Hoe kan het CBS het zo mis hebben, vraagt deze handelaar in auto-onderdelen zich af.
Nogal schokkend nieuws voor de autobranche, vanochtend. Want volgens het CBS beleeft de gehele branche gigantische omzetdalingen. De importeurs zien de grootste daling, met ruim 40 procent minder omzet. Met de handelaren van auto-onderdelen gaat het echter ook niet zo best, volgens het CBS is dit namelijk het afgelopen kwartaal met 28 procent gedaald ten opzichte een jaar eerder.
Schrikwekkende cijfers voor handelaren in auto-onderdelen, zou je misschien zeggen. Toch schrikt Cor Baltus, baas van auto-onderdelenverkoper Alliance Automotive Group Benelux er niet van. “Ik vroeg me alleen af hoe het CBR het zo mis kon hebben”, zegt hij in de BNR Nationale Autoshow.
Want wat blijkt nou, bij Alliance gaat het er helemaal niet zo slecht aan toe. Baltus geeft toe dat er in de eerste maanden een dip te zien was, omdat consumenten even niet meer naar de werkplaats wilden gaan. Maar sindsdien is het weer opgeleefd. Zeker sinds medio-april. “Want als auto’s lang stil blijven staan, dan gaan de accu’s stuk. We hebben toen een stijging van maar liefst 25 procent gezien in de verkoop van accu’s!”
Tegelijkertijd kopen minder mensen een nieuwe auto, dus wordt het wagenpark ouder. En mensen gaan niet meer met het OV en reizen ook niet met het vliegtuig naar het buitenland. “En dan moet je auto het wel goed doen. Dus wordt daar sinds april ook meer geld aan besteed. Soms kopen mensen zelfs een gebruikte auto, om maar niet met het OV te hoeven reizen.”
Dus waar die -28 procent van het CBS vandaan komt? ‘Geen idee’. Het CBS zelf zegt dat deze lagere omzet komt door de sluiting van autofabrieken in binnen- en buitenland. Daardoor is de handel in auto-onderdelen ‘flink gedaald’. Vermoedelijk doelt het CBS met ‘handel in auto-onderdelen’ dan ook op onderdelen voor nieuwe auto’s. Alliance zit meer aan de onderhoud en reparatie kant. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, toch blijft het opvallend dat Baltus zegt zich totaal niet te kunnen herkennen in de cijfers. Hij verwacht dat zijn branche dit jaar stabiel blijft en dat zijn bedrijf zelfs kan groeien.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: scheidend baas van de verkeerspolitie Egbert-Jan van Hasselt praat over de radarauto’s die de politie in gaat zetten. En Wouter rijdt de nieuwe Volkswagen ID.3.
Foto: Klassieker Garage van @Zweed, via Autojunk.nl.
Henk zegt
‘Omzet in auto-onderdelen is helemaal niet zo erg gedaald’ en de marge erop al helemaal niet haha
escort77 zegt
Stilstaande auto’s verbruiken toch minder banden en remmen, en maken ook minder schade dus minder vraag naar bumpers, lampen, spiegels enz
powerblue zegt
@escort77: carrosseriedelen verkopen zij niet. Remklauwen gaan vastzitten, ruitenwissers plakken vast, accu’s gaan stuk. Dit zijn spullen die deze partij juist wel verkoopt. Ik werk voor één van hun toeleveranciers, onze omzet is zelfs gestegen tov vorig jaar.
bpc zegt
Inderdaad rubbers vam deuren gaan vastplakken, rubberen leidingen gaan verduren, als ze echt lang genoeg blijven staan komen banden en soms pakking er bij en ook olie degradeert ook stilstaande autos dienen onderhouden te worden, in een ver verleden stond ik in voor de onderhoud van een autoverzameling, die wagens kregen om de x aantal jaar nieuwe banden en diegene die eraf gingen hadden vaak nog het profiel van nieuwe banden. Nu hadden die wagens vaak wel het vermogen waarmee je geen risico wil nemen maar toch, een stilstaand voertuig heeft weldegelijk onderhoud nodig, ook diegene die droog en verwarmt binnenstaan. Soms is dit aan de leek erg moeilijk uit te leggen maar een minimum aan gebruik voorkomt ook een bepaalde slijt.
jaapiyo zegt
Drie begeerlijke bakken op de foto.
licht zegt
Foutje: CBR moet CBS zijn;
“Ik vroeg me alleen af hoe het CBR het zo mis kon hebben”, zegt hij in de BNR Nationale Autoshow.
hayte zegt
Klopt, maar het CBR heeft hier niks mee te maken. De cijfers komen van het CBS ;)
crosske zegt
Dit is waar ik dagelijks mee bezig ben op mijn job in bij een grote Renault group. De slijtage- onderdelen valt inderdaad nog mee. Maar in België is met andere corona- maatregelen wellicht tot nog iets slechter dan in NL. Bepaalde Slijtageonderdelen zoals inderdaad remmen en banden is er overduidelijk achteruitgang. Maar ’t klopt dat accu’s door de langere stilstand van wagen en nog eens de hittegolf daar wel een stijging is te zien. onderhoudsbeurten, technische keuringen en daarmee gepaarde herstellingen hebben na herstart halfweg mei uiteraard voor serieuze boost gezorgd. Tenslotte was dit in vooral 2 maand uitstel en is er tot ca. 90% van gerecupereerd. Banden en vooral koetswerk is er slechtst aan toe. En zeker bij schadebedrijven die vooral draaien of fleet en lease markt. Want daar is thuiswerken nog lang de norm. Echter denk ik dat op langere termijn de impact nog groter zou kunnen worden hierdoor… De volgende 4 maand van 2020 worden heel spannend…