Een omslagpunt voor bijtelling voor een EV in 2023? Wat bedoelen we en waar ligt dat omslagpunt?
Iedereen kent van vroeger wel het omslagpunt voor diesels. Tegenwoordig al helemaal geen issue meer voor velen. Alleen mensen die zakelijk meer dan 30.000 km per jaar rijden moeten nog met hun wagenparkbeheerder in de slag voor de keuze wel of niet ‘dieselen’. (al schommelt dit met de benzineprijzen van tegenwoordig) Maar ook dat is soms niet meer relevant omdat het aanbod diesels kariger wordt en het aanbod aan zuinige benzine-PHEV’s ook daar steeds interessanter wordt. Het omslagpunt gaven we toen dus aan in KM’s.
Voor een berijder is naast rijplezier ook de bijtelling van doorslaggevend belang. Wanneer is het voor jou als berijder van een zakelijke auto lood om oud-ijzer qua bijtelling?
De standaard EV ten opzichte van benzine
Natuurlijk bestaat ‘de standaard EV’ niet. Maar als we naar bijtelling kijken dan heeft de overheid wel een grens gesteld en die staat voor 2023 op € 30.000 fiscale waarde. Elke EV een fiscale waarde tot € 30.000 wordt met 16% bijtelling belast in 2023.
Maar kan je daar überhaupt iets voor ‘rijden’ voor dat bedrag? Hieronder enkele opties die je rondom de € 30.000 fiscale waarde kunt kiezen.
- Dacia Spring: vanaf € 20.850
- Renault Twingo E-Tech: € 23.020
- MG4 EV : vanaf € 28.990
- Fiat 500E: vanaf € 28.950
Maar terug naar die door de overheid ingezette grens van € 30.000. Dat is het maximale bedrag waarover de overheid ‘bijtellingskorting’ geeft. Want je wist het vast nog. Maar ‘het bijtellingspercentage’ is in NL 22% en daar krijgt een EV korting op.
Maar die korting wordt de komende jaren afgebouwd. Je hoeft ‘maar’ 16% bijtelling te betalen over een in 2023 geregistreerde EV. Maar we gaan naar de berekening
Berekening Omslagpunt EV 2023
Fiscale waarde van € 30.000 * 16% bijtelling (2023) = € 4.800 bruto bijtelling per jaar. Hoeveel de netto bijtelling is hangt natuurlijk af van jouw belastingschijf. Er zijn er 2 sinds 2020 (voorheen waren er 3). Per 2023 is het inkomensbelastingstarief in schijf 1 wederom iets gedaald.
€ 4.800 bruto bijtelling in schijf 1 (Tot € 73.071 betaal je 36,93%) = €1.772 netto bijtelling per jaar / 12 maanden = € 147,7 netto bijtelling p.m.
€ 4.800 bruto bijtelling in schijf 2 ( boven € 73.071 betaal je 49,50%) = € 2.371 netto bijtelling per jaar / 12 maanden = € 198 netto bijtelling p.m.
Hoe duur mag de benzine/ diesel of hybride auto zijn om aan dezelfde bijtelling te komen? Dat is het omslagpunt voor de standaard Elektrische auto in 2023.
terugrekenend met het ‘normale’ bijtellingspercentage van 22% en een bruto bijtelling van €4.800 op een EV van € 30.000 kom je uit op een fiscale waarde van € 21.818 als omslagpunt voor 2023. In 2022 met 16% bijtelling tot € 35.000 was dit € 25.454. Maar kijk eens aan, in 2021 met 12% bijtelling voor EV’s tot max € 40.000 was dit omslagpunt OOK € 21.818.
Wat zegt dit? Een elektrische auto is minder aantrekkelijk in 2023 dan in 2022 en 2021 qua bijtelling. Shop jij (samen met je werkgever) voor het maximale bijtellingsvoordeel van een EV in 2023, dus voor € 30.000. Dan had je dus qua bijtelling ook een benzine of hybride auto tot € 21.818 kunnen leasen!
Om de vergelijking maar eens te maken, voor de bijtelling van een ID.3 kan je dus nog steeds geen Golf 8 rijden, maar wel een Polo!
Voor 2023: alleen een benzine/diesel/hybride auto van minder dan € 21.818 is dus in 2023 aan bijtelling goedkoper dan een EV van € 30.000.
Maar wat heb jij hier aan?
Nou dat is nog eens een goede vraag. Leuk om dat omslagpunt te weten. Maar stel jij redt het niet voor de € 30.000. Niets in het aanbod aan EV’s voor die prijs maakt jou en je familie blij. Kortom: je gaat dik over die fiscale waarde heen met je boodschappenlijstje.
Wat is dan het verschil tussen een benzine of hybride leaseauto en een EV? Nou, om eerlijk te zijn is 2023 dan het jaar waarin vooral PHEV’s volop terug in beeld komen. Want ook weinig BPM, dus aantrekkelijke prijzen en veelal ook lekker potente prestaties door de hybride ondersteuning.
Hoeveel mag een EV duurder zijn dan een andere auto voor dezelfde bijtelling?
Voor 2023 heeft een EV dezelfde bijtelling als een benzine of hybride die € 8.182 goedkoper is (vanaf € 30.000) (de rekensom is € 30.000 -/- € 21.818)
In 2022 had een EV dezelfde bijtelling als een benzine of hybride die € 9.546 goedkoper is (vanaf € 35.000) (de rekensom is € 35.000 -/- € 25.454)
Dit betekent dat voor leaserijders die voor veel geld mogen shoppen het ’traditionele aanbod’ ook interessant is/wordt.
In 2021 had een EV dezelfde bijtelling als een benzine of hybride die € 18.182 goedkoper is (vanaf € 40.000) (de rekensom is € 40.000 -/- €21.818)
In 2021 hadden de EV’s dus ook in absolute zin een veel grotere voorsprong toebedeeld gekregen van de overheid dan in 2022! En in 2023 zet dat door, maar met een minder grote stap
Liever deze EV of liever het alternatief, kies maar!
Altijd leuk om het nog iets concreter te maken
- Stel je bent in de markt voor een Tesla Model Y, de nieuwe budget versie staat vanaf € 49.900 op de website van Tesla. Om op dezelfde bijtelling uit te komen heb je dus een budget van € 41.718-.
- Stel je bent in de markt voor een Audi E-Tron GT van € 106.000 (lucky you), dan kan je dus ook shoppen voor dezelfde bijtelling met een budget van € 97.818,-. Ok, dat is droomgarage-materiaal natuurlijk. Maar er zijn dan voldoende PHEV of benzine alternatieven!
Kortom, hoe duurder de EV, hoe dichter benzine, diesel en hybride versies hem op de hielen zitten qua bijtelling. Gevoelsmatig dan, want in absolute zin is het gewoon € 8.182,- ! En als jij een echt miepkniep bent en op het maximale belastingvoordeel wilt stoppen voor een EV in 2023 dan kies je dus een EV van maximaal € 30.000,- en je collega die geen EV wil rijden kan dan een auto uitkiezen tot € 21.818 om dezelfde bijtelling te betalen!
karhengst zegt
Enkel rekenen aan de hand van de bijtelling is wat zinloos. De leasetarieven hebben een minstens even groot aandeel in de overweging. Die 5 tientjes / maand zijn sowieso te overzien, maar als de EV 100€ duurder in de maand is draait het verhaal zich om. Mocht de ICE in de lease duurder zijn stijgt daarentegen het voordeel van de EV.
Een eventuele eigen bijdrage uit je salaris kan een flink effect hebben op de keuze. Nog afgezien van het beleid natuurlijk, mogelijk valt er niks te kiezen.
Desondanks wel erg inzichtsvol gepresenteerd zo! Had niet gedacht dat het netto verschil zo klein was reeds.
padoempats zegt
Eigen bijdrage gaat weer van de bijtelling af, dan komt het weer dichterbij. In basis zal een EV voor operationele kosten (lease + brandstof) goedkoper zijn. Tussen 30K en 22K nieuwwaarde zit overigens wel een relatief fors verschil, maar denk dat over periode van 4-5 jaar de EV van 30K goedkoper is dan een benzine van 22K, dus kosten bijtelling + operationele kosten.
koeberg zegt
Dat lijstje tot €30.000 daar word ik niet vrolijk van..
Dan liever iets meer uitgeven. De Peugeot e-208 voor €31.050 is wel een mooie auto.
flatsix010 zegt
Duidelijk! Voor mij hangt de eigen bijdrage echter af van ICE/PHEV/EV en CO2 uitstoot. Een EV van 60k is daardoor vaak net zo duur als een ICE van 45k (bijv BMW 1 serie vs. Ioniq 6)
Peter zegt
Je koopt toch een auto omdat je die mooi vindt. En niet voor de bijtelling?
shalomleon zegt
Als je een auto koopt, betaal je toch helemaal geen bijtelling….
fredex zegt
Als zelfstandig ondernemer kun je er wel voor kiezen om te kopen… Er zijn natuurlijk trucjes om onder de bijtelling uit te komen, maar kopen kun je zeker…