Ik hoop dat je niet in een Fisker Ocean rijdt, want een faillissement dreigt.
Het gaat nu heel hard met Fisker. Hard de verkeerde kant op. De financiële problemen zijn dusdanig groot bij de elektrische autofabrikant dat een faillissement zo goed als onvermijdelijk lijkt.
Vorige week werd bekend dat het merk de productie noodgedwongen stil moest leggen. In de afgelopen dagen en uren is er alleen maar meer slecht nieuws bijgekomen.
Om voort te blijven bestaan was Fisker in onderhandeling met andere autofabrikanten om te babbelen over een overname. Die onderhandelingen zijn geklapt. Een merk als Nissan was volgens Reuters in een vergevorderd stadium om Fisker over te nemen. Uiteindelijk konden de partijen het niet eens worden en staat Fisker er nu alleen voor.
Waarde van Fisker
De New York Stock Exchange overweegt het aandeel Fisker (FSR.N) van de beurs te halen omdat de aandelen voor abnormaal lage prijzen worden verkocht. Op het moment van schrijven koop je één aandeel Fisker voor 0,026 dollar op de beurs van New York. Ter vergelijking: één aandeel Tesla heeft een waarde van 177 dollar.
‘Fisker faillissement gaat gebeuren’
De vraag is niet of, maar wanneer Fisker faillissement aanvraagt. Daar is Thomas Hayes, voorzitter van beleggingsfonds Great Hill Capital, van overtuigd. Je hoeft geen financieel expert te zijn om dit aan te zien komen.
Andere merken zitten niet op Fisker te wachten. Het merk heeft met de Ocean momenteel één model in het gamma en de reviews van deze elektrische auto zijn niet overal even positief.
Het merk is nog wel in gesprek met investeerders over een herstructurering van de startup. De vraag is of hier iets uit gaat komen. De concurrentie van elektrische auto’s is moordend. Niet iedereen komt als winnaar uit de bus en het zijn vaak de kleinere autobedrijven die als eerste omvallen.
Voor Henrik Fisker zou dit het tweede faillissement van een eigen automerk betekenen. Zijn vorige merk, Fisker Automotive en bekend van de Karma, had het zwaar gedurende de financiële crisis in 2008 en ging uiteindelijk in 2013 failliet.
Joris24 zegt
Simpel maar waar, de kosten gaan voor de baten uit, dus je moet gewoon een hele lange adem hebben. Het heeft ook 17 jaar geduurd voordat tesla winstgevend werd – en dat was destijds hoofdzakelijk dankzij handel in emissierechten, iets waarvoor je ook al flink wat e-voertuigen op de weg moet hebben.
Het is voor andere grote bedrijven veelal niet anders geweest dat marktpenetratie gewoon heel veel geld kost. Amazon heeft ook jaren gigaverliezen geleden, maar ook dichter bij huis bijvoorbeeld zalando. Maar als je eenmaal voet aan de grond hebt, is het de verwachting dat je zo’n gigantisch sterke positie hebt dat niemand meer om je heen kan.
Al die kleine merkjes die nu hun best doen, zoals rivian, fisker etc. maar ook lightyear zullen zich dat ook moeten beseffen. Je bent er niet met een paarhonderd miljoen. De chinezen hebben eindeloos diepe zakken, maar in het westen werkt dat niet zo.
Jozo zegt
In China gaan op termijn ook genoeg EV merken over de kop, wat dat betreft zitten ze daar in hetzelfde schuitje.
Denk dat veel startups hopen op investeringen vanuit het Midden-oosten, overname door traditionele automerken of een of ander Nasdaq bedrijf en alsnog de sprong wagen.
Joris24 zegt
Niet helemaal waar, want de Chinese overheid stimuleert bepaalde merken gewoon meer financieel. Ze kunnen het zich niet permitteren om de e-automarkt te verliezen want da’s gewoon een giga kasstroom van het westen naar het oosten. Wellicht wordt er voor de bühne wat gefaald, maar uiteindelijk zorgt de overheid daar heus wel voor een zeer concurrerend aanbod om ons westerlingen over te halen om meer Chinese waar te kopen.
Jozo zegt
Dit wordt reeds onderzocht door de EU en er zullen importheffingen komen wanneer dit het geval is
rollingstoned zegt
@Jozo Wat @Joris24 zegt en daarbij zijn er al een aantal failliete Chinese autofabrikanten die een doorstart hebben gemaakt door overheidssteun.
fanboy zegt
@Joris24: Je kan Rivian niet met Fisker en Lightyear vergelijken.
Wellicht gaat Rivian het niet redden, dat kan, maar het is nu al een heel stuk serieuzer en groter, en vooral dankzij een zakelijke tak met allemaal Amazon busjes etc.
Verder zijn er inderdaad genoeg die er wel op lijken, zoals hieronder genoemd.
Specht zegt
Prima. Hoe minder EV merken hoe beter. :)
hardleersbv zegt
Hoe is dat nou? Om zo verbitterd en zuur te zijn?
Dutchdriftking zegt
Zo zullen er nog vele nieuwe merken volgen. En mogelijk ook wat bestaande.
rwdftw zegt
Het zat er wel in. Ik zag een filmpje van Markus Brownlee die het ding reviewde als slechtste auto die hij ooit gereviewed had. Voornaamste klacht : software niet af. Maar er zou een versie 2.0 komen.
Ik heb een beetje medelijden met eigenaar van de Fisker die laatst voor de deur van het bedrijf stond. Die zal nooit meer versie 2.0 krijgen. Rij em ook niet kort want vervangingsdelen zullen wel heel erg slecht te krijgen zijn.
Er zijn er ongeveer 60 op Nederlands kenteken, ik wens ze succes.
petroldrinker zegt
Spijtig wel, 1 vd (zoniet enige) mooie EV die je kan krijgen. had dit echt mijn keuze geweest als ik er 1 moest kiezen met een loop op mn kop.
Maar ik ben nog blijer dat we straks weer een EV merk minder hebben, dat ze allemaal lekker kapot mogen gaan :)
mashell zegt
Een overname van de boedel na een faillissement kan natuurlijk wel goedkoper zijn. De Chinezen kochten zelfs de boedels van Saab en MG, dus er zal vast wel iemand de boedel van Fisker willen hebben.
waterisnat zegt
Sorry autoblog, maar de prijs van 1 aandeel bedrijf A rechtstreeks vergelijken met de prijs van 1 aandeel bedrijf B??? Jullie zijn toch niet vanochtend uit een ei komen kruipen??
jensoffbutton zegt
Ik had hier ook effe een facepalm momentje bij..
Beter een aandeel aan 1 dollar en 1 miljard stuks op de markt, dan 100 dollar en 1 miljoen stuks vrij handelbaar.
(in het geval ze allebei voor evenveel % vrij handelbaar zijn)
TheMaster zegt
Nu is het Fisker, straks komen Canoo, Vinfast, Mullen, Workhorse, Nikola en Delorean ook nog aan de beurt. Lucid zal ook nog wel volgen. En dan heb je alle Chinese merken (die wij hier totaal niet kennen) ook nog.
harrie zegt
Bollinger gaat het ook moeilijk krijgen ben ik bang, zou ik jammer vinden, net als Canoo.
Delorean kan gewoon met een schimmige coke deal wel een bak geld ritselen.
fanboy zegt
@harrie: Bollinger is toch al tijdje terug gestopt met auto’s maken maar focust zich op alleen techniek leveren? Zoals bijvoorbeeld Lightyear of Sono dat ook doet.
Canoo zou ik inderdaad ook heel jammer vinden.
gregorius zegt
Wat ik me afvraag; waar is het fout gegaan? Wat is niet zo gegaan als voorspelt.
Waren de ontwikkelkosten hoger dan verwacht?
Vallen de verkopen tegen?
Want ze hebben in principe een prima auto neergezet waar alleen nog een kleine software update op moet. Dat is waar mensen in hebben geinvesteerd toch? Dus wat is er nu anders? Dat zou ik wel willen lezen.
Joris24 zegt
*Voorspeld, maar dat terzijde.
Met het presenteren van een auto ben je er nog niet. Je moet continu enorm kapitaal in productie blijven pompen voordat je geld gaat binnenharken. De vaste lasten en personeelskosten van een fabriek zijn gigantisch, en alle personeel dat al jarenlang aan de ontwerp- en tekentafels heeft gestaan moet ook gewoon doorbetaald blijven worden.
Ik denk dat op een gegeven moment de zak leeg is, je moet jaren productie draaien om uit je marges alle verliezen weg te poetsen. Schulden kosten ook flink geld, er zullen kleine fortuinen aan rente verschuldigd zijn op een gegeven moment.
Ik vermoed dat ze de boel gewoon flink onderschat hebben, of gehoopt hadden om meer kapitaal aan te trekken gedurende het traject. Als je geen rooskleurige voorspelling levert aan je initiële investeerders krijg je helemaal niks, dus misschien ook gewoon gouden bergen beloofd om startkapitaal te vergaren en nu ingehaald door de realiteit.
Het feit dat zelfs apple, met de diepste zakken van het universum, er geen brood in ziet, geeft te denken.
jaapiyo zegt
Die man gaat vaker failliet dan Victor Muller.
fanboy zegt
@jaapiyo: Misschien moeten ze samen een nieuw bedrijf beginnen, om te kijken of ze dan juist langer of korter volhouden