![Verkeersaso op de weg](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/verkeersaso.jpg)
Het Openbaar Ministerie zoekt een nieuwe manier om verkeershufters flinke straffen te kunnen geven.
De gemiddelde verkeershufter ontloopt makkelijk zware straffen. De reden ervoor is simpel: in Nederland bekijken we elk vergrijp op zich en een enkele snelheidsovertreding of bumperkleefactie is nu eenmaal niet te bestraffen met relatief zware sancties als celstraffen of afgehakte ledematen. Het OM kijkt nu naar mogelijkheden om toch dit soort zware maatregelen op te kunnen laten leggen door een rechter.
De reden hiervoor is simpel: verkeersaso’s (die verantwoordelijk zijn voor veel overlast en een belangrijk deel van de zware ongevallen) vinden boetes niet zo boeiend. Maar gebleken is dat als het rijbewijs of de bewegingsvrijheid in het geding komt, dat toch een beetje anders ligt. En dus wil het OM een andere benadering voor de berechting van deze doelgroep. De Politie Midden-Nederland is daarom een nieuwe techniek gaan hanteren: ze houden de verkeershufters nauwlettend in de gaten, stapelen de verkeersovertredingen op en leggen deze gebundeld bij de rechter op zijn bureau. Prima idee lijkt ons, efficiënter in de afhandeling en je kan de overtreders zwaardere straffen opleggen omdat het om een combinatie van verschillende feiten gaat.
Een eerste verdachte stond gister voor de rechter, volgens deze nieuwe methode. Een 20-jarige veelpleger met vijf pagina’s vol verkeersovertredingen, waaronder zware snelheidsovertredingen. De politierechter was niet bevoegd om een straf uit te spreken, dus heeft hij de zaak aan de kantonrechter moeten overdragen, zo schrijft NOS. Die zal ‘m vast niet met vijf uur papiertjes prikken naar huis sturen.
Er zullen er vast zijn die ook van afgehakte ledematen niet schrikken. Zonder linkerpoot en rechterarm kun je nog altijd verkeershufteren met een automaat!
Dit soort lieden zijn niet af te stoppen, zelfs wanneer hun rijbewijs is ingevorderd blijven ze nog doodleuk rond karren!
@toniominestrone: in het gevang!!!
@skinnybmw: Was dat maar waar.
@skinnybmw: lol. Jij moet iets vaker blik op de weg (of hoe dat programma ook heet) kijken. In Nederland ga je niet zo snel het gevang in voor het rijden met een verlopen rijbewijs.
@jackass266: Dessalnietemin in het gevang!
Bij zulk soort figuren kun je alleen de auto afpakken, en deze samengeperst als een blok van een halve kuub weer voor de deur neer flikkeren.
Het voorbeeld dat de NOS gister aanhaalde was echt zo’n kansloos figuur, 20 jaar en in een paar dagen volgen een hele waslijst aan zware overtredingen… Zulk soort mensen hebben geen recht om een auto te besturen.
@trustmeiamanengineer: als jij in 2-3 jaar tijd 5 pagina’s aan zware overtredingen op je naam hebt staan , dan heeft ons zogenaamde puntensysteem toch ongelooflijk gigantisch gefaald?
Ongelooflijk. Rijbewijs afpakken heeft ook geen zin want zo’n sukkel stapt net zo lief z’n auto weer in zonder rijbewijs. Succes gegarandeerd als die dan iemand onverzekerd aanrijdt.
@olivier420: dus maar 1 oplossing, de gevangenis in. En lekker laten brommen in de bak. Ze zeggen weleens dat de Nederlandse gevangenissen een hotel zijn, maar je bent nog altijd je vrijheid kwijt. En dat gaat je niet in je koude kleren zitten
@lekkerlinksrijden: Ik hoor dat veel ja. Maar de Nederlandse gevangenissen zijn geen pretje. Je kan niks. Hooguit een uurtje naar buiten en af en toe wat recreatie. Maar je zit binnen in een hokje. Het vreten wat je krijgt is niet te kanen en 1 keer per week heb je een bezoekuur. Voor de rest zit je gewoon geïsoleerd van de maatschappij. Ja, het is hier beter dan in Zuid-Amerika of zo maar ook hier zit je niet met plezier binnen.
@viezefreddyw: Raar, ~10 jaar geleden moest een vriend van mij in de gevangenis (elektricien) internetkabels aanleggen voor de PS2’s daar.. Hoor ook wel eens over ‘bestel’kaarten waar je aan kan geven wat je wil schranzen.
@lekkaah: Wat ik zeg. Het is hier beter dan in andere werelddelen, dat absoluut. Maar het wordt nogal vaak onderschat.
@viezefreddyw: En het belangrijkste, je kunt dan geen auto rijden. ;)
@viezefreddyw: Is dat niet de hele bedoeling van een gevangenis. Het afnemen van je vrijheid.
@olivier420: Ja, dat zeg ik. Daarom helpt dat allemaal niet. Auto afpakken en/of vrijheid afpakken. Wordt het in ieder geval voor ons veiliger op de weg.
“De Politie Midden-Nederland is daarom een nieuwe techniek gaan hanteren: ze houden de verkeershufters nauwlettend in de gaten, stapelen de verkeersovertredingen op en leggen deze gebundeld bij de rechter op zijn bureau.”
Ik kan mij niet voorstellen dat de politie zomaar een nieuw systeem mag toepassen waar waarschijnlijk dus ook nog geen strafmaten voor staan. Ik verwacht jammer genoeg dat de jongen er makkelijk mee wegkomt en dat dit alleen een eye-opener is geworden voor een kans op verandering.
Als ze nu toch een overal mee zo adequaat optreden als in het verkeer wat zou Nederland toch een fijn crimineel vrij land zijn
Wat betreft de 20 jarige man uit het artikel, hij is 2 weken lang non-stop gevolgd, ik denk dat als we dat bij een ieder van ons doen dat er wel een rijtje overtredingen uit komt toch? Ik praat hufterig gedrag niet goed, maar een keertje je bolide op zijn staart trappen (230km/h gemeten) een keer een irritant persoon op de linkerbaan (bumperkleven met 135 km/h waar 130 toegestaan), en een keer 150km/h op een N weg (tijdstip staat er niet bij, uit de nachtdienst hoeft dit helemaal niet erg te zijn) zijn ook weer geen idioot rare vergrijpen. Onnodig links rijden, daar moeten ze eens wat aan gaan doen! Natuurlijk praat ik te hard rijden of zoiets vervelends als bumperkleven niet goed, maar als de persoon een bolide heeft welke 230km/h kan, snap ik dat je af en toe een beetje wilt doorrijden toch?
@dutchdriftking: bumperkleven met 135 waar 130 is toegestaan? En s’nachts is het donker, het zicht is minder (duh), heb je slaap en alcoholdronken mensen op de weg, dan kun je niet sneller, dan kun je juist minder snel. En je hoef ook minder snel, want er is minder verkeersdrukt.
@dutchdriftking: als je 20 jaar bent en 5 pagina’s overtredingen, dan moeten ze je weer terugsturen naar het CBR. Of typen de blauwpetten met hele grote letters?
@dutchdriftking: Ik vind het anders best ziek dat je als 20-jarige in 2 weken tijd vijf pagina’s vol met verkeersovertredingen achter je naam hebt staan. Ongeacht wat voor overtredingen of op welke tijdstippen dan ook.
Ja, ik rij ook wel eens te hard. Maar 5 pagina’s vol in twee weken? Gekkenwerk.
@dutchdriftking: Als ze mij twee weken volgen zullen ze mij waarschijnlijk niet eens kunnen pakken op raw niet gebruiken. Maar zeker geen dingen zoals rechts inhalen, bumperkleven (hooguit ff drukken als ik er al een tijdje achter zit) rode lichten pakken of andere vergelijkbare zaken. Ze zullen me alleen bijna altijd kunnen pakken op een flinke snelheidsovertreding zodra ik buiten de bbk kom.
Het kan namelijk wel gewoon, zeer vlot rijden zonder asociaal te doen. En als je toch 5 pagina’s met zulke overtredingen weet te verzamelen ben je gewoon het rijbewijs niet waard. Zelfs als je de hele tijd gevolgd word.
@lekbak: je spreekt jezelf tegen:
“hooguit ff drukken” – dat is gewoon asociaal, niet meer niet minder….
@autogedrocht: Er is een hele grote groep bestuurders die domweg niet naar rechts gaat als ze het idee hebben dat er niemand langs gaat. Als ik op 2 seconden afstand zit dan is mijn ervaring dat bijna niemand een beetje optijd naar rechts gaat. Ga ik er wat dichter op zitten (wat het overgrote deel van de bestuurders normaal vind, met name in de randstad) dan gaan ze vaak wel opzij. Ik heb het dus niet over dusdanig drukken dat ze mijn koplampen niet meer kunnen zien maar gewoon iets dichter erop dan normaal. Niks asociaals aan.
@lekbak: ik ben 1 van die groep, kan er niets aan doen. Iets met een naam eer aan doen
Ik heb het altijd raar gevonden dat organisaties als het OM en de politie een tendentieuze en opruiende term als “verkeershufter” gebruiken voor iemand die 3 verkeersovertredingen pleegt in twee weken.
Ik heb vorige week mijn nieuwe auto opgehaald en heb hem ook even doorgetrokken op de snelweg, op een N weg ook te hard gereden en ik heb iemand ingehaald waar dat niet mag. En dat in 5 dagen. Toch beschouw ik mijzelf hiermee nog niet een verkeershufter.
@hijman85: Dat ben je dan ook niet. Maar wel als je in twee weken tijd 5 pagina’s vol hebt staan met verkeersovertredingen. En daarom noemen OM en de politie zulke mensen verkeershufter. Je mag het beestje best bij de naam noemen.
@viezefreddyw: Tja misschien. Ik heb die andere pagina’s niet gezien en weet niet hoeveel ruimte 1 vergrijp in beslag neemt. Ik heb mijn auto ook nog even met alarmlichten op de stoep gezet toen mijn moeder (loopt op krukken) een rondje wilde meerijden, ik heb ‘s nachts op een bushalte de kap even open gedaan, etc. Dus misschien kom ik ook nog wel een heel eind.
Waar het mij om gaat is dat je je in mijn ogen als politie en OM (net als rechters) verre moet houden van emotioneel beladen geenstijl-achtige termen.
@hijman85: waarschijnlijk doen wij dat allemaal wel eens maar die types die bij de politie bekend staan als verkeershufter doen dit vele malen vaker, in dit geval 5 kantjes.
Hoe vaak ben jij aangehouden voor een overtreding? Hoewel ik op de A2 ook wel eens rechts inhaal. Wel eens flink gas geef op een N weg en wel eens in gehaald heb op een doorgetrokken streep ben ik enkel een paar keer aangehouden door de politie met de vraag wat ik op het nachtelijke tijdstip op de weg deed. Die ‘verkeershufters’ maken ook genoeg overtredingen waarbij zij niet betrapt worden. Het verschil met de normale weggebruiker zoals jij en ik is dat dit soort overtredingen zodanig structureel zijn dat ze altijd wel de fout in gaan op het moment dat bromsnor achter ze zit.
Wie is er nou tegen een opbouw model?
Eerste boete van het jaar of rolling 12 of 24 maanden; die prijs doen we wat lager dan nu. Dan is iedereen blij en een verkeersfoutje per jaar moet kunnen.
2e overtreding doen we normale prijs.
3e overtreding komt 150% van nu.
4e overtreding is 200% van de normale prijs en ga zo maar door.
Zelfde met parkeerovertredingen.
Dan zullen mensen wel oppassen om voor de 4e of 8e keer gepakt te worden. Veelplegers worden zo echt afgeschud.
@gregorius: Het is sowieso zeer primitief om geen dergelijk ‘3 strikes you’re out’ systeem te gebruiken..
Je kan gewoon 50x gepakt worden voor hetzelfde vergrijp en telkens maar weer je boete betalen (bijvoorbeeld winkeldiefstal) MOCHT je gepakt worden. Iedereen verdient een 2e kans, misschien een 3e afhangend van het vergrijp, maar daarna houdt het op.
@lekkaah: 3 strikes zorgt dat de gevangenissen in de VS vol zitten met mensen die gewoon arm zijn en daarom tot winkeldiefstal zijn overgegaan. Dat kost de maatschappij bakken met geld en ruineert die mensen voorgoed, daar heeft eigenlijk niemand wat aan. Iemand die 50x wat steelt en 50x de boete betaald is een kleptomaan, die laat zich niet door een straf afschrikken, die moet behandeld worden. Zo’n opbouw systeem als @gregorius voorstelt kan zulke gevallen op den duur voor de rechter brengen die een behandeling kan opleggen. Gewone mensen krijgen een afschrikeffect door de steeds hogere boetes.
@mashell: Het was ook meer als aanvulling op @gregorius‘ reactie bedoeld daar ik het met hem eens ben. Refereerde naar 3x you’re out omdat het hetzelfde achterliggende idee is.
En als jij een beter alternatief hebt voor onze Amerikaanse vrienden..
@lekkaah: Het hele rechtssysteem van de vs is een voorbeeld van hoe het niet moet. Bijna nergens zitten zoveel mensen in de cel (verhoudingsgewijs) en bijna nergens is het aantal recidivisten zo hoog. Ook zijn er tal van voorbeelden waarbij de jury niet functioneert en als je geld hebt en een betere advocaat hebt heb je bij voorbaat al gewonnen.
Als er één westers land is wat je dus niet als voorbeeld zou moeten nemen is dat wel de vs.
@lekbak: Noem een beter alternatief.. Het is kiezen voor de beste van de slechtste..
Tevens; hier hebben degene met geld ook betere advocaten hoor, tenzij het in de media komt en er een advocaat reclame wil maken door de ‘armere’ client te steunen. Bijvoorbeeld Plasman, die zit 3x per week bij nieuwsuur met z’n harses. Vergelijk het rechtssysteem met een democratie – perfect is het niet, maar wel beter dan de alternatieven. Ook een jury-systeem heeft z’n voor en nadelen. Of ben jij zo iemand die onder de indruk was van die ontiegelijk partijdige docu Making a Murderer?
@lekkaah: Hier is een advocaat veel minder doorslaggevend. Ook met een normalere advocaat kan je gewoon belangrijke zaken winnen. Gebeurt ook geregeld in Nederland, maar je zult uiteraard wel een lange adem moeten hebben want diegene met diepe zakken zal elke keer in beroep gaan.
En dat jury gedoe is volkomen belachelijk. Die lui laten zich veel te vaak door gevoel leiden, gevoel wat door de juiste advocaat dus gestuurd kan worden. Vorige week nog is een oud leider (predikant van beroep) van de kkk overleden. Die man is in het verleden niet veroordeeld omdat een jurylid geen predikant wilde veroordelen. Zoiets kan natuurlijk echt niet. Hoe moet het dan wel? Als ik dat wist dan had ik wel wat anders gedaan dan op autoblog reageren. Maar je hoeft ook geen huis te kunnen bouwen om commentaar te geven op het lekkende dak.
@gregorius: prima idee inderdaad, ik baal trouwens al bij 1 boete in een jaar. Snap sowieso weinig van mensen die na 5 boetes zich nog steeds niet druk maken over hoe ze dat geld toch op een leukere manier kunnen besteden.
Is de wetgeving zo dat je alles maar mag opstapelen en alles in 1x kan laten beoordelen? Hoeft niet afzonderlijk beoordeeld te worden? Dienen ze boetes niet zsm uit te schrijven? Wat wordt verstaan onder een verkeershufter in juridische zin?
Stel dat meneer 1 van de overtredingen betwist (die nu dus gebundeld worden beoordeeld)in het gelijk wordt gesteld, hoe zit het dan met de overige? Wordt hij dan voor alles in het gelijk gesteld?
Enne overtredingen worden niet geregistreerd, hoe doen ze dat een volgende keer als meneer 20 keer 20km te hard heeft gereden?
Blijf het maar heeel onduidelijk vinden. Wens ze veel succes.
Hoe hebben ze dat gedaan dan? Prive detectives? Voor 2 weken lang? Of gewoon elke dag bij ze huis hem opwachten en kijken wat hij allemaal uitspookt?
Zelf meegemaakt afgelopen zaterdag. Mercedes B klasse haalt mij in op 50 km/h weg met 80, haalt mijn voorganger links van vluchtheuvel in en staat daarna voor hetzelfde stoplicht als ik en mijn voorgangers. Daarna doorrijden naar volgende stoplicht met gierende banden, hij kon niet inhalen door tegenverkeer maar bleef uiterst links rijden om te gaan. Daarna het dieptepunt. Voor rode stoplicht stonden reeds 2 auto’s. Meneer (of mevrouw) rijdt de 2 auto’s voor rode licht links voorbij en met een noodvaart en zonder te kijken door rode licht rechtsaf! Gelukkig ben ik deze idioot niet verder tegengekomen.