We dachten dat het onderhoud voor elektrische auto’s veel goedkoper zou zijn. Maar dat is dus niet correct, of in elk geval niet helemaal.
Elektrisch rijden heeft een paar voordelen ten opzichte van een auto met conventionele verbrandingsmotor. Het is veel stiller aan boord, er is meer koppel en dat koppel staat ook nog eens direct beschikbaar. Mede daardoor vergeet je vaak het excessieve gewicht van EV: je kunt je namelijk soepeltjes door het verkeer loodsen.
Een ander voordeel is het onderhoud voor de elektrische auto. Die zou aanzienlijk lager zijn. Dat klinkt natuurlijk heel erg aannemelijk. Een verbrandingsmotor bestaat uit ongelooflijk veel onderdelen, evenals een transmissie. En in sommige gevallen hebben fabrikanten nog steeds moeite om te zorgen dat dat langer dan 5 jaar en 150.000 km meegaat. Een elektromotor heeft maar 1 bewegend deel en veelal geen transmissie. Dat scheelt een slok op de borrel qua kosten voor beurten, onderhoud en reparaties.
Niet helemaal correct
Maar wat blijkt, dat is niet helemaal correct. Dat zegt e-commerce bedrijf Epyx tegen Autocar Business. Epyx specialiseert zich in het kaart brengen van alle transacties op het gebied van beurten, onderhoud en reparaties.
Ze hebben diverse onderzoeken gedaan en dus ook diverse voorbeelden. In eerste instantie een kleine elektrische hatchback. Tijdens 3 jaar en (ongeveer) 50.000 km moest de auto gemiddeld 5.7 keer naar de garage en was deze 3.2 dagen van de weg. De kosten bedragen zo’n 490 euro.
Bij een hatchback met gewone motor moest de auto gemiddeld 5 keer naar de garage en was deze 4,5 dag van de weg, tegen iets lagere kosten: 467 euro. Er was dus geen onderhoudsvoordeel voor de EV. Ook met een grote SUV is er geen aantoonbaar voordeel voor een elektrische auto, alhoewel de kosten voor de elektrisch SUV lager waren.
Onderhoud elektrische auto’s
Het grootste voordeel was te zien bij de bedrijfswagens. Daarbij scheelt wel degelijk: ongeveer de helft qua onderhoud. Bij bedrijfswagens zijn de kosten een heel belangrijk onderdeel, dus hier is veel winst te behalen.
Zijn er dan nog een paar dingen om rekening mee te houden? Ja, volgens Epyx is het nog best lastig om alle cijfers met elkaar te vergelijken. Dat komt voornamelijk doordat men met een EV veel minder rijdt. Er zijn relatief weinig gevallen waarbij het kilometrage van een EV net zo hoog is als dat van een auto met een verbrandingsmotor.
Ook is er een verschil met kilometrages. Elektrische auto’s hebben in het begin grote voordelen qua kosten, maar als je aan de beurt bent met een EV, is het meteen heel erg duur. Dit terwijl de kosten van een auto met verbrandingsmotor geleidelijk hoger worden naarmate de kilometerstand stijgt.
Meer lezen? Deze personenbusjes zijn als MPV-vervanger te krijgen!
ghengiskhan zegt
Je moet natuurlijk wel je verdienmodel in stand houden. En wat betreft gemiddelden, dat hoeft niet zoveel te zeggen. Als Bill Gates een bus instapt zijn er gemiddeld genomen alleen maar miljonairs aan boord…
kaeser zegt
Dat soepeltjes door het verkeer bewegen met een EV ervaar ik toch meer als een ‘hoonigan’. De tendens is dat EV gebruikers steeds meer tot het gaatje gaan wat weer irritatie opwekt bij anderen. Ik zit zelf gemiddeld 8 uur per dag op de weg, een moment opname kan het niet zijn. Zolang het niet gevaarlijk is maak ik mij er ook niet druk om, zo wordt een dag werken een lijdensweg namelijk.
Meer ontopic: ik dacht dat aftersales ook een groot gedeelte was van het verdienmodel. Dus dat onderhoud aan EV niet ver achterblijft ivm een ICE auto verbaasd mij niet.
camber24 zegt
Ik kan dit bevestigen. Ik rijd EV en idd te vaak als een hoonigan. Excuus.
Jan-Jaap zegt
Welk verdienmodel? Ik ben heel benieuwd naar de echte cijfers want aangezien je met een ev de eerste jaren überhaupt alleen voor garantiezaken bij de garage komt geloof ik het kostenplaatje niet.
In de eerste jaren heeft een benzineauto dan al verschillende olie en filter wissels achter de rug en is de ev dus vanaf moment 1 voordeliger in onderhoud.
Als een ev stil staat of in de garage staat dan is het een storing, geen onderhoud. Die van mij heeft ook een week stil gestaan omdat de gehele laadunit vervagen moest worden. Kreeg keurig een leen auto mee met onbeperkt gratis laden voor het ongemak. Totale kosten 0 voor mij maar een aanzienlijk bedrag voor de fabrikant. Lijkt wel alsof ze die kosten meetellen.
Van Epschoten zegt
Toch denk ik dat de kosten voor onderhoud inderdaad niet veel verschil zullen maken. Banden slijten een stuk sneller door het hogere gewicht en koppel. Vaak zijn dit ook nog een specifieke EV banden die beperkt beschikbaar zijn. Daarnaast slijten delen van de aandrijving en wielophanging ook veel sneller om dezelfde reden als bij de banden. Het koel-/aircosysteem is veel complexer en minder toegankelijk. Remmen worden minder gebruikt maar hebben daardoor juist meer te lijden, zeker als er veel pekel ligt gaat alles flink oxideren. Goed en dus extra onderhoud is hiervoor dus noodzakelijk. Zijn inderdaad geen zaken die de eerste 2 jaar en 30k km om de hoek komen kijken maar daarna zeker een factor zullen worden. Voor de rest zullen de intervallen niet heel veel afwijken ten opzichte van een conventionele aandrijving. Zaken als een interieurfilter, remvloeistof, koelvloeistof en aircosysteem zullen toch minimaal eens per jaar bekeken moeten worden. En als er buiten de garantie iets defect gast zullen de kosten flink oplopen zoals het artikel al aangaf.
b00st zegt
“met een grote SUV is er geen aantoonbaar voordeel voor een elektrische auto, alhoewel de kosten voor de elektrisch SUV lager waren.”
Lijkt me net wél een aantoonbaar voordeel?
b00st zegt
Als je het bronartikel leest komen er nog wat interessante zaken naar boven :
* SUV kosten lagen ~35% lager voor EV (645£ vs 996£)
* Busjes minder dan de helft (239£ vs 522£)
* Ze keken enkel naar de eerste 2j en 20 à 30k miles, en geven zelf aan dat in een later stadium de kosten voor ICE fel kunnen oplopen
* Deel van de EV issues te wijten aan kinderziektes
* Er werd amper naar 170 EV’s gekeken voor het onderzoek
kas_par zegt
Met andere woorden: zoals zo vaak bij artikelen over EV’s is het niet meer dan clickbait met halve waarheden.
audirs3 zegt
Ik kan niet zoveel met dit soort appels-met-peren niet-significante onderzoeken. Ook zijn er best wat EV’s met kinderziektes geweest zoals de ID.3, als je die vergelijkt met een Golf de eerste 3 jaar dan had je waarschijnlijk beter in die laatste kunnen rijden de afgelopen jaren. Maar dat zegt niks over de EV in het algemeen. In theorie is een EV nog steeds veel minder onderhoudsgevoelig.
V8Vantage zegt
In theorie zat ik op mijn zeiljacht van 24 meter lekker na te genieten van de rit met mijn Aston Martin naar de haven van Rosas in Spanje….
b00st zegt
Vergeet in theorie zeker niet een kleine omweg langs Cadaques te maken, bij voorkeur op een rustig moment :)
V8Vantage zegt
Zeker niet! :-) In theorie is het goed mogelijk om jezelf op die rustige momenten misselijk te rijden tussen Cadaques en Rosas. Om vervolgens weer bij te komen, in theorie natuurlijk, bij Chez Paquito met de lekkerste paella van de regio…
RutgerK zegt
Na 3 jaar met de Model 3 zit ik ip 129 euro aan onderhoudskosten.
De Audi’s voor de deur zuipen meer vloeistoffen dan benzine lijkt het soms.
kas_par zegt
Hier een ID.3 rijder vanaf bijna het begin. Nul problemen gehad en nagenoeg geen kosten. In 2,5 jaar tijd één bezoek aan de garage voor de reguliere inspectie. Moesten nieuwe ruitenwisser op. Dat was het…
potver7 zegt
Maar waar zitten die kosten dan in? Zou toch wel handig zijn om dat te benoemen, anders blijft dit een vaag suggestief verhaal.
Verder snap ik de stelling dat EV’s minder rijden niet helemaal. Aangezien EV’s toch voornamelijk zakelijk gereden worden, zijn dit juist de auto’s waar relatief veel mee gereden wordt. Echte veelrijders zullen wellicht toch voor een ICE of PHEV kiezen, maar of die zo’n grote impact op het gemiddelde hebben…?
burb zegt
Het “een EV is zoveel stiller” argument ook zo’n dooddoener. We hebben recentelijk in zeer diverse auto’s proefgereden en mijn oudste zoon zat, als een echte nerd, steeds met een Db meter op z’n telefoon te spelen en vrijwel alle auto’s, EV en ICE kwamen binnen op vrijwel dezelfde waarde uit bij gewoon rijden. oa.. Polestar 2 vs. V60 B4. Van buiten en flink accelereren maakt natuurlijk wel verschil, maar dan liever toch een echt motorgeluid dan een soort Granturismo mp3tje wat er wordt afgespeeld.
frederik zegt
Klopt, mijn F11 is ook niet rumoeriger dan een Model S wat betreft windgeruis en banden.
audirs3 zegt
@burb
Klopt, maar dat argument geldt toch ook voornamelijk voor mensen buiten de auto, in binnensteden. In de auto zelf is het toch voornamelijk windgeruis en rolgeluid. Met uitzondering van zeer sportieve auto’s waarbij je duidelijk motorgeluid kan horen.
berlinetta zegt
Maar hebben EV’s niet een harder afrolgeluid? Er rust nogal wat gewicht op die banden.
mashell zegt
De verafgoding van de telefoon…. Je denkt toch niet serieus dat een microfoontje in een telefoon die voor spraak opname gemaakt is (maak maar eens een audio opname bij een concert en luister dat later af, verschrikkelijk) een accurate geluidsdruk meting kan maken? Bovendien zeg je zelf dat je wel verschil merkt bij accelereren. Conclusie 1: je zoon speelt teveel met z’n telefoon. Conclusie 2: je neemt je zoon serieuzer dan jezelf omdat je gewoon voor jezelf niet wilt toegeven dat een EV stiller is.
burb zegt
Ik heb zelf ook nog oren en een vrouw die altijd eerlijk en confronterende feedback geeft wanneer het over auto’s gaat. Voor wat betreft het geluid waren we er het unaniem over eens dat dat met een moderne auto geen “flaus aus macht…” en daarbij was de opmerking over mijn zoon met z’n telefoon enigszins sarcastisch bedoeld. Ik ben overigens helemaal niet tegen EV’s, vandaar ook het proefrijden in verschillende auto’s. Maar voor mij is een EV vandaag nog niet de oplossing o.a. ivm. (te) veel km’s en over het algemeen (te) lange ritten. Jammer dat EV rijders altijd hun keuze zo hard willen verdedigen wanneer er weer een argument ontkracht wordt 😉
melcon zegt
Ongeacht waar de microfoon voor gemaakt is, het is natuurlijk niet elke keer een andere microfoon in elke auto die je hebt gereden. Dus aan de afgelezen Db waarde kun je niet heel veel waarde hechten, maar de waarden zijn uiteraard prima onderling vergelijkbaar. En zelfs dat zegt dan uiteraard nog niet alles, een geluid kan gemeten harder zijn maar neem je zachter waar en vice versa. Conclusie: EVangelisten wilen erg graag hun eigen keuze verdedigen tegenover anderen ongeacht of ze zelf achter die keuze staan. Mogelijk aangevuld met een lekkere hoeveelheid cognitieve dissonantie.
cloverleaf zegt
Conclusie 3: EV rijders zijn irritante betweters
Pino zegt
Vooral als ze beweren 45.000 km per jaar te rijden en dan nog minder tijd kwijt te zijn met laden dan met tanken.
dondeboer zegt
Bij 230 werkdagen in een jaar is dat nog geen 200km per dag. Als je EV een range heeft van 300km of meer en je kan thuis laden, dan hoef je inderdaad (vrijwel) nooit een stop te maken om bij te laden, je rijdt namelijk elke dag weg met “een volle tank”.
Pino zegt
Haha, mijn reactie was cynisch bedoeld. Want inderdaad: ik ben zelf zo’n gek die 45.000 km per jaar rijdt en op twee vakantieritten na alleen maar ’tankt’ als ie op één oor ligt.
Wie gaven mij nou die duimpjes? Mensen die de cynische ondertoon door hadden, of….?
Redrum zegt
Conclusie 4: Wat een bodemloos, kansloos gelul maar weer eens.
erce zegt
Wat bijna iedereen hier al zegt. Ik rijd inmiddels in mijn derde EV (eerste i3 met range extender, tweede een i3s en nu een iX3). Alleen met de i3 heb ik 1 keer een onderhoudsbeurt gehad: voor de range extender. Verder heb ik alleen een keer banden mieten wisselen. Verder geen kosten of beurten gehad.
rutgerg zegt
Nou… mijn id.4 moet binnenkort voor een beurt, en die kost maarliefst 425 euro. Dat vind ik inderdaad een hoop geld. Op de vraag wat ze dan doen, ja alles nalopen op veiligheid en remvloeistof vervangen.
b00st zegt
Stuiptrekkingen van dealers. Lijkt me niets moeten aan en gewoon een poging om hun verdienmodel in stand te houden.
kniesoor zegt
Remvloeistof vervangen is anders wel nuttig, dat spul is enigszins hygroscopisch. Voor de rest is me ook niet direct duidelijk waar die EUR 425 vandaan komt.
Redrum zegt
Laat je niet al teveel wijsmaken. Remvloeistof wordt best om de 2.jaar vervangen maar blijft gewoon werken zonder al teveel problemen.
rutgerg zegt
Ja, probleem is hier alleen. Auto heeft verlengde garantie van 5 jaar (normaal 2) en mobiliteitsservice. Beiden vervallen bij gebrek aan onderhoud door de officiële dealer ;-)
wimof zegt
Kilometerstand, leeftijd, dan weten we (al) een beetje meer.
rutgerg zegt
2 jaar oud (jong) en 32.000 gereden.
donjunior zegt
Vreemd artikel dit zo .. De titel: “Onderhoud elektrische auto helemaal niet goedkoper”
Vervolgens de tekst: “Ook met een grote SUV is er geen aantoonbaar voordeel voor een elektrische auto, alhoewel de kosten voor de elektrisch SUV lager waren.”
Overigens als berijder van een ID.3 snap ik heel goed waar die extra werkplaatsbezoeken vandaan komen.. het is een fijne auto om te rijden.. maar daar is dan ook alles mee gezegd. Bijzonder veel ID.x die vastlopen tijdens een softwareupdate en dan vervolgens afgesleepd worden naar de garage. Waarop PON vervolgens zegt.. nee daar krijg je geen vervangend vervoer bij.. fiets maar terug.. Na meerdere jaren een VW te hebben gereden, ben ik totaal niet te spreken over PON. Die mensen die daar werken hebben geen greintje empatisch vermogen. VW zelf, qua auto’s, vind ik erg fijn.. maar qua service .. zum kotsen.
kas_par zegt
Rij ook ID.3 en veel collega’s hebben ook ID,’s. Nul problemen… Alle updates zonder problemen en prima service vanuit PON, al hebben ze niet bijster veel te doen! Ben in 2,5 jaar tijd één keer naar de garage geweest voor de reguliere inspectie. Alles was nog perfect, enige kosten (naast de inspectie) waren een setje nieuwe ruitenwissers. Remschijven nog als nieuw, banden nog als nieuw, uiteraard geen vloeistoffen te vervangen…. Dat was wel even anders met al mijn voorgaande brandstof wagens…
steephh zegt
@donjunior
Als de titel genuanceerder is dan klikken er simpelweg minder mensen op :)
Dutchdriftking zegt
Je heb in principe dezelfde slijtage delen in het onderstel. Deze kosten komen vaak niet in de eerste vijf jaar, (op banden na) maar zullen wel duurder zijn daar een elektrische auto vaak zwaarder dan vergelijkbare auto’s op benzine. En wanneer de accu aan de beurt is dan ben je natuurlijk flink de sigaar. Ik denk dat we pas over een jaar of tien kunnen zeggen of een elektrische auto daadwerkelijk goedkoper is in onderhoud. Ook voor de tweede of derde eigenaar, daar begint het rekening betalen tenslotte vaak pas. We gaan denk ik zien dat het ene merk betere accu’s heeft dan de ander, en dat gaat dan natuurlijk een enorme rol spelen in de restwaarde.
wimof zegt
Een Renault Zoé bezit de vooras van een Mégane, bij de Zoé slagen de ophangingsrubbers, door het grotere koppel zeer snel uit ten opzichte van de Mégane.
Op de koop toe zitten de bevestigingsbouten, laat ons zeggen omgekeerd, zodat veel extra uren verspilt worden.
deeeef zegt
MG ZSEV ivm garantie elk jaar/24.000 km bezoek aan garage kosten min. 109,– excl.
pindakoning zegt
Het is werkelijk stuitend wat een Audi dealer factureert voor een periodieke ‘onderhoudsbeurt’ van een etron. Enkel een software check en wat ruitenwisservloeistof kostte enkele honderden euro’s.
Terwijl ik voorbeelden ken dat er bij Tesla’s na 150k km pas kosten gemaakt moesten worden.
wimof zegt
AT Zimmerman laat wel een ander plaatje zien.
monsieurleloure zegt
@Pindakoning,
Dat geeft juist het ultieme Audigevoel, het liefst facturen met 4 cijfers voor de komma. (-;
sabrerator zegt
Lijkt wel een Jaguar!
Reassuringly expensive, noemen wij Jaguar-rijders dat.
V8Vantage zegt
Klopt, collega van mij heeft sinds een paar maanden ook een e-tron sportback. Super mooi ding overigens, maar die schrok zich te pletter van de factuur na een onderhoudsbeurt… gelijk aan twee jaar onderhoud van zijn auto die hij daarvoor had.
pomoek zegt
Ook nog iets wat qua kosten een rol speelt: We hebben nu te maken met de 1e generaties elektrische auto’s. Laten we zeggen de 2e serieuze generatie. Dit is nog steeds behoorlijk jonge techniek die voor veel garagisten nog erg complex is, en waar weinig ervaring mee is. Vergelijk dat eens met een ice-auto, die, in de basis, de afgelopen decennia nauwelijks is veranderd en waarmee je, bij wijze van spreken, nog bij iedere dorpsgarage wel het onderhoud kan laten uitvoeren. En ook bij die ICE-auto’s wordt het kostbaar op het moment dat onderdelen die als nieuwste techniek kunnen worden gezien moeten worden vervangen (schermen computers, dat soort spul).
Hoe meer elektrische auto’s er op de weg komen hoe lager de kosten voor onderhoud worden.
avdb55 zegt
Ook een elektromotor kan stuk gaan. Vraag het aan de gemiddelde fietsenmaker of wasmachinemonteur.
Bij mijn captur in 9 jaar en 195000 km tot nu toe 3 storingen. 1x motor van interieurluchtventilator, 1x batterij en 1x gloeibougies. Alles elektrisch.
Verder mag je de vraag stellen of één EV geen carrosseriedelen heeft die storingen vertonen ( deursloten, ramen, fan, radio, stoelverwarming noem maar op)
En dan het batterijmanagementsysteem en motormanagementsysteem. Als ik kijk naar levensduur van telefoons en tablets dan vrees ik dat een EV van 10 jaar oud al snel economisch niet meer repareerbaar is.
Pino zegt
Een stelling gebaseerd op? Het altijd zeer betrouwbare fingerspitzengefühl?
William zegt
Met een oudere ICE auto kun je makkelijk (Youtube video’s doen het voor) zelf olie en filters vervangen. Dat drukt de kosten enorm. Vaak maar 20% van wat een officieel dealer vraagt.
lightisride zegt
Er zijn ook in Nederland wel serieuzere onderzoeken naar gedaan. De onderhoudsbeurten kosten wel veel minder, maar het bespaarde bedrag wordt goed gemaakt door het veel hogere en duurdere banden gebruik. Voor de consument maakt dat niet zoveel uit, voor de dealer wel, want die levert meestal niet de banden.
Schade is wel heel duur voor EVs maar dat komt waarschijnlijk doordat het in NL nog heel veel Tesla’s zijn, die zijn dan ook gelijk een tijd van de weg.
Redrum zegt
Wat veel hogere en duurdere bandengebruik? Ik ga net evenveel keer naar de bandenboer als voorheen en als ik mij niet vergis, liggen er exact dezelfde banden op: Michelin pilot sport s …. Tussen de 180 en 250€/band.
kas_par zegt
De banden onder mijn EV zijn weliswaar wat duurder dan brandstof banden… Maar zo het lijkt gaan ze straks bijna twee keer zo lang mee als de banden onder mijn voorgaande brandstofwagens. Dus ben ook aan banden minder geld kwijt!
banderas zegt
Mijn 1e beurt: 109 euro. 2e 209. 3e 109 en daarna 449. Dan herhaalt het zich weer. 1 beurtje van m’n Aston Martin 1500 euro.
bischero zegt
Onderhoud is 1, schade aan een EV is nog een extra niveau ..
Pino zegt
Komt niet overeen met mijn (Tesla M3) ervaringen. Na 106.000 km: één setje ruitenwissers, één setje banden en één interieurfilter. Die laatste was optioneel. Oké, oké, daarnaast nog een paar garantiedingetjes.
bermtoerist zegt
Ondanks dat ikzelf ook regelmatig als een “hoonigan” rijd in mn ev. Was ik aan de beurt met verroeste remschijven.
Denk dat dat meer voorkomt bij ev’s vanwege relatief weinig kilometers en regeneratief remmen.
arta zegt
Dat de bestaande merken een verdienmodel in stand willen houden is wel duidelijk. Een EV van Hyundai die elk jaar of elke 15.000 naar de dealer moet?! En dan ook nog aardig geld moeten betalen ook. Tja; uitlezen van het systeem, noodzakelijke updates en controles.
En dan een interieurfilter, ruitenwissers en remvloeistof.
De BMW i3 koste 25% aan onderhoud van een Ioniq electric…..
Ik hoop dat hier iets in gaat veranderen, want voorheen werd je ook genaaid; met een oliebeurt van €400 waarbij olie a €65 de liter wordt verkocht die ingekocht is voor €6,50, maar nu wordt het zo pijnlijk zichtbaar.
Auto de werkplaats in; slinger aan de wielen, computer er aan; €350 aub.
Wordt ie wel gratis door een wasstraat gehaald die meer uitveegt dan schoon maakt, maar het is inclusief.
schuimbekje3 zegt
waarschijnlijk zijn de kosten lager van een EV omdat de benzine en diesel variant de hele tijd al die klussen moet oppakken omdat de EV variant nog aan het laden is, software updates nodig heeft of de afstand heen en terug niet haalt… mijn sprinter haalt 800km op een tank, de EV variant met dezelfde belading 120km… tja, is de klus meer dan 50km verderop wordt de brandstof bus gepakt… minder kilometers, minder slijtage lagere kosten voor EV…
kas_par zegt
Welk onderhoud?? Al mijn vorige brandstof auto’s moesten 3 a 4 keer per jaar naar de garage met soms best stevige kwalen voor een nieuwe auto die desondanks niet altijd volledig onder garantie vielen. Daarnaast twee keer per jaar nieuwe vloeistoffen en veelal na vier jaar nieuwe remschijven en nog zo wat.
Mijn huidige auto is elektrisch. Na 2,5 jaar gebruik welgeteld 1 keer naar de garage geweest voor reguliere inspectie. De ruitenwissers zijn vervangen. Dat zijn de gehele kosten aan onderhoud in 2,5 jaar…. En de remschijven zijn nog als nieuw, dus die gaan de vier jaar makkelijk halen.
grandmasterb zegt
Een nieuwe auto 3-4 keer per jaar naar de garage? U reed VAG waarschijnlijk? Bij andere merken is dat hoogstens 1 keer per jaar.
Johan zegt
Gemiddelden zeggen niets. Veralgemenen in een titel vind ik misplaatst.
Ik heb nu 100 000km met mijn 3 jaar oude Tesla, en buiten een stel banden heeft die auto me letterlijk NUL euro gekost!
En dankzij de software updates rijdt hij zelfs zuiniger dan 3 jaar geleden.
harrie zegt
Tot 50.000 kilometer, dat zegt dus niet zoveel.
De meeste dure ICE motor/transmissie reparaties komen daarna pas.
citrorob zegt
Wat een dom gelul.
Hertz is recent naar buiten gekomen dat hun EV vloot 50-60% minder aan onderhoud kost.
Maar dat is natuurlijk gelul van EV fans.
Khalid zegt
De vraag luidt nu, wat verstaat deze schrijver nu onder onderhoud aan auto, heb volgens mij nu het gevoel dat bij de EV eerder reparaties zijn gedaan. Bij een onderhoud met auto met verbrandingsmotor ben je al gauw €400+/- kwijt omtrent olie, vloeistoffen en filters en dat in 50k kilometers kan dat per autofabrikant al 2/3 keer onderhoudsbeurt zijn. Dan zit je al snel op 1k/1,5k., Bij mercedes zit al voor 1 groot onderhoudsbeurt op een bedrag van rond de €1000. Onderbouw eerst effe wat gedaan is bij de onderhoudsbeurten enof het dealer uitgevoerd is of een universele garage