Misschien niet zo kostbaar als een 250 GTO, maar zeker zo zeldzaam.
De 250 LM is niet de meest bekende Ferrari uit de 250-serie. Die eer gaat naar de 250 GTO, maar toch hebben we hier te maken met een zeer exclusief veilingstuk: slechts 32 exemplaren zagen in de jaren 60 het levenslicht.
Dit exemplaar draagt chassisnummer 6045 en rolde als 19e auto van de band. In 1964 werd de bolide in Reno, Nevada aangeschaft door een zekere William Harrah. De 250 LM heeft haar 320 pk sterke V12 direct achter de voorstoelen zitten, samen met het aerodynamische ontwerp was de Ferrari een succes en won de auto de 24 uur van Le Mans in 1968. Recent nog werd deze 250 LM gerestaureerd door Ferrari.
Wie interesse in de klassieker heeft, mag rekenen op een royaal bedrag met minimaal zeven cijfers. Dit exemplaar zal de 10 miljoen euro-grens die een eerdere 250 LM-veiling opleverde, waarschijnlijk niet bereiken. Maar wie interesse in de klassieker heeft, mag toch rekenen op een hoog bedrag.
De auto gaat in augustus onder de hamer bij veilinghuis RM Auctions.
tupperware zegt
Deze mag van mij letterlijk onder de hamer, nooit een mooie auto gevonden.
Eigenlijk ook een auto die Enzo niet wilde, die zij altijd dat de paarden voor de wagen hoorde.
desjonnies zegt
@tupperware:
jazeker dat is zo.
Maar ook de oude Enzo moest wel om en mee met de tijd.
En dat deze Le Mans heeft gewonnen, zegt al genoeg.
Deze is geïnspireerd op de Coopers die al met middenmotor raceten en gewoon het meeste de snot voor de ogen reden.
En Enzo was best wel verstandig, niet echt mooi idd, maar wel ‘functioneel naakt’
tupperware zegt
@desjonnies:
Allemaal waar, ooit heel lang geleden stond er een artikel over in de Autovisie (wijlen Nico de Jong) was er nog hoofdredacteur.
Technisch was er weinig mis mee, maar ik vind het echt de lelijkste 250 by far.
En ja, dit soort auto’s mag je eigenlijk niet alleen op hun uiterlijk beoordelen..
sydney zegt
@tupperware: Scherp,toen Nico de Jong nog hoofdredacteur was,maar datzelfde geldt imo ook voor Ton Roks (en ver voor de overname door TMG)was AutoVisie een blad waar je niet om heen kon.Dat het allerlaatste nieuws had(en dat met een tweewekelijks blad) uitgebreide testen maar vooral mooie reportages.Als ik een XM zie moet ik altijd denken aan een reisreportage naar Ik meen Moskou met de toenmalige auto v/h jaar met volgens mij Jongeneel(die alweer lang kleine stukjes mag schrijven voor de Telegraaf) en fotograaf v/d Hurk.
Ik weet het, het is dode bomen media geworden, maar Autovisie heeft de afgelopen 10 jaar veel steken laten vallen.De laatste keer dat ik er eentje kocht is zeker 3 jaar geleden, en dat zegt een hoop.
tupperware zegt
@sydney:
Same here, ik heb hem zeker 30 jaar gelezen, ik lag bij wijze op de mat op de postbode te wachten.
Maar dat is allemaal geschiedenis, ooit stond er trots in de legenda “objectief en onafhankelijk”, helaas is het nu net zo’n pulp reclameblaadje geworden als Autoweek, het ziet er alleen mooier uit.
Mijn abonnement is ook al wat jaren opgezegd, nog voor Ton Roks bij het grofvuil gezet werd.
camber24 zegt
@tupperware: Enzo wilde Le Mans winnen…
W115 zegt
Lijkt wel een Italiaanse Ford gt
Corrado16v zegt
@W115: Was deze er niet eerder dan de GT40? In dat geval is dat dan een Engels/Amerikaanse 250LM.
tupperware zegt
@Corrado16v:
Zullen we het op een gelijkspelletje houden.
Beide debuteerde in 1964 al was de 250LM voor het eerst eind 1963 geïntroduceerd, racen deed hij pas in ’64.
Beide zijn vanaf 1964 geproduceerd.
erce zegt
Wat een briljant mooie auto!
mclarenf1lm zegt
Op foto 10 ziet hij er goed uit, maar voor de rest is het niet bepaald de mooiste Ferrari in mijn ogen.
faalhaas zegt
Haha, wtf, je passagier kan gewoon je pedalen bedienen.
Corrado16v zegt
@faalhaas: De 250 LM heeft vroeger dan ook vaak de rol als lesauto vervuld.
moveyourmind zegt
Alleen die cockpit al maakt hem helemaal geweldig. Alleen datgene wat je nodig hebt, heel erg mooi.
mashell zegt
Waarom zou de casinobaas in de VS deze wagen rechtsgestuurd besteld hebben?
ferrarithijs zegt
@mashell: Omdat elke Le Mans auto rechtsgestuurd was in die tijd. (GT’s volgens mij niet trouwens)
csx3000 zegt
@mashell: Iets met bochten in de racerij, schijnt beter uit te komen.
tupperware zegt
@csx3000:
Meer specifiek heeft het te maken met de rijrichting op circuits, in de jaren 60 waren alleen Imola en Interlagos banen die linksom gereden werden.
Een baan die rechtsom loopt heeft meer rechter bochten en dan is het makkelijker de apex pakken als je rechts zit.
csx3000 zegt
@tupperware: effe googlen.
tupperware zegt
@csx3000:
Daar hoef ik niet voor te googlen, oude mensen weten dat soort dingen nog..
Als je mij niet gelooft dan mag je het natuurlijk altijd checken.
desjonnies zegt
@tupperware:
Yep
Ford GT 40
Porsche 917
Beide rechtsgestuurd en oh, oh hoe curieus, de versnellingspook zit óók rechts.
Het heeft idd te maken dat de meeste circuits rechtsom zijn, maar -misschien- ook wel dat men rechtsgezeten ’s nachts de witte streep op de weg en de bomenrij beter kan zien.
dit was in ieder geval de reden dat in de detiger jaren van de vorige eeuw de “supercars” altijd rechtsgestuurd waren.
Vooral de Italianen hebben er nog lang aan vastgehouden, de fameuze Lancia Aurelia B20 GT sportwagens -eigenlijk Gran Tourismo’s- waren eerst alleen maar rechts gestuurd leverbaar, later met de export naar de VS zijn ze pas linksgestuurd geworden.
Vergeet niet dat de vrachtwagen inhalen op tweebaans wegen midden in de vorige eeuw niet zo’n herejéé was, ze waren langzaam met hun wel 150 paardekrachten en er reden er gewoon relatief weinig van.
csx3000 zegt
Liever deze dan een GTO, op straat wordt een dure GTO zomaar gezien als een replica op basis van een Nissan 300Z of zoiets.
Deze 250 LM is in mijn ogen pas echt uniek.
norge zegt
Vorm door functie design is het beste wat ik weet, prachtig ding dus in mijn ogen.Alleen jammer dat ik hem niet meer dan 25000 Euro waard vind..
danmar zegt
Jammer, hij is overgerestaureerd.
Hupke zegt
@danmar:
Overgerestaureerd?
danmar zegt
@Hupke: ja, hij ziet er naar mijn smaak veel te nieuw uit, met name het interieur en motorruimte. Als je de foto’s bekijkt, zou je bij wijze van spreken olie en zweet moeten ruiken. Die blauwe stoelen, het zal wel authentiek zijn, maar het ziet eruit als een anachronisme.