Het overgrote deel van de nieuw verkochte bedrijfswagens is nog altijd een dieselbus. En dat terwijl die binnenkort nergens meer welkom zijn.
Nu is het tegenwoordig al moeilijk om überhaupt aan goede vakmensen te komen. De wachttijd voor een goede loodgieter kan zo maar oplopen en binnenkort komen ze helemaal niet meer. Tenminste niet als je in een gemeente woont die vanaf 1 januari 2025 geen stinkende diesels meer in zijn stad wil.
Tientallen gemeenten
Dan hebben we het echt niet alleen over reservaat Amsterdam en het altijd nuchter gebleven Rotterdam. Ook kleinere gemeentes als Assen en Dordrecht doen de dieselmotor over krap 1,5 jaar helemaal in de ban. In tientallen stadscentra is de ondernemer met zijn dieselbus straks niet meer welkom.
ING lease deed onderzoek en ziet wel een groei in financieringsaanvragen voor elektrische bedrijfswagens, maar van de bijna één miljoen bestelbusjes die in ons land hard aan het werk zijn, is slechts 1,4 procent volledig elektrisch.
In absolute aantallen is dat nog geen 15 duizend volledig elektrische bestelauto’s. Wel vijf keer zoveel als begin 2019 en 51,7 procent meer dan in 2022, maar er is nog een hele lange weg te gaan. Terwijl voor de ondernemer de tijd dringt.
Eigenwijze bouwers
De onderzoekers laten aan de Telegraaf weten dat vooral ondernemers in buitengebieden denken dat zij helemaal niet met de zero-emmissiezones te maken gaan krijgen. Onterecht, want inmiddels hebben al zeker dertig gemeenten een zo’n uitstootvrije zone aangekondigd.
Daarnaast krijgen bouwbedrijven te maken met het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen. Als een gemeente of opdrachtgever zich hieraan heeft verbonden is je dieselbus sowieso niet meer welkom op de bouwplaats vanaf 2028.
Te duur en complex
Zo’n nieuwe volledig elektrische werkbus is gewoon nog te duur. De aanschafprijs kan zomaar twee keer hoger zijn dan die van een fossiel exemplaar. Daarnaast moet die elektrische bus ook opgeladen worden. Dat werkt anders dan even volgooien met diesel. Waar komt de laadpaal (thuis, op het werk) en wanneer laadt je medewerker de bus op.
En dan zijn er nog de praktische zaken. Door de zware batterijpakketten kan het laadvermogen flink minder zijn én die aanhanger met puin mag ook niet altijd achter de EV-bus.
Kortom, de ondernemer is gewaarschuwd als het nú tijd is om een nieuwe bus aan te schaffen. Er is minder tijd dan de ondernemer denkt. Je loopt het risico dat als je nu een fossiele bus aanschaft, je hem straks niet meer kunt gebruiken voor de economische levensduur bereikt is. En wij maar wachten op die loodgieter…
petroldrinker zegt
Wat willen de gemeentes doen? De vaklui de gemeentes etc niet meer in? Denk dat ze dan een groter probleem krijgen met de werkzaamheden.
Ik zeg blijf zo.door gaan vakmensen, lekker brandstof versies blijven rijden, god speed!
jlvanleeuwen zegt
Zo wordt het woning tekort nooit opgelost🤣als er niemand op de bouwplaats toegang heeft👍🏻
dutchneon zegt
Laat ze maar stikken in de stad… parkeren was ook al zo’n ding en als je met een aanhanger aankomt helemaal.
En die aanhanger is echt niet alleen om een beetje puin af te voeren, hoogwerkers, minigravers, shovels, freesmachines, isolatiepompen, betonpompen, glaskarren, je kan het zo gek niet bedenken.
Ja die glaskar mag misschien nog achter een elektrische bus maar de rest gaat allemaal richting de 3,5t en daar is gewoon bar weinig in te krijgen!
ouwedibbes83 zegt
Hoe doen ze dit in het buitenland, bv Duitsland eigenlijk? Daar zijn de milieuzones ook al een poos ingesteld, stapt de Duitse klusbus koper over naar elektrische varianten?
mashell zegt
Nee. In Duitsland krijg je een groene sticker als je auto aan de Euro 4 norm voldoet (dat is die vier op de groene sticker) en zijn klassieke auto’s met een H kenteken uitgezonderd. Netto mag inmiddels dus gewoon iedereen de milieu zones in.
THSD zegt
Tja voor een serieuze actieradius kan je bij busjes niet anders.
zesinlijn zegt
???
sanderkomnogeensergens zegt
Voor veel ondernemers met busjes is er in die regio’s helemaal geen handel. Wij hebben meer dan 5.000 klanten slechts 5% ligt nu in een milieu zone. Ik denk dat het voor andere bedrijven een nog veel lager percentage is.
rwdftw zegt
Hout snijdend argument. Veel ondernemers hebben het veel te druk om zich zorgen te maken om die paar % omzet die ze halen uit werk in de milieuzones. Plus, het is er krap, je kan nergens parkeren en als je dat al kan moet je betalen.
Er zal vast iemand in het ontstane gat springen. Een loodgieter met een elektrische bus die voor een godsvermogen komt voorrijden. Want er komt niemand anders.
Habanero zegt
Ik denk dat er een gigantische gap aan het groeien is tussen wat de (EU-)politiek en ambtenarij bedenkt en hoe veel bedrijven, zelfstandigen en particulieren er momenteel aan toe zijn, met al die gestegen kosten, massa’s faillissementen in bepaalde sectoren. Aannemers zien het orderboekje leeglopen, want niemand kan het soort van werken nog betalen waarmee we nu door de veel te groen-ambitieuze EU opgezadeld worden en de rentes voor leningen zijn gigantisch gestegen. Veel bedrijven kunnen zich absoluut geen elektrisch wagenpark veroorloven dat een veelvoud kost van het huidige, laat staan, de kosten van snelle laadinfra. Stop met die onzin om dingen te gaan bannen als de alternatieven tientallen jaren gaan vergen om ze op (technisch) haalbare manier te implementeren.
MarcoM zegt
Stug stinkende diesels kopen? Noem mij eens 1 busje waar de aannemer zijn tandemasser achter kan hangen.
Flutterbear zegt
Er zit een groot verschil tussen kan en mag, en wil je hem ook beladen?
jlvanleeuwen zegt
Dan rijden we toch gewoon de oude busjes helemaal op, het wagenpark wordt ouder en ouder. Een dhl & PostNL doen het op electrisch goed maar zolang een electrische bus 1000kg mag trekken zal het nooit interessant worden. En wat te denken aan koelauto’s die gemiddeld 500 km per dag rijden ( in mijn geval ) dat het interessant is?
Over de laad mogelijkheden nog gesproken, te kostbaar en nooit haalbaar. Diesel is een fantastisch middel voor de transportsector. Vliegen ze tenminste ook niet in de fik🫣
kas_par zegt
Ja hoor, heb je dat non-argument weer. U weet dat brandstof auto’s zo’n 40-50 keer vaker in de fik vliegen dan elektrische auto’s? In relatieve aantallen wel te verstaan, niet de absolute nummers… er is een reden dat iedere EV brand de voorpagina’s haalt waar een brandstof auto die vin de fik gaat het lokale krantje wellicht niet eens bereikt…
MarcoM zegt
Zo is dat.
schuimbekje3 zegt
ik heb gekeken naar ev busjes…
range is dramatisch…200 échte kilometers is eigenlijk wel het max, 90% mag niets trekken, en de levertijd is nu al 13 maanden gemiddeld…
nog erger, de meeste importeurs doen ook geen diesel busjes meer omdat de belasting regels weer veranderd zijn en nu eigenlijk alleen de ram1500 en ford f150 nog als dual cab grijs gekocht kunnen worden, de VW amarok stopt, de ombouw naar grijs is nu al niet meer mogelijk en zou dan geel worden a 100.000 euro inc btw en bpm.. dat was ook al eerder met de mitsubishi l200, de hilux, de isuzu dmax, ford ranger, mercedes x, nissan navara enz..
en dan levertijden.. mijn dealer zei dat ik 13 maanden kon wachten op eennieuwe vw bus, en 12 maanden op een vw buzz, een hilux en proace zijn dit jaar niet meer te krijgen en de land cruiser waarschijnlijk niet voor grijs kentekens verboten worden in nl…
natuurlijk zijn er veel voorraad modellen, maar wil je een ‘nieuwe’ auto kopen die al 2 jaar op kenteken staat en de garantie al weg tikt? voor de nieuwprijs? ik niet… of een waar iemand de kleur en uitrusting al gekozen heeft…. viez groen of lelijk groen? nah… en demo’s? nee dank je, de laatste demo die ik kocht bleek een plofdiesel te zijn… toen ik hem wilde inruilen na 3 jaar en 100.000km wilde geen dealer hem inruilen… jammer… dat heeft ervoor gezorgd dat ik nu niet een nieuwe subaru gekocht heb, en geen ford (eco blokjes deden hetzelfde alleen al 100.000km eerder)… en ik paste niet in de kia ev6, kon met geen mogelijkeid erin komen… schijnbaar zijn koreanen 1m60 ofzo en niet 2m… vreemd dat car reviewers datniet melden… de xpeng g9 kwam te laat uit voor mij en de landrovers met plugin hadden 3pitters en echt veel geld nodig…
pomoek zegt
Alles is vraag en aanbod. Zijn natuurlijk ondernemers die denken bwoah, ik verdien genoeg met klanten buiten de milieuzones. Daar gaat het aanbod dus omhoog, en dus de prijs omlaag. En binnen de milieuzones gaat het aanbod omlaag en dus de prijs omhoog.
Dus het is wat je wil. Minder werken voor meer geld, of meer voor minder geld.
bas77 zegt
En de ondernemer is nu nog vrijgesteld van BPM. Maar per 1 januari 2025 mag deze ook afgetikt worden op dieselbussies. En gezien de levertijden 8-12 maanden zijn… Echter is een elektrische bus voor sommige bedrijven gewoon niet handig qua actieradius, trekvermogen, laadvermogen etc. Ook zijn de electrische bussen van Stellantis niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. (On Board Chargers bv)
luchtgekoeld zegt
Waterstof….
Flutterbear zegt
Deze vaklui kosten nu al genoeg en dan wil je ze nog duurdere aandrijflijn en energie aansmeren?
kas_par zegt
Kan nog niet… De productie van waterstof lukt nog niet efficiënt genoeg
THSD zegt
En toch is ie er in de vorm van een plug-in waterstof opel vivaro.Miele rijdt er al mee rond in Duitsland.
lekkerlinksrijden zegt
Ik kom al jaren niet meer bij klanten in de binnensteden van grote steden, ze mogen het bij mij komen ophalen. Straks is er geen bouwvakker meer die de stad in gaat, je zal er maar wonen
techniekmeneer zegt
Een perfect voorbeeld van een door kantoorpikkies bedacht links idee, wat in de praktijk absoluut niét gaat werken.
Laat die klimaatredders eerst eens een weekje meedraaien in de praktijk met een hardwerkende ondernemer en z’n dieselbus, wellicht snappen ze dan dat elektrisch vaak niet kán.
kas_par zegt
Psst… we hebben al meer dan 10 jaar een rechts kabinet, misschien heeft u het gemist?
petroldrinker zegt
Als je het de laatste 10 jaar rechts kan noemen, dan ben je als persoon wel heel erg links… niks rechts aan geweest de laatste jaren
werf76 zegt
Rechts zegt u? Wat is links en rechts vandaag de dag? Er worden vooral erg veel linkse ideeën gerealiseerd.
schuimbekje3 zegt
bpm zou nooit rechts kunnen zijn, btw over acxijnzen, kan alleen links zijn, en de meeste linkse dingen komen vanuit de eu, niet perse van ons kabinet dat niets meer te vertellen heeft, en tegensputteren doen ze niet, want dan ga je naarhet stalrafbankje zoals engeland en roemenie en polen.
jerudo zegt
Die vakmensen zitten niet om werk verlegen. En meestal sta je al niet te springen om stadscentra binnen te gaan, lastig met laden/lossen. Geen parkeerplaats, etc.
De enigste die hier last van heeft is degene die in een lage emissie zone woont. Een simpele herstelling van eender wat kost hun opeens een paar honderd euro meer. Als ze al willen komen. Ze doen maar die stadsbesturen. Hun inwoners zijn de dupe.
Robinho78 zegt
Als er een financieel voordeel te halen valt voor ondernemers met of zonder personeel, dan stapt men sneller over naar duurzamere oplossingen. Zolang dat niet het geval is, zou ik ook liever in een RAM of dikke Transporter rijden.
herve11f zegt
Dat is toch het bewijs dat mensen het niet willen.
jeroen82 zegt
Ik heb de 2019 Expert in diesel uitvoering, enkel en alleen omdat deze 2500 kg mag trekken tegenover 1000 kg voor de E versie… 1000 kg, dan mag je dus ipv 1x, 3x rijden naar je klus met je karretje gipsplaten en raggels, lekker efficiënt en beter voor het milieu, toch? . Afgelopen week onder de bus gestaan toen die op de brug stond, het uiteinde van de uitlaat zit 0.0 roet op, en toch wordt ie verbannen uit de steden. Verzonnen door pennenlikkers die ergens de klepel hebben horen luiden..
Flutterbear zegt
Het stomme is dat die gewichteis totaal uit de lucht gegrepen is. Hoezo kan dat elektromotortje niet 2500 kg trekken? De carrosserie is in ieder geval geen probleem dus blijft alleen koeling over. Oftewel een extra ventilatortje..
kas_par zegt
Daar werkt een extra ventilatortje niet voor… probleem is ook de range met zo’n zware lading en de aansturing (software). Dat laatste is uiteraard makkelijk op te lossen, maar niet zinvol als de andere problemen nog niet opgelost zijn
mashell zegt
Het is wel de carrosserie. Waar je normaal gesproken de trekhaak bevestigd hangt nu een accu, die is stevig en daar kun je best een trekhaak aan bevestigen maar het is niet zo sterk als de carrosserie zelf.
Jammer want eigenlijk is de elektromotor veel geschikter om een last te trekken dan een diesel.
tborre zegt
ik kan je zeggen, met de BMW I4 M50 gereden in duitsland en na effe 200 of meer gaat die gewoon in safemodus.. Waarom? te veel hitte ontwikkeling./ Men onderschat die problematiek bij zware belasting. In de electrische auto heeft de motor het niet zwaar, maar de batterijen wel… En daar zit dus ook het probleem bij zware belasting. Gaat nog lang duren voor je een electrische bus gaat zien, puur economisch is het een enorme kosten stijging met minder mogelijkheden en die zal geen enkele logische ondernemer doen.. Verwachten jullie bv dat alle vrachtwagens binnenkort electrisch zijn? Dat gaat hem ook niet worden. Of alle bussen ? ….
mashell zegt
Dat roet zit in het roetfilter. De onzichtbare CO2 vindt je terug bij de smeltende ijskappen en dankzij de onzichtbarebare NOx groeit er alleen nog maar heide in je lokale natuurgebied. Dat het om roet zou gaan is een klepel hebben maar niet eens weten dat er nog een hele klok bij hoort.
El_Bastardo zegt
Weer zo’n milieuactie waar niet over de effecten is nagedacht.
Het zal een te verwaarlozen bijdrage leveren (zoals alle maatregelen tot nu toe – en nee de som van die maatregelen levert ook maar een te verwaarlozen bijdrage) maar de kosten zijn niet te overzien.
Kosten baten analyses houden blijkbaar op bij ‘het milieu’ en het gevoel dat er op deze manier iets gedaan wordt.
Wishful thinking politiek – maar het land gaat alleen maar verder naar de knoppen.
mashell zegt
Dus binnenkort op de braderie bij de oude ambachten verhalen van bouwvakkers hoe ze vroeger om 5:00u in hun busje stapten diep in Twente en dan in een grote busjes parade heel de A1 afkachelden om in Amsterdam woningen te bouwen en dan om 16:15u de bus weer aan trapten om strak 18:15 achter de aardappels te zitten. En als er dan een kind vraagt waarom de bouwvakkers niet gewoon in de buurt van Amsterdam woonden dan legt de bouwvakker geduldig uit dat bouwvakkers die woningen die ze zelf bouwden toen niet konden betalen.
Maar toen mochten er alleen nog elektrische busjes rijden en bouwden de bouwbedrijven opeens wel betaalbare woningen voor hun bouwvakkers in de randstad.
qmdb zegt
Wat een azijnpissers hier allemaal zeg. Kom eens met oplossingen ipv zeggen dat het allemaal zo slecht en onmogelijk is.
werf76 zegt
Oplossing is er ook gewoon nog niet. De elektrische auto is gewoon nog niet volwassen genoeg. De energie dichtheid van een accu is veel te laag.
steephh zegt
@werf76 De eerste benzineauto was ook niet meteen geschikt voor eenieder en reed ook nog niet zo vlekkeloos en vloeiend als vandaag de dag. We zijn ook niet tot 1990 met paard & wagen blijven rijden omdat de brandstofauto nog niet perfect was.
Uiteindelijk is het dus een kwestie van tijd. En kijk eens naar de ontwikkelingen, in dit geval zelfs van Nederlandse bodem!
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/leydenjar-het-asml-van-de-accu-s-bouwt-fabriek-voor-accu-met-bijna-twee-keer-zoveel-capaciteit~b3882956/
werf76 zegt
Er spelen nu wel wat meer belangen e.d. in 2023 dan toen de paard en wagen werden afgelost. En dan nog, maak eerst het concept eens goed voor je het door de strot duwt bij mensen die er niks mee kunnen.
zjos zegt
Je moet eerst met een oplossing komen voordat je een probleem creëert zoals de politiek nu doet. En zolang die oplossing er niet is (gebruiks en actieradius vriendelijke en *economisch rendabele* busjes) moet je geen onhaalbare regels invoeren. Zeer veel midden en klein bedrijven hebben één of meer busjes en gebruiken die in een grote wijde omgeving.. Die paar klanten in een binnenstad zijn voor hun economisch niet rendabel om die te bedienen. Dus die loodgieter, tegelzetter of klusjesman komt straks gewoon niet meer in die binnenstad. En er zijn er toch al te weinig van dus die klanten missen ze echt niet.
steephh zegt
@zjos Enige nuance is hier toch wel op zijn plaats. Pakken we de cijfers erbij van het CBS dan blijkt het toch heel anders te liggen: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/verkeersprestaties-bestelautos
De gereden afstand per bestelbus ligt op gemiddeld zo’n 18.000 km per jaar. Gaan we uit van 23 werkbare dagen per maand, dan kom je uit op gemiddeld zo’n 65 km per dag. Natuurlijk zullen er bedrijven zijn die flink boven dat gemiddelde uitkomen, maar net zo goed ook die er ver onder zitten.
Voor de bedrijven die écht veel km’s maken per dag zal een elektrische bus vooralsnog geen optie zijn, maar dat gaat er in de toekomst ook vast wel anders uit zien. Range is voor veel bedrijven iig nu het probleem niet (meer).
Daarnaast, jouw uitspraak over economisch niet rendabel? Door oa. de lage onderhoudskosten is de TCO al veel lager dan die van een reguliere brandstofbus. Zie bijvoorbeeld: https://logistiek010.nl/artikel/wat-is-duurder-een-bestelbus-op-diesel-of-elektriciteit/ De initiële aanschafprijs kan uiteraard voor minder vermogende en kleinere bedrijven vooralsnog wel een probleem zijn. Maar veelal zullen deze bedrijven niet kopen, maar leasen.
werf76 zegt
Cijfers, allemaal leuk. Kijk eens naar de praktische bruikbaarheid. Ik vind het hele idee al een gedoe om er een agenda op na te houden met het op tijd opladen van de accu. Want ik beschik niet over een eigen lader/oprijlaan/carport. Hoe is dat voor een busje?
steephh zegt
@werf76
Een agenda er op na te houden kan prima: overnight laden. De meeste ondernemers liggen dan namelijk onder de wol te slapen, immers moeten ze de volgende dag weer flink aan de bak. En mooi meegenomen: ’s nachts is het elektriciteitsnet ook het minst belast. En natuurlijk zal het net daarvoor hier en daar moeten worden uitgebreid, maar de bussen die bij de zaak staan hebben over het algemeen al een wat uitgebreidere aansluiting dan de gemiddelde woning.
De meeste ondernemers hebben toch wel iets van voorraad en/of gereedschap op een locatie liggen aan huis of elders: veelal is dat een plek waar ook wel een laadplek te realiseren valt. En natuurlijk, de ZZP’er die geen eigen parkeergelegenheid heeft die zal in de wijk moeten laden. Zaak is het dan natuurlijk dat er wel wat haast gemaakt moet worden met het realiseren van laadplekken. Je kan als overheid niet verwachten dat alle ondernemers elektrisch gaan rijden, maar de voorzieningen niet crëeren.
Voor mijn part wordt er wettelijk een uitzonderingspositie gecrëeerd voor ZZP’ers voor wie het aantoonbaar niet werkzaam is. Ik zal de laatste zijn die beweert dat het allemaal probleemloos kan. Ik denk echter liever wel in (realistische) mogelijkheden in plaats van alleen maar beren op de weg te zien.
zjos zegt
Ok. Maar we hebben het over gemiddelden. Morgen rij ik 15 km en overmorgen 215 km om mijn dienst te kunnen leveren. Problemen als laad en trekvermogen blijven dan nog steeds bestaan net als(soms) actieradius. Niet dat alle problemen voor iedereen gelden maar je hoeft er maar één te hebben… De prijsvoorbeelden zijn afhankelijk van subsidie. Eens die wegvalt ziet de wereld er heel anders en onrendabeler uit. En zo’n betrouwbare overheid hebben niet. Morgen is het geld op en dan ? En mag je je bus als je hem least ombouwen tot mobiele werkplaats zoals veel bedrijven doen ? Velen zullen te maken krijgen met een voor hun specifiek probleem. En het feit dat ze hem nu al niet massaal aanschaffen ondanks de subsidie regeling (kunstmatig gecreëerde financiële voordelen) zegt genoeg.
En nog onderhoudskosten Met een EV wordt nu nog altijd minder km gereden dan met een diesel. Die springen er nu nog gunstig uit. Maar eens afwachten als een busje dagelijks echt bedrijfsmatig wordt gebruikt. Als je aan een Ev een probleem hebt en het is niet het zoveelste storingslamje wat onterecht brand dan is het meteen serieus prijs !
steephh zegt
@zjos Thanks voor je reactie!!!! Ik wilde ook echt alleen mijn nuance schetsen, want voor de rest heb je gewoon super valide punten opgesomt. De reden inderdaad dat er – ondanks gecrëerde financiële voordelen – er nog maar amper in gereden wordt. :)
Range is inderdaad – zeker met aanhanger er aan of volgeladen – een belangrijk probleem.
Range wordt in de toekomst iig echt wel beter: mede vanwege ontwikkelingen op batterijgebied. Met behulp van Nederlandse bedrijven: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/leydenjar-het-asml-van-de-accu-s-bouwt-fabriek-voor-accu-met-bijna-twee-keer-zoveel-capaciteit~b3882956/ Vermogen om te trekken is overigens niet het probleem voor EV’s. Omdat ze direct maximaal koppel hebben zijn ze veel sterker, zelfs tegenover een flinke dieselmotor.
Wat betreft regelgeving zou er wat mij betreft veel meer duidelijkheid op de langere termijn moeten komen in plaats van dat er slechts 1-2 jaar vooruit wordt gekeken. Bedrijven maken de keuze voor een (koop)bus immers vaak niet op de korte termijn.
Prijzen zullen wel dalen naarmate er veel meer massaproductie plaats gaat vinden. Met de relatief kleine aantallen EV-bussen die nu nog geproduceerd worden, tegenover de geoptimaliseerde productielijnen van bussen met een brandstofmotor zoals ze al tientallen jaren geproduceerd worden, heb je nog niet de schaalvoordelen te pakken. Dat is een kwestie van tijd.
Wat betreft onderhoudskosten van een EV: die zijn echt lager dan die van een bus op brandstofmotor. Van beiden moeten de banden vervangen worden, maar bij een EV worden door regeneratie de remblokken amper gebruikt. Bij een EV hebben het accupakket, BMS én de elektromotoren geen onderhoud nodig. Bij de brandstofauto moeten van de motor de filters vervangen worden (brandstof-, oliefilter), olie die vervangen moet worden van de motor, alsmede die van de versnellingsbak. Al deze extra handelingen kosten geld; niet alleen qua materialen, maar ook de automonteur dient betaald te worden. Niet voor niets werd er 2 jaar geleden al gewaarschuwd dat de traditionele autodealer / garage gaat verdwijnen, oa simpelweg omdat EV’s minder onderhoud nodig hebben: https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5217851/autodealer-toekomst-elektrisch-online-verkoop-volvo-tesla
En in tegenstelling tot “vroeger” waarin voor het gemak maar het gehele accupakket vervangen werd omdat autogarages simpelweg geen verstand van deze “nieuwe” techniek hadden zijn er nu steeds meer gespecialiseerde bedrijven die accupakketten kunnen repareren. Eenzelfde ontwikkeling zag je ook met de mobiele telefoon: viel ie vroeger kapot dan kon je weinig, tegenwoordig zitten er overal zaakjes die élk onderdeel aan je smartphone kunnen vervangen.
Bedenk: 10 jaar geleden waren er nog amper elektrische auto’s op de markt. Kan je nagaan hoe het er over 5 jaar uit ziet, laat staan over 10 of 15 jaar. Het enige verschil is wel dat de doorlooptijd van de vervangingsmarkt van een auto wat minder snel verloopt dan die van een smartphone.
Ik trek altijd maar de vergelijking met de mobiele telefoon: mensen onderschatten hoe snel de techniek veranderd. In 1998 konden mensen zich nog maar amper voorstellen dat ze met een mobiele telefoon zouden rondlopen (enkel nog maar om mee te bellen), inmiddels kan niemand zich meer voorstellen zonder een smartphone rond te lopen: https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g
Dutchdriftking zegt
Ach in Amsterdam moet je ook niet met je bestelbus komen maar de vuilniswagen pakken. Dan is het geen enkel probleem.
Robert zegt
Ondernemers in de buitengebieden weten gewoon dat ze met een elektrisch aangedreven busje van 2200 kilo, met ook nog eens 800-1000 kilo belading achterin, gewoon helemaal nergens meer komen. Zeker als het gaat om project gerelateerd werk waarbij de uitvoering door heel het land plaatsvindt.
marh zegt
Haha die stadse yuppen op hun bakfiets krijgen straks gewoon geen klus meer gedaan. Heerlijk toch.