauber, hoewel er dat jaar na het vertrek van BMW met Ferrari-blokken gereden werd door de Zwitsers. Een ‘late entry‘ is echter technisch gezien wel mogelijk, mits er wederom toestemming wordt verleend door de andere teams en er -uiteraard- een extra inschrijvingsfee betaald wordt aan de FIA.
Enfin, veel gedoe, veel onduidelijkheid en veel geneuzel met regeltjes dus. Maar wat zijn de directe gevolgen die we kunnen verwachten? Wel, in ieder geval is vandaag bekend geworden dat het team de race van dit weekend in Spa mag starten. Dat was al even een vraagteken. Vervolgens wordt er op dit moment naar verluidt door Liberty Media noest gesproken met Williams, McLaren en Renault over een compromis om Force India alsnog gewoon toe te staan (een deel van) haar TV-rechten op te strijken na een overgang van de aandelen. Liberty Media wil het team zelf natuurlijk graag behouden voor de sport.
Een en ander zou als volgt in zijn werk gaan: alle punten die het team tot nu toe dit jaar als Force India heeft gehaald worden (om de geldverdeling te bepalen) geschrapt en het team zou alleen (prestatie-)geld krijgen op basis van het aantal punten dat het vanaf nu nog haalt. Realistisch gezien zou ‘Force India’ (momenteel zesde in de stand met 59 punten) dan hooguit nog achtste kunnen worden, áls het erin slaagt naast Sauber en Williams ook Toro Rosso (momenteel 28 punten) te verschalken in de resterende negen races van het seizoen (en met Lance Stroll als coureur). Als voorwaarde geldt tevens dat Lawrence Stroll tot het eind van het seizoen Williams financieel zal blijven ondersteunen. Er wordt al gesproken/gegrapt dat Dmitry Mazepin de rol van Stroll als suikeroom bij Williams volgend jaar kan overnemen. Als we het toch hebben over how the mighty have fallen…
Mocht het allemaal lukken, dan staat er een epische rijderswissel-bonanza op de rol voor Monza. Stroll gaat dan naar Force Stroll in plaats van Ocon. Ocon gaat naar McLaren in plaats van Vandoorne en Kubica neemt het zitje van Stroll bij Williams over. In dit geval rijdt Vandoorne voor eigen publiek voorlopig dus zijn laatste race in de F1 dit weekend. Maar goed, zoals gezegd zitten er nog ettelijke haken en ogen aan het hele verhaal. Stoffel moet dus eigenlijk hopen dat er ergens zand in de molen komt.
UPDATE: er is inmiddels meer info, het team heeft een nieuwe naam!
Robert zegt
Force India = ‘farce’ India.
Eigenlijk van de zotte dat een naamswijziging van wat functioneel hetzelfde team al zou kunnen leiden tot opnieuw betalen van een entrance fee, en dan ook nog eens zonder behoud van punten én enkel nog met goedkeuring van de rest van de teams (die als jakhalzen naar de scraps van het team azen).
Als Liberty Media nou eens rigoureus de bezem door die politieke zwijnenstal wist te halen, dan zou deze raceklasse als geheel er veel beter voor kunnen komen te staan.
mashell zegt
@rrrobert: de teamnaam wordt in allerlei lijstjes genoemd, die moeten dan allemaal aangepast worden. Om wilde naamswijzingen te ontmoedigen (veel teams nemen sponsornamen op in de team naam) hangt daar een prijskaartje aan. Niet vreemd. Het is zelfsgeorgansieerde sport, waarin de teams samen de beslissingen nemen. Het lijkt me niet dat buitenstaanders zoals de verkoper van de TV rechten (wat liberty vooral is) daar al teveel over te zeggen moet hebben. Die FIA doet het sportieve deel, de teams bepalen samen wat ze eigenlijk willen en Liberty zorgt dat het voor veel geld aan circuits en TV zenders verkocht wordt.
autodidact zegt
De filmrechten zijn al verkocht hoorde ik.
jaapiyo zegt
@autodidact: aan Dmitry?
autodidact zegt
@jaapiyo: die koopt alles
gregorius zegt
Blufpoker van de andere teams. Je weet nu gelijk dat de bazen van die andere 3 in principe tegen je zijn.
Natuurlijk willen ze niet dat het 10e team uitvalt; maar omdat er een rijke papa komt die de bende op wil komen, willen ze heb gelijk zover mogelijk uitkleden en hopen dat zij meer geld kunnen krijgen.
Lullig; probeer ze gewoon op de baan te verslaan!
pomoek zegt
Dus Stoffel eruit en Kubica erin? Waarom niet Stoffel op het zitje van Stroll?
riddertevoet zegt
Het blijft misselijkmakend dat de familie Stroll ff een F1 team opkoopt om zoontje Lance van de straat te kunnen houden. Voor dergelijke rijke mensen is de wereld een soort speeltuin waarin ze kunnen doen en laten waar ze zin in hebben. Het rijkeluiszoontje wordt nog geïrriteerd ook als journalisten hem aanspreken op het feit dat hij een pay driver zou zijn. Wat een wereld. Hopelijk raken deze patsers op een gegeven moment verveeld door het uitblijven van succes en gaan ze door naar het volgende speeltje.
gregorius zegt
@riddertevoet: je had een paar jaar geleden ook Virgin en de niet-Renault-Lotus.
Uiteindelijk was dat ook een wie-heeft-de-langste-penis wedstrijd van 2 miljardairs.
Daarnaast zijn het vaak de mindere teams die iig 1 pay-driver hebben. Dit jaar hebben we er 3 (Ericsson en de 2 Williams). In 2017 hadden we er ook 3 (Palmer). In 2016: Nasr, Palmer, Ericsson, Haryanto en Guitierez.
In dit jaar (en volgend) combineren we het gewoon.
Robert zegt
@riddertevoet: weet je, het is een feit dat Lance Stroll met een gouden paplepel is opgevoed, maar als coureur heeft -ie best nette palmares:
2014 kampioen Formule 4 Italië
2015 kampioen Toyota Racing Series Nieuw-Zeeland
2015 5e plaats Europese Formule 3
2016 kampioen Europese Formule 3
2017 debuut, 12e plaats Formule 1 (één podiumfinish)
Het is misschien niet de meest inspirerende, sympathieke coureur op de grid, maar hij kan best een potje sturen. De historie van de Formule 1 staat bol van de rijkeluisjochies die die het coureurschap als uitdagende hobby hebben beschouwd, maar er zijn maar heel weinig bij die daar bij tijd en wijle ook nog aansprekende resultaten tegenover wisten te zetten.
En als hij dankzij z’n pa een compleet team op de grid kunnen houden, mogen we de familie Stroll misschien zelfs wel dankbaar zijn. Als fan en liefhebber zit ik niet te wachten op een raceklasse waarin straks nog maar 14 of 16 auto’s rondrijden waarvan 10 of 12 voor spek en bonen meedoen.
jje003 zegt
@rrrobert: Er zijn links en rechts wat interviewtjes van mannen die destijds F3 reden, die beweren dat er een mooi geldbedrag geboden werd zodat Lance’je genoeg puntjes kon sprokkelen voor een superlicentie en zo de F1 in kon gaan
Edge zegt
@riddertevoet: Het is juist geweldig dat de familie Stroll even een team opkoopt om zoontje Lance van de straat te kunnen houden. Nu behouden 400 (oké, 399 na het vertrek van Szafnauer) mensen hun baan en behouden wij als kijkers een team. Er waren maar twee andere partijen die ook echt concreet werden: Dmitry Mazepin en Rich Energy. Die eerste zou net evengoed zijn zoon bij het team hebben ondergebracht, en die is nog slechter dan Lance Stroll. Rich Energy energiedrankjesfabrikant met onvoldoende geld om een F1 team te kopen en onderhouden. Dus gezien de omstandigheden is petrolhead Lawrence Stroll het beste wat ze kon overkomen.
mashell zegt
@riddertevoet: en is het niet precies zo misselijkmakend dat een energiedrankjes miljadair een paar F1 teams heeft een daar puistenkoppen in laat rijden zodat andere puistenkoppen nog meer van zijn energiedrankjes gaan kopen? Laat die rijke mensen toch gewoon doen waar ze zin in hebben. Daarover jammeren ruikt al snel naar jaloersheid. Komt nog bij dat die Stroll het eigenlijk helemaal niet zo slecht doet.
roadster1976 zegt
@riddertevoet: senna is ook geboren met een gouden paplepel. Voor de echte miljadair is stroll overigens maar een kleintje…
str8six zegt
Het is mij onduidelijk waarom Ocon de plek van Vandoorne over zou nemen? Ocon is toch Mercedes protegé?
mashell zegt
@str8six: en Sainz is een Red Bull protege maar die ging ook linksaf.
str8six zegt
@mashell: ja maar daar ligt nog een link met Renault. Vwb Ocon is de link me volstrekt onduidelijk.
jossebos zegt
@str8six: mij ook. Waarom hoor ik niets over een swap. Ocon naar Williams. Dat is toch het meest logisch. Dit staat los wat ze met Vandoorn van plan zijn, of Grosjean for that matter
Gulli zegt
Ik blijf het een sneue actie vinden om een ander team die TV-rechten door de neus te willen boren. Boo-friggety-hoo, als je op de baan niet van ze kunt winnen dan maar de matennaaier uithangen.