We werpen een blik op de 10 onderschatte warme hatchbacks!
Het is maandag 21:00 uur en dat betekent dat we middels een lijstje een bepaald autotype onder de aandacht willen brengen. Vorige week was er het pk-geweld van de Audi RS6. Heel erg cool, uiteraard. Toevallig kwam ondergetekende afgelopen week een Opel tegen, een Kadett 1.8 GT/E uit de vroege jaren ’80. De auto stond er perfect bij, helaas was er geen tijd voor een fotomomentje.
Maar toen begon het wel te kriebelen. Hoe zat het ook al weer met de onderschatte warme hatchbacks uit de jaren ’80? De Golf GTI verzette de bakens in 1976, maar dat wil niet zeggen dat alle merken in de jaren ’80 al een passend antwoord op de auto hadden. En ondanks dat het toentertijd echt hot hatches waren, is dat nu niet meer het geval, natuurlijk.
Terugkijkend zijn het wat lauwwarme hatches en daar is eigenlijk niets mis mee. Dat betekende namelijk dat de auto’s betaalbaar waren. Een beetje C-segment hatchback met lekkere motor en sportieve uitrusting had je in de jaren ’80 voor zo’n 30 mille in guldens. Enfin, we nemen het lijstje met je door!
Kleine disclaimer: ja, we weten het: ‘onderschatte warme hatchbacks’ is een enorm subjectieve term. Uiteraard kan het zijn dat je een ander model in het lijstje had willen zien of een bepaalde auto te heet of te lauw vindt. In de commentsectie kun je je hart uit storten. Wij staan klaar met tissues!
Ford Escort XR3
1980
Ford was er snel bij om de Golf GTI van repliek te dienen. Ford had heel snel door dat er ruimte was voor twee sportieve type Escorts. De topversies (de RS modellen) waren duur, sportief, snel en voor de liefhebber. Daaronder had je dan de XR-modellen, die we tegenwoordig ‘ST’ zouden noemen. En dus perfect voor dit lijstje met onderschatte warme hatchbacks.
De Escort XR3 had een 1.6 liter met 96 pk’s. Niet heel erg veel, maar met 890 kg heb je ook niet veel nodig. En alsnog kon je in minder dan 10 seconden de 100 km/u halen. De XR3 werd opgevolgd door de XR3i, met brandstofinjectie in plaats van een carburateur.
Fiat Ritmo 105 TC (138)
1982
Dan gaan we verder met de Fiat Ritmo. We hebben het altijd over de Volkswagen Golf GTI, maar Fiat was destijds enorm snel met een concurrent. De Fiat Ritmo was een C-segment hatchback met voorwielaandrijving, helemaal zoals het heurt in deze klasse.
De eerste snelle verse was de Ritmo 105 TC. Later volgde er nog een 125 TC Abarth en zelfs 130TC Abarth, maar die zijn uiteraard veel te heet voor deze lijst.
Volkswagen Golf GTI 1.8 (Type 17)
1982
Als het gaat om golfjes kijken we vaak naar de ‘OG’ (het origineel uit 1976) of de latere Golf II zestienklepper. En terecht, dat zijn ook hoogtepunten. Maar de Volkswagen Golf GTI 1.8 van de vroege jaren ’80 is zeker niet te versmaden. Waarom? Nou, je hebt het chassis van de eerste generatie en die sturen verreweg het leukst, mede dankzij het lagere gewicht. De 1.8 motor is maar heel kort geleverd van 1982 tot 1983, want toen stond de Golf II al klaar.
In principe stelde die motor niets voor: een 1.8 liter achtkleps viercilinder met een enkel nokkenasje. Daarmee had je 112 paardjes en 153 Newtonmeters tot je beschikking. Nu gaat het bij een Golf GTI niet alleen om de prestaties. Het is ook het sportieve interieur, de allround rij-eigenschappen met sportief randje en de enkele sportieve accenten voor het exterieur.
Opel Kadett GT/E 1.8 (D)
1983
Opels grote revanche op het GTI-label was de GSI. Volkswagen en Peugeot hebben het concept GTI gesmeed tot wat we vandaag de dag nog steeds kennen. Voordat Opel de GSI’s aan de wereld presenteerde, hadden we de GT/E. Deze had een 1.8 liter motor met 115 pk en 151 Nm. Met name dat koppel zorgde ervoor dat je met een potig karretje onderweg was.
Vergeet ook niet dat deze auto nog geen 1.000 kg weegt en de bakverhoudingen op accelereren staat afgesteld, niet maximale zuinigheid! De meeste zijn inmiddels allemaal weggeroest, helaas. Het was een leuk – ietwat rauw en ruiger – alternatief op een Golf GTI.
Honda Civic 1.5i Si (AG)
1983
Bij Honda kwamen de fans met de implementatie van het VTEC-systeem. Maar Honda was altijd een kei in het extraheren van vermogen uit kleine motoren. In 1983 kon je bij de Honda-dealer binnenlopen voor zo’n kekke Honda Civic GT. Dan krijg je sportieve witte wieldoppen, eigenlijk al de vraagprijs waard natuurlijk. De motor was een 1.5-je, maar Honda wist er alsnog 102 pk uit peuren.
Het gewicht was echt laag, zo’n 840 kg, dus dit ging nog lekker van zijn plek. Van 0-100 km/u sprinten was in 9,2 seconden achter de rug. Daarmee kon je veel BMW 3 Series lekker pesten, evenals met de top van 185 km/u.
Mitsubishi Colt Turbo (C10)
1984
Zullen deze exemplaren überhaupt nog ergens rondrijden? De Mitsubishi Colt is nooit echt een liefhebbersauto geweest, maar voor deze Turbo moet men een uitzondering maken. Het is echt zo’n heerlijk typisch jaren ’80 gebakje. Dus een vrij eenvoudige 1.6 viercilinder en een turbo met ouderwets turbogat. Dat heeft gewoon zijn charme.
Daardoor lijkt het allemaal sneller te gaan dan dat het daadwerkelijk gaat in deze Mitsubishi, alhoewel de Colt Turbo naar huidige maatstaven nog best vlot te noemen is. Dat komt omdat het apparaat iets meer dan 900 kg weegt. In 8 tellen zat je op de 100 km/u en op de snelweg kon je 193 km/u halen. Maar het was meer het spektakel dat ermee gepaard ging.
Renault 11 Turbo
1984
Ook de Renault 11 Turbo was niet de snelste auto ter wereld. Niet eens in zijn klasse. Sterker nog, in dit lijstje is het waarschijnlijk de traagste. Dat maakt niet uit, want het is zo’n leuk dik wagentje dat amper 900 kilogram weegt. Daardoor kon je in 9,3 tellen naar de 100 km/u accelereren en een top halen van 186 km/u.
Dat waren serieuze specs in 1984, 38 jaar terug! De Renault 11 was de hatchback-versie van de 9 (een sedan). Je kon kiezen uit een driedeurs en vijfdeurs. De motor kwam uit de Renault 5, die we beter in ons collectieve geheugen hebben zitten. De 11 Turbo was iets verstandiger en volwassener, maar nog wel leuk!
Lancia Delta GT (838)
1983
Tegenwoordig zijn auto’s als de Audi A3, BMW 1 Serie en Mercedes-Benz A-Klasse niet meer weg te denken uit het C-segment. De grondlegger van de premium sportieve C-segment hatchback is wellicht deze Lancia Delta GT. Ja ja, er zijn ook heftige turbo’s, Integrale’s en diverse HF modellen plus Evo’s geweest en die zijn allemaal geweldig.
Maar er was ook een minder bekende warme hot hatch waarmee het allemaal begon: de Lancia Delta GT. Deze had een 1.5 viercilinder lijnmotor met 105 pk. Dat was 20 pk meer dan de reguliere Delta 1.5, dus het is zeker geen ‘sportpakketje’.
Alfa Romeo 33 1.7 QV (905)
1986
Dan maken we nu tijd voor een inzending met boxermotor! Net als zijn Italiaanse half-neef, de Lancia Delta, was de Alfa Romeo 33 altijd een vijfdeurs. De 33 was de opvolger van de Alfasud. De eerste QV kwam al in 1983, maar na de facelift in 1986 ging het model er flink op vooruit. Zowel qua styling als qua performance. Met 118 pk heb je namelijk precies de goede hoeveelheid vermogen.
Omdat deze Alfa Romeo maar 910 kg weegt, kun je in 9 tellen naar de 100 snellen. De topsnelheid van 196 km/u mag er ook zijn, zeker als je bedenkt dat je op 185-sectie banden staat. De latere QV’s met zestien kleppen (nog een facelift later) zijn dikker en komen nog weleens voorbij, maar deze versie was precies warm genoeg.
Mazda 323 GT (BF)
1987
Nog niet zo lang hadden we al een lijstje met snelle Toyota Corolla’s. Dus we opteren nu even voor een andere Japanner. De Mazda 323 GT was een soort light-versie van de GT Turbo 4×4. Die kost ook meteen zestig mille (in guldens). De 323 GT was iets meer dan 30 mille, terwijl een instap-323 iets meer dan 20k kostte. Ook hier heeft hebben ze de 1.6 in de GT meer vermogen gegeven dan in de (bijvoorbeeld) GLX. Het scheelde bijna 20 pk.
En dan te bedenken dat je ook gewoon nog een 1.3 instapper had! De 323 GT had sportvelgjes, sportstoelen en een kekke spoiler. Waarschijnlijk heeft de roestduivel ze allemaal te grazen genomen, alhoewel de motor ongetwijfeld nog perfect loopt. Leuk project om in een oude stalen sleepboot te monteren en dan twee hoogblonde Friese jongens in blauwe overall in te zetten. Om zo sneller te zijn dan alle andere boten op het meer. Ah, we dwalen af.
Peugeot 309 GTi
1987
Als we het hebben over onderschatte warme hatchbacks uit de jaren ’80, dan moeten we de Peugeot 309 even aanhalen. De auto begon zou als Talbot zijn carrière beginnen, maar werd omgedoopt tot Peugeot. De GTI-versie was niet krachtiger (en wel zwaarder) dan de 205 GTI. Dus iedereen vergat ‘m vrij snel. Zonde, want de 309 GTI was bijna net zo leuk. Net als de Renault 11 Turbo had de 309 last van het ‘kleine-broer’-complex.
De motor was in de 205 GTI goed genoeg om de 205 heet te maken, maar de 309 was net iets meer warm. Deze auto is een twijfelgevalletje. De XS is serieus trager (en niet eens een warme hatch) en later kreeg de 309 GTI een zestienkleps-motor en was het een echt hete hatchback. De achtklepper was dus wel degelijk een ‘warme’ aanbieding.
Meer lezen? Dit zijn de dikste jaren ’80 hatchbacks!
Johanneke zegt
Heerlijke wagentjes, stuk voor stuk. Vader van een maat van mij heeft een Fiesta 1.8-16v XR2i uit 1992 als auto voor erbij. Geen jaren 80, maar hetzelfde recept. 126pk op weinig kilo’s, ding schijnt rond de 8.5 seconden nodig te hebben voor de 100. Prachtig karretje ook.
audicoupe84 zegt
De Fiat Ritmo was een gevaar op de weg! In het interieur braken dingen af bij het aanraken, zo hield ik als roker de asbak los in mijn hand omdat de bevestiging afbrak, raamslingers en pookknop kwamen ook los. Ik mocht dat ding lenen omdat een kennis er een aanrijding mee had (deze man reed al jaaaren schadevrij) Een andere kennis op weg naar Kroatië met zijn Ritmo, lag plotseling op de autobahn op zijn rug omdat de rugleuning spontaan afbrak. Hij heeft tot hij aankwam rechtop gezeten, na aankomst de stoel laten repareren. Nee dit hoort in het rijtje Lada Polonez en Yugo(kennen we die nog?) thuis!
kniesoor zegt
‘Lada Polonez’ ? 😂
Voor de rest klinkt je relaas niet erg geloofwaardig. Maar dat terzijde.
Robert zegt
@amghans: dat afbreken van een rugleuning is een oud-collega van mij ooit ook overkomen. In een Mercedes 190 met ruim 4,5 ton op de teller. Gelukkig bood een houtblok uit een stapel openhaardhout, tussen de leuning en de zitting van de achterbank geklemd, soelaas totdat de garage werd bereikt.
pa045 zegt
Zelf Ritmo’s en Regatta’s gehad en ook genoeg kennissen met deze auto’s. Het verhaal hierboven klinkt erg exemplarisch. Waren meer dan degelijke auto’s. Grootste probleem was en is dat 80% van de monteurs slechts de waterpomp aan de 1.2 Opel hadden vervangen. Die hadden totaal geen verstand van Fiats, Alfa’s of Lancia’s. Als deze “monteurs” moesten werken aan deze auto’s werd het al snel troep genoemd. Dat hun eigen kennis en ervaring te kort schoot, kan je deze mannen niet duidelijk maken.
lefty00 zegt
Leuk om te lezen willeme. Is allemaal voor mijn tijd, dus zon geschiedenislesje is best mooi.
wimof zegt
Helaas voor mij, enkel omdat we moeten toegeven dat we ouder worden, schitterende wagens, wagens waarmee we blij waren, blij met 1 pk (0.736kw) per 8à 9 kg.
En nu, nu, nu moet het 1 pk per 4kg zijn in een ingekapselde omgeving, zonder verdere beleving met als gaspedaal een potentiometer.
Misschien ben ik nu blij dat ik 65 ben en de tijd van de Golf 1 en zelfs de DKW 1000S uit de jaren zestig van dichtbij gekend heb.
Mijn leermeester was destijds verdeler van Jaguar, dat heb ik helaas niet voldoende naar waarde kunnen schatten.
Ik herinner mij enkel motoren die incontinent waren en achterassen die op de grond bleven toen de hefbrug naar boven ging.
Gelukkig heb ik dankzij Richard Michael Owen hier een andere kijk op gekregen.
Toen werd een wagen gebouwd met fierheid, nu enkel op profit.
Onlangs zag ik een youtube film waarop de Peugeot 403 in Sochaux gebouwd werd, de moeite waard. ( uitertaard geen “hot” hatch)
Who_carez zegt
Ik ben er 35 en snap u helemaal :-)
De auto’s van de jaren 80-90 waren een stuk leuker dan de emotieloze meuk die er tegenwoordig rond rijd.
Met een moderne auto die maar 4kg per pk hoeft te bewegen heb je alsnog geen belevenis (met hier en daar een uitzondering).
Dan rijd ik liever traag met het gevoel dat ik super snel ben, dan dat ik super snel ben en het gevoel heb dat ik nog niet eens aan de toegestane snelheid zit.
moveyourmind zegt
BX Sport en de Gti mogen er wat mij betreft ook nog bij.
En de MG Meastro turbo. 0-100 in 6,7 seconde. Serieus snel voor die tijd.
louisvdd76 zegt
Maar buurman wat doet u nu?…..
potver7 zegt
We hebben het over ‘warme’ C-segment hatchbacks, die BX en Maestro zijn behoorlijk pittige wagens die op z’n minst tegen D-segment aanschurken…
tsakkie zegt
Geweldig lijstje, de auto’s die je eruit pikte en nakeek als je naar school fietste. De auto’s waar je in de showroom op hoopte als je met je vader voor een nieuwe C-segmenter ging kijken. Sommige was ik al vergeten.
LoutervanPlezier zegt
Ik mis de leukste, de Daihatsu Charade 1,0 GTti, wat een fijn bakkie was dat. Trouwens zijn voor gangers mochten er ook zijn, de Charade Tomaso Turbo en de Charade Turbo van een generatie eerder.
dondeboer zegt
Kudo’s voor het noemen van de daihatsu’s!
De GTti was echter niet warm, maar met recht een hot hatch en is dan ook veel sneller dan de auto’s uit nevenstaand artikel. En ook sneller dan de meeste andere hot hatches zolang er niet te veel bochten in t parcours zaten.
De 1.3 16v zou je wel een warme hatch kunnen noemen, die was met 90pk op 805 kilo ook al verrassend snel.
kniesoor zegt
De Escort XR3i is onlosmakelijk verbonden met de Marlboro Masters in de 80-jaren van de vorige eeuw. Het feitelijke startpunt van de carrière van Peter Kox, die de editie van 1983 won.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Keer met iemand in zo’n alfa 33 gezeten. Een inhaalactie ging iets minder gewenst dat verwacht, tot het gaspedaal tot de bodem ging. Bam! Toch gered.
Ook weleens meegereden in een Kadett E GSI. K&N luchtfilter, Remus DTM uitlaat. Snelheid viel iets tegen, drama maximaal.
Michel-GR zegt
VW golf GTI MK1 in het (mint) groen was mijn eerste auto en ik was meteen verpest natuurlijk. Nu 31 jaar later, en veel sportieve auto’s verder, zou ik willen dat ik hem nooit had weggedaan.
Dutchdriftking zegt
Leuk lijstje weer! Met name de Kadett zou ik graag willen ervaren.
royaledeluxe zegt
De Alfa heeft bij ons meer dan 400k km gedaan, hij ging weg om dat letterlijk alle elektrische zaken niet meer werkten, ramen, ventilator van de verwarming…
Van die era was er ook de R5 gat turbo, wat een bommetje was dat zeg!
baardmijt zegt
Toepasselijke typo, het turbogat was inderdaad niet te ontkennen bij die smakelijke GT turbo.
tweetyv6 zegt
Oeh, ik mis er 1.
De Toyota Corolla 1.6 GTi Twin Cam 16V
M’n Pa had in ’81 eerst een Golf GTI 1.6, de oer-GTI dus, daarna, in 1983, de Golf 1.8GTI (JK-24-PL) en in 1986 of ’87 de Toyota Corolla GTi Twin Cam 16V (Hatchback)
https://zeperfs.com/en/fiche1612-toyota-corolla-gti-16.htm
trs80 zegt
Ook leuk waren de Talbot Samba Rallye (echt een lekker klein bommetje), de Daihatsu Charade GTti, en de Austin’s-met-MG-logo zoals de MG Maestro en de MG Metro.
rollingstoned zegt
Leuk artikel weer @willeme :-)
mynameisjeroen zegt
De 309 GTI 16-klepper in miami-blue met rood biesje rondom is voor mij echt wel automobiele perfectie. Jammer dat de techniek niet zo betrouwbaar was (tenminste, mijn 106xsi en 205cti lieten me erg vaak in de steek).
hbk2013 zegt
Ik rijd de Golf GTI mk1 1.8 en de sensatie van 112 pk en 860 kilo leeggewicht is in veel opzichten gaver dan met mijn 997 GTS😉 En je krijgt meer duimpjes.
kniesoor zegt
Weet je dat zeker van die 860 kg ? Meen te weten, dat het kentekengewicht van een Mk.1 Golf GTI 1,8 liter 910 kg is.
mc96 zegt
Heerlijk artikel weer. Met deze auto’s ben ik opgegroeid. Bedankt willeme! Die alfa en Renault 11 Turbo waren destijds droomauto’s voor mij. Nu moeilijk voor te stellen 😄. Ook leuk om te zien dat sommige van deze modellen iets later wel serieus snellere varianten kregen. Voor de 16 kleps uitvoering van de Peugeot zou ik nu een moord doen (bij wijze van spreken natuurlijk!).
sizedoesmatter zegt
Die Alfa 33; ooit mee mogen rijden en staat mij nog altijd helder voor ogen! Fijn scherp sturend en een motor die steeds leek te sméken of je meer gas wilde geven; héérlijk!
Zou in dit lijstje de Suzuki Swift gs nog passen? 75 pk voor 750 kilo was ook niet hot, maar best warm. Wilde je meer, dan was er de gti met 100 pk….
TJR zegt
De 323 GT heb ik zelf nog gehad. Was alleen wel een 1.8 16v en geen 1.6 zoals vermeld in het artikel. Net geen 140 pk onder de kap, heel erg snel was die ook niet. Wel geinig.
net10 zegt
Wat een leuk artikel , in de VW Golf, Ford Escort, Fiat Ritmo, Mazda 323 Opel Kadett, Mitsubishi Colt, en Renault 11 heb ik vroeger nog gereden.
Auto’s van vroeger die je bijna niet meer ziet.
potver7 zegt
Volgens mij mag de Citroen Visa Chrono of GTI nog wel in dit lijstje. Lichte karretjes die je een hoop lol konden opleveren.
pietjealpine zegt
Vergeet de Renault 5 GT Turbo niet , begint bij bouwjaar 85′ .
Ik had een nieuwe op grijs kenteken , toen 25000 Gulden !
Turbo begrenzer er uit laten halen bij Veban Rijswijk .
Onder de 6 sec van 0 tot 100 km/u .
7 jaren lang heel veel plezier van gehad .