Zero emissiezones of niet, ondernemers geven geen f*ck en blijven stug stinkende dieselbusjes kopen.
Nou gaat het beleid alle kanten op in Den Haag, wel zero emissiezones in de steden, toch weer niet, feit is dat de meeste gemeentes gewoon doorzetten (of niet?). Het is een enorme zero emissiezone shitshow.
Als je kijkt naar de verkoopcijfers van bestelbusjes dit jaar dan zie je in ieder geval dat de ondernemers het allemaal wel geloven. Ze gaan gewoon allemaal nog even snel voor een nieuwe dieselbus.
Nou worden die bussen volgend jaar ook onbetaalbaar, maar dat is niet het hele verhaal. In 2023 gingen de busjes met brakende diesels ook gewoon al keihard. Als warme broodjes over de toonbank.
Ondernemers kiezen diesel
Waar tot en met september van dit jaar 60 duizend bedrijfswagens op diesel werden gekocht, gingen er 7.358 stuks volledig elektrische bedrijfswagens op kenteken. In 2023 verdubbelde de verkoop nog, nu met een groter aanbod op de markt zien we juist een kleine daling.
De Acea is de organisatie die de Europese verkoopcijfers bijhoudt en die ziet de daling van de verkoop van volledig elektrische busjes als een punt van zorg. De Acea constateert overigens dat die verkoop ook daalde in andere landen in Europa, niet alleen in Nederland. Europabreed zakte de verkoop van volledig elektrische busjes in de eerste negen maanden van 2024 van 7,4 procent naar 5,7 procent.
Volgens hen ligt dat aan het in sommige landen niet afdoende netwerk van laadpalen. Onze duiding is dat het verhaal breder is. De auto’s voldoen gewoon ook niet altijd aan de eisen die de ondernemer aan zijn bedrijfswagen stelt. Qua laad- en trekvermogen, actieradius, maar zeker ook qua aanschafkosten.
Zero emissiezones geen drukmiddel
Blijkbaar zijn de zero emissiezones ook geen extra motivatie om te kiezen voor een volledig elektrische werkbus. Nou is er ook een schreeuwend tekort aan vakmensen, dus wellicht dat de loodgieter en elektricien in de Randstad ook wel genoeg kan verdienen in Purmerend en Edam. Reservaat Amsterdam kan dan prima worden gemist in de omzet. Scheelt ook hoge parkeerkosten.
Overigens mogen nieuwe en schone dieselbusjes voorlopig de stadscentra nog wel in, dus dat schuift de problemen in ieder geval nog even vooruit. Dit jaar kiezen ondernemers dus nog voor diesel.
Donkere wolken voor 2025
Voor de verkopers en ombouwers van bedrijfswagens dreigt 2025 een triest jaar te worden. Met de veranderende BPM regels worden er dit jaar 90 duizend nieuwe bestellers op kenteken gezet. De Bovag en de Rai Vereniging verwachten dat er volgens jaar slechts 50 duizend verkocht gaan worden zo lezen we in de Volkskrant. Een flinke daling dus.
Vooralsnog dus donkere wolken voor volgend jaar. Logisch dat de kentekenregistraties dit jaar torenhoog zijn. Let wel op, je hebt niet tot 31 december de tijd om je bestelbus op kenteken te zetten. Zeker de bussen die langs de ombouwer gaan moeten veel eerder ter keuring worden aangeboden bij de RDW om nog dit jaar een kenteken te krijgen. Sterker nog, je hebt nog tot aanstaande vrijdag.
dilbert zegt
Waarom nog altijd de toevoegingen stinkend, rook etc bij nieuwe Diesels?
Vanaf DPF / EU 5, 6 etc is dat toch het geval niet meer tov vroeger?
Een Dieseluitlaat is schoon van binnen, ook na 100.000-en kilometers.
Ga eens naar een ander land, zoals Port Louis op Mauritius, daar ruik je de diesel en 2 takt uitlaatgassen duidelijk.
Al die maatregelen, dure technologie, en nog altijd een stigma?
Dan kunnen we ook die Emissie-verbeterende technologie stoppen, en veel betere CO2 en verbruik realiseren.
Iedereen die zijn geld moet verdienen met een voertuig, zelf voor de brandstof (en de rijtijd) betaald, zal een Diesel kopen.
't Peugje zegt
Ik snap niet zo goed waar dit artikel over gaat eerlijk gezegd. Alsof ondernemers een goed alternatief hebben op dieselbusjes maar toch kiezen voor diesel. Er is geen alternatief waardoor ondernemers automatisch uitkomen op dieselbussen. Elektrische bussen zijn schreeuwend duur en hebben een lachwekkende actieradius en/of minder laadcapaciteit.
Zolang er geen milieuvriendelijker alternatief is zou deze discussie dan ook niet over het koopgedrag van de ondernemer moeten gaan in mijn optiek.
Hawkeye72 zegt
Je vergeet nog even de groot rijbewijs ellende door het gewicht…
't Peugje zegt
Dat bedoelde ik met laadcapaciteit. Anders werd mijn betoog weer zo lang. Omdat het gewicht al dicht tegen de 3500 kg aanschurkt met de batterijen heb je al snel een groot rijbewijs nodig of moet je stoppen met laden omdat de bus simpelweg niet veel gewicht aankan door het hoge eigen gewicht. Handig voor een werkbus maar niet heus.
luchtgekoeld zegt
Ik voorspel een nieuw drukmiddel uit Den Haag: torenhoge wegenbelasting op dieselbusjes…
marcomanta zegt
Ik snap het wel, ga maar eens met een aanhanger met stenen of zand rijden.
forzauno1 zegt
Zelf ondernemer, er is totaal geen alternatief!
Wij moeten vaak vanaf 05:00u tot 16:00u met volle bak en aanhanger het hele land door.
Geen elektrobus die ook maar enigszins een range heeft die in de buurt komt om fatsoenlijk uit de voeten te kunnen, los van de veel te hoge aanschafprijs.
Typisch weer een voorbeeld van hysterische en ondoordachte overheidsmaatregelen die in de praktijk niet werken.
sportevo zegt
Hier hetzelfde probleem. Onze bussen rijden overdag naar verschillende klanten om service en onderhoud aan hun machines te verrichten.
Ze zitten met onderdelen en gereedschap nu al dicht tegen het maximum laadvermogen aan. Met elektrisch rijden wordt dat veel minder.
Actieradius zal ook een probleem zijn. Opladen bij een klant kan vaak wel bij de hoofdingang maar is daar plaats voor een grote bus? En dan moet mijn monteur steeds heen en weer lopen voor gereedschap en onderdelen want die staan vaak aan de achterzijde bij een magazijn. Niet ideaal. En even bij de klant aan de 230V hangen levert niet veel op behalve vragen van de klant wie de stroom kosten gaat betalen.
Bij huis opladen is ook een probleem. Veel monteurs kunnen niet op eigen terrein parkeren. Logisch, als ze al een oprit hebben, wil je daar je eigen auto op hebben staan en niet een zware grote bus van de zaak. Dus bij huis opladen is geen optie en in veel wijken zijn de meeste laadpalen vaak wel bezet + dat onze nachtkoerier voor onderdelenlevering er vanuit gaat dat een bus rondom een bepaald adres staat en die gaan niet in de wijk lopen zoeken bij welke laadpaal de bus staat.
En dan onderweg opladen bij een Fastned oid langs de snelweg is leuk maar waar kan ik die verloren uren verhalen/compenseren?
schuimbekje3 zegt
het probleem is denk ik ontstaan ergens in de jaren 80… toen is men in nederland heel erg liberaal geworden..
alles moest kunnen en niets zou moeten hoeven… waarschijnlijk hebben ze toen met aanschaf van de
universitaire opleidingen met sauzen als Mindfullness (Radboud Nijmegen), Amerikanistiek (Radboud,Leiden,Groningen), Engelse metaforen (VU), Lifestyle informatics (VU), Baking Technologies (London SBU), Equestrian Psychology and Sport Science (Nottingham TU) of Vrijetijdskunde (Tilburg)…
Al deze opleidingen en nog meer, hebben fantastische hoogopgeleide mensen voortgebracht die vervolgens ook nog eens wat moesten gaan doen voordat ze in de eigen opgewekte burnout kwamen. Sommige zijn in de IT gekomen, sommige zijn nooit aan de bak gekomen en haten nu iedereen die wel succes heeft geboekt en auto rijdt ipv dat veevervoer per spoor waar zij als student mee in aanraking zijn gekomen. En DAT kan natuurlijk niet.
En zoals altijd, wanneer er maar genoeg mensen zijn die eenzelfde vijand hebben, gaan de flokken bij elkaar.. (ja, contanimatie, maar wie heeft nog zo ver dit bericht gelezen dan?, overigens is het contaminatie maar daar had je overhaan geleven toch?)
Allemaal hebben die mensen 1 missie.. oja, één missie.. op de uni leer je dat onder de 10 je moet uitschrijven ipv nummers gebruiken. Dat is iedereen treiteren met een auto… wet mulder, om te graaien zonder bewijs… BPM omdat autorijden in nederland al het duurste was van bijna de hele wereld.. wegenbelasting, omdat de A27 minstens 3 keer per jaar een nieuwe laag asfalt kan gebruiken, 30km/h zones overal, want de mensen die nog onbeperkt buiten de bebouwde kom kunnen herinneren, zoals ik, zijn toch al bijna dood. iedereen verplicht aan de abbo voor een BEV auto, want ze zijn zo duur, dat niemand ze meer kan kopen, dus moet je ze huren.. dat komt natuurlijk dat de kostprijs van zo’n tesla taxi 200.000 digi-euro is, met 200.000.000 miljoen aan CO2 belasting, ehm, BTV (belasting taxi voertuigen) en niemand meer een rijbewijs kan halen omdat de RDW digitaal is geworden en de computers nog met windows 95 werkten en iedereen die nog snapte wat CTRL-ALT-DEL was inmiddels al gerecycled is vanwege milleuvoordelen voor hun kinderen. Dus na 9 uur je hersenen ter beschikking te stellen aan een of andere amerikaanse multinational krijg je 5 credits, die je kan inzetten voor 1x op en neer naar het hersentap centrum en 1 dag eten, 5 uur slapen in een container en 15 minuten verse lucht gemaakt met google’s nieuwe airdrive. tijdens deze 15 minuten verse lucht sessie moet je wel 10 minuten reclame absorberen.
Michel zegt
Ik moest je reactie helemaal lezen om hem goed te keuren… Ik snap er geen snars van, maar voor de moeite mag ie hier staan hoor.
RutgerK zegt
Nogmaals de grenzen van Nederland staan open om naar het walhalla in het buitenland te vertrekken. Ik plaats van klagen moet je dan maar die stap durven nemen. Naar Portugal bijvoorbeeld. Daar heb ik al wat verhalen over gehoord van bekenden die nu leven van hun eigen oogst heerlijk goedkoop.
MetalLaires zegt
Ik keur jouw ‘rant’ ook goed!
Polo Fun zegt
Dieselen
Lekker puh
RiKe zegt
Laat vooral de mensen die het besluit voor deze zones genomen hebben maar heel veel last krijgen van het door zichzelf veroorzaakte probleem dat de ondernemers niet meer langs kunnen komen. Absoluut ondoordachte waanzin deze zones. Leuk op papier, onmogelijk (in huidige vorm) in de praktijk zonder aanzienlijke gevolgen
lamborghiniaventador zegt
Wij zijn op dit moment ook erg aan het twijfelen of we moeten investeren in een elektrische bus. We doen veel onderhoud bij energiecentrales en zelfs zij bieden niet voor hun contractors een laadpaal aan terwijl ze het echt 5 meter verder op elektriciteit opwekken. Het is allemaal leuk bedacht, maar het domste wat ze doen is gewoon BPM afschaffen. Ik denk dat we maatschappelijk allemaal langzamerhand zouden accepteren dat ‘elektrisch’ de toekomst is. De grote merken hebben amper een elektrische bestelbus. De eerste versies uit 2020 kunnen lachwekkend maar 90km op een te zware accu.. Volkswagen heeft op een te dure E-crafter en ID-buzz geen goedkope alternatieven. Terwijl je zou denken dat de elektrische accu’s goedkoper moeten zijn omdat ze dezelfde systemen zouden kunnen gebruiken als alle elektrische wagens die afgelopen jaren zijn ontwikkeld. Alle fabrikanten lopen aardig achter, sinds 2023 beginnen ze langzaam met betere alternatieven te komen en sinds dien merk je dat het ‘elektrisch rijden’ minder hip begint te worden. Als de overheid serieus mensen wilt stimuleren zou ik zeggen hogere SEBA-subsidies, hogere wegenbelasting op diesels en misschien 1000 a 2000 bpm boetes waardoor elektrisch aanschaffen wat aantrekkelijker wordt. Nu is het gewoon de markt de kop om draaien. Ik snap dat alle kamerleden zijn omgekocht door lobbyisten maar de Nederlandse economie en werkgelegenheid bestaat voor 70% uit MKB-ondernemingen.
RutgerK zegt
Je zou bijna denken dat er meer Nederland is dan 14 stadscentra.
P zegt
Ik heb een recente vito euro 6d en die ruik je helemaal niet. Snap de titels van autoblog al lang niet meer waar ze diesels in de verdomd hoek duwen.
Nee, elektrisch is geen optie voor ons. Ik rij 65000km per jaar. De idealisten die denken dat je overal eventjes snel kunt laden hebben totaal geen gevoel met de praktijk.
ritzevespa zegt
Hoi, bij ons is de eerste electro transit al terug gestuurd, het was geen doen om 2 keer per dag minimaal 1.5 uur te laden,
De auto bevatte zware materialen om sprinkler installatie mee te maken.
Mijn bus krijgt een range van 160 km mits je alles uit laat staan zoals verwarming etc
Ik moet in een storing dienst soms meer dan 100km rijden.. Ik kan dan nog maar 1 klant doen want meer dan 12.5 uur werken mag ik niet..
Gelukkig heb ik voor noodgevallen een mb 2.3liter kompressor staan die mij wel 500km lang met 175kmh kan verplaatsen zonder dat ie moe word