Onze @casperh verdrinkt momenteel in een tsunami van kwijl.
Man man man. Man man man man. Wat is het soms fijn om donderdagavond aan het werk te zijn. Porsche kwam namelijk zojuist, toch wel als een donderslag bij heldere hemel, opeens op de proppen met deze nieuwe Porsche 935. Het is volgens Porsche, dat dit jaar haar 70ste verjaardag viert, hun cadeautje aan de rest van de wereld. Dat is eens wat anders dan een nieuwe stropdas. Helaas krijgen uiteindelijk slechts 77 mensen ook daadwerkelijk de kans de nieuwe 935 in hun armen te sluiten. En we kunnen er niet echt van spreken dat dit dan een ‘gift’ is, want ze moeten voor dit genoegen flink in de buidel tasten. Maar daarover later meer.
Eerst namelijk maar eens de positieve dingen belichten. En die zijn er veel. De echte diehard fans weten bij het horen van de naam het cijfer 935 namelijk al hoe laat het is: de auto die luistert naar deze cijfercombo is immers een legende. Misschien net niet van dezelfde status als de 917, maar het komt in de buurt. Porsche-puristen weten dat de eerste 911 turbo (op basis van het ‘G’ model) intern werd aangeduid als de 930. Op basis van dit straatmodel, maakte Porsche ook hele serieuze racers, te weten de 934 en 935.
De ultieme en bekendste versie van de 935 is de 935/78, beter bekend als Moby Dick. De vernoeming naar deze vermaarde witte walvis dankt de auto vooral aan diens whale tail, die indrukwekkender was dan die van Britney Spears anno 2002-ish. Andere optische kenmerken zijn de lange, vlakke neus en de dichte wielen.
Het enige wat zo mogelijk nog indrukwekkender was dan de looks, waren de prestatiecijfers van de 935/78. Het ding leverde, als het turbogat ter grote van de Marianentrog overwonnen was, maximaal 850 pk bij 1,7 bar turbodruk. Op Silverstone was de auto slechts vier seconde langzamer dan een destijds moderne F1-auto met James Hunt achter het stuur. Knappe moderne racewagen die vandaag de dag datzelfde kunstje flikt.
Het werd zodoende eigenlijk tijd voor een hommage. DP Motorsport was Porsche al voor, bij hen kon je al terecht voor een ‘moderne’ 935. Maar ja, dat is toch anders dan wanneer Porsche het zelf doet. Het risico van dat laatste is alleen: ze zouden er ook een laf speciaaltje van kunnen maken met een Martini-livery en oranje velgen…
Gelukkig kunnen we concluderen dat ze dat laatste absoluut niet gedaan hebben. Ten eerste is de basis al goed: de auto baseert niet op de 911 turbo, maar op de 911 GT2 RS. Daar houdt de goednieuwsshow niet op: de hele carrosserie is aangepast en bestaat, net als bij de originele 935, grotendeels uit CFRP. De auto is met een lengte van 4,87 meter en breedte van 2,03 meter ook een stukje forser uitgevallen dan de 911 GT2 RS.
Verder is de nieuwe 935 voorzien van allerlei extra’s waar (Porsche-)liefhebbers kippenvel van krijgen. De lampen op de achtervleugel komen van de 919, de spiegels van de meest recente 911 RSR en de uitlaten moeten doen denken aan de blèrpijpen op de 908 uit 1968. In het interieur vind je een houten pookknop. Daarnaast kijkt de bestuurder naar een koolstofvezel stuurwiel plus een kleurenscherm als ‘klokkenwinkel’ die ook de coureurs van de nieuwste 911 GT3 R voor hun neuzen vinden. De aandrijflijn is in principe rechtstreeks overgenomen uit de GT2 RS. Dat wil zeggen 700 pk en flipperen met de PDK-bak. Maar ach, op zich was @wouter best redelijk te spreken over deze hardware (rijtest). Klein dompertje is wel het gewicht, dat met 1.380 Kg niet per se enorm laag uitvalt.
Maar goed, kniesoor die daar een punt van maakt: je wil ‘m hebben, dat staat vast. Zijn er dan nog dingen die je moet weten? Nou ja, misschien wel. Ten eerste bedraagt de prijs exact 701.948 Euro exclusief belastingen. Ten tweede komt daar géén CO2-tax bij. Niet omdat de auto geen uitstoot heeft, maar omdat hij geen stratentoelating krijgt. Dat zou de techneuten teveel ingeperkt hebben bij de ontwikkeling. De 77 units zullen zodoende waarschijnlijk maar sporadisch worden uitgelaten. Maar toch is het fijn om te weten dat er ergens op de wereld spoedig 77 van dit soort walvissen rondwaren. Filmpje!
desjonnies zegt
Die houten pookknop is van balsahout gemaakt, een bijzonder lichte houtsoort en is voor het eerst in de 917 gebruikt. Om gewicht te besparen.
Arnoud zegt
@desjonnies:
Het verhaal daarachter is óók leuk. Toen de 917 bijna uitontwikkeld was bleek dat deze niet zo snel was als gehoopt. De bolide moest daarom lichter worden. Dus eiste Ferdinand Piëch dat iedere ontwerper op alle onderdelen waar hij/zij verantwoordelijk voor was 20% gewicht zou besparen. Dus ook de pookknop. Balsahout werd het.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: En vond even later natuurlijk zijn weg in de Carrera GT.
rufctr01 zegt
@desjonnies: mooi verhaal, weer iets geleerd!
Dizono zegt
Allemachtig wat een gedrocht. Belediging voor de échte 935 imho.
goodolddays zegt
@Dizono: jammer dat jij geen smaak hebt
Loek zegt
@goodolddays: andere smaak is ook smaak. Je hoeft het er alleen niet mee eens te zijn.
willeme zegt
@dizono: Nee! Dat meen je niet? Ik vind het namelijk wel strak gedaan. Natuurlijk, het is niet dat weerzinwekkende beest van vroeger, maar een gave herinterpretatie. En het is nog altijd een Porsche.
Het is een beetje als het laatste optreden van Led Zeppelin. Natuurlijk was dat niet meer zó episch als begin jaren ’70. John Bonham was er helaas niet meer bij (zijn zoon viel in volgens mij). Maar man, als die Kashmir, In My Time Of Dying, Good Times Bad Times gingen spelen, was het nog altijd indrukwekkend. Ik weet niet of ze ook het achtste nummer van Led Zeppelin II speelden: Moby Dick :-D
Loek zegt
@willeme: zo werken eigenlijk al die ‘remastered editions’, verder dan de muziek- en autowereld.
Het blijft een gegeven dat het origineel vaak het gaafst, best, noem maar op is. Maar dat doet verder geen afbreuk aan de remastered. Ik vind dit ding ook retegaaf.
stephane8200 zegt
@Dizono en @casperh: hier een video waarin de 935 en andere Porsches vandaag op Imola getest worden: https://youtu.be/JAnad-yOlkU
piedlourd zegt
-edit: dank u, maar tips kunnen hier–
johnhert zegt
Geen klapkoplampen, jammer…
Van achteren ook iets te modern naar mijn mening, verder een schitterende verschijning.
carmasterr zegt
@johnhert:
De originele 935/78 had dus ook geen klapkoplampen.
schreute01 zegt
Ik wil ‘m dus niet hebben. Wat een aanfluiting dat uiterlijk ondanks de indrukwekkende specs.
giulio zegt
Beetje vlees nog vis..
Te zwaar voor een racewagen.. te kinderachtig voor een sportwagen..
simonferrari zegt
Dit hadden ze beter niet kunnen doen. Kan de originele 935 wel waarderen, al is dit ook zeker niet het toppunt van schoonheid, maar deze ‘nieuwe’ versie… man man man, dit ding klopt van geen kant. Je kan er eigenlijk ook al van uit gaan dat de 77 kopers dit ding puur als belegging kopen (enerzijds zonde maar ik zou niet veel anders doen).
Edge zegt
Zo hé, dat is nog eens een toffe onthulling zo laat op de donderdag avond! Gaaf eerbetoon aan de originele 935. Ik hoop dat we ook nog wat bewegend beeld van de 935 krijgen voordat ‘ie de garages van verzamelaars in verdwijnt. Chris Harris is bevriend genoeg met Porsche om een ritje in de 919 te mogen maken, die moet vast wel iets kunnen regelen voor Top Gear.
Klein puntje van ‘kritiek’: die 700.948 had eigenlijk een symbolische 700.935 moeten zijn. Ik neem aan dat ze die 13 euro wel kunnen missen voor dat beetje symboliek.
unknown32 zegt
@Edge: gewoon afronden naar 800.935:-)
paul944turbo zegt
@Edge: Let op: het is 701948 ofwel 70 jarig bestaan vanaf 1948
Edge zegt
@paul944turbo: Ah ja, dat is natuurlijk óók logisch. Ik las het verkeerd (700.948) en dacht dat dat ze beter naar beneden hadden kunnen afronden vanwege de 700pk en 935, maar dit is natuurlijk net zo’n symbolische prijsstelling. Misschien moet ik toch maar eens voor een avondbril gaan kijken
smartlappie zegt
Wat een aanfluiting. Recht van voor en achter gaat het nog wel maar van schuin opzij ziet het er echt niet uit. En dan nog eens maar 700pk en meer gewicht terwijl die niet eens voor de weg is…..ram hem dan naar 900 pk. Idd een schande voor moby.
piquet1986 zegt
@smartlappie: klopt, de originele 935 was een lichtgewicht raceversie (met meer vermogen)van de straat auto. Dit is een “zwaargewicht” versie van de straatauto met hetzelfde vermogen. Niet des Porsche dus. Gevalletje naam marketing en investeringsobject. Beetje jammer allemaal, doe het dan goed.
harrie zegt
Racer pur sang versus kolderiek beleggingsobject
henk_he zegt
Meh… Niet mijn kopje thee
100octane zegt
G E I L (met lederhosen aan op zijn zuffenhausens uit te spreken)!
jorden zegt
Laat het verleden gewoon met rust. Verzin iets nieuws en creëer een nieuwe legende, iets wat echt een doel heeft. Of dat nou op de weg is of in een race klasse is. Dit hierboven is een speeltje voor rijke oude mannetjes, die zich vervelen op zondag.
qoekje zegt
@jorden: zoiets als de 919 evo?
porschepdk zegt
Oei wat lekker. Kom maar door met de 959
ikleesookoverautos zegt
@porschepdk: de 959 vind ik zelfs gaver
goodolddays zegt
Holy fucking shit wat is dit UBER GEIL
Dizono zegt
@goodolddays: jammer dat jij geen smaak hebt.
dracae zegt
Ik vind de versie van DP Motorsport veel mooier.
reactief zegt
Ik vind het eigenlijk wel heel vet gedaan. Alleen had het gewoon straatlegaal moeten zijn.
Want voor een racewagen zijn de specs niet uitzonderlijk.
Maar hoe bizar moet het zijn dit tegen te komen op de weg…
Hopelijk is er een eigenaar wel zo gek om een straatlegale versie te maken, net als bij de P1 GTR en bij de Ferrari FXX werd gedaan!
gietturbo zegt
Damm, je zou maar gebeld worden dat je er een mag kopen ! Dan behoor je echt tot de inner circle van Porsche
Wat een geile bak
lambowambo zegt
Poeh ej, dát is nog eens mooi nieuws om te lezen op de vrijdag ochtend.
Hubert zegt
Vroegâh, toen ik nog een vakantiebaantje had als bezorger bij een bakker in Eindhoven, zag ik een straatversie van de 935 in de parkeergarage onder het Philips hoofdkantoor in Eindhoven.
Toen was ik zwaar onder de indruk en wist meteen dat dit een uniek voertuig was.
Deze nieuwe kan eigenlijk nog niet in de schaduw staan.
Waar de oude rauw en racy was, is de nieuwe veel te perfect en gelikt.
rufctr01 zegt
Dit is een gave auto!
Dutchdriftking zegt
Je hebt er werkelijk geen donder aan. Maar dubbel D heeft ook geen nut, dat maakt het niet minder lekker!
fapfap zegt
“Helaas krijgen uiteindelijk slechts 77 mensen ook daadwerkelijk de kans de nieuwe 935 in hun armen te sluiten”
Krijgt niet ieder mens op aarde een kans, maar zijn er aan het eind maar 77 gelukkigen (of rijken)?
917 Porsche + Audi zegt
77 stuks wereldwijd,met een beetje geluk zien we er eentje van op het Goodwood festival.
raceface zegt
Achterkant doet me denken aan de amg-project one.
creative zegt
Ik zit eigenlijk al jaren te wachten op een af-fabriek Slantnose uitvoering.. Dat zou gaaf zijn!
skinnybmw zegt
Op Monza:
https://youtu.be/JAnad-yOlkU