Huh? Sinds wanneer bestaat er zoiets als een onbetrouwbare Subaru Impreza?
Als er één merk de naam heeft om zeer betrouwbare auto’s te bouwen, dan is het Subaru wel. De Japanners hebben er jaren over gedaan om een stoer en degelijk imago op te bouwen. Dankzij de vierwielaandrijving, soms zelfs lage gearing en in veel gevallen prima bodemspeling kun je met een Subaru vaak net eventjes wat verder komen dan met een normale auto.
Mede daardoor is het stiekem ook het lievelingsmerk van ondergetekende. Bedrijven met een eigen visie zijn altijd interessanter dan marktvolgers. Hoeveel merken maken er boxermotoren, bijvoorbeeld? Maar ook als enorme liefhebbers kunnen wij niet blind zijn voor de tekortkomingen van hun merk.
Lasnaad
Vandaag is Subaru dus aan de beurt, aldus de NHTSA. Die afkorting staat voor National Highway Traffic Safety Administration. Volgens hen is er een probleem met de Subaru Impreza, de draagarm van de compacte middenklasser om precies te zijn. Er is een lasfout op het bevestigingspunt tussen ophanging en auto.
Als de zwakke lasnaad breekt, bestaat de kans dat de auto ‘door zijn hoeven’ zal zakken. Volgens de NHTSA is dit níet veilig. De kans op een crash is volgens de veiligheids-waakhond toegenomen. Daarom wordt aangereden níet met deze betrouwbare auto te gaan rijden.
Onbetrouwbare Subaru Impreza
De oorzaak schijnt beschadigde apparatuur te zijn op de assemblagelijn. Door de beschadiging kon de lasnaad ondeugdelijk en incompleet geplaatst worden. Het gaat om Impreza’s die gebouwd zijn van 25 februari tot 9 maart 2021.
Als jouw onbetrouwbare Subaru Impreza in die periode gebouwd is, hoeft het niet 100% zeker te zijn dat jouw auto in de tussentijd in zal storten. Aan het LOT-nummer kan Subaru zien of je wel of geen modificatie behoeft.
In Nederland zijn er in de afgelopen 8 maanden precies 0 Impreza’s verkocht, dus iedereen had blijkbaar een vooruitziende blik (en niet de mogelijkheid om er eentje te bestellen, maar dat terzijde).
Via: Carscoops.
Johanneke zegt
Ai die laatste alinea doet pijn. Een complete legacy of outback met een dikke motor is ook wel een beetje mijn (haalbare) droomauto, maar godgloeiende wat zit je aan een gruwelijke kilometerprijs. Duur in aanschaf, duur in verzekering, duur in wegenbelasting, zuipt benzine. Wel super betrouwbaar, maar als je een keer wat hebt, die onderdelen zijn van goud gemaakt. En wat zijn ze gaaf.
towi1989 zegt
Sjah, de nieuwprijs van een Impreza WRX STi is van een al belachelijke €84.995 in 2015 naar een astronome €105.594 gegaan in 2019. Geen weldenkend mens geeft dat geld uit aan een subaru. Bij onze oostburen was de prijs voor het facelift model in 2017 €41.550!
Bella Macchina zegt
“Daarom wordt aangereden níet met deze betrouwbare auto te gaan rijden.”
Aangeraden
“Door de beschadiging kon de lasnaad ondeugdelijk en incompleet geplaatst worden”
Een lasnaad is niet echt een onderdeel op zich en wordt gemaakt of uitgevoerd zou ik denken.
towi1989 zegt
Ik zie het al voor me; ‘ik heb geen schroefjes bij deze levering lasnaden gekregen, hoe moet ik ze nu vast zetten?!’
tmenges zegt
@Bella Macchina: lassen voer je uit en een lasnaad plaats je…
cossiekiller zegt
Aan een bestaand chassis mag er toch niet meer opnieuw gelast worden?
f31bmw320d zegt
@cossiekiller: daar heb je toch een complete branche voor? Schadeherstellers noemen ze die geloof ik 🤣
MarcoM zegt
Jammer dat er zo weinig animo voor ons, ik denk nog altijd aan Carlos Sainz en Colin Mcrae met hun WRC Subaru, wat een kanonnen waren dat. Een maat van mij had zo een blauwe WRX destijds, niet stuk te krijgen.