En ik zeg niet vaak OMG.
Liberty Media heeft op 30 januari 2018 een merkaanvraag ingediend voor het woordmerk “FORMULA 1 DUTCH GRAND PRIX”. Het lijkt er dus op dat de droom van een Nederlandse GP werkelijkheid gaat worden. De merkaanvraag laat zien dat Liberty Media deze tekst als merk of merchandise wil gaan gebruiken in de toekomst. De merkaanvraag moet nog wel worden goedgekeurd, dit lijkt ons echter slechts een kwestie van tijd.
Nadat zowel Assen als Zandvoort positief werden gekeurd, leek de mogelijkheid van Formule 1 in Nederland ineens een serieuze optie. Toch heerste er bij mij nog veel scepticisme, maar nu dit nieuws doorbreekt kan het bijna niet anders dan dat hele concrete plannen zijn voor een Nederlandse GP. Tenzij Liberty Media dit puur doet ‘voor het geval dat’, wat op zich een optie kan zijn. De merkaanvraag betekent natuurlijk niet dat de kogel al door de kerk is, maar het lijkt er wel op dat de kansen voor een GP in Nederland wéér groter zijn geworden.
We mogen met zijn allen Max verstappen en de hele hype rondom het kereltje bedanken. Formule 1 is weer in ons landje gaan leven dankzij het succes van de in België geboren Nederlander. Enthousiasme kan soms zorgen voor een iets te rooskleurig beeld van de realiteit, maar deze merkaanvraag lijkt me vrij eenzijdig te interpreteren.
Nu rest ons alleen nog de vraag of de race in Assen of Zandvoort wordt gereden. Het TT circuit in Assen meldde eerder dat zij zich klaarmaken voor een mogelijke terugkeer van F1 in 2019 of 2020. Terwijl Zandvoort zich ook voorbereid op een mogelijke terugkeer van F1.
tmenges zegt
Qua bereikbaarheid is assen een stuk beter in ieder geval.
weeshuis zegt
@tmenges: Niet per se. Zandvoort heeft, naast de historie, ook de mogelijkheid om in de nabije omgeving al die fans te huisvesten. Hotels zat binnen 30 min rijafstand (Amsterdam e.o.). Daarbij Schiphol in de buurt waarbij de logistieke operatie een stuk kleiner is richting Zandvoort dan naar Assen. (Voor zowel fans als de teams)
tmenges zegt
@weeshuis: Denk je dat serieus? Zandvoort is wat logistiek betreft een ramp. Qua huisvesting van fans e.d is het leuk dat amsterdam in de buurt ligt alleen is het probleem dat die fans naar zandvoort moeten voor de race. Op een mooie zomerdag is het er al een ramp om te komen en ik kan me nog herinneren dat ik een keer de dtm bezocht heb per trein. Ook dat was geen succes . Te klein station, te weinig grote wegen naar het circuit. En wat betreft schiphol , die teams zitten zo op de a28 richting assen alwaar alle ruimte is voor zowel fans als teams
coffeecup zegt
@tmenges: een rijverbod naar het circuit is dan de enige oplossing. Touringcars als shuttles, extra trams. Dan zou het waarschijnlijk een stuk gesmeerder lopen.
tmenges zegt
@coffeecup: ja inderdaad zou een stuk schelen maar dan nog denk ik dat assen de betere keus is qua logistiek.
skinnybmw zegt
@weeshuis: Ken je airport Eelde en de stad Groningen? Liggen vlakbij Assen ;-) Dat Zandvoort een verschrikkelijk infra heeft is algemeen bekend. In dat opzicht is Assen gewoon de betere keuze.
baklava zegt
@weeshuis: Hotels zat in omgeving Assen. Groningen is een van de grotere steden van Nederland. Genoeg hotels daar. En ook nog eens een internationaal vliegveld. A7 naast de deur, A28 helemaal dichtbij. En dan ook nog eens een splinternieuw treinstation, dat een stuk groter is dan dat van Zandvoort. Assen is by far de beste keuze.
kenner zegt
@weeshuis: historie betekent niks meer bij de organisatie van F1; grand prix van europa in baku etc. Zandvoort is nog slechter bereikbaar dan mn oma op dr nieuwe samsung. Ben er vorig jaar geweest met dtm en zeker wel de laatste rondjes kunnen horen. Drama
raym zegt
@weeshuis: zeker nog nooit in zandvoort geweest tijdens een race weekend. En ook nog eens wanneer het zomer is dus strandbezoekers. Een groot drama. Assen heeft hotel genoeg in omgeving beter en groter station. Dicht bij a7 en a28. Daardoor veel beter bereikbaar toe gangs wegen naar circuit zijn veel breder en assen is prima in gespeeld op internationale race evenmenten. Wat mij betreft race gewoon in assen houden.
Barryyy zegt
@tmenges: gelukkig woon ik in Heemstede (in de buurt van Zandvoort) en kan ik op de fiets of motor!
sterko zegt
@barryyy: Dat wordt dan wel een eind fietsen naar Assen ;)
Barryyy zegt
@sterko: op de (motor)fiets geen straf, toch?
bluetiger99 zegt
Doe maar Assen. Kan me de 1e A1GP op Zandvoort nog herrinneren…. was totale chaos
gertjan2012 zegt
@bluetiger99: maar wat een sfeer ( als we het hebben over de race met Bleekemolen , als last minute vervanger van Jos )
hamerhaai zegt
@gertjan2012: Ik zat bij uitkomen Tarzan op de tijdelijk geplaatste tribune toen. Wat een fantastische race was dat toen zeg!
Rick-dos zegt
Je stuurt ook niet zomaar de grote man Whiting om een inspectie te doen op Assen. Als het een courtesy call was van FIA dan hadden ze iemand anders gestuurd.
Ook dit weer. Als men niet serieus met Nederland bezig zijn dan hadden ze de naam ook niet geregistreerd.
Het is niet meer óf er een Dutch GP komt maar wannèèr ie er komt.
Cool.
coffeecup zegt
@Rick-dos: waarschijnlijk op het moment dat het contract met Spa afloopt. Daar schijnt de monopolie van F1 in de Benelux in te zijn opgenomen.
WinkeB zegt
@coffeecup: nu ben ik als Belg wel eens benieuwd naar jullie mening in het geval dat dit zou kloppen. Indien de FIA beslist dat er in de Benelux maar één race mag doorgaan, zouden jullie Spa opofferen voor een race in eigen land?
gertjan2012 zegt
@winkeb: Nee want laten we eerlijk zijn , Spa hoort mega hard op de kalender. Maar een wissel constructie zou ik prima vinden , ene jaar Spa , andere jaar Zandvoort. Net zoals in her verleden met Hockenheim en de Nurnburgring
por100 zegt
@winkeb: nee ik niet. Hoogstens voor één keer om lekker nostalgisch te doen, maar Spa is het mooist. Mocht het inderdaad zo zijn dat er maar één GP in de Benelux mag plaatsvinden dan denk ik dat we België toch weer moeten inlijven. Maar dat kan op een maandagochtend worden besloten …
WinkeB zegt
@por100: komt Willem-Alexander dan in het kasteel van Laken wonen, of mogen wij Filip bij in Villa Eikenhorst stallen?
peug206 zegt
@winkeb: wat heeft de voorkeur? Ze zijn er toch alleen voor de sier. Beide afschaffen zou nog het goedkoopste zijn. Maar dat is not done…
baardmijt zegt
@peug206: ’t scheelt je zo een paar miljoen, als je het acteurs laat doen.
peug206 zegt
@baardmijt: t is de beveiliging en show die het meeste geld kost. En dat blijf je dan houden. Maar ik ga me verder er ook niet de vingers aan branden, straks staat de mivd hier op de stoep ;-)
baardmijt zegt
@peug206: Alleen af en toe wat lintjes doorknippen en eind april een beetje koeklopen en zakhappen. De rest van het jaar doen ze andere klusjes, terwijl het huidige spul altijd gevoederd moet worden en voorzien van een dak boven het hoofd. Dat scheelt heus. En de beveiliging kan ook wel een tandje minder, acteurs leveren minder risico op een aanslag op dan de eckte oranjes. Hmmm… De deurbel gaat… :p
woudloper zegt
@winkeb: je moet er wel Rudebwoy Prins Laurent bijnemen, de broer van Filip.
coffeecup zegt
@winkeb: spa all the way. Maar ik geloof dat het circuit heeft afgedongen, niet de FIA.
sterko zegt
@winkeb: Wat ik er uit begrijp, is dat in het huidige contract met Spa een clausule staat die andere GP’s in de Benelux verbiedt. Als het contract met Spa verlengt wordt, zou die clausule er uitgehaald kunnen worden, zodat er wel twee GP’s mogelijk zouden zijn.
Als je het mij (als Nederlander) vraagt, moet Spa sowieso blijven. Ik denk ook dat het met de huidige populariteit van Max ook prima kan.
erwh zegt
@winkeb: Spa moet absoluut blijven, daar kan geen GP in Nederland tegenop. Wel zou de infra rond Spa een grondige update kunnen gebruiken en misschien is het een idee om het opgebroken tracé van de spoorlijn die pal langs het circuit loopt weer eens te voorzien van rails en tijdens circuitdagen een directe verbinding met de grotere stations in de regio te maken.
fordnut zegt
@winkeb: Infra structuur rond Spa is net zo erg zo niet erger dan Zandvoort. Kunnen ze de ene ellende inruilen voor de andere allende.
fordnut zegt
@fordnut: Ellende, eerst lezen dan pas plaatsen.
dolledries zegt
@winkeb: spa. Simpel.
spykerboy zegt
ik hoop op CPZ, veel meer charme kwa circuit dan dat Assen, zelf op beiden gereden en vind CPZ toch echt veel uitdagender dan Assen, ook minder run off areas wat het weer interessanter maakt voor de kijkers
Tonnie zegt
@spykerboy: ik hoop juist op assen, misschien omdat assen als motorcircuit heel erg fantastisch is. En op wat curbs na zou er aan de layout niet gesleuteld hoeven worden, dus motogp blijft dan ook heel vet daar!
piquet1986 zegt
@spykerboy: ja alleen kun je daar ook inhalen met de moderne f1 bolides. Het zou een domper zijn als de Dutch gp bekend komt te staan als één de saaiste op de kalender. Daarom liever Assen, daar zijn is het asfalt een stuk breder.
Jochempie zegt
Ho even, ho even. Dit soort registraties zijn ook puur “voor het geval dat”. Leuk dat het dus een officiële GP KAN worden, maar wacht nog maar even af.
dirkv zegt
@Jochempie: Precies, lijkt me ook. Waarschijnlijk hebben ze dat voor bijna elk land gelijk maar gedaan.
shadowbroker zegt
@Jochempie: Klopt en zo’n naam registreren is ook nog wel te betalen
TimoBac zegt
Assen is wel een grafpleuris eind rijden. Maakt verder niet uit hoor, NL GP is fantastisch nieuws :)
Dizono zegt
@timobac: Interlagos, dat is pas een grafpleuris eind rijden.
TimoBac zegt
@dizono: Plus zwemmen, niet te doen.
BmwMPower zegt
@dizono: Een grafpleuris zwemmen bedoel je.
Loek zegt
@timobac: Ligt uiteraard aan waar je woont. Ik zou als Groninger juist volmondig ja zeggen tegen Assen ;)
TimoBac zegt
@720s: Begrijpelijk. Als Rotterdammer is Spa maar een heel klein stukje verder vergeleken met Assen.
HZW zegt
@timobac: Je rijd binnen 2 uur naar elke uithoek van Nederland, het is geen Amerika.
zagatofreak zegt
@HZW: Als je zelf al in een uithoek woont dan kan er nog wel wat extra reistijd bijkomen. Gelukkig vinden wij dat als autoliefhebbers geen probleem ;)
skinnybmw zegt
@HZW: Niet vanuit Leeuwarden :-P
autoriteit zegt
@TimoBac: nee hoor, is juist maar een minuutje of 20 rijden :)
allesmetturbo zegt
Zou wel heel vet zijn! F1 in NL?
willemseles zegt
Ik heb een merkaanvraag voor ‘The formula 1 double-dutch grand prix’ gedaan voor 250 dollar.
Voor het geval ze zowel in Assen als Zandvoort willen racen.
HZW zegt
Assen lijkt mijn toch mijlen ver voor te leggen op Zandvoort.
Het enige PRO van Zandvoort is naam bekendheid, maar verder is die baan in de history blijven hangen.
Wil je op Zandvoort een F1 race houden dan mag er eerst wel € 10-50 miljoen geïnvesteerd worden.
In:
Een beduidend bredere baan en verlegging/verwijdering Hugenholtz bocht.
Een veel groter paddock, waarvoor de Hugenholtz bocht weg moet.
Geheel nieuwe up to date pitsstraat, want die kippenhokken die er nu staan voldoen totaal niet.
Een flinke lading extra permanente tribunes, want die ene die er nu maar staat is toch wat armoedig.
En dit is nog maar het begin van Zandvoort om F1 waardig te worden.
Verder zie ik Zandvoort als een soort van Mickey Mouse Baan waar weinig inhalen mogelijk is voor de huidige F1 auto’s, behalve op het rechte stuk.
Doe mijn maar F1 op Assen.
teammate zegt
@HZW: amen!
Henk_he zegt
Als het allemaal doorgaat, goed nieuws natuurlijk!
Persoonlijk val ik dan wel weer over het woordje ‘Dutch’… Waar feitelijk ‘of the Netherlands’ mee wordt bedoeld. Ik weet dat men in het buitenland refereert naar Nederlanders als ‘The Dutch who speak Dutch’, maar ik had “FORMULA 1 GRAND PRIX OF THE NETHERLANDS” mooier gevonden. Dutch verwijst (naar mijn mening) meer naar het volk of de taal, en niet naar het land (want we wonen niet in Dutchland). Maar goed, het gaat nergens over natuurlijk…
autoriteit zegt
@Henk_he: volgens mij is ‘Dutch’ de Engelse vertaling van ‘Nederlandse’, dus het lijkt me wel te kloppen hoor
jervoo zegt
@Henk_he: Dutch betekent ook gewoon “Nederlandse” en dus wordt het de Nederlandse GP
gwnbmw zegt
@Henk_he: the belgian grandprix. the german gran prix.
snap je em? gaat altijd op die manier.
henk_he zegt
@gwnbmw: royal netherlands army, netherlands meteorological institute, netherlands airforce.. Etcetera. Voor beide varianten is wat te zeggen, en zei al dat het nergens over ging.
henk_he zegt
@gwnbmw: het is trouwens de ‘Grosser preis von Deutschland’ wijsneus
yorick zegt
Zou geweldig zijn als ze het is assen gaan doen. Zeker gezien ik er dit jaar als official ga beginnen
riddertevoet zegt
Die “Dutch Grand Prix” kan overigens ook gewoon op de Nurburgring georganiseerd worden zoals het vroeger de Luxemburg GP was. Dan hoef je ook geen gemeenschapsgeld in Assen of Zandvoort te pompen.
Edge zegt
Laten we vooral niet op de zaken vooruitlopen. Merknaamregistraties gebeuren aan de lopende band en betekenen niet dat die naam ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Het enige wat we hierdoor zeker weten, is dat Liberty niet onwelwillend tegenover een Nederlandse GP staat en zich alvast van de merknaam wil verzekeren voor het geval we op miraculeuze wijze toch een manier weten te vinden om zo’n GP te bekostigen.
En die naam? Die vind ik toch enigszins tegenvallen. The Dutch Grand Prix is taalkundig gezien helemaal correct, maar persoonlijk had ik het leuker gevonden als ze Nederland of The Netherlands erin hadden verwerkt. We hebben onder andere een Gran Premio d’Italia, Grand Prix du Canada, Magyar Nagydij en Grosser Preis von Deutschland op de kalender staan. Waarom dan geen Grote Prijs/Grand Prix van Nederland?
henk_he zegt
@Edge: kijk, met jou kan ik praten
jortie zegt
Rustig aan mensen zo iets vast leggen wil niet gelijk zeggen dat het komt ik gok dat liberty media tientallen namen vast heeft staan mocht er ooit 1 plaats vinden zou het zonde zijn als de naam al in het bezit is van iemand anders
Kijk naar Audi en BMW die leggen om de haverklap namen vast om te zorgen dat niemand anders die naam ooit kan gebruiken.
Mijn mening over de grand prix van nl het is leuk als het gebeurd echter geeft mij een trip per auto naar Duitsland slapen op een berg achtige camping slager muziek en warsteiner veel meer een gp gevoel dan 200 km naar Assen rijden slapen op een weiland?
klaas_kuipers zegt
De mogelijkheden voor een GP worden onderzocht. Dat de naam wordt geregistreerd zegt niets over de mate waarin een GP in Nederland dichterbij is komen. De naam wordt geregistreerd voordat een ander het doet en er een juridisch getouwtrek ontstaat om de naam tegen een veel te hoge prijs in bezit te krijgen.
frank2b zegt
Is het nou Verstappen of toch verstappen?
Zomaar een vraag die bij me opkwam bij het lezen van de tekst.
citroenvisa zegt
Gaaf! En *voorbereidt
ikleesookoverautos zegt
Eerst zien dan geloven. Dit zegt nog niks.
hansiehansie zegt
Ook even gecheckt of ze toevallig ook tegelijkertijd “Formula 1 Polish Grand Prix” en “Formula 1 Thai Grand Prix” (ik noem maar wat) hebben geregistreerd? Lijkt me inderdaad een “voor het geval dat”, dit.
gasterplanke zegt
Al bedacht dat Assen 2 uur dichter bij Bremen en Hamburg ligt? Wonnen een paar miljoen mensen. Noord Duitsland heeft geen F1 circus in de buurt itt tot Frankrijk en België. Dus ook de mensen die opkomen voor de korte afstand rijders zijn meer geholpen met Assen dan met Zandvoort.
cloverleaf zegt
Zandvoort is een illusie! Even 100.000 plus toeschouwers plus vrachtwagens plus catering plus werknemers door Haarlem laten knallen. Kan gewoon echt niet. Daarnaast moet het circuit compleet aangepast worden. Laten we ophouden nostalgisch te zijn en laten we blij zijn met Assen.
barry355gtb zegt
Assen heeft wel de beste kaarten imho. De bestaande infrastruktuur is er reeds. Groningen is tevens vlakbij en Airport vlakbij waar Zandvoort de infrastruktuur moet ontberen.
jossebos zegt
Wie is het grootste talent.
Wie wordt de-hopelijk- binnenkort vele malen wereldkampioen
Max!
Dus ze kunnen niet anders.
En België en Duitsland past hier prima in; wij maken de tribunes vol.