Wie had dat verwacht?
Onlangs zorgde een kantonrechter voor nogal wat opschudding (uitspraak). Deze rechter oordeelde dat het bedienen van een telefoon die in een carkit zit gelijk moet worden gesteld met het in de hand houden van een telefoon tijdens het autorijden. Het gevolg: een vette boete voor de verdachte en waarschijnlijk was de Hollandsche carkitbusiness er ook niet heel blij mee.
Nu is een uitspraak van een kantonrechter niet per se invloedrijk. Het is nog maar de vraag of andere rechters op vergelijkbare wijze zullen oordelen in vergelijkbare gevallen, maar er zit nog een kant aan het verhaal; de handhaving. Moeten politie en justitie zich iets aantrekken van de rechterlijke uitspraak of juist niet?
Juist om dat probleem te ondervangen is het Openbaar Ministerie (OM) voornemens om naar het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden te stappen om zodoende in kaart te brengen wat er van politie en justitie wordt verwacht en wanneer dus boetes moeten worden uitgedeeld.
Is een uitspraak van het Gerechtshof dan wel gezaghebbend en een duidelijke richtlijn voor burger en overheid? Dat valt te bezien. Wel lijkt het OM erop aan te sturen dat de zaak bij de Hoge Raad belandt; de hoogste rechterlijke instantie van ons land in het gros van de procedures. Zodra de Hoge Raad uitspraak doet hebben we wel te maken met gezaghebbende jurisprudentie en zullen andere rechters de lijn van de hoogste rechter moeten volgen in vergelijkbare gevallen. Precedentwerking, heet dat met een dure term.
We zijn erg benieuwd hoe dit verhaal afloopt, maar het lijkt ons niet meer dan logisch dat de uitspraak van de kantonrechter van tafel zal worden geveegd door hogere rechters. Wat jullie?
De lijst met de hoogste boetes van dit jaar vind je trouwens HIER.
ikweethet zegt
Vergroot eerst de pakkans voor het bellen aan je oor. Als je dat eerst doet, dan kun je verder kijken naar afleidingen veroorzaakt door gebruik van mobiel als dan niet vast gehouden.
lincoln zegt
@ikweethet:
Idd .. “keihard aanpakken” (lees .. geld afpakken) ..
ikweethet zegt
@lincoln: Mij maakt het niet eens uit dat ze mensen kaal plukken wanneer je een overtreding maakt, zeker met telefoon achter de stuur. Er gebeuren zoveel ongelukken ermee en helaas spreek ik uit ervaring (5 jarige broertje op fiets vs 6 jarige fietser).
lincoln zegt
@ikweethet:
Geld is altijd de oplossing .. toch ??
Domme pauper kapitalisten praat ..
ikweethet zegt
@lincoln: Zolang je maar gestraft wordt, hoe boeit me niet. Zolang je het maar voelt.
rhellema zegt
@lincoln: wat stel jij dan voor een straf voor? Want we zien je hier alleen maar tegen het systeem aanschoppen maar een andere oplossing weet je ook niet te noemen!
lincoln zegt
@rhellema:
Welke straf ??
Welk systeem ??
Doe dat koffieshop gelul lekker in je koffieshop ..
rhellema zegt
@lincoln: ik kom nooit in een koffieshop, jij des te meer want klaarblijkelijk weet je precies wat er besproken wordt.
raceface zegt
@rhellema: ik stel voor van die campagnes zoals ben je bob 0.0% op. Waarom ? Nou vroeger stapte je na een aantal glazen bier ook in de auto. (ik spreek niet uit ervaring want ik heb mn rijbewijs pas 2 jaar) maar door die campagnes in serie met zeer harde straffen als bekeuringen en cursussen laat ik (en veel andere jongeren) het wel uit mijn hoofd om achter het stuur te stappen als ik wat gedronken heb. Mijn rijbewijs is me veel te dierbaar!
phaeton zegt
@raceface: Wacht ff. Jouw rijbewijs is je te dierbaar en de hoge straffen houden je af van rijden onder invloed? Ik geloof niet dat dat de gedachte moet zijn… Het werkt, blijkbaar, maar ik denk dat het nu ‘een andere tijd’ is. Dat heeft weinig met rijbewijzen te maken. Voor sommigen dus allicht wel.
wijsneus zegt
@lincoln: Nee, pakkans is de oplossing. Als de boete €30 zou zijn maar de kans op die boete heel hoog zou zijn, zouden veel minder mensen hun telefoon gebruiken. Helaas kan je nu nog bellend van Maastricht naar Leeuwarden rijden zonder een boete te krijgen.
mashell zegt
@ikweethet: ja, de pakkans verhogen! Een politieagent bij elk kruispunt! De perfecte oplossing voor de werkloosheid! BOA’s moeten we hebben, meer BOA’s en verkeersregelaars.
Dat je een ongelooflijk k*tland krijgt waarin in je niet meer vrij bent is niet van belang, als de pakkans maar waarin superhoog is. Keihard aanpakken voor gevorderden.
Maar we kunnen het ook gewoon simpeler oplossen. Dat die smartphones, die ohh zo slim zouden moeten, facebooken, whatsappen etc. bij het autorijden gewoon onmogelijk maken.
ikweethet zegt
@mashell: Het zou nog simpeler zijn als men zich gewoon netjes gedraagt en zich houdt aan de regels.
lincoln zegt
@ikweethet:
En wat zijn die regels dan ??
Want bij het OM hebben ze nml geen idee ..
gregorius zegt
@mashell:
Je kan niet een telefoon automatisch blokkeren omdat je in de auto zit. Want dan doet ie het ook niet als je naast iemand in de auto zit, in de taxi, bus, tram en misschien wel trein (spoor langs een weg).
Op het moment je het optioneel doet, krijg je dat de gevaarlijkste groep: de genen die met hun telefoon willen kloten tijdens het rijden, hun gedrag niet aan zullen passen.
Er is wel een oplossing: als de automakers + google + apple nou met een goede carplay/whatever komen waar integratie erg ver gaat, dan zal men niet op die phone willen kijken. Maar ja, zolang die carplay + schermpje in je auto, plus brekende draadje elke 2 maanden, nog steeds ene optie is van 1000 – 5000 euro, zullen weinig mensen het kopen. Zelfde met een nette after market optie. En zolang Apple Google-maps blokkeert (is Waze er wel?); zullen mensen het weer niet gebruiken.
Kortom: deze veiligheid is nog steeds premium in prijs en niet premium in gebruik.
mashell zegt
@gregorius: “Want dan doet ie het ook niet als je naast iemand in de auto zit, in de taxi, bus, tram en misschien wel trein (spoor langs een weg).”
Zo’n telefoon weet zelf je favoriete merk hagelslag. De kan echt wel onderscheiden of je in de auto zit of niet. Desnoods aan de vendor id van de bluetooth in de auto. Als we gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer serieus een probleem vinden dan zijn een paar false positives niet zo’n probleem.
Carplay en Android auto zijn al geflopt. De integratie met de wagens is knullig en het aantal apps is te beperkt. Het aantal apps is beperkt omdat Apple en Google het voor zichzelf willen houden en geen aansprakelijkheid willen nemen voor apps van derden (spelletjes!).
lincoln zegt
LOL ..
Politie .. rechter .. OM ..
3 uitermate onbetrouwbare partijen die zichzelf amper aan de wet kunnen houden ..
porker zegt
@lincoln: waarom moet autoblog het af en toe doen zonder jouw bijdragen? Zit je dan weer even op water en brood? Aan wie ligt het nog meer allemaal?
lincoln zegt
@porker:
Pardon !!
Je begrijpt toch wel dat het aan mij ligt ??
Ik ben tenslotte de grote financier van het Melkert banen volk ..
Jochempie zegt
Ik word wel eens afgeleid omdat de zon achter een wolk verdwijnt en ik de climate control een tikje hoger wil zetten. Ik word wel eens afgeleid omdat de ontvangst van een radiozender minder wordt en ik van frequentie wil wisselen. Ik word wel eens afgeleid omdat er een reclamebord met het oppervlak van een 3-kamerappartement naast de snelweg staat. Ik vind dat ik daar ook een boete voor hoor te ontvangen.
jorden zegt
Zit je met 1 hand app berichten te typen, of druk je 1x op de home buttom om je spraakbesturing in te schakelen… Onmogelijke kwestie in de praktijk lijkt mij.
peewee05 zegt
Logisch dat het OM het hogerop zoekt. Maar de uitspraak an sich is natuurlijk waardeloos. Op je Tesla mag je lekker je gang gaan inclus eigenlijk alle andere modellen. Wat is daar anders dan je navigatie op je telefoon invoeren? Of het veilig is laat ik even in het midden.
gregorius zegt
Pas maar op jongens. Voor je het weet wordt het verboden om je navigatie te bedienen tijdens het rijden. Stap erna is dat je geeneen scherm meer mag bedienen. Kan lachen worden met het hoge Tesla & Volvo gehalte in NL.
RutgerK zegt
@gregorius: Dat is al jaren verboden tijdens het rijden
1000bochten zegt
@gregorius: inderdaad, want wat mag dan wel en niet? Ik navigeer bijvoorbeeld via mijn telefoon, dus dat mag dan niet. Navi in veel nieuwe auto’s zit precies op de plek waar mijn telefoon in de houder staat. Bovendien zijn er steeds meer auto’s waarbij je de ventilatie/airco bedient via het centrale navi-scherm. Mag je dan ook de ventilatie niet meer bedienen tijden het rijden? Want dat is praktisch dezelfde handeling via een touchscreen…
Rick-dos zegt
Vaak genoeg meegemaakt dat er bij het stilstaan voor een verkeerslicht mensen meer met hun telefoon in de houder bezig zijn dan opletten op het verkeer. Hierdoor ook nog eens niet opletten of het licht op groen is gesprongen waardoor er weer onnodig getoeterd moet worden.
Ik kan mij dus zo voorstellen dat als je al niet goed oplet als je stilstaat je dat ook niet doet als je rijdt.
desjonnies zegt
Ik word constant afgeleid als ik rijd ……
https://i.pinimg.com/736x/2b/8e/d7/2b8ed71f37dbf75da4f962092a278e84–dame-lingerie.jpg
desjonnies zegt
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b2/11/ad/b211ad5da8f0b11563dc4e43a9d22e20.jpg
desjonnies zegt
http://fuza.ru/uploads/posts/2012-10/1350248257_painted-bus52.jpg
Robert zegt
@desjonnies: subtiel, die laatste.
jpoers zegt
Juist aanpakken die mensen die onvoorzichtig over de wegzwalken omdat ze met hun telefoon bezig zijn.
“Woow, bijna de berm ingereden, zonde van dat konijntje”
dromedaris zegt
Laat me even advocaat vd duivel spelen.
De wet is duidelijk: je moet je beide handen aan het stuur houden, tenzij om noodzakelijke autotechnische zaken (bv. schakelen, pinken…) uit te kunnen voeren.
Zoals sommige mensen hier beweren mag je je navigatie bedienen TIJDENS het rijden? Neen, is bij wet verboden.
Niet dat ik het allemaal niet doe, ik app, bel en spotify erop los niet-handsfree, maar de wet is de wet en de rechter heeft deze gewoon toegepast.
carman6 zegt
@dromedaris: even uit nieuwsgierigheid, in welk wetsartikel staat dat? Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat je verplicht twee handen aan het stuur moet houden (alleen dat het op het examen moest natuurlijk, maar niet verplicht bij wet?).
berlinetta zegt
@dromedaris: Dat lijkt me niet waar. Dat zou namelijk ook betekenen dat je een boete krijgt voor het vasthouden van de schakelpook. Lijkt me niet de bedoeling.
jpoers zegt
@berlinetta: begrijpend lezen is ook een vak. Er staat “om noodzakelijke autotechnische zaken (bv schakelen, pinken…) uit te kunnen voeren”.
berlinetta zegt
@jpoers: ach inderdaad ja. Ik heb vakantie en ik heb alcohol op. Dont blame it on me.
jackass266 zegt
Persoonlijk zie ik liever de appende fietser aangepakt.
Robert zegt
@jackass266: met drie middelbare scholen in de directe nabijheid van mijn huis kan ik het hier alleen maar volmondig mee eens zijn.
jaso013 zegt
Het zal mij persoonlijk allemaal aan mijn anus oxideren wat ze ermee gaan doen. Hoop dat er nooit een randmongol iemand aanrijdt die ik ken en voor de redt hebben we moedertje karma.
RutgerK zegt
Ik vind het een goede zaak dat het OM de uitspraak nader verklaard wil hebben. Dat je telefoon in een houder zit wil niet zeggen dat ze dan opeens wel video’s mag gaan kijken tijdens het rijden of uitgebreid kan appen onder het rijden. Vasthouden of bedienen moet juridisch misschien beter samengevoegd worden om misverstanden te voorkomen.
berlinetta zegt
@RutgerK: Ben ik met je eens. Het zou fijn zijn als de Hoge Raad uitlegt wat juridisch gezien onder vasthouden moet worden verstaan.
bennyyy zegt
Een telefoon (lees: oortje) vasthouden of aan raken in de auto zou toch al voldoende zijn voor een boete, daar voegt een houder volgens mij niet veel aan toe. Althans zo verwoorden een politie agent het zelf op tv. Maar goed laat het OM ook maar eens de letter nalezen.
yipikaye zegt
Ach ik zie het probleem niet.
Tegenwoordig heeft bijna iedereen een automaat, DSG, PDK, of electro auto.
Dan heb je toch één hand over?
Past makkelijk een telefoon in.
desjonnies zegt
1990
Ik rijd bij Antwerpen over de ring, bij het sportpaleis komt me de eerste Renault Magnum truck tegemoet, dat flatgebouw op wielen.
Ik weet echt niet wat ik zie, die Franse koekebakker met dat ding.
Ik reed bijna mijn Volvo station total loss, was compleet afgeleid.
Ik had ter plekke voor het vuurpeloton geleid moeten worden.
cloverleaf zegt
Super irritant inderdaad wanneer andere weggebruikers niet opletten wanneer ik zit te appen… geef me gewoon wat ruimte!
paul996 zegt
Ik vind het gewoon dom, lomp en onzinnig als weggebruikers met hun mobieltje bezig zijn. Ik zie het helaas te vaak in het verkeer dat auto’s zwalken over de weg of dat er een appende fietser bijna tegen mijn auto oprijdt. De smartphone is de nieuwe ‘alcohol’ in het verkeer… en dat gaat gewoon niet samen. De pakkans verhogen werkt. In Duitsland zijn de verkeersboetes een stuk lager, maar ik hou mij daar beter aan de snelheid omdat ze daar veel beter handhaven.
ff40 zegt
De ene kan het zonder gevaar en de andere niet
Zelfde met harder rijden
Mobiel is nu eenmsal uitgevonden en te koop
mvdoesel zegt
Even ot. Met je mobiel het zoomen van je navigatie aanpassen mag niet. Groen hoorntje voor opnemen mag niet. Echter hetzelfde doen op je garmin / tomtom die met bt verbonden is met je telefoon mag wel. Volgens mij compleet onhoudbare uitspraak.