The King of Cool en het Duitse merk hadden samen een aardig lange en behoorlijk interessante geschiedenis, die werd afgesloten met deze retegave 930.
In de Le Mans-film van McQueen was natuurlijk een prominente rol weggelegd voor de legendarische Porsche 917 in Gulf-traningspak en eerder kwam al eens een mooie 911 voorbij die ooit toebehoorde aan de acteur.
Helaas overleed de acteur veel te vroeg na een behoorlijk snel leven, maar een paar jaar voor z’n dood bestelde hij nog wel deze unieke Porsche 930. De auto uit 1976 kreeg speciale grijze lak, een sperdifferentieel én een zonnedak. Nieuw kostte de Turbo zo’n 26.000 USD en de Porsche had 234 pk. Meer dan genoeg voor die tijd.
In augustus van dit jaar gaat de 930 onder de hamer, maar helaas weten we niet op wat voor opbrengst veilingboer Mecum Auctions rekent. Maakt uit niet uit, hij is gewoon cool.
silenro zegt
Veel fraaier als dit word het niet meer op de woensdagmorgen :) !
jobberns zegt
Wát een auto zeg! Prachtig!
viezefreddyw zegt
Wat een prachtige auto! Toch een van de mooiere 911’s.
jackass266 zegt
Errug lekkuh
Alfarobert zegt
Blijft het mooiste model van Porsche.
Dutchdriftking zegt
Plaatje van een wagen! Maar had de Europese Turbo niet meer vermogen?
gtwillem zegt
@dutchdriftking: ja. 260pk. De latere 3.3 had zelfs 300pk.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: ah zie je, ik wist het wel!
desjonnies zegt
@dutchdriftking:
Benzine in de VS heeft een lager octaan gehalte en Turbo’s uit die tijd waren notoire pingelaars. Dat probleem is later opgelost door de elektronica
Wij regelden in de autosport altijd vliegtuigbenzine voor de Renault 5 turbo en dan pingelde
de wagen niet meer als we de turbo-druk iets opschroefden
gtwillem zegt
@desjonnies: het is eigenlijk octaangetal, en niet octaangehalte ;-).
Voor de rest klopt je verhaal: dankzij een lagere kwaliteit brandstof werden Amerikaanse auto’s afgesteld met meer marge. En andere emissie eisen.
Jochempie zegt
Dat zal wel weer gemakkelijk 2 miljoen opleveren… Ik hoop maar dat het een bubble is..
guusboum zegt
Teutjemineutje, wat een prachtige grijze kleur van een prachtig model! Als de kleur in het echt ook zo is, dan neem ik hem. Anders ook wel.
borrelnoot zegt
Wauw. Gewoon wauw.
gregorius zegt
Voor een beetje normaal exemplaar, waar zo al 100-200k km is mee gereden, ben je al 100k eur kwijt.
Da’s nie niks.
gtwillem zegt
Blijft toch ergens de coolste auto die er is. Vooral dit grijs met zwarte fuchs staat erg goed.
Ik vind zo’n Porsche toch leuker dan wat Ferrari toen bouwde (308).
norge zegt
@gtwillem: Bruikbaarder….Ja, leuker….neh.. Mening? Ja :)
gtwillem zegt
@norge: daarom zeg ik ‘vind’. Ik mag zo’n über-Käfer wel. Groot gedeelte, zo’n 75 procent van alle geproduceerde Porsches schijnen nog gewoon te rijden, dus ik ben zeker niet de enige.
norge zegt
Prachtwagen, nou een nog een sticker achterop met,Steve just to ride this ….
lincoln zegt
@norge: en “no fear” met een tribal op de achterruit ..
Rick-dos zegt
Ik koop ‘m alleen als de kentekenplaat wordt meegeleverd anders niet.
Die kentekenplaat is mogelijk nog koeler dan de auto zelf… :)
lincoln zegt
nu is het een best wel opvallende schreeuwerd .. Als je beseft hoe Amerikaanse auto’s er in 1976 uitzagen is het een uiterst ingetogen verschijning ..
autoblaag zegt
Rrrrrrrrrrrrrr
kapitein187 zegt
Heel fraai!
scottishcarspotter2000 zegt
Hebben!
philipf zegt
Wat een wagen! Fantastisch!
toyotafortuner zegt
Wat is een 930 toch een geweldig lekkere wagen.
twentyeight zegt
Steve McQueen… the king of cool.
mrrallycross zegt
Ik krijg er helemaal de kriebels van. Ik wil m hebben
dezeautoisgespot zegt
Wat een gruwelijke wagen