![Omslagpunt Bijtelling van een EV in 2021](https://www.autoblog.nl/files/2020/10/ev-omslagpunt-bijtelling-785x612.jpg)
Huh, is er een omslagpunt bijtelling voor een EV? We leggen het een keer goed uit.
Iedereen kent van vroeger wel het omslagpunt voor diesels. Tegenwoordig al helemaal geen issue meer voor velen. Alleen mensen die zakelijk meer dan 30.000 km per jaar rijden moeten nog met hun wagenparkbeheerder in de slag voor de keuze wel of niet ‘dieselen’.
De discussie verplaatst zich langzamerhand naar de bijtelling. Want als jouw werkgever jou beloont (kom maar op met die reacties..) met een leasewagen dan is de bottomline heel belangrijk. Klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk al dat koppel en automaatrijden in een EV. Maar wat is het omslagpunt qua bijtelling, wanneer kan je toch beter in een benzine of plug-in-hybride stappen?
De standaard EV ten opzichte van benzine
Natuurlijk bestaat ‘de standaard EV’ niet. Maar als we naar bijtelling kijken dan heeft de overheid wel een grens gesteld en die staat voor 2021 op € 40.000 fiscale waarde. Alles met een fiscale waarde tot € 40.000 wordt met 12% bijtelling belast in 2021.
Maar kan je daar überhaupt iets voor ‘rijden’ voor dat bedrag? Hieronder enkele opties die je rondom de € 40.000 fiscale waarde kunt kiezen, waarbij de KIA zich al uit de markt lijkt te prijzen. We zijn benieuwd of daar voor 2021 nog een ‘basismodel’ onder aan de modellenlijn wordt toegevoegd.
- MINI Cooper SE: vanaf € 35.000
- Peugeot e-208: vanaf € 34.900
- Volkswagen ID.3 : vanaf € 36.880
- Skoda Enyaq 60: vanaf € 39.990
- Hyundai Kona 64 kWh: vanaf € 41.000
- Kia e-niro: vanaf € 44.995
![omslagpunt](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/mini-cooper-se-electric-2020-970-004-825x612.jpg)
Maar terug naar die door de overheid ingezette grens van € 40.000. Dat is het maximale bedrag waarover de overheid ‘bijtellingskorting’ geeft. Want je wist het vast nog. Maar ‘het bijtellingspercentage’ is in NL 22% en daar krijgt een EV korting op.
Maar die korting wordt de komende jaren afgebouwd. De korting voor 2021 is 10% dus je hoeft ‘maar’ 12% bijtelling te betalen over een in 2021 geregistreerde EV. Maar jullie komen hier voor de berekening:
Berekening Omslagpunt EV 2021
Fiscale waarde van € 40.000 * 12% bijtelling (2021) = € 4.800 bruto bijtelling per jaar. Hoeveel de netto bijtelling is hangt natuurlijk af van jouw belastingschijf. Er zijn er 2 sinds 2020 (voorheen waren er 3). Per 2021 is het inkomensbelastingstarief in schijf 1 wederom iets gedaald.
€ 4.800 bruto bijtelling in schijf 1 (Tot € 68.507 betaal je 37,05%) = € 1.778,4 netto bijtelling per jaar / 12 maanden = € 148 netto bijtelling p.m.
€ 4.800 bruto bijtelling in schijf 2 ( boven € 68.507 betaal je 49,50%) = € 2.376 netto bijtelling per jaar / 12 maanden = € 198 netto bijtelling p.m.
Hoe duur mag de benzine/ diesel of hybride auto zijn om aan dezelfde bijtelling te komen? Dat is het omslagpunt voor de standaard Elektrische auto in 2021.
terugrekenend met het ‘normale’ bijtellingspercentage van 22% en een bruto bijtelling van € 4.800 op een EV van € 40.000 kom je uit op een fiscale waarde van € 21.818 als omslagpunt. Oei! Daar koop je anno 2021 niet heel veel meer voor! in ieder geval weinig wat vergelijkbaar is met de bovengenoemde EV’s van rond de € 40.000.
Een benzine/diesel/hybride auto van minder dan € 21.818 is dus in 2021 aan bijtelling goedkoper dan een EV van € 40.000.
Berekening Omslagpunt EV 2022
De overheid heeft bepaald dat de EV steeds minder ondersteuning (Lees: bijtellingskorting) nodig heeft en in 2022 stijgt het bijtellingspercentage dan ook tot 16% over de eerste € 40.000. Dat blijft dan gelijk tot 2024.
In 2025 stijgt het percentage naar 17% en in 2026 is de bijtelling voor EV’s gelijk aan die van auto’s met ‘normale’ aandrijving. Alleen Waterstof houdt de bijtellingskorting die ze nu ook heeft voorlopig nog. Overigens: in 2021 zijn er weer verkiezingen, dus daarna kan natuurlijk alles anders worden.
Maar uitgaande van de 16% bijtelling die in 2022 ingaat krijgen we DAN natuurlijk ook een nieuw omslagpunt. En omdat de bijtelling omhoog gaat wordt de EV minder ‘voordelig’ en gaat het omslagpunt dus omhoog
Terugrekenend met het ‘normale’ bijtellingspercentage van 22% en een bruto bijtelling van € 6.400 op een EV van € 40.000 in 2022 (want 16% bijtelling) kom je uit op een fiscale waarde van € 29.090 als omslagpunt. Daar kan je ook in 2022 waarschijnlijk nog wel een Volkswagen Golf voor kopen. Dus dan wordt het ECHT een overweging om nog ‘old-school’ voor benzine te gaan.
En nu even een paar echte voorbeelden!
Leuk die theorie op basis van de grens die door de overheid wordt gesteld. Maar als we nu een paar relevante EV’s pakken die boven de € 40.000 uitkomen en kijken welke auto je zou kunnen rijden voor datzelfde bedrag aan bijtelling voor een elektrische auto? We kozen voor de Volvo XC40 P8 Recharge à € 58.755, Hyundai Kona 64 kWh Premium à € 47.515 en de Audi e-tron 55 Business ed. à € 76.850
![omslagpunt EV](https://www.autoblog.nl/files/2020/10/Volvo-XC40-P8-Recharge-5-918x612.jpg)
- Volvo XC40 P8 recharge 2021 bruto bijtelling = € 8.926. Dat is dezelfde bijtelling als een benzine/diesel/hybride auto met een fiscale waarde van € 40.572. Als we speuren in de Volvo modellenlijn dan had je dus voor dezelfde bijtelling ook net niet kunnen rijden in een Volvo XC40 Plug-in-Hybride van € 43.995, maar een V60 Benzine Mild Hybrid 163 PK met een fiscale waarde van € 40.873 ligt wel in dezelfde lijn en dan kan je dus zelf nog wat opties aanvinken.
- Hyundai Kona 64 kWh Premium 2021 bruto bijtelling = € 6.453. Dat is dezelfde bijtelling als een benzine/diesel/hybride auto met een fiscale waarde van € 29.331. Als we speuren in de Hyundai modellenlijn dan had je dus voor dezelfde bijtelling ook kunnen rijden in een Hyundai Kona Hybride Fashion, een vol uitgeruste versie met een fiscale waarde van € 29.737.
- Audi E-tron 55 Business ed. 2021 bruto bijtelling = € 12.907. Dat is dezelfde bijtelling als een benzine/diesel/hybride auto met een fiscale waarde van € 58.668. Als we speuren in de Audi modellenlijn dan had je dus voor dezelfde bijtelling ook diesel kunnen rijden in een Audi A4 Avant S Sport 40 tdi 190pk met een fiscale waarde van € 56.770.
Hoe duurder de EV, hoe meer serieuze alternatieven er zijn in 2021 als het de bijtelling is waar je naar kijkt. Dat dilemma wordt in 2022 nog groter!
Of om het anders te zeggen: de overheid maakt de EV steeds minder aantrekkelijk de komende 2 jaar. En de EV moet dus zeker in 2022 echt op eigen benen staan!
Er zijn uiteraard ook andere factoren die tellen. Naast bijtelling is het leasebedrag, waar afschrijving, brandstofkosten en onderhoud in is verwerkt, ook relevant voor de keuze.
Voorheen mocht ik bij mijn werkgever enkel een diesel kiezen in de kleur grijs of zwart van merk xyz. Dat zal de komende jaren ook gebeuren met elektrische auto’s, die zijn op de eerder genoemde punten der mate gunstiger dat het voor werkgevers een no brainer wordt om te verplichten een EV aan te schaffen…
EV’s worden goedkoper komende jaren. Brandstof auto’s alleen maar duurder. Zeker als je kijkt naar de totale kosten van 5 jaar. Voor werkgevers zijn EV’s véél aantrekkelijker om te stimuleren vanwege fiscale voordelen, onderhoud en imago om er een paar te noemen.
Probeer nu niet brandstofauto’s een toekomst te geven, want dat is er gewoon niet. Het is voor mij onbegrijpelijk dat men (maar ook zeker autofabrikanten) dit niet volledig in zien.
@TheMaster: Voorlopig is hier nog gewoon een markt voor de brandstof auto’s, door het dood simpele feit dat een serieus alternatief (fatsoenlijk bereik en redelijke laadtijd) veruit onbetaalbaar is voor de meesten. Nu ben ik geen econoom, maar als je nu al geen budget hebt voor een EV, en je gaat de brandstof auto’s (nieuw en bestaand) nog zwaarder belasten, dan wordt de koopkracht steeds minder, en het gat om een overstap te maken naar een EV alleen maar groter. Kortom, beleid van lik m’n vestje weer.
@rike: dat doet de overheid altijd. En als iedereen over is dan verhogen ze de belasting op ev’s weer, lekker verdienmodel zo.
@rike: de markt voor brandstof zal altijd wel blijven, zelfs als het duurder is zoals nu voor nieuwe auto’s al het geval is. Dit staat nog los van bijtelling.
Betaalbaar een fatsoenlijk bereik wordt pas over enkele jaren in de gebruikte markt opgelost. Je kan niet verwachten dat een nieuwe EV gaat concurreren met een gebruikte benzine auto van 5-10k.
@flutterby: hangt een beetje van de importtarieven af. Want in Nederland wordt straks amper nog een brandstofauto verkocht. Dus dan droogt de vijver vanzelf op.
Dat gaat snel opgelost worden, de kia’s en hyundai’s kun je al heel snel tweedehands voor 30k kopen?
reken dat je 10k zelf in legt die je anders kwijt was voor een tweedehands auto, de andere 20k tegen 3% private leased….
Geen MRB, geen onderhoudskosten, zeer lage brandstofkosten afschrijving lager, dan ben je serieus dom om een tweedehands koffiemolen te kopen waar je veel duurder in rijd.
@dutchneon: “tegen 3% private leased..”, erm.. wat? Ik denk dat ik je wel kan volgen, maar het zo gooien met de verkeerde termen geeft geen vertrouwen.
Het is een lening tegen 3% en je wordt eigenaar of een private lease met een 10k aanbetaling en bent na afloop geen eigenaar.
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk… al is het veel slimmer om ipv van private lease dat zelf te doen.
Dus een DK afsluiten voor het restant wat je niet kunt betalen tegen 2,3% en een fijne aflossing te kiezen tot het moment dat je weer wat anders wilt, of de volledige aflossing kunt doen om hem van jezelf te maken…
Ja dat kost wat discipline maar ach dat vereist de rest van je leven ook ;)
@TheMaster: Eens. Daarnaast genoeg bedrijven waar opladen op de zaak, veel goedkoper uitpakt dan een tankpas. Zoals bij mijn partner. Stroom voor Epex prijzen plus een opslagje, wat neer komt op gemiddeld 6 ct/KWh, begreep ik. Een aanzienlijke besparing op brandstofkosten. Het is iedereen duidelijk gemaakt, dat de zaak het hoofd oplaadpunt is. En het zou me niets verbazen als EV’s verplicht worden.
@TheMaster: brandstof auto’s geen toekomst?! De gemiddelde particulier had al geen 20k even liggen, laat staan 30k om een auto te kopen. En dan gaan ze er vanuit dat je goedkoop kan laden terwijl electra alleen maar duurder wordt. In NL ligt dit omslagpunt dus nu bij 30k maar in Spanje of zelfs België / Duitsland waar benzine veel goedkoper is dan bij ons en electra veel duurder loont het dus helemaal niet om electra te gaan rijden als je goedkoop wilt rijden (lees zelf moet betalen)…
De eigen bijdrage privé gebruik mag onder voorwaarden ook van je bruto bijtelling afgetrokken worden, die zou je kunnen inzetten om bijvoorbeeld bij te passen op het leasebudget, dan is het ook geen ramp als je voor een gedeelte boven de 40.000 uitgaat.
Oplossing: werkgever betaalt werknemer autovergoeding, geen extra kosten werkgever, en na aftrek belasting een netto uitkering in combinatie met 19ct/km voor werknemer én werknemer koopt/financial lease eigen auto dus geen bijtelling, tel daarbij de netto uitkering et voila, je rijd je eigen auto….in veel landen gebruikelijk.
@buddy991: totdat je na ontslag door Covid-19 achterblijft met leaseauto en zonder baan.
uuuuh buddy heeft het over een privé auto… die wil je toch houden na ontslag? je hebt tenslotte helemaal zelf kunnen bepalen welke auto je wilt rijden…..of ga je liever fietsen na je ontslag? dan kun je wellicht postbezorger worden.
Leaseconstructie in NL is enkel zo groot geworden omdat al die leaserakkers zich rijk rekenen dat ze zich voor het geld van de bijtelling geen eigen auto kunnen veroorloven, maar vergeten daarbij dat de werkgever een flink stuk broto loon aan een leaseauto uit geeft waar ze mogelijk anders aanspraak op kunnen maken.
Zo heb ik het in ieder geval met mijn werkgever geregeld, 1200 euro mobiliteitsvergoeding en of ik daar nu met de fiets, met de trein of 1 van mijn auto’s naar keuze uit privé wagenpark kilomters maak… dat maakt niks uit.
Ik declareer 19ct /km uit die 1200 de rest krijg ik bruto uitgekeerd. geen bijtelling en per jaar ruim 15000 euro te besteden aan mn eigen auto.
Het is natuurlijk net andersom, lease is zo groot omdat het voor de werkgevers een stuk salaris is waarover ze geen sociale- en pensioenpremies hoeven te betalen. Zouden ze dat gewoon salaris maken moet dat wel, daarom bieden ze een leaseauto. Een groot voordeel voor de medewerkers is dat ze over de privé kilometers veelal geen andere kosten dan de bijtelling maken. Een voordeel dat in jouw constructie aan je voorbij gaat. De stel regel is dan ook, rijdt je veel ga leasen, rijdt je weinig regel het zelf.
Onzin, die 1200 euro krijg ik onder het salaris component mobiliteitsbudget, naast mijn bonus die ook niet voor pensioen en sociale premies gebruikt wordt.
@dutchneon: wij hebben gewoon twee auto’s en als ik niet naar mijn werk hoef kunnen we wel met één uit. Overigens zal mijn werkgever mij nooit ontslaan want dat ben ik zelf ;-)
Ik heb er liever meer als minder…. van het geld waar ik normaal een leaseauto van zou kunnen rijden heb ik nu 4 privé auto’s. Hoe meer auto’s hoe minder km’s er bij komen per auto hoe lager de afschrijving (geld enkel onder bepaalde voorwaarden en niet voor alle auto’s).
@dutchneon: Persoonlijk ben ik meer van less is more. Met een Model Y en een i8 roadster voor de deur ben ik helemaal compleet. Vooral die laatste zal vrouwlief het denk ik niet mee eens zijn ;-)
@dutchneon: spot on !!
Al met al concludeer ik aan de hand van deze berekening dat het nog wel even duurt voordat een EV op dezelfde bijtelling uitkomt als een benzine/plug-in/diesel. Lijkt mij overigens ook niet reëel, dat iemand nog kiest voor een kale Golf met 100pk ipv een goed uitgeruste EV met 150pk.
Straks zijn de regels wellicht weer toch gunstiger voor EVs, omdat de klimaatdoelen anders in gevaar komen.
Het gedonder met steeds duurder wordende ICE auto’s en het afnemende voordeel van BEV auto’s is dat het op een gegeven moment een beetje erg duur gaat worden. Dan wordt het interessant om het leasehok uit de bijtelling te houden en goedkoper een oude auto te hebben voor de privé kilometers.
Maar die leasebedragen zijn ook onvergelijkbaar. Voor een elektrische auto betaal je geen wegenbelasting en dus valt de leaseprijs daarvan al snel laag uit, ook bij een hoge cataloguswaarde.
Ik zou maar oppassen AB, met dit soort rekenvoorbeelden…”.Der Feind hört mit ” oftewel Wopke denkt” hmmmm, dat verschil moet wat groter worden, laat ik die fossiele auto’s maar eens verhogen in de bijtelling” . Bedankt , AB-redactie!!
Houd er iemand nog rekening met de loonheffingskorting? Als je die meeneemt is.het omslagpunt toch echt anders dan hier word voorgespiegeld!
Voor de wijsneuzen, reken zelf ff uit op berekenhet.nl
Groeten!
Die EQC mag er best wezen
Ik blijf het redelijk opvallend vinden dat er zo hard door de overheid aan getrokken moet worden om mensen in een elektrische auto te krijgen.
Toen in 1912 de Cadillac Model 30 (met startmotor) op de markt kwam, was het binnen een paar jaar tijd einde verhaal voor elektrische en stoom auto’s.
TLDR; iedereen leased straks een Toyota Mirai