De omzet van Tesla in Q3 2021 was weer om een rapport over te schrijven. Dat hebben ze dus ook gedaan.
Als er één merk tot de verbeelding spreekt, dan is het Tesla wel. De Amerikaanse autobouwer dat eigenlijk meer een tech-bedrijf is, weet de autoindustrie aardig op zijn kop te zetten. Dat ging eerst nog gepaard met de nodige groeistuipen en groeipijntjes. Maar tegenwoordig hebben de Amerikanen uit Fremont alles behoorlijk goed voor elkaar.
Dat blijkt wel uit uit hun financiële rapport van het derde kwartaal van 2021, dat ze net hebben vrijgegeven. Het is weer een ouderwetse goed-nieuws-show. Voor het negende kwartaal op rij hebben ze namelijk winst geboekt.
Omzet Tesla Q3 2021
De omzet Tesla Q3 van 2021 was 13.757 miljard dollar. Dat loopt een klein beetje achter op de verwachtingen van analisten. Maar die zitten er natuurlijk wel vaker naast. Net zoals met hun voorspellingen over de winst per aandeel. Daarvan werd verwacht dat die 1,52 tot 1,82 dollar zou zijn. Maar wat blijkt, dat is dus 1,86 dollar winst per aandeel. Alle Tesla-aandeelhouders (waaronder @jaapiyo) zijn dus blij.
De omzet van Tesla groeide met 57% in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Dit kwam volgens Tesla voornamelijk door de hogere afzet van auto’s. Tesla leverde simpelweg meer auto’s af. Wel geeft Tesla aan dat de Model S en Model X nauwelijks kon afleveren wegens updates aan die twee modellen. Het uiterlijk mag dan mild gewijzigd zijn van die S en X, de aandrijflijn en het interieur waren grotendeels wel nieuw.
241.000 verkochte auto’s
Dit kwartaal ging dus lekker voor de EV-pionier, niet alleen de omzet Tesla in Q3 van dit jaar. Ze wisten in het derde kwartaal meer dan 241.000 euro’s af te leveren. De Daarvan waren er zo’n 232.000 van het type Model 3 en Model Y. De rest waren van het type Model S en Model X.
De verwachting is dat de groei doorzet. De Model Y wordt pas sinds kort in Europa geleverd en de nieuwe Model S en Model X moet ook nog op gang komen.
Via: Techcrunch
Met dank aan Peter voor de tip!
milvus zegt
Tesla’s zullen vast de beste EV’s zijn, maar voordat ik er een bestel zullen ze toch iets aan het design moeten doen. Die Y is echt ongelooflijk lelijk in real life. Ik denk dat Elon echt wakker ligt van mijn mening overigens. 😎
mvdbosch zegt
@milvus: suv’s zijn sowieso nooit echt mooi. De model y zeker niet ;)
dalmore zegt
Nu de 3 en de Y er zijn verwacht ik dat de verkoop van de S en vooral de X toch niet zo denderend meer zullen worden. In ieder geval in NL is het belastingvoordeel voorbij die de verkopen van zulke dure auto’s zullen stimuleren
mvdbosch zegt
@dalmore: dat was ook het hele idee. Iemand die een model s kan kopen heeft ook wel wat centen om die bijtelling te betalen
flutterby zegt
Leuk de financiën maar wat ik erg jammer vond om te horen dat we begin 2022 de eerste auto’s met de 4680 cellen kunnen verwachten. Die prognose zegt mij dat de Berlijnse Y deze in eerste instantie mogelijk niet gaat krijgen, jammer.
Daarnaast was het de eerste meeting zonder Elon Musk en moet zeggen dat Zack (CFO) het uitstekend deed. Goed om te zien dat Tesla volwassen wordt en minder afhankelijk van Elon Musk.
Richmond zegt
@flutterby: maar de beste Zack mag best een cursus over presenteren volgen. Dit was niveau slaapverwekkend.
flutterby zegt
@benja01: geen last van op dubbele snelheid. ;)
bernoulli zegt
Vanuit deze hoek lijkt die oer-S wel een Mazda3. :)
Tesla is een van de weinigen die dit jaar nog zegt te kunnen leveren. Maar ik kan me er niet toe zetten er eentje te bestellen.
goodvibrations zegt
De huidige aandeelkoers is ook volledig gebaseerd op hoge verwachtingen, dus fijn dat ze die waarmaken, anders was het behoorlijk ingezakt. Daarmee blijft het een “spannend” aandeel. Ze zullen de komende jaren absoluut verder groeien.. Maar VW en Hyundai komen snel en steeds dichterbij. Ook Lucid is erg interessant en maakt toch de betere EV (voor meer geld). Reden voor mij iig om daar nu op in te zetten..
flutterby zegt
@goodvibrations: Lucid is erg shady, hun EPA cijfers kloppen voor geen meter..
https://youtu.be/-fkYXK5AGTA
Hyundai is inderdaad wel goed bezig maar bij Volkswagen lijkt het inzet meer op zoveel mogelijk modellen in plaats van zoveel mogelijk auto’s. Ik betwijfel of ze, wereldwijd, in absolute aantallen daadwerkelijk dichterbij Tesla komen. Relatief natuurlijk wel maar groeien van 10k naar 20k is makkelijk dan 100k naar 200k.
Nadeel aan Hyundai (en Kia) is dat tot heden de cijfers van hun EV overal op een stapel met de (plugin) hybride wordt gegooid. Het is mij niet duidelijk hoeveel ze nou echt verkopen. In de ene markt (EU) zijn ze populairder dan de ander (VS).
goodvibrations zegt
Ik zal je linkje straks even bekijken. Thanks.
Wel vreemd dat de EPA de range gecertificeerd heeft op 520 mijl (836km) dan.. Zou onnozel zijn om daarover te liegen want de eerste de beste autojournalist haalt het onderuit..
Wat ik tot nog toe heb gezien over de Lucid (van journalisten die zelf Tesla rijden) is behoorlijk positief..
Bij KIA vind ik de specs vooral indrukwekkend.. (nu al). Rest nog de marge die ze pakken, als dat ook goed is dan geef ik ze betere kansen dan Tesla.
pramm zegt
Dat laatste is nu een belangrijk punt. Waar andere autofabrikanten nog fors geld moeten toeleggen op de productie van hun EV’s, maar dat graag doen, omdat dat de enige manier is om boetes voor CO2 overstijging van hun vloot te voorkomen, haalt Tesla een marge op (momenteel primair) middensegment auto’s, welke normaliter enkel voor het topsegment waren weggelegd.
Het feit dat VW bij een bijeenkomst voor haar top management, Elon Musk uitnodigt om uit te leggen hoe Tesla binnen 1 maand omschakelt van chipset, terwijl VW daar normaliter ca. 2 jaar over doet, laat zien dat andere fabrikanten nog niet in de buurt komen.
flutterby zegt
@goodvibrations: Lucid heeft een prima EV neergezet, maar het bedrijf en CEO zijn bijzonder shady allemaal. Ik had meer respect voor ze toen de beursgang nog niet aangekondigd was. Je brengt geen bedrijf zonder omzet naar de beurs tenzij je Trevor Milton heet. ;)
Bastiaan Williams zegt
Top prestatie van een top bedrijf. Ze hebben letterlijk de auto industrie wakker geschud. Proficiat⚡⚡
Variomatic zegt
@Bastiaan Williams: welnee, ‘de auto industrie’ had er gewoon helemaal geen baat bij om direct met vergelijkbaar presterende EV’s te komen als Tesla, a. omdat er nog amper vraag was/is naar EV’s (gerelateerd aan totale auto productie was/is de EV nog steeds een nichemarktje) en b. om teveel kannibalisatie op hun ICE’s te voorkomen. Nu worden ze wat dat laatste betreft min of meer gedwongen door wat milieudrammers in Brussel om er wat serieuzer mee om te gaan, niet omdat ze Tesla zo vrezen. Tesla heeft helemaal niemand ‘wakker geschud’: ze hadden er gewoon als enige baat bij om direct met iets EV’igs op de proppen te komen waar je iets mee kon, meer niet.
flutterby zegt
@variomatic: En waar komt jou expertise vandaan dat je weet wat er speelt in de boardrooms van deze producenten? Sandy Munro heeft deze expertise namelijk wel (medeverantwoordelijk voor de redesign van de “new” Mini) en heeft meerdere keren genoemd dat Tesla elke board meeting besproken werd.
Tesla heeft namelijk het hele businessmodel van de traditionele fabrikanten onderuit gehaald. Van onderhoud, verkoop en dealers tot de inrichting van hun fabriek, focus op software en verticale integratie.
goodvibrations zegt
Eens.. Tesla doet dingen anders op meerdere vlakken.. Gelukkig lag Herbert Diess niet te slapen.. Maar achterover leunen en wachten op het moment dat batterijen goedkoper zijn is niet echt een optie..
Variomatic zegt
@flutterby: er is nog helemaal niks ‘onderuit’ gehaald, dat is echt schromelijk overdreven, waarom moeten Tesla fanaten altijd zo ontzettend overdrijven..!?
En allicht zal het één van de (vele)terugkerende topics op de board agenda’s zijn geweest: logisch ook als je met de rug tegen de muur wordt gezet/gechanteerd door o.a. Brussel die dreigt miljarden emissieboetes op te leggen. Ook logisch om dan vooral te kijken naar wat je kunt leren/afkijken van de enige partij die EV’s tot dan toe serieus nam én via wie je je emissierechten kunt afkopen.
En verder: Munro is geen lieve oude alwetende man met een leuk Youtube kanaaltje. Hij is gewoon het gezicht van een grote consultancy firma die door auto fabrikanten wordt betaald om o.a. hun productieprocessen te optimaliseren/verbeteren. Ook Tesla betaalt hem daar grof voor en is gewoon één van zijn klanten in notabene zijn thuismarkt.. Er zal allicht met regelmaat een kern van waarheid zitten in de dingen die hij zegt, maar om je totale analyse van de wereldwijde auto industrie en Tesla’s positie daarin even op te hangen aan de woorden van één man (firma) is véél te kort door de bocht.
flutterby zegt
@variomatic: Tesla is geen klant van Munro Associates en daar is die heel duidelijk in. Hij haalt ze uit elkaar om aan andere leveranciers rapporten te verkopen van tonnen om aan te tonen wat ze kunnen verbeteren.
flutterby zegt
@variomatic: trouwens Tesla is niet de enige met een langdurig EV programma. Nissan/Renault is daar al mee bezig en niet te vergeten Kia, Hyundai en de Chinese merken.
pramm zegt
Ik zie me de raden van bestuur van de verschillende autofabrikanten na de Q3 2021 resultaten van tesla voor me. Dit werd door de besturen als onmogelijk gehouden. Een EV zou nooit concurreren met een conventioneel aangedreven auto. Nu blijkt dat Tesla nauwelijks geraakt is door chip tekorten en logistieke problemen (wel geraakt maar heel snel oplossingen weten te realiseren). Bovendien een fabrikant die eerder een probleem heeft dat ze niet snel genoeg fabrieken kan bouwen, in plaats van problemen met de vraag naar auto’s heeft en als klap op de vuurpijl, ook een marge realiseert (met een EV) waar de andere merken alleen maar van kunnen dromen. Gemiddelde marges liggen onder de 10%, met topsegment rond de 20% en tesla…. die behaalt gewoon nu 30%. En jij durft dan met droge ogen te beweren, dat de andere autofabrikanten tactisch wachten?
citrorob zegt
VW-group, GM, Ford willen in 2025 ca. 1.000.000 EV ieder kunnen maken. Waarbij het de vraag is of ze dat ook gaat lukken. Tesla lukt dat wellicht dit jaar al en dan worden eind dit jaar Berlijn en Austin nog operationeel. Tesla maakt dit jaar iig meer EV’s dan VW, GM en Ford samen.
Op volle capaciteit kunnen deze en de huidige fabrieken van Tesla 6,5-7.000.000 auto’s maken.
De batterij fabriek van Tesla in Nevada wordt stukje bij beetje uitgebreid om in 2030 voor 40.000.000 auto’s per jaar accu’s te kunnen maken ca. de helft daarvan zal echter gebruikt worden voor megapack’s.
Een ID.3 maken kost ca. 30u een model Y ca. 10u.