Het is niet eens een GT-ONE, gewoon een productie-Supra…
Het was een redelijke discussie op de werkvloer. Twee AB-redacteuren (@ikschrijfookoverautos en ondergetekende) waren het oneens. Hij vond de vraagprijs van 121.000 euro voor een bijna nieuwe Toyota Supra (nee, niet deze) véél te hoog, persoonlijk vond ik ‘m wel meevallen. Niet dat ik het geld heb liggen, maar als ik het had, dan kwam er eentje in plaats van de zoveelste obligate Porsche 911 of Ferrari.
Dus wie heeft er gelijk? Pas als de auto verkocht wordt, dan kan daar een oordeel over getrokken worden. De rode Toyota Supra is verkocht voor 121.000 dollar. Dat is een behoorlijk bedrag waarover dus te discussiëren valt. De auto is echter verkocht, dus dan is de auto het ergens waard geweest. Maar blijft het daarbij?
Eh, nou, nee. Eigenlijk niet. Althans, niet voor de liefhebber. Want deze auto ga je niet tegenkomen op een meeting. De auto is namelijk gekocht door een Toyota dealer in Chicago. De advertentie staat er nog maar net en is nog niet compleet ingevuld. Maar de informatie die wel vermeld is laat er geen twijfel over bestaan: dit is dezelfde Supra.
Waarom komen we er dan mee? Dat gebeurt toch vaker? Klopt helemaal, ware het niet dat de dealer uit Illinois een kleine verhoging heeft gedaan qua prijs. Nee, niet een beetje winst, maar een hele hoop. De vraagprijs voor exact dezelfde Supra bedraagt nu 379.000 dollar méér dan voorheen. U leest het goed, de vraagprijs voor deze smetteloze en legendarische sportwagen is 438.637,50 euro! Inderdaad, precies een half miljoen dollar. Succes met de verkoop.
resulutionNL zegt
Elke cent waard! De nieuwe Supra gaat de status van zijn broer never-ever nooit halen.
Nino zegt
@VWTouran75: Heb nooit begrepen waarom dit zo’n legendarische/speciale auto is… zeker niet voor dat geld. Zal persoonlijke smaak zijn gok ik
resulutionNL zegt
@nino: Deze Toyota dealer heeft gewoon gezien hoe slecht de nieuwe is, dus hebben ze hierin geïnvesteerd. Snap het wel. Nu wilt iedereen zo’n oude type hebben. Die worden dus allemaal stuk bij stuk duurder. De Supra is in alle fronten voor mij gewoon iconisch. Zal wel iets met jeugdsentiment te maken hebben.
potver7 zegt
@VWTouran75: Ik denk dat deze Toyota-dealer vooral een statement wil maken richting Toyota. En ach, ’t zal ‘m geen windeieren leggen, hij kan een heel eind zakken met de prijs zonder verlies te maken…
tocae zegt
@VWTouran75: Ik wil anders graag zo’n nieuwe hebben hoor! Een VW Touran daarentegen, no thanks.
blo3to3t zegt
@nino: inderdaad, tis gewoon de zoveelste zakjapanner.
fanboy zegt
@nino: Destijds was hij sneller dan bepaalde Ferrari’s was het verhaal, en was er geen een auto die zo hard kon remmen. Dat duurde tot 2004 met een kneiterdure Porsche Carrera GT, die kon pas harder remmen.
Verder hadden ze allerlei leuke turbo configuraties wat ook heel innovatief was. En gewoon kwaliteit, waardoor de auto zich ook goed leende om te tunen.
Ik denk dat je ook wel niet zult begrijpen dat er een oude vierkante Corolla is met een 1.6 en achterwielaandrijving die nu voor meer verkoopt dan waar hij in 1986 voor werd verkocht?
gandini zegt
@VWTouran75: Deels mee eens, maar doe mij dan toch maar een niet-GTE Supra, een 2JZ-GTE en een week of 2 vrij. Ik geef meer om het genieten van zo’n auto dan om “matching numbers” eerlijk gezegd.
Sir_Vmax zegt
@VWTouran75: €438.637,50 is het waard zeg je? Je boert goed dan als dat je perseptie is van geld. Ik vind t schofterig en onrealistisch veel, neemt niet weg dat t onwijs gaaf ding is en dat het die man vrij staat om te vragen wat die wil. Maar als je dit bedrag hebt liggen snap je waarschijnlijk wel dat het als investering heel riskant is, want de volgende keer dat die onder de hamer gaat kan t zomaar voor een tonnetje of twee minder zijn.
doublechevron65 zegt
@VWTouran75: oh het burgermannetje geeft weer een commentaar…
henkhekje zegt
@vwtouran75: je naam doet geloven dat je niet zoveel verstand hebt van auto’s, je reactie maakt een boel goed :-)
herbert zegt
@vwtouran75: welke status?? die van plastic fantastic zeker.
niex zegt
Ze willen m gewoon nooit meer kwijt denk ik.
pielemuis zegt
Slim. Het ding heeft al een hele hoop media aandacht getrokken. Nu trek je die aandacht ook nog eens naar je bedrijf toe met zo’n bizarre prijs. Zoveel “gratis” reclame krijg je zelden
(“Gratis” ivm dat de Supra hoogstwaarschijnlijk niet minder als 120k waard zal worden)
fanboy zegt
@pielemuis: Die Supra gaat echt nog wel even door met stijgen hoor. Dus lekker rustig aan.
Maar goed, 500K is natuurlijk onzinnig.
viezefreddyw zegt
Tja, vragen kan altijd natuurlijk…
ghost zegt
@viezefreddyw: bieden ook..
B00G1E zegt
hier de link naar de auto: https://www.chicagotoyota.com/used/Toyota/1994-Toyota-Supra-chicago-il-1d1292f20a0e0ae721792d1671850fc7.htm
men spreekt over market price philosophy lol
maferick74 zegt
Mijn toyota yaris 1.8ts staat te koop voor 750.000 euro.hup kom maar op met de media aandacht. Is best n mooie auto en helemaal origineel.
Gulli zegt
@maferick74: Met 2JZ-GTE swap erin?
vingers zegt
Vragen mag altijd. Dat iemand dat er voor over heeft daarentegen, lijkt me sterk.
porschepdk zegt
Doe mij maar een GT2 RS en flink wat tankbeurten.
toyotaprius zegt
Is dit geen clickbait? Vol verwachting dacht ik met een artikel over de Toyota Prius te maken te hebben.. Maar nee…
dper4mance zegt
Als het een willekeurige 911 uit begin jaren negentig was keek niemand raar op van zulke woekerprijzen…
w0o0dy zegt
Ach misschien denken ze… We geven straks iemand 30% korting op die prijs… Hij blij wij blij.
hotze zegt
Mooi apparaat, kon zich wel meten met andere supercars uit die tijd (toch?). Mooi lettertype “Supra”. Voor dit bedrag zou ik echter een “Cupra” kopen en nog iets moois voor de overgebleven 400.000.
henkhekje zegt
@hotze: een wat?
hotze zegt
@henkhekje: je bedoelt met “wat”, wat ik zou kopen voor die 4 ton? Ik denk een fraaie 911 of 1 van de Lexus-LFA’s die nieuw staat ter weg te kwijnen (zie enige dagen terug). De laatste is natuurlijk ook een soort Toyota ?
henkhekje zegt
@hotze: je had het over Cupra
racerx zegt
Ik blijf ‘m speciaal vinden, zeker zo in het rood zoals ‘ie in de allereerste Need for Speed zat. Door die game ben ik van de NSX, Supra en RX-7 gaan houden.
Prachtig ontwerp, een paar andere wielen en wat onderstel/motor tweaks en hij is perfect.
shogun zegt
@racerx: Ik wilde eerst reageren dat je dan “underground” zeker als de eerste need for speed beschouwd.
Maar ik heb het opgezocht en kwam een ritje “coastal – stage 1” tegen met de rode supra.
Mooi was dat, in splitscreen met m’n broertje heel wat toetsenborden en later stuurwielen aan die serie versleten.
bedankt voor dit stukje nostalgie deze ochtend ;)
racerx zegt
@shogun: Vandaar ook ‘allereerste’ Need for Speed. ;-) Ook de Diablo SV, 512 TR, Viper, Corvette C4 en 993 waren van de partij… Ik heb laatst ook even nostalgisch zitten doen, elke wagen in de game had een real life opgenomen promofilmpje met cheesy jaren 90 muziekjes eronder, de meeste staan op Youtube en heb ze allemaal afgedraaid haha. Heerlijk!
racerx zegt
@shogun: https://youtu.be/b1zSebGg9Gc
rolov zegt
Deze supra of de v10 lfa… Eh
fanboy zegt
@rolov: Kun je die LFA voor dit geld kopen dan?
fendercd60 zegt
@rolov: makkelijk, LFA!
hotze zegt
@fendercd60: inderdaad, een LFA, hoewel de Supra een mooierd blijft.
slisse zegt
toch raar, wilde net mijn dollars omruilen, kreeg ik van de bank plots minder in euro terug. leg mee eens uit hoe jullie dit geflikt hebben?
mijn berekening: 379 000 U.S. dollars = 332 294.365 Euros ver van een half m.
stefanvts16v zegt
@slisse: misschien moet je even goed lezen…
moveyourmind zegt
@slisse: $ 379.000 méér dan de $ 120.000 die de Toyota dealer er zelf voor betaald heeft.
Dutchdriftking zegt
Jaja. En dan te bedenken dat er hier 2 hele mooie in de straat staan, en dat de zelfde eigenaar nogal wat vrienden in het wereldje heeft, dus er regelmatig nog 2 staan. Nooit geweten dat ik in zo’n dure straat woonde.
steelfighter zegt
Is dit een vermomde LFA in Supra verpakking ofzo….
E34M5Touring zegt
Hij vraagt 500k. Het internet explodeert, knakker heeft graties global reclame en de eerste die em 150k geeft gaat gewoon met die bak naar huis.
cossiekiller zegt
Hier vlakbij staat er ook nog zo’n originele in de collectie van een garagist. Een donkergroene twin turbo, helemaal origineel met weinig kilometers… Maar hij doet hem ook niet weg, jammer genoeg.
monsieurleloure zegt
Ik heb een 2jz zonder turbo in mijn Lexus gehad een juweel van een motor ,zeker als je van een Passat B5 130 tdi pd komt.
Heb er twee gehad eentje uit 1993 en eentje uit 1998