Dit gerucht zingt al een tijdje rond, maar vandaag werd het opeens opgepakt door de grote media-jongens als Sky F1.
Al een dikke twee maanden geleden dook er opeens een gerucht op dat Alfa Romeo interesse zou hebben in het kopen van het F1-team van McLaren. De bron was in dat geval Teo Lurrini, een Italiaanse F1-journalist met een blog. Net als bovenstaande foto leek de gedachtengang het gevolg te zijn van een simpele optelsom. Marchionne heeft al eens een proefballonnetje opgelaten over een terugkeer van Alfa Romeo in de F1.
Alfa zou interesse hebben in een overname van STR en later van Sauber. In beide gevallen kwam er uiteindelijk echter niks van. Tijd dus om het volgende team aan het lijstje toe te voegen.
In de tussenliggende periode leek het er echter sterk op dat McLaren aasde op klantenmotoren van Mercedes en tsja, die Marchionne die zegt wel vaker wat. Zo stierf het gerucht een vroege dood. Tenminste zo leek het. Onlangs herhaalde Mercedes namelijk nog maar eens bij monde van Toto Wolff dat het leveren van motoren aan McLaren geen prioriteit heeft. Tevens wil Mercedes conculega Honda nog steeds niet tegen de kop stoten.
En dus denken sommigen ‘mee’ over andere opties. Maar eigenlijk is er daar maar één van, of hooguit twee. Alleen Ferrari bouwt een motor met een vergelijkbare power als die van Mercedes. Renault komt wellicht iets dichterbij, maar lijkt nog steeds niet de beste keuze te zijn op korte termijn. Dus zouden er onder de merknaam Alfa Romeo Ferrari-blokken achterin de Macca gehangen kunnen worden.
Alfa is dan eindelijk terug in de F1 en McLaren heeft een puike power unit. De samenwerking tussen de (voormalige) powerhouses kan bovendien leiden tot wat extra macht in de nieuwe politieke verhoudingen van de F1-wereld. Tot zover klinkt de deal niet gek. Aan de andere kant zou het gevoelsmatig wel vreemd zijn om McLaren, de oudste rivaal van Ferrari in de F1, met blokken uit Maranello over de circuits te zien jagen. En daarbij, hoe zit het met de straatauto’s van beide merken? Ook op die markt zijn de twee inmiddels gedoodverfde concurrenten.
Stiekem lijkt ons de Brits-Italiaanse samenwerking wel wat, in ieder geval op korte termijn. De vraag is echter of McLaren een eigen karakter zou kunnen houden als ‘klantenteam’ van Ferrari, of dat er uiteindelijk niks meer over zou blijven behalve de naam van het team. Mocht er iets van waarheid achter het wilde gerucht blijken te zitten hebben we in ieder geval al een voorstel voor de livery. Dit hieronder is namelijk geen oude McLaren, maar een Alfa Romeo 179 met Bruno Giacomelli achter het stuur.
Fun fact: ooit reed er al een McLaren-Alfa Romeo in de F1! Het jaar was 1970, de auto heette de M7D en Andrea de Adamich zat achter het stuur (met dank aan @pjotr)
Rick-dos zegt
Een motor met een plakplaatje van Alfa Romeo dus. Hou de eer aan je zelf, Alfa: zou ik zeggen…
e1000bmw zegt
@Rick-dos: waarschijnlijk het Ferrari-blok van vorig seizoen (of eerder). Want hé, nu hoeft dit blok niet gelijkwaardig te zijn aan het huidige blok van het fabrieksteam…
rob5nismo zegt
@Rick-dos: hoe rijd red bull rond?
Het principe is hetzelfde
Rick-dos zegt
@rob5nismo: Precies, maar Tag Heuer is niet een zichzelf respecterende automerk.
rob5nismo zegt
@Rick-dos: klopt maar wel vreemd dat een horloge maker een motorblok heeft ontwikkeld.
Als je alleen naar de merkplaatjes zou kijken
Rick-dos zegt
@rob5nismo: Zeker, maar het is eigenlijk meer om een ongemakkelijke situatie wat draagbaarder te maken.
Waar je het misschien beter mee kan vergelijken is toen RBR met een Renault motor rondreed waar Infiniti opstond.
Ik persoonlijk vind dat als je een zelfrespecterende automerk bent dat je ook je eigen motor moet ontwikkelen.
rob5nismo zegt
@Rick-dos: en daar heb je gelijk in
rob5nismo zegt
@Rick-dos: maar waarom zou mclaren geen motoren gaan ontwikkelen.
Kijk naar de p1 ook hybride
Rick-dos zegt
@rob5nismo: Meer nadelen dan voordelen vermoed ik. Wellicht ook dat ze de financiële middelen niet hebben. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat als het allemaal niet werkt het imagoschade kan opleveren; zie Honda.
Meen mij te herinneren dat de motor in de McLaren een doorontwikkeling is van een reeds bestaand concept. Volgens mij had McLaren de rechten van de patenten opgekocht. Stuk goedkoper dan om het allemaal zelf te ontwikkelen. Als ik het goed heb, maar weet het niet zeker, was het een patent van een racemotor die ooit in een Nissan lag.
carmasterr zegt
@rick-dos:
Dat klopt. Ten eerste heeft McLaren de motoren door specialist Ricardo laten tekenen en bouwen. Ten tweede is de M388T en derivaten daarvan gebaseerd op de aloude Nissan VRH35 motor. Die was te vinden in verscheidene Group C wagens en de bekende R390 GT1.
lincoln zegt
Klinkt als een Volkswagen op Le Mans ..
Met een sticker van Bentley / Audi / Porsche ..
str8six zegt
@lincoln: TDI gok ik, O nee. JTD natuurlijk.
trustmeiamanengineer zegt
Alfa terug in de F1 zou natuurlijk geweldig zijn, maar deze constructie lijkt me een beetje vreemd. Bovendien is de tijd er nu nog niet rijp voor.
str8six zegt
Silly season begint vroeg dit jaar.
Silverarrow zegt
Als McLaren nu gewoon eens zelf motoren gaat ontwikkelen…
suheyl zegt
@silverarrow: die in hun straatauto’s zijn ook gebaseerd op Nissan motoren…
roppp zegt
@silverarrow: dat hebben ze nog nooit gedaan bij mijn weten
pomoek zegt
McLaren met een Alfa Romeo motor. Its just weird…
http://a.fod4.com/misc/tumblr_lrw0jbdyuK1qjonawo1_500.gif
HZW zegt
Ik zie het probleem niet, een Ferrari motor met Alfa Romeo badge.
Ferrari heeft ook mee gewerkt aan de ontwikkeling van de Giulia QV motor, wat dus ook eigenlijk een Ferrari motor genoemd kan worden.
erwh zegt
@HZW: bij jouw laatste zin komt het voltallige marketing team van Alfa Romeo simultaan klaar, ondanks het feit dat je hun schoonheid bij de verkeerde naam noemt.
OT: wordt het niet tijd dat McLaren z’n eigen blokken gaat bouwen? Voor zo’n laag volume merk is het de ultieme showcase for hun (semi-) straatmodellen.
raym zegt
@erwh: idd voor een merk dat al zo lang mee doet. Hebben ze al dan weer honda motor en dan weer mercedes. En nu van een top team naar middenmoot. Ze hebben de kennis in huis dus idd gewoon eigen blok maken. Geeft je straat auto’s ook meer aanzien bij klanten
roppp zegt
@HZW: belachelijk idee. Die Alfa logo’s op de huidige Ferrari’s vind ik ook al misplaatst. Daar hoort gewoon Fiat op te staan.
En om voor Alfa een heel F1 team op te tuigen dat toch nooit wereldkampioen mag worden, is dus totaal zinloos. Dan kunnen ze die $150.000.000 (als je het daar mee redt) beter aan andere marketing middelen besteden.
sracert zegt
En wie gaat dat betalen? Honda? Gelukkig voor Macaroni leeft Enzo niet meer.
w0o0dy zegt
Britse auto met Italiaanse motor… What could possibly go wrong?
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Costin Maserati, Brabham Alfa…
Dutchdriftking zegt
Het zou geniaal zijn….
amersfoorter zegt
Alsof fca zo in de slappe was zit. Megalomaan proefballonetje van de coltrui?
edftw zegt
Wat een onzin, McLaren met Ferrari motoren met een alfa Romeo stickertje? Ik zie nog eerder een huwelijk tussen Donald Trump en Hillary Clinton gebeuren
pjotr zegt
1970 was er ook al een McLaren-Alfa. Geen succes toen…
stfu zegt
Dat ze maar zelf motoren gaan bouwen. Doet de concurrentie ook (het automerk dan)
2wheeler zegt
Nee toch… een McLaren met een Ferrari motor, want dat is het gewoon, voelt niet goed. Ik heb mijn hoop gevestigd op MB, maar wellicht ben ik hierin gewoon een beetje vastgeroest.
griffendahl zegt
Badge engineering, daar wordt de F1 naar mijn idee niet beter van… gewoon veel meer echte fabrikanten die hier in duiken. In 1994 had je 9 of 10 verschillende motorenbouwers variërend van V8’s, via V10’s naar V12’s. Nu slechts 4… Hier moet echt iets gebeuren, 4 is te weinig en een Ferrariblok met een Alfa badge verandert daar niks aan…
toyotaprius zegt
Waarom niet met een Toyota Prius techniek/blok?!? Die van mij is ook snel!
allesmetturbo zegt
Alfa in de f1. En over 2 jaar een straatlegale hypercar met f1 genen zeker, moet niet gekker worden. Hoe meer alfa hoe beter, maar ik denk dat ze het druk zat hebben met eerst wat meer auto’s/modellen op de markt te brengen. 166 en giulietta opvolger zou fijn zijn evenals een giulia station maar die is helaas al afgeschreven
utregcity zegt
En Honda gooit z’n nieuwe Civic Type-R het circuit op! *Out-of-the-box-thinking*
jippie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alfapeter zegt
Als ze daar het geld voor hebben, kunnen ze beter een WTCC-team starten en houden ze genoeg over om de hele FIA om te kopen om het reglement op hun maat te maken.
Gulli zegt
Ja want Alfa heeft geld zat om F1-avontuurtjes aan te gaan…