
Nog zo’n prachtig voorbeeld van Alfa’s rijke verleden.
De Montreal werd gebouwd van 1970 tot en met 1977 en is ondanks het fraaie uiterlijk nooit echt het succes geworden waar op werd gehoopt. In z’n levenscyclus werden er maar 3.925 stuks van gebouwd, wat er nu voor zorgt dat de oude beestjes aardig wat geld waard worden.
Da’s niet zo gek ook, want buiten de looks had de Montreal ook onder de kap genoeg interessants te bieden. Wat dacht je immers van de 2,6-liter V8 uit de wereldberoemde Tipo 33 Stradale? Uiteraard werd dit blok voor gebruik in de Montreal enigszins teruggetuned, maar met 200 pk ging het ding nog steeds in iets meer dan 7 seconden naar de honderd.
De vormgeving kwam van de hand van (het nu failliete) Bertone, en zo te zien is het designhuis destijds flink losgegaan met allerhande flapjes, koelsleufjes en andere opsmuk. Zeker niet slecht, maar het had wellicht wat minder gekund. Dit specifieke exemplaar is origineel geleverd in Duitsland en voorzien van lak in de kleur Rosso Alfa.
In 1971 mocht je er bij de dealer eentje meenemen voor de prijs van 41.225 gulden. Bonhams verwacht dat de klassieker op hun aankomende veiling in Philadelphia tussen de 54.000 en 70.000 dollar op gaat brengen, dus we kunnen in elk geval spreken van een solide investering.
Geweldig mooi apparaat. Als de koplampen aangezet worden, klappen de roostertjes erboven naar onder. Een toffe feature die je tegenwoordig op geen enkele auto meer tegen zult komen!
@Vanquish: Nu nog eentje vinden waarvan dit systeem nog werkt na 43 jaar :)
@proost: Bij Alfa’s zo oud als deze moet je gewoon zelf af en toe sleutelen. De aankoop van zo’n auto kun je op geen enkele andere manier beargumenteren dan dat het puur een liefhebbersobject is. Daar sleutel je als eigenaar waarschijnlijk graag aan :).
@Vanquish:
Amen, helaas heb je altijd van die droeftoeters die dat niet snappen en dan maar gaan jammeren.
Dit is één brok emotie, van een soort die nu bijna niet meer gemaakt wordt.
Zelfs de hypercars van nu zijn hiermee vergeleken steriele apparaten voor watjes..
@tupperware: Alleen jammer dat ik er niet in pas..
Op de 2de foto lijkt het net een speelgoedauto. Het gras en de tegels lijken nep… Verder is het een mooie auto. Hopelijk komt Alfa Romeo er weer bovenop.
Wat een geile bak! Ik vindt dit zo’n topwagen!
Solide investering? NFl 41.225 plus 43 jaar inflatie van zeg 3% is bijna 1,5 ton in guldens; da’s ongeveer 90.000 dollar.
@krizus: dank voor het berekenen van de netto contante waarde! Maar hoe was de wisselkoers destijds? ;)
@krizus:
Denk eens iets verder, nu is het op zeker een solide investering, in waarde zakken zal hij niet snel meer..
@tupperware: de schatting van Bonhams is gebaseerd op emotie. Lijkt me niet heel erg solide :-)
@krizus:
Ach, dat geldt evenzeer voor een GTO en we weten allemaal wat die tegenwoordig doen.
Er racete ook een tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort.
Prachtige wagen, en een echte Alfa.
Zijn heat eindigde namelijk met een rookwolk en een oliespoor…
Allemachtig, wat is dat een parel van een wagen zeg!
De Montreal was als concept ontworpen voor de wereldtentoonstelling van 1967? in Montreal, en het concept had een midden motor, vandaar de louvres achter de portieren.
Het publiek op die tentoonstelling was laaiend enthousiast over de wagen en -dit is van de tijd dat marketing nog nauwelijks bestond in Italië- vandaar dat een aantal mensen bij Alfa zeiden : Dit gaan we doen, deze gaan we maken.
(toen de boekhouders erachter kwamen, was het al te laat gna)
Ow, de motor heeft dry-sump smering, om zijn race-heritage niet te verraden.
@desjonnies: volgens mij had de Expo auto helemaal geen middenmotor.. maar een 1600 bialbero van de Giulia…
De montreal is de enige proto die productieauto werd.. waarbij de productieauto versie een grotere snellere spannender motor heeft dan de proto
Prachtige auto, met unieke lijnen.
Ook wel eens de race versie gezien Onboard beelden hier:
https://www.youtube.com/watch?v=pmltAp9d5ww
Eind jaren ’80 kocht je die dingen bij de handelaar voor minder dan 1.500 florijnen. Ze waren aan de straatstenen niet te slijten zo verrot en slecht dat deze modellen waren. Wel mooi om naar te kijken dat wel, maar (lang) ermee rijden ho maar.
@Sracerr:
Yep.
ellende was dat werkelijk alles aan zo’n wagen verrot was, de motor door slecht onderhoud (olie en filters ) slecht of niet warm rijden , kunnen ze ook niet tegen maar de grootste ellende was dat alles tegelijk verrot was aan zo’n ding.
inclusief de electriek
Kijk bij een E-type V12 ging het ene na het andere kapot en daar kon je met hangen en wurregen mee door blijven dotteren.
Maar bij deze dingen was het een ander verhaal, peperdure motor onderdelen omdat geen enkele andere Alfa deze motor had en plaatwerk waarvan de prijs naar die van goud neigde…
Vandaar dat de meeste verschrot zijn.
Heerlijk ding!
En kijk waar het Alfa Romeo heeft gebracht… Verder niet mijn ding.
Ik wil een groene…
Kan mij overigens niet herinneren wanneer ik zo’n ding voor het laatst in het wild gezien heb.
@Pallas:
Het laatste wat ik ervan in het wild gezien heb zijn die Chromodora’s, die zijn onder mijn Lancia geëindigd.
De laatste keer dat ik er eentje compleet gezien heb moet ergens in de jaren ’80 geweest zijn, bij een of ander HARC evenement op Zandvoort. Tevens de laatste keer dat ik live een Stratos heb mogen aanschouwen.
Gelukkig heb ik de foto’s nog..
@Pallas:
Daar reed de toen populaire fluitist Chris Hinze in.
Een metallic groene met bruine bekleding
Ik durfde toen inet eens van zo’n ding te dromen.
@Pallas: deze week een prachtige Montreal gezien op de A12 van Veenedaal naar Driebergen… Het ding liet doodleuk de meusli Volvo ’s voor dood achter bij het invoegen en koerste met een relaxte 125/130 over de snelweg (wel 100 toegestaan maar toch, kan af en toe best) en ik heb genoten van het uitzicht en het prachtige geluid….
Met recht de slechtste alfa ooit
Een waar roestbak
vorige week was er nog een montreal meeting.. in frankrijk, in het plaatsje montreal
http://www.alfamontreal.info/Montreal/Assisi2.jpg
Dit was in 1978 mijn eerste grote schaalmodel. In zilvergrijs van Polistil. Is helaas verongelukt tegen een hamer. Een paar jaar geleden alsnog een rode gekocht. Het schaalmodel is relatief meer in prijs gestegen dan het echte model. Wat een lage prijs voor zo’n mooie wagen.
tuurlijk zijn deze graf-bakken 1 en al emotie ..
en ook is het al 15 jaar lang de gedoodverfde “investering van de eeuw” ..
net als de Jaguar XJC ..
die van mij komt morgen binnen ..
de ALLERLAATSTE ECHTE Lancia ..
DE Lancia waarom Lancia Lancia was ..
de ultieme Lancia der Lancia,s ..
heb em blind gekocht zonder huiswerk te doen ..
niet echt veel voor betaald ..
maar als ik zo de mogelijke problemen en ellende lees ..
is het in de best case scenario beter om Aids te hebben geloof ik ..
@lincoln: heb je een Gamma met die fijne boxer motor gekocht???
@lincoln:
bel maar effe voor hullep, ken nog wat gasten die bouten en moeren hebben liggen.
Als ventje van een jaar of dertien zag ik deze auto rijden op vakantie in Italië, en was de rest van de dag me aan het afvragen wat het was. In het grijze verkeer viel deze Montreal op als een diamant tussen aardappels.
Heerlijke bak, z’n vette bak hoort gewoon in dr garage van een liefhebber. Zelf eigenaar van een zagato junior 1600, ooit krijgt de zagato een extra garage genoot. de montreal
Als je er een Datsun merkje opgezet had hadden de meeste hier het ook geloofd…..En hem natuurlijk lelijk gevonden..
@norge: dan had ie 240 geheten en laat dat nou een van de mooiste Datsuns zijn.