Dat de Chinezen met hun budget-auto’s de wereld willen veroveren, dat weten we al lang. Terwijl de critici roepen: “Het kost niets, maar dan heb je ook niets”, zijn er (helaas) ook genoeg mensen te vinden die voor een prikkie best concessies willen doen in kwaliteit en veiligheid. Vooralsnog is er geen enkele Chinese fabrikant die voldoet aan de Europese of Amerikaanse norm als het gaat om de veiligheid van hun auto’s.
Dit komt mede doordat de fabrikanten zelf de crashtesten uitvoerden. Je kunt dan verwachten dat de testen worden uitgevoerd op een manier waarbij de resultaten het meest gunstig uitpakken. Er was hierbij geen nationale norm of toezicht van de overheid, althans tot nu toe. Volgens China Daily begint China volgende week met de eerste onafhankelijke botsproeven volgens een nieuw nationaal testprogramma die overeen moet komen met de internationale New Car Assessment Program (NCAP) standaard. China Automotive Technology and Research Center in Beijing zal de testen uitvoeren. De Nissan X-Trail, gebouwd in China door Dongfeng Automobile, zal als eerste worden getest. Testcentrum CATARC was betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwe nationale norm en heeft naar eigen zeggen sinds 1999 al 1.200 voertuigen gestest voor verschillende fabrikanten. Het testcentrum is voornemens om ieder jaar 10 tot 15 voertuigen te testen.
Wellicht worden de Chinese auto’s nu een stuk veiliger doordat de fabrikanten de onafhankelijke testresultaten niet meer kunnen beïnvloeden en dus gedwongen worden om iets goeds af te leveren. Bijkomend voordeel is dat de testresultaten beter kunnen worden vergeleken met Europese en Amerikaanse testuitslagen. Als de Chinezen er in slagen om ook veilige auto’s voor een prikkie te produceren, zijn ze weer een stukje dichter bij hun voornemen van “World Dommination” (via: jalopnik.com).
Ramon zegt
Tjonge ik weet hier niks te zeggen..
Ga het nog een keer lezen Dennis.
d_vdm zegt
Instanties die zeuren over de onveiligheid van Chinese voertuigen zouden eens een botsproef met een LandRover Defender of een Lada Niva moeten doen: Shockerende resultaten verzekerd.
johan zegt
nouja wel beter dat ze een nationale norm invoeren…heb je in ieder geval mss nog het gevoel dat je veilig rijdt:p
tw zegt
China is zo corrupt als het groot is, dus echt betrouwbaar zullen die testen nooit zijn…
Nu, naar mijn mening zijn Chinese auto’s enkel goed om ze tegen een muur te laten rijden. Afvoeren die handel,… allé, zeker niet invoeren!!
Ramon zegt
OHWw GAAT HET DAAR OVERRR!
jaap zegt
Logisch dat ze zo goedkoop zijn, als ze echt veilige auto’s gaan maken zullen ze ook weer meer gaan kosten. Kun je net zo goed een auto kopen met wat meer erkenning.
Rick zegt
China is communistisch, dus al het bedrijfsleven wordt zowiezo al extra onder de loep genomen en beïnvloed en in dit geval zal dat dus wederom leiden tot niet betrouwbare resultaten…
Rijden er nu nog geen chineze auto’s rond in Nederland dan..? Zo ja, zijn die dan ook niet door de europese norm gekomen?!
Scarbir zegt
Anderzijds Rick, hebben Aziaten en dus ook Chinezen van zichzelf een enorme bewijsdrang. De makers wíllen ook fantastische auto’s neerzetten om een visitekaartje aan de wereld af te geven. Dat jij nog met de hergebruikte Daihatsu’s in je hoofd zit is wat spijtig, intussen zijn er echt al mooie ontwerpen uit het land opgestaan.
Met name in de middenklasse. De Chery B21, Hongqi C301 (Benteng/ Besturn) en de Zhonghua Jinjue zijn gewoon erg fraaie sedans met een universele uitstraling. In dat opzicht zijn ze de Koreanen al voorbij, die er tien-vijftien jaar over deden om met aansprekend design te komen. En die veiligheid zal echt niet erbarmelijk zijn – bij de ontvangst van Totoya en Hyundai in dit land was de scepsis er niet minder om. Moet je kijken waar die merken nu staan.
Goede zaak, deze botsproeven. En laat die Chinezen maar komen, dat spaart ons allen in de portemennee.
Frank van Hulten zegt
Heb de nieuwe Landwind MPV gezien in China is daar net op de markt en moet zeggen dat de auto er perfect uitziet. ( 7seats )
Heb later gecheckt dat gehele auto in EU is ontwikkeld met motoren uit Duitsland van de firma die ook de VW TDI heeft ontworpen en design uit Italie.
Ik denk dat het een zeer geduchte concurrent word hier.
Prijs was ook niet meer zo ontzettend laag rond € 10.000 incl BTW
JeffreyG zegt
het zal tijd worden dat dit gaat gebeuren ;)
misschien krijgen we dan ook leuke modelletjes uit China :D
LPH zegt
@d_vdm: een crashtest van de lada niva? Zoals je wil. Het is zelfs niet dodelijk ;-)
Het volledige crashartikel: http://www.ladanivabelgium.be/Niva_weetjes/Crashtest_2121/index.htm
polderboer zegt
“Wellicht worden de Chinese auto’s nu een stuk veiliger doordat de fabrikanten de onafhankelijke testresultaten niet meer kunnen beïnvloeden en dus gedwongen worden om iets goeds af te leveren”
Bestaat er dan één onafhankelijke instellingen in China? China kan je niet vergelijken met Japan of Korea waar de vrije markt echt speelt. De Jappen krijgen geen leningen van de staat die nooit moeten worden terugbetaald worden. Ze moeten dus wel kwaliteit leveren om niet over de kop te gaan. Maar in China draaien al jaren fabrieken enkel op subsidie. Waarom denk je dat ze veel producten (zoals textiel) verkopen aan prijzen die lager zijn dan de grondstoffen?
Reiner zegt
Ik heb al wel wat Landwindjes zien rijden (of moet ik dweilen zeggen). Laten we blij zijn dat ze niet zo hard kunnen.
Ken De Audi Fan zegt
@ LPH
die testen zijn echt schokkend man.
Durf niet in zo’n onveilige bak te rijden.
en over die chinese zooi ( auto’s ) laat die maar fijn daar ( bij ons in de straat staat een Landwind sjezus wat een lelijk ding )
japie zegt
tijdens het zoeken naar een defender crashtest kwam ik dit tegen: http://video.google.com/videoplay?docid=-4291830697517725289&q=landwind
dat ding krummelt inelkaar als een blikje. gelukkig zorgt het stuur ervoor dat je het niet meer kan navertellen ;). heeft iemand toevallig def. crash results?
LPH zegt
Ik heb vandaag heel het internet afgepluist naar chrash resultaten van de defender, maar ik heb niks gevonden, allemaal waren ze toevallig “not avable”
Ik heb wel een crashprentje van eentje die aan “treintjebotsen” deed.
daewoo-chevrolet zegt
Een Landwind is veel veiliger dan een Defender of Niva, en ook veiliger dan de Fiat 600. Maar het is een goede zaak dat China een eigen botsinstituut heeft, want hierdoor zullen de Chinese fabrikanten gedwongen worden veiligere auto’s te maken (waardoor de prijzen ook stijgen). Maar de GreatWall Hover is al een heel veilige auto en waarschijnlijk de Brilliance Zhonghua Zunchi en JunJie ook, die nieuwe MPV van Landwind en de Chery-modellen A5, V5, Tiggo T11 en QQ6 ook.
LPH zegt
@daewoo-chevrolet: ik ben er eerlijk gezegd nog niet te zeker van of de landwind wel zo veilig is als een niva, de defender wil ik nog geloven omdat ik daar nog geen test van heb gezien. Maar een botsing een niva aan 64 is niet dodelijk, bij de landwind is ze dat wel. Het is maar wat jij veilig noemt. En nog:
de niva heeft denk ik geen ABS, de landwind zegt dat hij ABS heeft. Ga je in de landwind hard op de remmen dan blokeren ze gewoon (dit is getest geweest!)
Daar waar ze dus bij de landwind blokkeren blokkeren ze bij een gewone wagen met ABS niet. Verklaring? de landwind heeft simpelweg geen ABS. De Defender heeft wel ABS, maar je zou het ook maar en detail kunnen noemen.
De meeste landwinds hebben zelfs niet eens vierwielaandrijving, mooie terreinwagen is dat. En het imago (chinees, eikes) doet hem dus ook geen goed.
Wanneer ze dat imago hebben verbeterd door te bewijzen dat ze goede auto’s hebben, dan ben ik ook al sneller geneigd te zeggen dat de landwind best veilig is.
tiesto zegt
tsja als ik de resultaten van de lada niva zie word ik ook niet echt blij als ik mijn hoofd dan nog heb tenminste!!